AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #21 Skrevet 26. februar 2021 Slutt å tenke at barn skal stimuleres døgnet rundt. Les feks tråden om 2 åringen som ikke kan leke alene.. Jeg gjør nesten alt av husarbeidet mens barna er våkne. Begge er veldig flinke til å aktivisere seg selv når de ser jeg er opptatt med noe Anonymkode: 00bdb...899 1
Hippogriff Skrevet 26. februar 2021 #22 Skrevet 26. februar 2021 Ha 2,5-åringen oftere i barnehagen. Gjøre husarbeid mens baby sover. Legge 2,5-åringen tidligere om kveldene. Dele på permisjonen med far. Innrede huset såpass barnevennlig at 2,5-åringen kan være alene litt, og baby kan ligge alene på babyteppe under et stativ med leker alene mens du f eks gjør korte ærend i naborommene. La baby ligge alene på gulvet med noen leker mens du gjør husarbeid i samme rom (f eks tørke støv eller legge sammen klær). Senke terskelen for hvor perfekt huset behøver være akkurat i denne perioden. Bytte med far på å ta barna om kveldene og i helgene, så den som ikke har barna kan gjøre husarbeid (eller til og med slappe av litt). Kjøpe robotstøvsuger. Det var vel det jeg kom på sånn i farten.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #23 Skrevet 26. februar 2021 Hvor mye husarbeid er det som må gjøres, da, ts? Jeg mener: matlaging er det jo normalt at du og mannen tar på fellesen en kveld i uka eller en dag i helga (feks søndagen lager dere 7 middager og 3-5 lunsjer og fryser/kjøler ned, så varmer dere i hverdagen) Husarbeid type vask og støvsuging tar en time eller to og er noe du og mannen fint kan ta lørdag. I den grad huset behøver ryddes kan dette gjøres mens barna sover. Og klesvask tar så lite tid at det er gjort mens ungene ser bort et sekund. Et barn på 2.5 er mer enn gammelt nok til at å få hjelpe med både mat, vask og rydding holder det okkupert. Et barn på 6 mnd henger fint på deg i en bæresele noen timer. Jeg tenker du sliter med tre typiske ting: 1. du antar at husarbeid og barn er ditt ansvar. Noe som er helt feil. Det er 50% ditt ansvar. 50% mannen sitt. Rekker han ikke sin andel av barnas omsorg med arbeidsmengden han har valgt seg? Da må han omprioritere. Barn er alltid viktigere enn jobb. Mener man det omvendte så får man ikke barn. i 2021 er barn en ren luksusartikkel. 2. Du antar at husarbeid fortjener mer tid enn det gjør. Husarbeid er ikke viktig. Å ha det moro er viktig. Å ta vare på helsa er viktig. Husarbeid? Veldig lite viktig. Bestem deg for hvor mye tid per uke det fortjener og rasjonaliser arbeidet. Jeg vil anslå at 1-2 timer fra deg og mannen til sammen er et absolutt maks. Husk å sette av det samme til oppgradering av boligen. Oppgradering og vedlikehold er viktigere enn renhold. 3. Du "underholder" barna dine. Barn må læres å leke på egenhånd. Begynn med begge to, for de er begge gamle nok. Start med at de skal leke, stille og uten å påkalle din oppmerksomhet, i noen få minutter. Hver gang 2.5 åringen kommer til deg utvider du tiden hen skal leke alene med et par minutt. Sett barnet tilbake til leken, si "nå leker vi stille, ikke forstyrre mamma" om og om og om igjen. Innen et par år er barnet mer enn villig til å leke for seg selv i en halv til en time, innen det når skolealder kan det leke alene i timevis. Anonymkode: e62bc...b6d 1
