Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter litt lamslått her, og føler jeg har hatt maks uflaks. Skal prøve å forklare kort.

Var prøver i nesten to år og ble aldri gravid pga pco. Gikk igjennom ivf og har nå en gutt på ett år. Vi vil ha en unge til, men ikke akkurat nå. Jeg er vanligvis supernøye på å ta p-pille, men en søndag for noen uker glemte jeg den. Dagen før, lørdag, hadde vi sex for første gang på 2 måneder. Og nå er jeg gravid. Hvordan er det mulig? Skjønner det ikke. 

Ønsker ikke å beholde pga en medisin jeg står på. Forhåpentligvis abortere jeg av meg selv. Men hvor henvender jeg meg for abort nå? Direkte til sykehuset? 

Så fortvilet og i en ny situasjon. 

Anonymkode: 5599d...79f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Du har blitt naturlig gravid mot alle ods og skal ta abort??

Det er jo ikke så mange medisiner som er så farlig at man må ta abort? Er du sikker på at dette er nødvendig?

Anonymkode: 28645...b6a

• Liker 25
Skrevet

Kan du ta pause fra medisinene? Er det stor sannsynlighet for at dette går dårlig? Kan ikke legen din gi deg noen råd? Det er jo ikke sikkert at du må ta det bort.

Anonymkode: cd79e...c4a

• Liker 4
Skrevet

Off så leit, du har medkjensla mi ❤️

ja, du kan ta direkte kontakt med sjukehuset eller med fastlegen. Kanskje det kan vere greitt å ta det via fastlegen og få undersøkt meir om medisinen og konsekvensar for svangerskapet ditt. Eg antek det er fare for fosterskade som er grunnen til at du tenker at abort er riktig, greitt å få det ordentleg avklart kor stor risikoen egentleg er. Kanskje du kan avvente og sjå kva ultralyd viser i veke 12? 

Anonymkode: 68c87...5c2

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det finnes en alternativ medisin som er trygg for babyen?

Anonymkode: e9802...414

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hæ? Du har blitt naturlig gravid mot alle ods og skal ta abort??

Det er jo ikke så mange medisiner som er så farlig at man må ta abort? Er du sikker på at dette er nødvendig?

Anonymkode: 28645...b6a

Ja, det er grusomt. Første gang jeg har blitt naturlig gravid. 

Det er meget nødvendig, sjansen for misdannelser på fosteret er ca 25 %. 

• Liker 1
Skrevet

Oppsøk lege ASAP for rådgivning mtp. medisinen.

Selv hadde jeg aldri tatt abort med PCO, vet aldri om det lykkes så lett igjen.

Anonymkode: 11d42...62e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du ta pause fra medisinene? Er det stor sannsynlighet for at dette går dårlig? Kan ikke legen din gi deg noen råd? Det er jo ikke sikkert at du må ta det bort.

Anonymkode: cd79e...c4a

Legen, spesialist jeg går til, har fortalt at denne medisinen på ingen måte er forenelig med graviditet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er grusomt. Første gang jeg har blitt naturlig gravid. 

Det er meget nødvendig, sjansen for misdannelser på fosteret er ca 25 %. 

Uff 😕 25% over hele svangerskapet? Ville likevel rådført meg med lege, ikke sikkert skaden er skjedd ennå når du er så kort på veg?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Off så leit, du har medkjensla mi ❤️

ja, du kan ta direkte kontakt med sjukehuset eller med fastlegen. Kanskje det kan vere greitt å ta det via fastlegen og få undersøkt meir om medisinen og konsekvensar for svangerskapet ditt. Eg antek det er fare for fosterskade som er grunnen til at du tenker at abort er riktig, greitt å få det ordentleg avklart kor stor risikoen egentleg er. Kanskje du kan avvente og sjå kva ultralyd viser i veke 12? 

Anonymkode: 68c87...5c2

Takk for svar. Får ringe sykehuset i morgen, tror jeg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff 😕 25% over hele svangerskapet? Ville likevel rådført meg med lege, ikke sikkert skaden er skjedd ennå når du er så kort på veg?

Legen har egentlig sagt at om jeg blir gravid, bør jeg være forberedt på å ta abort. Skulle helst stå på dobbel prevensjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje det finnes en alternativ medisin som er trygg for babyen?

