Gå til innhold

Hvordan får dere gjort husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er per nå hjemme med en 6mnd gammel baby, bror på 2,5 år går i barnehage men han får ofte være hjemme med oss da det noen ganger er lettere å ikke stresse med en liten baby for å få bror i barnehagen midt på vinteren. Far er i jobb og dermed borte fra 6:30-16:45 Det jeg lurer på er hvordan dagene deres er lagt opp? Evt. hvordan får dere gjort noe som helst husarbeid med barna hjemme? Jeg tenker alltids sikkerhet først og føler at jeg må vokte dem som en hauk, babyen har jeg alltid med meg hvis jeg må på kjøkkenet eller på do. Jeg føler også at jeg til en hver tid må gi dem oppmerksomhet og leke med dem, baby på 6mnd trenger jo sin type stimuli og bror er litt sein med språket så vi øver mye på det hjemme. På den andre siden har jeg husarbeid som skulle vært gjort men som jeg ikke finner tid til da vi ofte ikke får storebror i seng før klokka 21-22 på kvelden. Jeg tenker også en del på hvordan min farmor klarte seg med 6 barn og likevel fikk gjort husarbeid, mens her føler jeg at jeg ikke får gjort noe med bare 2.

Så til spørsmålet
Hvordan gjør dere det som må gjøres med barna hjemme? Har dere noen tips eller er jeg bare overhysterisk? 😂

Skrevet

Deler permisjon med far 😊

Anonymkode: 9a3f7...230

• Liker 1
Skrevet

Jeg har riktignok bare en, men har ham med på husarbeidet. Han får sin egen klut og "hjelper" til med å tørke støv, og en mopp som han dytter rundt på gulvet når jeg støvsuger. Får ikke gjort så mye mer enn det, men litt er bedre enn ingenting. Han er 1, 5 år nå, men da han var baby hadde jeg ham i bæresele eller slynge mens jeg fikk gjort det groveste. Mannen vasket bad en dag i uka når han kom hjem fra jobb. 

Ikke glem at det å være hjemme med barn er også en jobb, så del på oppgavene ❤ 

Anonymkode: 4b117...41a

• Liker 4
Skrevet

Du høres litt voldsom ut. Det høres slitsomt ut å være deg. Ta det litt mer med ro. 

Kunne prøvd å senke standarden litt. Jeg gjorde unna det meste på dagtid av klesvask og vasking. Så var det bare middag og rydding igjen når eldste kom fra barnehagen. Robotstøvsuger på kvelden. Gjør hjemmet hakket mer barnevennlig så slipper du å være hauk på den eldste. Bruk Tripp trapp stil eller tilsvarende med seler og sett i gang en kortere bordaktivitet. Bruk bæresele/sjal på den yngste så frigjør du armene noe. Bruk vippestol som litt avlastning. Og baby sover vel noe på dagtid, ha en babycall. Er du helt hysterisk kan du evt kjøpe en sånn alarm som festes på baby når den sover.

Anonymkode: 4b9ce...1dc

• Liker 7
Skrevet

Jeg tok med barna på husarbeidet. Og praktiserte alltid at når barna sov hadde jeg fri. 

Anonymkode: 11b08...758

• Liker 7
Skrevet

Du kan ikke sammenlikne med hvordan din farmor gjorde ting med seks barn; på den tiden var det ANBEFALT å la være å stimulere spedbarn. Babyer skulle ligge i en kurv/vogn hele dagen, og de mødrene som «fikk til» det følte seg like flinke som de mødrene som ammer til ungen er tre år og har ungene med på yoga gjør nå. 

Kort sagt: Idealene du som mor har å forholde deg til i dag er HELT annerledes enn de din farmor møtte i samfunnet da hun hadde seks barn. Din farmor kunne med idealene i behold gjøre ting/unnlate å gjøre ting ift ungene som ville vært for omsorgssvikt å regne i dag. Som å knyte fast hendene på toåringen til sprinklene i sengen slik at hen ikke klør seg i ansiktet og får arr av vannkopper, for eksempel. Helt vanlig da; totalt hårreisende nå. Eller bare det gå gå fra ungene hjemme/ute mens man skulle et ærend/var i bryggepanna... Min farmor sier hun ville ha blitt kvalt dersom hun skulle vært mamma til to tette med de kravene som er nå! 

Anonymkode: a073a...a51

• Liker 7
Skrevet

Ha lav terskel for husarbeid. Ha faste dager til ulike typer klesvask, feks mandag er det håndduker, onsdager vanlige klær, torsdag evt finvask/ull. Da slipper jeg å ha klesvask i bakhodet hele tiden. Tørker støv og gir samtidig ungen en tørr klut e.l så vasker vi sammen. Robotstøvsuger på kvelden eller mens vi er ute på dagtid. Lager middager som lager seg selv i stor grad, og middag som vi kan varme opp igjen dag 2, så rydder jeg kjøkken samtidig. 

Anonymkode: b8d81...066

Skrevet

Det er ett par år siden jeg hadde to barn på tilsvarende alder. Gjorde nok mest når den minste sov og etter pappaen var komme hjem og etter barna var lagt. Hadde mest fokus på å få gjort unna klesvask og kanskje litt støvsuging. Noe rydding, men alt annet tok vi når vi var to. 

Anonymkode: c343e...af5

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ofte baby i bæresele og fikk unna det mest prekære på en halvtimes tid mellom bhghenting og middag mens 2,5 åringen ble oppfordret til å leke selv. 

Og gå ned på krava. Du blir dødssliten hvis du skal holde huset i perfekt stand til enhver tid med barn i huset. Vi har laget oss en prioriteringsliste til ukedagene, og rydder/vasker skikkelig en gang i uka der alt blir tatt. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg setter det bort når jeg ikke er hjemme. Er jeg diva?

Skrevet

Snakket en gang om dette med min mormor som hadde 4 barn og ansvaret for en gård da min morfar jobbet borte. Hun måtte jo jobbe ute og var inne og sjekket babyen innimellom. Så kan ikke sammenliknes. Syns du høres litt slitsom ut. Du kan la de underholde seg selv også. Ingen barn trenger stimuli 24/7. og at den eldste legger seg så seint bør du gjøre noe med. Burde vært i seng til 7.

Anonymkode: ecd26...e3f

• Liker 9
Skrevet

Bæretøy! Og evt lekegrind hvis du orker å kjøpe. Da kan minste ligge trygt der mens du går på do eller tar en kjapp dusj. Jeg pleier sette på en vask om kvelden, med tidsinnstilling slik at den er ferdig om morgenen. Da er det bare å henge opp, de 10 minuttene finner du tid til. Leker ryddes bare oppi lekekasser, annet nips har jeg ikke fremme. Barneklærne gidder jeg ikke brette lenger, har bare skuffer for bukser og overdeler, ull/ikke ull, og slenger dem oppi deretter. Er de tørr, så går de rett i skapet, ergo ingen kleshaug som må brettes. 

Badet tørker jeg kjapt over daglig med en engangsserviett. Kjøkkenet rydder jeg mens barna spiser, den på 6mnd kan gjerne få et sånt nett med frukt og gnage på den? Da har du kjøpt deg ti min. Robotstøvsugeren kjøres daglig. 

Huset er ikke strøkent, men stort sett rent og noenlunde ryddig. 

Anonymkode: 08937...cd4

• Liker 4
Skrevet

Bæresele! Det funket supert her ihvertfall, men nå har jeg bare et barn. Far er borte 6-17 (18). Men du kan jo ta husarbeidet når den største er i barnehagen, vil ikke det være litt lettere? Nå er jeg tilbake på jobb, så nå blir det vaskehjelp;)

Anonymkode: 03226...36a

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk ikke gjort husarbeid selv med bare ett barn. Prøvde noen ganger å ta ham med på det, men han bare dro utover alt jeg prøvde å rydde, eller stakk av og begynte å klatre i møblene så jeg måtte løpe etter.

Jeg tok husarbeidet når mannen kom hjem og jeg kunne overlate barnet til ham. Da følte jeg at jeg hadde fri. 😛

Anonymkode: 0f58e...102

Skrevet

Jeg delte opp dagen i bolker med soving og spising som milepæler. Så gjorde jeg husarbeid da og da, leik med ungene da og da, og så videre. Men litt flytende, og etter ungenes behov. Startet alltid med "å fylle deres beger", så fikk jeg tid til å gjøre andre ting etterpå.

9-10 er sein leggetid for en tass på 2,5, så dere bør vurdere å gjøre en innsats for å snu døgnet hans. Sa små bør sove kanskje 12 timer om natta. Kanskje et prosjekt for far?

Anonymkode: bfaa0...87a

• Liker 2
Skrevet

Babystol med vippefunksjon man kan bære fra rom til rom.

Robot støvsuger.

Anonymkode: 9308a...ee5

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er viktig for deg å ha det ryddig og i orden, syns jeg ikke du skal senke kravene på det. Men du kan kanskje senke skuldrene litt i forhold til barna. Babyen kan vel ligge på et teppe og pludre med en babygym eller noe over seg og storebror leker vel helt fint med lekene sine i fred og ro på rommet sitt eller i stua? Jeg har alltid hatt barna hjemme så sant jeg selv har vært hjemme, så jeg har da hatt 3 barn under seks år hjemme når jeg skulle gjøre husarbeid. Og så lenge jeg har "gått hjemme" så har det vært en selvfølge for meg å ha hovedansvaret for husarbeid slik at mannen har sluppet det etter 8 timers jobb hver dag. Vi har hatt trappegrind, og ellers har jeg ikke sikret huset noe mer enn det, egentlig. Jeg kunne fint gå ned på vaskerommet i kjelleren for å henge opp klær/sette på klesvask, mens alle tre ungene lekte og koste seg oppe. Og når jeg har tørket støv og støvsugd har jeg jo vært rundt omkring, de har tuslet/krabbet etter meg eller fortsatt å leke med det de ville. Det er jo ikke så mye husarbeid man må gjøre hver dag til at man ikke i tillegg kan rekke å stimulere babyen og øve språk med storebror.

Anonymkode: c4303...889

Skrevet

Det har variert litt.

I permisjon:

To var klistremerkebabyer, da fikk jeg ikke gjort så mye de første mnd. Etterhvert ble de med og «hjalp» til. Dro ned det jeg ryddet, satt på støvsugeren osv. Litt Texas til tider.. 

Med de to sovebabyene fikk jeg gjort mye mens de sov.

Jeg har litt støv på hjernen, og mange barn etterhvert ble jeg avhengig av å ha det ryddig og ha ting på fast plass for å ikke tørne. Tar litt hver dag for å unngå kaos. 

Anonymkode: f5ac4...212

Skrevet
MMonroe skrev (10 timer siden):

Jeg er per nå hjemme med en 6mnd gammel baby, bror på 2,5 år går i barnehage men han får ofte være hjemme med oss da det noen ganger er lettere å ikke stresse med en liten baby for å få bror i barnehagen midt på vinteren. Far er i jobb og dermed borte fra 6:30-16:45 Det jeg lurer på er hvordan dagene deres er lagt opp? Evt. hvordan får dere gjort noe som helst husarbeid med barna hjemme? Jeg tenker alltids sikkerhet først og føler at jeg må vokte dem som en hauk, babyen har jeg alltid med meg hvis jeg må på kjøkkenet eller på do. Jeg føler også at jeg til en hver tid må gi dem oppmerksomhet og leke med dem, baby på 6mnd trenger jo sin type stimuli og bror er litt sein med språket så vi øver mye på det hjemme. På den andre siden har jeg husarbeid som skulle vært gjort men som jeg ikke finner tid til da vi ofte ikke får storebror i seng før klokka 21-22 på kvelden. Jeg tenker også en del på hvordan min farmor klarte seg med 6 barn og likevel fikk gjort husarbeid, mens her føler jeg at jeg ikke får gjort noe med bare 2.

Så til spørsmålet
Hvordan gjør dere det som må gjøres med barna hjemme? Har dere noen tips eller er jeg bare overhysterisk? 😂

Garra at eldste datter passet de yngre. På den tiden var det også ok å bare la barna herje fritt alene rundt i nabolaget. Kravene til foreldre er noe helt annerledes i dag. 

Jeg syntes egentlig ikke det var noe stress å få unna husarbeid så lenge en av oss var i permisjon. Det bar når vi hadde to barn i barnehage og 100% jobb at vi gikk på en smell! 

Anonymkode: 5a081...6b2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bare én, men hun er også bare 4 mnd og kan ikke ligge lenge alene før hun begynner å gråte. Jeg drar med meg babygym eller vippestol dit jeg må gjøre husarbeid. Noen ganger må jeg finne meg i å ta en pause i husarbeidet for å trøste eller gi mat. Dette går egentlig ganske greit. Vasking av bad er det som tar lengst tid her, og det gjøres jo bare én gang i uka. Å vaske klær går fort, å brette klær gjør jeg litt innimellom, kjøkkenbenkene går jeg lynkjapt over osv. Vi har robotstøvsuger, så det hjelper jo også på.

Anonymkode: a0bfb...759

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...