Hactar Skrevet 26. februar 2021 #24 Skrevet 26. februar 2021 Jeg ville nok prøvd å lage en rutine der toåringen får seg noen timer i barnehagen hver dag. Tenker på både det du skriver om språket og at han kanskje sovner lettere om kvelden om han har fått rast litt mer fra seg. Å aktivisere en toåring rundt en babys behov går, men det tar mye tid som du føler at du mangler.' Er det bare babyen hjemme, kan du ha baby med deg der du gjør husarbeid. Det er god stimulering om du prater med ham/henne, mens du vasker eller bretter klær. Sover baby eller ligger for seg selv litt, kan toåringen være med på husarbeid. Jeg hadde alltid ungene med på husarbeidet, fordi de sov så lite at hvis de endelig sov uten trilling, så hvilte jeg også.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #25 Skrevet 26. februar 2021 Har barn på samme alder som dine og er også i permisjon. Eldste har fri en dag i uken. Her går dagen omtrent slik (baby sover kun oppå meg eller i vogn i bevegelse): Står opp, ordner matpakke til eldste, far kler på. Far leverer i barnehage. Når de har reist steller jeg minste, ammer, dusjer og spiser frokost selv, baby i lekegrind. Shiner så kjøkkenet før det er tid for amming/soving. Neste våkenperiode rydder jeg litt ellers i huset, enten med baby i bæresele eller mens baby ligger på gulvet med lekene sine. Setter på robotstøvsugeren i rom vi ikke oppholder oss i. Setter på en maskin med klær osv. Prøver å få gjort litt hver gang baby er våken. Badet vaskes over enten mens eldste bader eller når jeg skifter på babyen. Babyen får da ligge å sprelle uten klær på badet. Forbereder middag før henting i barnehage, da igjen med baby enten i lekegrind eller vippestol. Oppvaskmaskinen settes på etter middag. Jeg rydder av bordet osv mens far underholder barna. Far tømmer oppvaskmaskinen før han legger seg samt rydder kjapt stue for leker. Soverommene vaskes i helgene - 2,5 åringen «hjelper til» på sitt rom. Anonymkode: 2ed9a...6c3 2
MMonroe Skrevet 26. februar 2021 Forfatter #26 Skrevet 26. februar 2021 Takk for mange gode tips! Skjønner jo at jeg må kjøpe meg robotstøvsuger.😂 Og ikke minst at jeg må prøve å finne en litt bedre balanse. Når det gjelder leggetid for storebror legger vi han i 19-20 tiden (en rutine vi har hatt siden han var baby), problemet er at han i julen kom seg ut av sprinkelsenga, vi valgte da å ta av ene siden for å forhindre evt. fall. Etter det har har han ikke helt vendt seg til at han kan komme og gå som han vil så han tester grenser selv om han helt klart er trøtt og ferdig for dagen. Å følge han tilbake til senga hver gang nytter ikke, da han elsker å rase og kommer ut fordi han vil at vi skal komme etter han, å sitte der sammen med han hjelper noen ganger, men ofte fører det til at han blir mer ivrig. Han kan sovne i 21-22 tiden og likevel våkne i 7 tiden, han sover også en blund på dagtid som vi har prøvd å endre/ta bort. Dette er ikke ett alternativ lenger da vi ser at det gjør problemet verre og han trenger den for å ikke sovne av på fanget/gulvet/Sofaen i 16 tiden. Det skal sies at det ikke er hver natt det tar SÅ lang tid, men ofte nok til at man blir frustrert. Jeg er nok litt hysterisk ja, ikke for selve husarbeidet da jeg gjør det jeg føler at jeg får tid til (jeg er ikke av typen som må ha ett plettfritt hjem og liker at man ser at det bor folk der). Men føler ofte at jeg kanskje ikke gjør nok, eller eventuelt gjør ting på en tungvint måte da min mor kan finne på å pirke på ting når hun er på besøk (hun bor bare noen km unna og er innom ofte). Om jeg svarer med at jeg ikke har hatt tid eller fordi jeg har hatt barna å se etter, da kommer det fort en "jeg hadde på ett tidspunkt tre barn på 0, 2 og 4 år, den gang hadde vi ikke alt av nymotens duppeditter og underholde ungene med og vi fikk det til". Hun har litt støv på hjernen, er pirkete og har ingen problemer med å fortelle meg eller brødrene mine om hvordan hun synes det skal se ut i våre hjem. Hun mener det godt men skjønner ikke at det kan oppfattes sårende. I tillegg