Anonymkode: e9802...414

Redd skaden allerede er skjedd. Ser det er opptil 50% sjanse for abort, så kanskje kroppen bare ordner opp selv 😔

Skrevet

Så kjipt å høre. Ta kontakt med legen din i morgen, du vil nok bli henvist til sykehuset og fulgt opp der. 

Anonymkode: a5357...4f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Legen, spesialist jeg går til, har fortalt at denne medisinen på ingen måte er forenelig med graviditet. 

Tja, men hva hvis man bruker bare i begynnelsen til man får vite det? Ta kontakt med kegen ASAP og ta det derfra. Du får sikkert tidlig ultralyd og greier. Samt tett oppfølging hvis du slutter på medisinen.

Anonymkode: ae7ec...a3f

Skrevet

Du trenger ikke lenger henvisning fra lege for å ta abort, du kan ringe sykehusets gynekologiske avdeling direkte. Her er en link med kontaktinformasjon til alle sykehus i landet som tilbyr abort, så kan du finne det som er nærmest deg.

Hadde vært hyggelig hvis folk kunne svare på det TS spør om, heller enn å moralisere over valget hennes. Hun vet nok best selv hvilken beslutning som er den beste for seg selv og familien sin.

Lykke til, TS!

• Liker 7
Skrevet

Kjempeklem til deg! ❤️ Håper legene finner en god løsning. 

• Liker 1
Skrevet

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare. I dag morges ringte jeg og fikk time hos privat gynekolog for ultralyd. Ifølge terminkalkulator på nett skulle jeg allerede ha vært over 8 uker på vei (har kun hatt ett samleie, ja, sexlivet vårt har vært dødt) 

Nå er ultralyd akkurat over, og der var et lite embryo på kun 4 mm og uten hjerteaktivitet. Altså har utviklingen stoppet opp av seg selv. Gynekolog mente at kroppen mest sannsynlig ville ordne opp selv, men har sendt henvisning til sykehuset for sikkerhets skyld. Egentlig litt glad for det, hadde vært så ekstremt mye vanskeligere om det lå et foster på 8 uker der med bankende hjerte. 

Så sykt blandete følelser. Tenk at jeg faktisk har blitt naturlig gravid for første gang i mitt liv, og det ved å glemme én liten p-pille! Nå håper jeg kroppen ordner opp selv. Og så håper jeg at vi klarer å bli gravid igjen når jeg står på annen medisin og vi er klar for neste barn ❤️

• Liker 4
Skrevet

❤️ 

Anonymkode: 69798...9ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare. I dag morges ringte jeg og fikk time hos privat gynekolog for ultralyd. Ifølge terminkalkulator på nett skulle jeg allerede ha vært over 8 uker på vei (har kun hatt ett samleie, ja, sexlivet vårt har vært dødt) 

Nå er ultralyd akkurat over, og der var et lite embryo på kun 4 mm og uten hjerteaktivitet. Altså har utviklingen stoppet opp av seg selv. Gynekolog mente at kroppen mest sannsynlig ville ordne opp selv, men har sendt henvisning til sykehuset for sikkerhets skyld. Egentlig litt glad for det, hadde vært så ekstremt mye vanskeligere om det lå et foster på 8 uker der med bankende hjerte. 

Så sykt blandete følelser. Tenk at jeg faktisk har blitt naturlig gravid for første gang i mitt liv, og det ved å glemme én liten p-pille! Nå håper jeg kroppen ordner opp selv. Og så håper jeg at vi klarer å bli gravid igjen når jeg står på annen medisin og vi er klar for neste barn ❤️

Uff, kjip situasjon men hell i uhell sånn sett. Godt å finne utav det i alle fall. Ta vare på deg selv❤

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig vondt, men - som du sier - kanskje det beste i situasjonen. Og dette viser jo at dere kan. 🥰 Én glemt pille, sex én gang og så gravide. Kroppen din har skjønt hvordan den skal gjøre dette. ☺️

Nå får din helse komme foran og et eventuelt barn komme når dere er klare for det. Det vil kanskje (sannsynligvis) ikke gå like enkelt når dere begynner å prøve som denne gangen, men husk å holde fast i minnet om at kroppene dere helt fint har fikset dette helt selv en gang før. Jeg har stor tro på at det kan ha mye å si om man tror på at man kan bli gravid og fyller prøvingen med glede. Stress kan i hvert fall virke motsatt (som en middels god prevensjon) i følge en forskningsartikkel jeg leste for et par år siden. Å vite at man kan, er noe supert å ta med seg når man skal prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...