Gå til innhold

Hormonell akne etter p-pilleslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet på p-piller (kombinasjonspille) for snart fire måneder siden, etter å ha gått på dem i ti år. Er nå over 30, og har fått skikkelig kviseutbrudd på rygg, skuldre og bryst. Hadde jo litt akne i tenårene, dette forsvant helt etter noen år på pillen. Nå er det verre enn det noen gang har vært, og det kom helt tydelig som en konsekvens etter at jeg sluttet.

Det varierer litt hvor ille det er gjennom syklusen, og det ser ut til å være verst i tiden rundt eggløsning. Er derfor ganske sikker på at disse kvisene skyldes hormoner. Jeg vet at det er vanlig å oppleve dette når man slutter med p-piller, men tror dere det vil gå over? Ikke noe stas å være godt voksen og se ut som en kjøttkake på ryggen.. 😳

Noen andre som har opplevd dette? Ble huden bedre etter hvert? Hvor lang tid tok det i så fall?    

Anonymkode: db03a...e9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi det noen mnd til. Det tar opptil 12 mnd før kroppen er i rute etter hormonprevensjon

Anonymkode: b105d...4bf

Skrevet

Ja, det var det samme for meg. 11 år på pillen, uren hud og håravfall da jeg sluttet. Det er hardt, men råder deg til å stå i det. Hos meg stabiliserte det seg først etter ca 1.5 år! 

Er også endelig kvitt kronisk forstoppelse, hodepiner og depressivt humør/dårlig selvtillit, så det var 100% verdt det å slutte. Prevensjon med kunstige hormoner burde vært forbudt, etter min mening.. 

Skrevet

Gi det litt tid, få evt legen til å skrive ut resept på epiduo eller annen lokal behandling. Selv om det er hormonelt kan det hjelpe litt i overgangen. 

Anonymkode: ccfdc...c98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...