leser man jo ofte om ulykker ang. barn som oppstår hvor folk er dømmende og det hagler inn med kommentarer som "Kanskje foreldrene skulle passe på ungene", så jeg er vel kanskje litt ekstra hysterisk av den grunn. Storebror er også en klatrer og utforsker, han har også lært at når mamma snur ryggen til er det en gylden sjanse til å gjøre noe han ikke får lov til. Babyen har aldri likt bæreseler/sjal, da foretrekker hun å ligge på gulvet/sitte i stol. Prøvde å slappe litt mer av i dag så tok med meg babyen inn på badet for å brette klær, mens bror så litt på tv. Da fulgte han automatisk etter for han ble nysgjerrig på hva vi gjorde, var sammen med oss hele tiden til og med og vi øvde på ord samtidig. To fluer i en smekk gitt!😂👌
Hactar Skrevet 27. februar 2021 #27 Skrevet 27. februar 2021 Du skal nå ikke gjøre husarbeid for å tekkes din mor, i alle fall. Du høres ut som en vennlig person, men her er det på sin plass å be henne klappe igjen. Eventuelt sette henne i arbeid. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #28 Skrevet 27. februar 2021 MMonroe skrev (På 26.2.2021 den 0.15): Jeg er per nå hjemme med en 6mnd gammel baby, bror på 2,5 år går i barnehage men han får ofte være hjemme med oss da det noen ganger er lettere å ikke stresse med en liten baby for å få bror i barnehagen midt på vinteren. Far er i jobb og dermed borte fra 6:30-16:45 Det jeg lurer på er hvordan dagene deres er lagt opp? Evt. hvordan får dere gjort noe som helst husarbeid med barna hjemme? Jeg tenker alltids sikkerhet først og føler at jeg må vokte dem som en hauk, babyen har jeg alltid med meg hvis jeg må på kjøkkenet eller på do. Jeg føler også at jeg til en hver tid må gi dem oppmerksomhet og leke med dem, baby på 6mnd trenger jo sin type stimuli og bror er litt sein med språket så vi øver mye på det hjemme. På den andre siden har jeg husarbeid som skulle vært gjort men som jeg ikke finner tid til da vi ofte ikke får storebror i seng før klokka 21-22 på kvelden. Jeg tenker også en del på hvordan min farmor klarte seg med 6 barn og likevel fikk gjort husarbeid, mens her føler jeg at jeg ikke får gjort noe med bare 2. Så til spørsmålet Hvordan gjør dere det som må gjøres med barna hjemme? Har dere noen tips eller er jeg bare overhysterisk? 😂 Haha jeg føler ikke jeg får gjort noe med kun ett barn engang! Ikke søren om jeg skal ha fler iallfall. Men jeg prøver å gjøre ting når hun sover, men ofte er jeg så sliten da at jeg må passe på å sove selv når hun gjør. Anonymkode: df6b1...2ae 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. februar 2021 #29 Skrevet 27. februar 2021 Ungene trenger å lære seg selvstimulering. Er det meningen at du skal være fast underholdning 24/7 til de begynner på skolen? Baby ligger fint i babygrind og 2 åringen kan fint tutle litt for seg selv mens du vasker og rydder. Du kommer til å angre som en hund senere om du ikke lærer ungene dine at av og til må voksne gjøre voksen ting uten at barna maser eller hyler seg til oppmerksomhet.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #30 Skrevet 27. februar 2021 Nå har jeg bare én, men i det første året hjemme med baby, så styrte babyen rutinene. Jeg sov når babyen sov, og jeg gjorde litt husarbeid hele dagen, mens babyen var med. Barnet mitt begynte ikke i barnehagen før h*n var 2,5 år, pga sykdom, og h*n hang etter språklig. Jeg ville nok prøvd å få han største i barnehagen så mye som mulig, for etter 6mnd i barnehagen her, fløy språket i været!😊 Bedre å innføre rutiner tidlig, spesielt når du har to. Kanskje gutten sovner tidligere på kvelden også. Anonymkode: 3bc44...32a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå