Gå til innhold

Styrtfødsel etter at vannet ble tatt = styrtfødsel med nummer 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel etter at fødsel ble igangsatt på overtid ved at vannet ble tatt. Jeg var førstegangs og fødte under to timer etter første rie, som kom øyeblikkelig etter vannet ble tatt. I følge jordmor bør jeg forvente enda raskere fødsel en eventuell neste gang, hvis fødselen starter med vannavgang. Hun estimerte 40 minutter...

Spiller det virkelig ingen rolle at vannet ble tatt og ikke gikk naturlig?

Noen med erfaring med styrtfødsler? Forskjell på igangsatt og ikke igangsatt?

Anonymkode: d3081...a82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle fødslene har vært forholdsvis raske. Nr 2 ble satt i gang ved at vannet ble tatt, og tok 1 t. Nr. 3 startet av seg selv og tok 3 timer. Så her var det sånn at igangsatt var raskest og at seinere fødsler ikke var like kjappe. Første fødsel startet for øvrig også med vannavgang, men varte rundt 6 t. 

Anonymkode: 29ddb...1f7

• Liker 1
Skrevet

Det var betryggende svar fra deg over! 😊

Skrevet

Du bør forberede deg på en rask fødsel nummer 2 ja, men det er ikke gitt at det blir ny styrtfødsel. 

Anonymkode: ae88a...675

Skrevet

Jeg skulle forvente en minst like rask fødsel, ja. 

Min erfaring er at min kropp føder på maks 2t fra første rie (og jeg er dårlig å se når det gikk fra kynnere til rie, så vi endte opp med transportfødsel med nr2) . Og det er jo også et hjelp når en så ca vet hvor lenge en må holde ut 😉

Anonymkode: dc173...b75

Skrevet

Jeg har hatt to styrtfødsler, nr. 2 raskere enn nr. 1. 

Med første gikk vannet. Vi reiste til sykehuset. Kjente ingen rier da. Kom inn med 3 cm åpning, og så gikk det 1 time fra 3 til 10 cm og barnet var ute. 

Med nr. 2 dro vi til sykehuset med en gang jeg kjente rier. Dette var 15 dager før termindato, så kom litt brått på. Kom inn med 3 cm denne gangen også, og det gikk 30 minutter til barnet var ute. 

Anonymkode: 6363c...11b

Skrevet

Hadde to raske fødsler. Begge startet med rier. Vannet ble tatt av jordmor på 10 cm, rett før pressriene, ca ti min fra vannet gikk til babyen var ute.
Total varighet 3 timer med første og 2,5 med andre. 

Anonymkode: 08ec0...310

Skrevet

Takk for svar, dere! 
Er så utrolig lite interessert i å oppleve fødsel uten jordmor tilstede. I aller verste fall kan det jo skje hjemme helt mutters alene😳

Tar gjerne imot flere erfaringer om igangsatt vs naturlig/spontan fødsel, og fødselens varighet.

Skrevet

Med nummer to hadde jeg ikke rukket fram til sykehuset om jeg ikke kom i ambulanse. Jordmor rakk ikke å få på hanskene raskt nok. 

Men jeg må si, det var mer vondt med nummer to men siden det varte så kort var jeg i mye bedre form og alt var mye bedre etterpå. Det var egentlig en bonus.

Anonymkode: 5ff70...e64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...