Gå til innhold

Benedicte Haugaard

LinnPinnSukkerspin

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Bibbi_ said:

Hva f... gjør en tre dager gammel baby på lekeland? Hun er jo gal. Rett og slett. Og no mer. Men det tror jeg ikke er lov å skrive her, så jeg lar det være. 

I Andre land ( f eks asiatiske land) er nyfødte med på alt med foreldrene. Så kanskje vi er for hysteriske her i Norge?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bulsara
annelis skrev (28 minutter siden):

I Andre land ( f eks asiatiske land) er nyfødte med på alt med foreldrene. Så kanskje vi er for hysteriske her i Norge?

Tenker ikke hysterisk, men å skjerme en nyfødt fra veldig mye inntrykk i form av lyd, lys, som det er mye av på lekeland, er ikke akkurat negativt. Far har vel uansett permisjon de første 14 dagene? Det er lov å ikke bli med på alt med storesøster helt i starten. Men BH har eksepsjonelt stort behov å vise at hun er så utrolig SJEF og vet/kan alltid best. Sjarmerende 

skjermdump BH snap 

02CE7A7B-8D66-42C5-AF46-B273C8D6700F.jpeg

Endret av Bulsara
La til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PecanPie skrev (3 timer siden):

Jeg syns det er rimelig spesielt å dra med seg et nyfødt barn rundt i store folkemengder, spesielt nå, når det florerer av diverse virus. Jeg fødte dagen etter henne (på et annet sykehus), og her blir vi anbefalt å ikke gå ned i vestibylen engang pga. bl.a. RS-virus. Å ta med meg mitt nyfødte barn på kjøpesenter hadde kun skjedd i nødsfall. 

Men altså. Man kan ikke sitte inne og ikke møte noen mellom oktober-april, i hvert fall ikke når man har barn fra før. Ingen gjør det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolanda skrev (1 time siden):

Men altså. Man kan ikke sitte inne og ikke møte noen mellom oktober-april, i hvert fall ikke når man har barn fra før. Ingen gjør det. 

Det er ikke det jeg sier heller. Jeg sier at jeg ikke ville tatt mitt tre dager gamle barn på kjøpesenter eller lekeland under høysesongen for virus, med mindre jeg hadde vært helt nødt. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ho få gjøre som ho vil! Supert at ho er i god form vel! Å komme seg ut er jo bra forebygging mot fødselsdepresjon vil jeg tro?  Skjønner ikke hvorfor dere følger når alt ho gjør er feil.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke så mye på at hun har med babyen på lekeland i seg selv. MEN hun holder eldste hjemme fordi det er sykdom i barnehagen, også drar man på lekeland? Selve drivhuset for sykdom. 

• Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bulsara skrev (16 timer siden):

Tenker ikke hysterisk, men å skjerme en nyfødt fra veldig mye inntrykk i form av lyd, lys, som det er mye av på lekeland, er ikke akkurat negativt. Far har vel uansett permisjon de første 14 dagene? Det er lov å ikke bli med på alt med storesøster helt i starten. Men BH har eksepsjonelt stort behov å vise at hun er så utrolig SJEF og vet/kan alltid best. Sjarmerende 

skjermdump BH snap 

02CE7A7B-8D66-42C5-AF46-B273C8D6700F.jpeg

Hun er altså så usmakelig. Rett og slett usmakelig. At denne dama har følgere er et mysterie for meg. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveless skrev (13 timer siden):

La ho få gjøre som ho vil! Supert at ho er i god form vel! Å komme seg ut er jo bra forebygging mot fødselsdepresjon vil jeg tro?  Skjønner ikke hvorfor dere følger når alt ho gjør er feil.

Hentet fra helse-bergen sine nettsider

Men Benedicte vet vel bedre enn fagfolkene 😂

Screenshot_20230330_083942_Chrome.jpg

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er avleggs siden det er 19 år siden min siste baby+10 år siden jeg sluttet å jobbe på fødeavdeling, men det jeg har lært, både av egen erfaring og da jeg studerte er at nyfødte bør skjermes den første tiden

Dvs man drar de ikke med seg på kjøpesenter/lekeland/folkemengder. Både pga immunforsvar og mottagelighet for smitte (nå er det høytid for både norovirus og det beryktede RS-viruset, i tillegg er det fortsatt corona i sving selv om det ikke er restriksjoner lengre….noe som er enda skumlere for en nyfødt siden det ikke er påbud om å holde seg hjemme hvis man er smittet) og for å skjerme de fra sterke inntrykk/impulser fra sterkt lys, lyder og folk som vil se babyen og dikke og dille med den. For mange inntrykk vil føre til uro hos den lille. Uro som vil gå utover både søvn og amming. Overstimulere babyer sliter med å falle til ro og finne søvnen, og overstimulere babyer vil ha problemer med å finne roen til å kople seg på brystet for å die. 

Anbefalinger går på at man de første ukene er mest mulig hjemme i en rolig atmosfære der man blir kjent med den nyfødte og holder et rolig tempo. Det bør heller ikke renne inn med besøk i starten (og de som kommer på besøk bør vaske hendene før de holder babyen). Gjerne trilleturer ute hvis mor er i form til det og det ikke er for kaldt ute (eller far kan trille tur sånn at mor kan hvile litt)

Benedicte lister opp punkter for å forsvare at de tar med en nyfødt til lekeland der første punkt på lista er at hun er i fin form. Supert at hun er i fin form, men det er ikke hennes fysiske form som er argumentet for at det ikke er forsvarlig å ta med en 2-3 dager gammel baby til Lekeland der det er mye støy, lys, mennesker, bakterier og virus. Det er av hensyn til den nyfødte at man ikke gjør det. Setter seg selv i høysetet med; «1:jeg er i god form»…  Man sier på spøk når man får baby at nå har det kommet en ny sjef i familien, men det er faktisk ikke bare på spøk. Det er hensynet til den nyfødte som skal komme i første rekke i starten. 

Jeg har full forståelse for at storesøster også skal bli tatt hensyn til, men mannen hennes er jo hjemme og kan være med eldste på Lekeland, de behøver ikke dra alle fire. Og hva var poenget med å ta eldste ut av barnehagen for å minimere fare for sykdom for så å dra rett til Lekeland der de møter de samme barna + enda flere barn? I tillegg med babyen der?

Det er faktisk ikke så lenge siden at liggetid på barsel var 4 dager etter fødsel (7 dager etter keisersnitt), og mye av det var nettopp pga man brukte de dagene til ro rundt mor og barn, etablere amming, se at fødselsvekten snudde/var på vei opp igjen (vanlig at nyfødte mister opp til 10% av fødselsvekten i starten, til melkeproduksjonen kommer i gang) Men nå er det å poppe ut babyen, reise hjem også til Lekeland hvis mor er i god form (for å sette det på spissen)? Ifg Benedicte selv anno 2023 så var hun også i god form etter første fødsel……vel; det stemmer vel ikke helt skal man tro på hva hun har sagt tidligere.

Uansett så er det ikke formen til mor som er det viktigste, men hensyn til den nyfødte

Heldigvis tror jeg Benedicte er unntaket. Alle de jeg kjenner som har fått baby har brukt de første ukene hjemme, på å falle til ro i den nye hjemmesituasjonen, bli kjent, fokus på nyfødt og eldre søsken sammen, mange sier også nei til barselbesøk av andre de første dagene da de ønsker fokus på mor/far/eldre søsken og nyfødt. Som sagt så behøver man ikke isolere seg, kan helt fint trille tur hvis været tilsier det.

Hun sa at hun gruer seg til at mannen og storesøster drar alene til hytta i påsken, men jeg fikk ikke med meg grunnen til at hun og den lille ikke blir med. Noen som fikk med seg om hun oppga noen årsak til det? Vet at nyfødte ikke bør ligge for mange timer i bilsete, men hytta er jo ikke så langt unna. Ser ikke helt at det skal være noen årsak til at ikke alle fire kan dra til hytta sammen. Om de er hjemme eller på ei toppmoderne hytte går vel for det samme. Hadde forstått det hvis det hadde vært ei hytte-hytte; dvs av den gamle sorten med utedo og ikke innlagt vann. Men hytta deres (eller, hennes som hun sa da hun kjøpte den) er jo flunkende ny med alle fasiliteter. Så hvorfor ikke tilbringe påsken sammen?

• Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (3 timer siden):

Mulig dette er avleggs siden det er 19 år siden min siste baby+10 år siden jeg sluttet å jobbe på fødeavdeling, men det jeg har lært, både av egen erfaring og da jeg studerte er at nyfødte bør skjermes den første tiden

Dvs man drar de ikke med seg på kjøpesenter/lekeland/folkemengder. Både pga immunforsvar og mottagelighet for smitte (nå er det høytid for både norovirus og det beryktede RS-viruset, i tillegg er det fortsatt corona i sving selv om det ikke er restriksjoner lengre….noe som er enda skumlere for en nyfødt siden det ikke er påbud om å holde seg hjemme hvis man er smittet) og for å skjerme de fra sterke inntrykk/impulser fra sterkt lys, lyder og folk som vil se babyen og dikke og dille med den. For mange inntrykk vil føre til uro hos den lille. Uro som vil gå utover både søvn og amming. Overstimulere babyer sliter med å falle til ro og finne søvnen, og overstimulere babyer vil ha problemer med å finne roen til å kople seg på brystet for å die. 

Anbefalinger går på at man de første ukene er mest mulig hjemme i en rolig atmosfære der man blir kjent med den nyfødte og holder et rolig tempo. Det bør heller ikke renne inn med besøk i starten (og de som kommer på besøk bør vaske hendene før de holder babyen). Gjerne trilleturer ute hvis mor er i form til det og det ikke er for kaldt ute (eller far kan trille tur sånn at mor kan hvile litt)

Benedicte lister opp punkter for å forsvare at de tar med en nyfødt til lekeland der første punkt på lista er at hun er i fin form. Supert at hun er i fin form, men det er ikke hennes fysiske form som er argumentet for at det ikke er forsvarlig å ta med en 2-3 dager gammel baby til Lekeland der det er mye støy, lys, mennesker, bakterier og virus. Det er av hensyn til den nyfødte at man ikke gjør det. Setter seg selv i høysetet med; «1:jeg er i god form»…  Man sier på spøk når man får baby at nå har det kommet en ny sjef i familien, men det er faktisk ikke bare på spøk. Det er hensynet til den nyfødte som skal komme i første rekke i starten. 

Jeg har full forståelse for at storesøster også skal bli tatt hensyn til, men mannen hennes er jo hjemme og kan være med eldste på Lekeland, de behøver ikke dra alle fire. Og hva var poenget med å ta eldste ut av barnehagen for å minimere fare for sykdom for så å dra rett til Lekeland der de møter de samme barna + enda flere barn? I tillegg med babyen der?

Det er faktisk ikke så lenge siden at liggetid på barsel var 4 dager etter fødsel (7 dager etter keisersnitt), og mye av det var nettopp pga man brukte de dagene til ro rundt mor og barn, etablere amming, se at fødselsvekten snudde/var på vei opp igjen (vanlig at nyfødte mister opp til 10% av fødselsvekten i starten, til melkeproduksjonen kommer i gang) Men nå er det å poppe ut babyen, reise hjem også til Lekeland hvis mor er i god form (for å sette det på spissen)? Ifg Benedicte selv anno 2023 så var hun også i god form etter første fødsel……vel; det stemmer vel ikke helt skal man tro på hva hun har sagt tidligere.

Uansett så er det ikke formen til mor som er det viktigste, men hensyn til den nyfødte

Heldigvis tror jeg Benedicte er unntaket. Alle de jeg kjenner som har fått baby har brukt de første ukene hjemme, på å falle til ro i den nye hjemmesituasjonen, bli kjent, fokus på nyfødt og eldre søsken sammen, mange sier også nei til barselbesøk av andre de første dagene da de ønsker fokus på mor/far/eldre søsken og nyfødt. Som sagt så behøver man ikke isolere seg, kan helt fint trille tur hvis været tilsier det.

Hun sa at hun gruer seg til at mannen og storesøster drar alene til hytta i påsken, men jeg fikk ikke med meg grunnen til at hun og den lille ikke blir med. Noen som fikk med seg om hun oppga noen årsak til det? Vet at nyfødte ikke bør ligge for mange timer i bilsete, men hytta er jo ikke så langt unna. Ser ikke helt at det skal være noen årsak til at ikke alle fire kan dra til hytta sammen. Om de er hjemme eller på ei toppmoderne hytte går vel for det samme. Hadde forstått det hvis det hadde vært ei hytte-hytte; dvs av den gamle sorten med utedo og ikke innlagt vann. Men hytta deres (eller, hennes som hun sa da hun kjøpte den) er jo flunkende ny med alle fasiliteter. Så hvorfor ikke tilbringe påsken sammen?

