AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Del Skrevet 25. februar 2021 Gikk opp over 30 kg i første svangerskap, og 15-20 sitter fremdeles som limt. Ammer fremdeles, så streng diett er ikke anbefalt, men passer absolutt på kostholdet. Nå har vi begynt å tenke på prøving igjen, men ser jo nå at jeg har jo BMI på 33! Det er jo så vidt jeg leser kraftig økt risiko for diverse komplikasjoner. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Graviditet fra denne startvekten skremmer meg veldig, men det kan jo ta mange mnd, om ikke år å bli kvitt så mange kilo Vet ikke hva jeg er ute etter, kanskje noen har noen lure tanker eller erfaringer? Noen som gikk opp mye første svangerskap som klarte å unngå det i andre? Anonymkode: 22bcb...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Del Skrevet 25. februar 2021 Høy BMI gjør det i utgangspunktet vanskeligere å bli gravid uansett, så kanskje det er verdt å bare ta den nedgangen mens du prøver:) Jeg var noen kg over trivselsvekt/normalvekt når jeg ble gravid, og var bare forsiktig med å ikke gå opp så voldsomt spesielt i begynnelsen av svangerskapet. Gikk ikke opp før i mnd 6, nå er jeg 8 mnd på vei og har gått opp 8 kg- så det går jo an å begrense vektoppgangen uten å sulte seg. Spiser variert og normalt, bare spiser ikke "for to". Tror du skal greie det helt fint, men det er vel heller ikke anbefalt å bli gravid før barnet du ammer er over året, med tanke på hvor tøft det er å føde og alt kroppen skal få tilbake på plass etter forrige fødsel:) Anonymkode: bcded...232 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Del Skrevet 25. februar 2021 Jeg gikk ned 30 kilo med førstemann. Hadde bmi på 40 Anonymkode: edadf...15d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Del Skrevet 25. februar 2021 Klarer du å gå ned litt så er jo det kjempefint. Men så å lenge du er frisk, er aktiv har et sunt kosthold tror jeg ikke det er noe problem. Alt vil jo variere veldig fra person til person selvfølgelig. Første svangerskap veide jeg 78 når jeg ble gravid, ingen problemer. Nå veier jeg 102, heller ingen problemer. Passer på hva jeg spiser trener/går tur flere ganger i uka.. Anonymkode: 7f133...ef9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høy BMI gjør det i utgangspunktet vanskeligere å bli gravid uansett, så kanskje det er verdt å bare ta den nedgangen mens du prøver:) Jeg var noen kg over trivselsvekt/normalvekt når jeg ble gravid, og var bare forsiktig med å ikke gå opp så voldsomt spesielt i begynnelsen av svangerskapet. Gikk ikke opp før i mnd 6, nå er jeg 8 mnd på vei og har gått opp 8 kg- så det går jo an å begrense vektoppgangen uten å sulte seg. Spiser variert og normalt, bare spiser ikke "for to". Tror du skal greie det helt fint, men det er vel heller ikke anbefalt å bli gravid før barnet du ammer er over året, med tanke på hvor tøft det er å føde og alt kroppen skal få tilbake på plass etter forrige fødsel:) Anonymkode: bcded...232 Problemet med reguleringen av matinntaket sist var at jeg var ekstremt sulten da jeg var gravid, og i tillegg ble veldig kvalm når magen var tom, så hadde med muslibarer og mandler over alt for å døyve kvalmen og sulten. Barnet er nå halvannet, så det skal nok gå fint mtp. tid fra forrige svangerskap. En grunn til at jeg helst ikke vil utsette prøvingen for lenge er jo nettopp at det kan ta tid. Men nå gjorde det ikke det sist, så må nesten planlegge for at det også kan gå fort. Er jo ellers helt frisk, spiser ganske sunt etterhvert, og går jo ned bittelitt etter litt, men med ca en kg i mnd vil det jo ta over et år å komme ned i startvekten for forrige svskap. ts Anonymkode: 22bcb...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 26. februar 2021 #6 Del Skrevet 26. februar 2021 Har både prøvd å bli gravid og vært gravid med høy BMI (høyere enn deg). Ikke optimalt selvsagt, skulle gjerne vært slankere om jeg hadde klart! Men veldig vanskelig å gå ned i vekt, kombinert med dårlig tid sett i sammenheng med den biologiske klokken har gjort at jeg er nødt til å være som jeg er. Tungt å være gravid, spesielt siste trimester og lettere eksponert for smerter. Men jeg har kommet meg fint etter fødsel, og barna jeg har båret frem har vært fine og friske. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #7 Del Skrevet 26. februar 2021 Takk for svar dere, godt å høre at det ikke er helt innlysende at jeg bør vente til vekten er lavere i hvert fall!! ts Anonymkode: 22bcb...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #8 Del Skrevet 26. februar 2021 Jeg har BMI på 33. Ikke optimalt selvsagt og ønsket å gå ned men ble gravid med en gang. Er i uke 20 nå og har gått opp 1 kilo. Har spist rikelig med mat, men sunt og holdt meg langt unna alt som ikke er bra. Forrige svangerskap gikk jeg opp i underkant av 8 kilo og håper å lkke gå opp mer denne gangen Anonymkode: 5cad1...57f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #9 Del Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har BMI på 33. Ikke optimalt selvsagt og ønsket å gå ned men ble gravid med en gang. Er i uke 20 nå og har gått opp 1 kilo. Har spist rikelig med mat, men sunt og holdt meg langt unna alt som ikke er bra. Forrige svangerskap gikk jeg opp i underkant av 8 kilo og håper å lkke gå opp mer denne gangen Anonymkode: 5cad1...57f Takk for godt håp! Skal definitivt ha en annen strategi mtp vektoppgang neste gang, og håper det vil hjelpe! ts Anonymkode: 22bcb...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #10 Del Skrevet 26. februar 2021 Jeg har høyere bmi enn deg, og er gravid nå. Er i 2. Trimester, og har ikke gått opp noe særlig enda. Har heller ikke gått ned, men er ikke redd for å gå ned i svangerskapet, for jeg er jo jevnlig hos lege og jordmor på kontroll. Forrige svangerskap var jeg også overvektig, men er litt tyngre denne gangen. Har et barn på 15 mnd, som sluttet å die ca samtidig med at jeg ble gravid. Det gikk jo gradvis, men jeg merker at det er mye lettere å holde fokus på kostholdet nå som jeg ikke ammer. Kombinasjonen pandemi, spedbarn, amming og inaktivitet var ikke bra for meg og mitt kosthold i allefall. Merker at jeg er mer og mer aktiv og flinkere med kostholdet nå. Sikkert fordi jeg er gravid også. De første 3 mnd spiste jeg riktig nok ikke så sunt, men slett med kvalme og måtte bare ta det som fristet. Det ble likevel kaloriunderskudd totalt sett, så jeg er på startvekten (før jeg ble gravid for 2. gang) nå. Håper å kunne holde vektoppgang lavest mulig, og er som sagt ikke redd for å gå ned litt. Jeg tenkte også å gå ned masse før jeg ble gravid, men når vi begynte med prøvingen så klaffet det ganske fort. Og jeg er bare takknemlig. Anonymkode: aad57...a40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #11 Del Skrevet 26. februar 2021 Ville absolutt kommet meg ned i vekt. Om du har så store problemer med å regulere inntaket av kalorier, risikerer du jo 30 kilo ekstra i neste graviditet. Da snakker vi faretruende høy vekt. Anonymkode: 28a40...b5c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #12 Del Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville absolutt kommet meg ned i vekt. Om du har så store problemer med å regulere inntaket av kalorier, risikerer du jo 30 kilo ekstra i neste graviditet. Da snakker vi faretruende høy vekt. Anonymkode: 28a40...b5c Har jo ikke generelt et problem med regulering føler jeg, har gått ned kontinuerlig, om enn sakte, siden fødsel. Men ja, vil jo absolutt unngå å gå opp mer/like mye. Før graviditeten hadde jeg stabil vekt. Ikke for å klage på dine sikkert velmenende råd, men det du sier er det vel innlysende at jeg er klar over, og skriver jo også at jeg ønsker å unngå. Mener du at 30 kg opp ikke kan unngås, fordi jeg tydeligvis er ubrukelig, eller legger jeg for mye i tonen din..? ts Anonymkode: 22bcb...97a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #13 Del Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har jo ikke generelt et problem med regulering føler jeg, har gått ned kontinuerlig, om enn sakte, siden fødsel. Men ja, vil jo absolutt unngå å gå opp mer/like mye. Før graviditeten hadde jeg stabil vekt. Ikke for å klage på dine sikkert velmenende råd, men det du sier er det vel innlysende at jeg er klar over, og skriver jo også at jeg ønsker å unngå. Mener du at 30 kg opp ikke kan unngås, fordi jeg tydeligvis er ubrukelig, eller legger jeg for mye i tonen din..? ts Anonymkode: 22bcb...97a Å legge på seg 30 kilo er faktisk ekstremt mye, med mindre det skyldes vann, men da hadde det forsvunnet raskt etter fødsel. Hadde du hatt god kontroll på ernæring og kaloriinntak, ville du nå mest sannsynlig vært tilbake til startvekt. Amming er ingen unnskyldning. Hva tenker du er annerledes nå? Hvordan tror du at du skal klare å begrense matinntaket ved neste graviditet. Mener ikke å være frekk, men dette er spørsmål du må tenke godt igjennom. Husk at det ikke bare er deg selv, du risikerer å gi babyen i magen senskader for livet om du er meget overvektig. Har selv vært lettere overvektig (bmi på 27 i starten av graviditet). Bestemte meg idet testen viste positivt at noe måtte skje. Gikk opp 7 kilo under svangerskapet, og nå 6 måneder etter veier jeg 11 kilo mindre enn før graviditeten! Det handler KUN om kalorier og selvkontroll. Lykke til. Anonymkode: 28a40...b5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #14 Del Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Å legge på seg 30 kilo er faktisk ekstremt mye, med mindre det skyldes vann, men da hadde det forsvunnet raskt etter fødsel. Hadde du hatt god kontroll på ernæring og kaloriinntak, ville du nå mest sannsynlig vært tilbake til startvekt. Amming er ingen unnskyldning. Hva tenker du er annerledes nå? Hvordan tror du at du skal klare å begrense matinntaket ved neste graviditet. Mener ikke å være frekk, men dette er spørsmål du må tenke godt igjennom. Husk at det ikke bare er deg selv, du risikerer å gi babyen i magen senskader for livet om du er meget overvektig. Har selv vært lettere overvektig (bmi på 27 i starten av graviditet). Bestemte meg idet testen viste positivt at noe måtte skje. Gikk opp 7 kilo under svangerskapet, og nå 6 måneder etter veier jeg 11 kilo mindre enn før graviditeten! Det handler KUN om kalorier og selvkontroll. Lykke til. Anonymkode: 28a40...b5c En del var nok vann/babyen/div så en del forsvant jo, så var selvfølgelig ikke 30 kg fett. Har fremdeles mye vann som jeg har fått sjekket hos lege, som mener eneste forklaringen etter utelukking av andre grunner er «ammehormoner» som ifølge henne gjør at kroppen binder vann. Men det er jo ikke mange kilo, ca 2 nå ifølge han. Skulle absolutt klart å «slanke» meg om det var et mål å bare gå ned fort, men nå er det nå engang ikke anbefalt å gå fort ned i vekt når en ammer. Så så lenge jeg spiser sunt, trener og går sakte ned er det jo faktisk det som er anbefalt. Det er ikke aktuelt å slutte å amme for å kunne slanke meg fort, det blir jo også for dumt synes jeg. Å slanke meg i svangerskapet er ikke aktuelt, det er virkelig heller ikke anbefalt. 7 kg opp er det absolutt minste anbefalte å gå opp med bmi på 27. Men så bra du fikk god motivasjon til å holde kontrollen, det tviler jeg selvfølgelig ikke på at er mulig. Men folk er så forskjellige, og grunnen til at jeg spurte om noen hadde hatt erfaring med både å gå mye opp i ett svangerskap og så ikke i neste er jo nettopp fordi de sitter med en annen opplevelse/innsikt av forskjellen enn en tilfeldig person som bare har opplevd ett/flere svangerskap uten nettopp denne forskjellen. At det «kun handler om kalorier og selvkontroll» er vel også en sannhet med en del modifikasjoner etter hvert. ts Anonymkode: 22bcb...97a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #15 Del Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Å legge på seg 30 kilo er faktisk ekstremt mye, med mindre det skyldes vann, men da hadde det forsvunnet raskt etter fødsel. Hadde du hatt god kontroll på ernæring og kaloriinntak, ville du nå mest sannsynlig vært tilbake til startvekt. Amming er ingen unnskyldning. Hva tenker du er annerledes nå? Hvordan tror du at du skal klare å begrense matinntaket ved neste graviditet. Mener ikke å være frekk, men dette er spørsmål du må tenke godt igjennom. Husk at det ikke bare er deg selv, du risikerer å gi babyen i magen senskader for livet om du er meget overvektig. Har selv vært lettere overvektig (bmi på 27 i starten av graviditet). Bestemte meg idet testen viste positivt at noe måtte skje. Gikk opp 7 kilo under svangerskapet, og nå 6 måneder etter veier jeg 11 kilo mindre enn før graviditeten! Det handler KUN om kalorier og selvkontroll. Lykke til. Anonymkode: 28a40...b5c Oioi, her var det bastante uttalelser. Godt mulig det handler kun om kalorier og selvkontroll for deg og din kropp, men kropper er faktisk forskjellige og for mange er det ikke så ukomplisert. Anonymkode: f0ec9...8b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #16 Del Skrevet 27. februar 2021 Jeg synes det er innlysende at du bør gå noe ned i vekt før ny graviditet. Vi vet så mye om risiko for barnet og de potensielle livslange ulempene overvekt kan gi for det. Ikke uten grunn at det kan sammenlignes med røyking. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/dXGaq/foedselslege-om-overvekt-i-svangerskapet-like-stor-risiko-som-aa-roeyke Maternal obesity is associated with an increased risk for congenital anomalies. Obese women were more likely to have an infant with spina bifida, omphalocele, heart defects and multiple anomalies . Overweight women were more likely to have infants with heart defects and multiple anomalies. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://eu-rd-platform.jrc.ec.europa.eu/sites/default/files/eurocat-pub-docs/Special-Report-Env-Risk-Obesity.pdf&ved=2ahUKEwjvvJ-n14nvAhUlmYsKHWywAHMQFjACegQIERAG&usg=AOvVaw1vrHHOu8KmqFqkazmRHunW Anonymkode: 1b436...d99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #17 Del Skrevet 27. februar 2021 Jeg gikk ned 20 kg før jeg ble gravid. Det er jeg SÅ glad for i ettertid. En ting er risikoen for komplikasjoner, en annen ting er hvordan jeg hadde det under graviditeten. Jeg følte meg utrolig bra, og priste meg lykkelig hver dag for at jeg ikke hadde 20 kg ekstra i utgangspunktet. Anonymkode: c6341...7b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #18 Del Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg synes det er innlysende at du bør gå noe ned i vekt før ny graviditet. Vi vet så mye om risiko for barnet og de potensielle livslange ulempene overvekt kan gi for det. Ikke uten grunn at det kan sammenlignes med røyking. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/dXGaq/foedselslege-om-overvekt-i-svangerskapet-like-stor-risiko-som-aa-roeyke Maternal obesity is associated with an increased risk for congenital anomalies. Obese women were more likely to have an infant with spina bifida, omphalocele, heart defects and multiple anomalies . Overweight women were more likely to have infants with heart defects and multiple anomalies. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://eu-rd-platform.jrc.ec.europa.eu/sites/default/files/eurocat-pub-docs/Special-Report-Env-Risk-Obesity.pdf&ved=2ahUKEwjvvJ-n14nvAhUlmYsKHWywAHMQFjACegQIERAG&usg=AOvVaw1vrHHOu8KmqFqkazmRHunW Anonymkode: 1b436...d99 Selvsagt ikke ideelt med overvekt, og som jeg skriver er jeg klar over økt risiko for komplikasjoner. Men du trenger ikke å gå helt av skaftet heller. Økning i en allerede svært lav risiko for diverse komplikasjoner blir prosentvis naturlig nok stor. Mye har også med feilernæring å gjøre, som ikke er en risiko, da jeg har et godt og variert kosthold. Er også mer aktiv enn anbefalingene, så å se på risikoøkningen for hele gruppen med «fedme» fra internasjonale studier blir nok ikke helt riktig heller. Sammenligningen med røyking er litt vel tabliod. Nå har jeg lest hva han skriver i dagens medisin, og på flere av tallene han viser til sammenlignes BMI 20 med BMI 40. Det er også kun en studie av allerede tilgjengelig data fra internasjonale studier, og som kjent er høy/svært høy BMI i mange land en følge av dårlig kosthold og lav sosioøkonomisk status som påvirker risikoen på mange flere måter enn kun BMI. Selvfølgelig er det en skremmende utvikling, og selvfølgelig skal man ta helserisikoen på alvor, noe jeg også gjør, men å komme med at «det er like farlig som å røyke i svangerskapet» blir litt for enkelt og rett og slett misvisende. I mitt og sikkert de fleste av de ca 10 % av Norges gravide som har «fedme-BMI» er dette ikke riktig datagrunnlag for å sammenligne risikoøkningen. «Røykeutsagnlegen» sier også i samme tekst at «– Man må ikke bli modellslank. Dersom man har et sunt kosthold og holder seg aktiv, er det ikke spesielt farlig å være «rund i kroppen». Det er når overvekt kombineres med inaktivitet og dårlig kosthold at det blir farlig, sier Henriksen.» Ikke at jeg bagatelliserer risikoen, og det er egentlig ikke meningen å gå i forsvar heller, for risikoen øker jo definitivt, men det må gå an å være litt mer faktabasert. Ts Anonymkode: 22bcb...97a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå