Gå til innhold

Lommepenger til barn / ungdommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvor "normalt" er egentlig dette? 

Jeg hadde faktisk aldri noe opplegg angående "lommepenger" da jeg var barn / ungdom. Men det ble selvfølgelig forventet at alle sammen (både barn og voksne!) skulle hjelpe til. For eksempel lage middag, dersom noen av barna kom hjem før foreldrene kom hjem fra jobben deres. Eller ta oppvasken etter middagen. Og vaske klær (som egentlig tilhører noen andre i familien, ikke bare våre egne klær) og deretter  henge klærne til tørk etter at det ble ferdig i vaskemaskinen. Selvfølgelig vasker vi rundt i huset også (ikke bare våre egne små rom) støvsuger overaltog så videre. Men likevel fikk jeg altså aldri noe som helst "lommepenger" fra foreldrene våre. Men alle sammen bodde jo sammen i det samme huset, og det var derfor alle sammen i "oppgave" å holde ting ryddigog hjelpe til som best de kunne.                                                                       

Men etter at jeg flyttet hjemmefra, så møtte jeg voksne mennesker (over atten år gamle, som også bodde i kollektiv vekk fra foreldrene deres) som ikke en gang ante hvordan dem egentlig skulle sette på en vaskemaskin med møkkete klær. Eller de hadde i hele oppveksten fått "lommepenger" bare fordi de brukte noen få minutter med en støvsuger på deres eget lille rom. Bare det å skifte laken / dynetrekk på deres egen seng i ungdomsårene var tydeligvis mer enn nok til å gi dem penger fra foreldrene deres. :rolleyes: 

Anonymkode: f0530...bf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er veldig forskjellig fra hjem til hjem tror jeg. I vårt hus rydder man egne klær/hjelper med middag og rydder eget rom uten betaling. 7 åringen som er eldst får 5kr pr søplepose han bærer ut fordi han sparer til noe konkret.  De andre er så små at det ikke er aktuelt med lommepenger enda.

Anonymkode: fb3e8...89c

Skrevet

Jeg fikk ganske mye i månedslønn, men det var fordi jeg hadde flere søsken som var mye yngre enn meg og var veldig mye barnevakt for dem i tillegg til at jeg støvsuget, vasket og tørket støv i hele huset hver uke og vasket opp annenhver dag.

Mitt barn får ikke betalt for å hjelpe til hjemme, men gjør ikke veldig mye heller. Han har ikke faste plikter ennå, men jeg passer på at han er med på og lærer alt. Han er 7 og kan allerede mer enn jeg kunne da jeg flyttet hjemmefra, ettersom jeg hadde mine faste plikter og aldri lærte de tingene som ikke inngikk der. Jeg kunne bl.a. ikke koke poteter eller sette på en vaskemaskin. 😛

Anonymkode: e57cd...6fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...