Ja det er vel ikke mora man er bekymret for og tenker på! Frk løgnhals og overdriver klarer seg nok.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nyfødt baby gir da totalt f i hvor den er. De sover 20 timer i døgnet. Har ingen ting å si om den ligger å sover i vogn eller hjemme.  Har hatt med alle mine barn på så og si alt jeg gjør fra dag en å det har gjort at jeg har barn som ikke må ha det stille for å sove. Så digg å ikke måtte liste seg rundt hver gang de sover å de har blitt trygge på andre mennesker. Slipper unger som har separasjonsangst. Å ikke minst det at de er vandt med å være med på ting, Så slipper hyll og skrik så fort de er utenfor huset fire vegger.  En baby blir heller ikke smitta når den ligger i vogn å så lenge mor er flink med håndvask. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mio-lio skrev (3 timer siden):

En nyfødt baby gir da totalt f i hvor den er. De sover 20 timer i døgnet. Har ingen ting å si om den ligger å sover i vogn eller hjemme.  Har hatt med alle mine barn på så og si alt jeg gjør fra dag en å det har gjort at jeg har barn som ikke må ha det stille for å sove. Så digg å ikke måtte liste seg rundt hver gang de sover å de har blitt trygge på andre mennesker. Slipper unger som har separasjonsangst. Å ikke minst det at de er vandt med å være med på ting, Så slipper hyll og skrik så fort de er utenfor huset fire vegger.  En baby blir heller ikke smitta når den ligger i vogn å så lenge mor er flink med håndvask. 

Så du også mener du er mer opplyst enn fagfolk?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nyfødt baby har ingenting på lekeland eller kjøpesenter å gjøre så lenger RS virus er i omløp, noe det er, og det fortsatt er sesong for .. 

ser flere nybakte mødre som er influenser har med nyfødt baby begge disse stedene, og i 2023 skal egentlig alle opplyses om at slike ting bør unngås, når de er på barsel avdelingen .. Problemet idag er at de springer fra barsel avd fort etter fødsel, eller føle seg trygge nok til å ikke motta hjelp eller veiledning .. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at BH hadde en drømmefødsel som hun kaller det.. andre ville kanskje tenkt at 3 dager på sykehuset for å få igang fødselen ikke er en drømmefødsel, alt skal hypes opp. 

• Liker 13
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mio-lio skrev (5 timer siden):

Det er ikke bare snakk om bakterier og virus, men å skjerme en nyfødt fra sterkt lys og støy

Det er heller ikke snakk om å måtte liste seg rundt i eget hjem. En nyfødt tåler helt fint vanlige familielyder

Antar du ser forskjell på en nyfødt på et lekeland kontra lyder i eget hjem.

Det er de første ukene det er snakk om, ikke en baby på 6mnd 

Har to barn selv, skikkelig digg å velge å følge anbefalte råd om nyfødt-perioden og likevel har jeg endt opp med barn som sov seg gjennom det meste da de var babyer og likedan barn som er vant til å være med overalt. Til tross for at vi valgte å lytte til fagfolk med skjerming og ikke utsette de for folkemengder i starten. Ikke har de hatt separasjonsangst heller

Nyfødtperioden/barseltiden er forholdsvis kort, man bør faktisk klare å sette seg selv og egne ønsker og behov til side de få ukene det gjelder og heller sette det lille, helt nye mennesket i første rekke en liten periode.

Men når man går i mot alle faglige råd og argumenterer med at «nr1; JEG har det bra» så sier det seg egentlig selv hvem msn prioriterer høyest. På samme måte som at man låser en sovende 3-åring inn i lugaren på båten for å stikke å feste. Det går også mot alle anbefalinger. Både det å låse inne et sovende barn (mine får ikke låse døra på rommet sitt om natten mtp evt brann) og det at mor og far veksler på hvem som tar dagfylla og hvem som tar kveldsfylla er vel heller ikke helt innafor. Men det viktigste er vel at foreldrene har det bra så får ungene henge på og aktiviseres med iPad 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (14 minutter siden):

Det er ikke bare snakk om bakterier og virus, men å skjerme en nyfødt fra sterkt lys og støy

Det er heller ikke snakk om å måtte liste seg rundt i eget hjem. En nyfødt tåler helt fint vanlige familielyder

Antar du ser forskjell på en nyfødt på et lekeland kontra lyder i eget hjem.

Det er de første ukene det er snakk om, ikke en baby på 6mnd 

Har to barn selv, skikkelig digg å velge å følge anbefalte råd om nyfødt-perioden og likevel har jeg endt opp med barn som sov seg gjennom det meste da de var babyer og likedan barn som er vant til å være med overalt. Til tross for at vi valgte å lytte til fagfolk med skjerming og ikke utsette de for folkemengder i starten. Ikke har de hatt separasjonsangst heller

Nyfødtperioden/barseltiden er forholdsvis kort, man bør faktisk klare å sette seg selv og egne ønsker og behov til side de få ukene det gjelder og heller sette det lille, helt nye mennesket i første rekke en liten periode.

Men når man går i mot alle faglige råd og argumenterer med at «nr1; JEG har det bra» så sier det seg egentlig selv hvem msn prioriterer høyest. På samme måte som at man låser en sovende 3-åring inn i lugaren på båten for å stikke å feste. Det går også mot alle anbefalinger. Både det å låse inne et sovende barn (mine får ikke låse døra på rommet sitt om natten mtp evt brann) og det at mor og far veksler på hvem som tar dagfylla og hvem som tar kveldsfylla er vel heller ikke helt innafor. Men det viktigste er vel at foreldrene har det bra så får ungene henge på og aktiviseres med iPad 

👏 

Helt enig med deg. Som B skriver : JEG har det bra. Sier mye om hvem som kommer først der. Blir spennende å se til sommeren, om de da låser begge unga inne i en båt for å stikke på fest. Fyll og fest er jo helt innafor når man er på ferie med barn - not! 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper ikke helt den at 8 leger sto i 2 timer og bokset henne i magen og oppi vagina for å få livmoren til å trekke seg sammen etter fødsel nr 1 pga hun hadde stormrier i 2-3 timer og livmoren ville ikke trekke seg sammen igjen og den pøste ut blod. Godt mulig at hun fikk den sjeldne tilstanden at livmor ikke begynner å trekke seg sammen, men jeg kjøper ikke forklaringen hennes om hvordan det ble behandlet. Det strider mot alle retningslinjer for behandling. 

For det første så trekker ikke livmoren seg umiddelbart sammen til normal størrelse rett etter fødsel, den trekker seg sammen i løpet av barseltiden, som er de første 6 ukene. For det andre så bokser man ikke løs i flere timer for å få livmoren til å trekke seg sammen; hvis livmoren ikke trekker seg sammen så settes ei sprøyte med et legemiddel (oksytocsin) 

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/normalt-forlop/barseltiden/

Hvis livmoren ikke begynner å trekke seg sammen etter at morkaken er støtet ut så er det fare for store blødninger og mor kan blø i hjel. Denne tilstanden er relativt sjelden, oppstår hos 5%, men er definitivt en reel risiko. Tilstanden kalles Uterusaroni. Behandles med livmormassasje (ikke boksing av 8 leger) og ei sprøyte med oksytocin. Hvis massasjen ikke hjelper så utføres det en manuell manøver der man med ei hånd trykker på livmor via skjeden og ei hånd trykker livmor ned og sammen oppå magen + sprøyte med oksytocin. Det skjer ikke at 8 leger står å bokser løs på magen

https://veientilhelse.no/uterusatoni-hvorfor-det-oppstar-og-hvordan-man-behandler-det/

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, jeg shamer ikke epidural. Men å skryte så åpenbart av at man LO seg gjennom fødsel, for så senere si at man hadde epidural? 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang reagerer jeg på henne forklaring.. blir man sendt hjem etter få timer når du har mistet 1.5-2 liter blod?

Nå spør jeg fordi jeg lurer. Kan jo være det er vanlig og miste så mye blod 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (13 minutter siden):

Nok en gang reagerer jeg på henne forklaring.. blir man sendt hjem etter få timer når du har mistet 1.5-2 liter blod?

Nå spør jeg fordi jeg lurer. Kan jo være det er vanlig og miste så mye blod 

Jeg mistet ca 2 liter blod pga komplikasjoner da yngste ble født og fikk blodoverføring. Å reise hjem få timer etter hadde vært utenkelig 

Tidlig hjemreise er greit hvis blodtapet hos mor er på under 1000ml (i tillegg til flere kriterier hos mor og barn). Så har man mistet 1.5-2 liter blod så er ikke det aktuelt

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=zMNmUMPH

Blødning opptil 500ml anses som normalt blodtap under/etter fødsel 

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/etter-fodselen/blodning-etter-fodsel-unormal/

En ukomplisert fødsel kan ofte føre til blodtap over 500 ml uten at det truer morens tilstand. Blødning opptil 500 ml i forbindelse med fødselen oppfattes som normalt. Blødning over 500 ml oppstår hos 10-25 prosent av de fødende, mens en alvorlig blødning over 1000 ml forekommer hos ca. 5 prosent.10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...