Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at humanetisk forbund reklamerer for sin tro ( eller livssyn) evt retten til å ikke tro. jeg har aldri forstått hva de rent konkret står for. De har kampanje for retten til å elske den man vil, hvor de tegner ikonet på veggene! Det slo meg ikke at det var ateister som sto bak dette

Men til saken. Hvis du ikke tror på Gud, så er det nok å bare tro på mennesket. Er ikke dette en universiell tro? Tror vi ikke på mennesker alle sammen🤔

Og dette med å tro på Gud utelukker ikke at man også tror på mennesket. Så da er jeg vel troende humanist jeg da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er plakaten. Vanskelig å ikke se det religiøse her. 

ECB97203-3E24-4254-97A9-04E0290094FE.png

Skrevet

Stakkars alle mennesker som ikke tror på Gud og Jesus. Dere aner ikke hva godt dere går glipp av

Anonymkode: 4ebba...7d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stakkars alle mennesker som ikke tror på Gud og Jesus. Dere aner ikke hva godt dere går glipp av

Anonymkode: 4ebba...7d7

Ja, lev som snille-Gud sier eller brenn i helvete til evig tid. Rart dere ikke får med dere flere tilhengere på det der. 

Anonymkode: 362bb...8b9

• Liker 1
Skrevet

Google gir raske svar. Her er noe av det de skriver selv:

Sitat

Hva er humanisme?

Humanisme er et ikke-religiøst livssyn, som setter mennesket i sentrum. Humanismen har ingen eviggyldige sannheter, men ser på vitenskapen som beste kilde til kunnskap om verden.

Hva er et livssyn?

Humanismen er et livssyn. Et livssyn kjennetegnes av at det inneholder et menneskesyn, et virkelighetssyn og et sett med verdier.  

Demokrati og menneskerettigheter

Humanister ser på demokrati, rettsstat og menneskerettigheter som grunnleggende og rasjonelle verdier. Vi er alle del av et fellesskap og har ansvar for våre medmennesker og for miljøet, både lokalt og globalt.

Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter.  – FNs menneskerettighetserklæring

Ytringsfrihet og kritisk tenkning

Humanister oppfordrer til kritisk granskning av alle ideer og oppfatninger, også våre egne. Vi bør finne frem til de beste argumentene og endre våre meninger og overbevisninger når det viser seg at vi tar feil. Tanke- og ytringsfrihet er avgjørende for å kunne teste ut ulike meninger og synspunkter. 

Likeverd og sekularisme

Humanismen fremmer likeverd for alle. Humanister jobber for trosfrihet og alles rett til å velge eget livssyn. Staten bør være sekulær (ikke-religiøs) og ikke gi privilegier til èn tro eller ett livssyn. 

Humanisme - å skape mening i eget liv

Humanister mener, i motsetning til de fleste religiøse, at livet og tilværelsen ikke har noen forutbestemt mening. Vi er frie til å skape våre liv. Samtidig hviler det et ansvar for fellesskapet på hver og en av oss.

Vi er alle del av et fellesskap med våre medmennesker, og av den rike kulturen mennesker har skapt i form av musikk, litteratur, kunst og vitenskap.  

Del av en internasjonal bevegelse

Humanistorganisasjoner finnes over hele verden. Noen steder er den store oppgaven å kjempe for innbyggernes rett til å forlate statens vedtatte religion, i andre land jobber organiserte humanister mot innskrenking av kvinners rett til abort eller LHBT-personers frihet til å være den de er.

Mange ganger er det religiøse krefter som jobber sammen med politiske ledere for å kneble tanke- og ytringsfrihet. I enkelte land straffes det å forlate statens religion med døden.  

Humanists International er paraplyorganisasjonen som organiserer humanister verden over, bistår humanister i fare og har talerett i FN og på andre internasjonale arenaer. Human-Etisk Forbund er verdens største humanistorganisasjon og stolt av å være del av et fellesskap som driver påvirkningsarbeid for humanisme både i Norge og internasjonalt. 

De går mer i dybden litt lengre ned på sida: https://human.no/om-humanisme/

• Liker 2
Skrevet
Nicathv skrev (10 timer siden):

Google gir raske svar. Her er noe av det de skriver selv:

De går mer i dybden litt lengre ned på sida: https://human.no/om-humanisme/

Da må det være veldig mange mennesker som kvalifiserer for medlemskap der. Tror man ikke på noen Gud, så er målet å leve et mest mulig fritt liv. Hvorfor skal man da la seg diktere av kirken og de ti bud? Er man et moralsk menneske med empati for andre mennesker, så er man humanist!

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, lev som snille-Gud sier eller brenn i helvete til evig tid. Rart dere ikke får med dere flere tilhengere på det der. 

Anonymkode: 362bb...8b9

Paradiset kompenserer for helvete. Jeg vil heller leve bra og lovlydig liv, så jeg får inngangspass og kan møte mine kjære igjen. 

Skrevet

Hva er det du mener når du spør om å "tro" på menneskeheten? Hvorfor velger du ordet tro? Er det noe du er usikker på? Må du gjette på om det finnes mennesker? Er de vanskelige å vite om eksisterer?

Poenget er at begrepet tro er meningsløst. Det er ingen tro involvert - all den tid tro omhandler fravær av viten. Vi erkjenner at mennesker finnes. Vi erkjenner at de har gode og dårlige egenskaper og at de har både gode og negative sider. Så jobber vi for å trekke frem det beste i mennesker. Men tro? Det driver vi ikke med.  

AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (På 26.2.2021 den 9.05):

Paradiset kompenserer for helvete. Jeg vil heller leve bra og lovlydig liv, så jeg får inngangspass og kan møte mine kjære igjen. 

Dæng ,  da er det bare noe få som får innpass der dessverre.

Siden  andel ikke-troende øker , vil det bli mer plass til dere i himmelen ;) 

Anonymkode: e6ff4...4d3

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Humanisme står ikke på noen måte i motsetning til religion. Man kan være humanist uavhengig av religion eller mangel på sådan. https://snl.no/humanisme

Hvis man ikke tror på noen guddom, er man ateist. Dette er fint forenelig med, men ikke det samme som, å være humanist.

Skrevet
DHG skrev (49 minutter siden):

Hva er det du mener når du spør om å "tro" på menneskeheten? Hvorfor velger du ordet tro? Er det noe du er usikker på? Må du gjette på om det finnes mennesker? Er de vanskelige å vite om eksisterer?

Poenget er at begrepet tro er meningsløst. Det er ingen tro involvert - all den tid tro omhandler fravær av viten. Vi erkjenner at mennesker finnes. Vi erkjenner at de har gode og dårlige egenskaper og at de har både gode og negative sider. Så jobber vi for å trekke frem det beste i mennesker. Men tro? Det driver vi ikke med.  

Å tro på mennesker er det human etisk forbund som selv formulerer. Jeg prøver å finne ut hva de legger i det. Hva betyr det å tro på mennesker ?

Så vi kan jo si at selv om de ikke tror på Gud ( og det er inngangsport) for å bli medlem, så tror de på noe de også. 

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (6 minutter siden):

Humanisme står ikke på noen måte i motsetning til religion. Man kan være humanist uavhengig av religion eller mangel på sådan. https://snl.no/humanisme

Hvis man ikke tror på noen guddom, er man ateist. Dette er fint forenelig med, men ikke det samme som, å være humanist.

Humanetiker da? Er det en spesifisert form for humanist?

Skrevet
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Å tro på mennesker er det human etisk forbund som selv formulerer. Jeg prøver å finne ut hva de legger i det. Hva betyr det å tro på mennesker ?

Så vi kan jo si at selv om de ikke tror på Gud ( og det er inngangsport) for å bli medlem, så tror de på noe de også. 

Jeg er ingen talsmann for Humanetisk forbund. De er ganske slappe i mine øyne. Jeg er dypt uenig med bruken av begrepet "tro" når man er ateist. Fordi vi tror ikke. Tro er fravær av viten. Man enten vet så langt vi har kommet, eller antar etter beste evne basert på empirien som finnes. 

Jeg mener utsagnet "å tro på mennesket" er rimelig fjasete.

Skrevet
DHG skrev (8 minutter siden):

Jeg er ingen talsmann for Humanetisk forbund. De er ganske slappe i mine øyne. Jeg er dypt uenig med bruken av begrepet "tro" når man er ateist. Fordi vi tror ikke. Tro er fravær av viten. Man enten vet så langt vi har kommet, eller antar etter beste evne basert på empirien som finnes. 

Jeg mener utsagnet "å tro på mennesket" er rimelig fjasete.

Så du er sterkt ikke-troende?  Å være veldig opptatt av å IKKE tro, blir jo til slutt en tro det også. 

Skrevet
Pipaluk skrev (På 1.3.2021 den 14.22):

Så du er sterkt ikke-troende?  Å være veldig opptatt av å IKKE tro, blir jo til slutt en tro det også. 

Nei, det gjør det ikke. Fravær av tro er nettopp ingen tro. Jeg antar, jeg kan gjette. Jeg kan analysere. Men jeg tror ikke. Ikke på noen ting. Ikke på gud, ikke på beviser, ingenting. Jeg er rett og slett dønn rasjonell og stolt av det - og mener folk som ikke er rasjonelle burde skamme seg. 

Tro er rett og slett ikke noe jeg driver med. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...