denlillejord Skrevet 25. februar 2021 #1 Del Skrevet 25. februar 2021 Hei, Jeg er en 16 år gammel gutt, skal snart begynne på videregående. Jeg har nå bestemt meg for å velge studiespesialisering, og da skal jeg ta å fordype meg i realfag. Jeg har alltid hvert veldig glad i tegning, markedsføring, sosiale medier etc. og jeg har egentlig lyst til å bli en "Art/Creative Director" innenfor grafisk design, fotograpi etc. i ett reklamebyrå, men jeg vet at det kan være veldig risikabelt. Jeg vet at det er risikabelt å ta det yrke fordi mange studerer det og det er mye konkurranse. Arkitekt er noe jeg har hatt i bakhodet helt siden jeg har hvert liten. Jeg har alltid likt å tegne hus, bygge i Sims 4 etc, og selvom det er ikke det samme som grafisk design, så (utifra det jeg har lest) er arkitekt kanskje det nærmeste jeg kommer kunst og sånnt som er ett "ordentlig" yrke med prestisje? Jeg vet at å studere arkitektur er veldig tidskrevende og vanskelig, men det er jeg allerede vant til da jeg går på IB hvor det er tonnevis med jobb som tar flere titals med timer, så vanskelighetsgrad er ikke viktig for meg, jeg kommer gjennom det. Men det jeg er usikker på er hva er mine jobbmulighterer etter jeg har studert arkitektur? Jeg bryr meg veldig om estetikk og føler det kunne ha hvert gøy å være arkitekt, selvom det er masse bygging. Jeg har sett rundt på utdanning.no sine sider, og der er tallene veldig bra hvor over 3000 arkitekter har jobb og bare 300 som ikke har. Men når jeg leser meg rundt på intervjuer, så er det mange som sier at det kan være vanskelig og andre tvert i mot. Jeg lurte bare på om det kan være risikabelt å ta arkitektur, er det mer/eller mindre risikabelt enn å ta å studere art director f.eks eller er risiko graden likt mellom dem? Hvordan er markedet? Også hvordan er lønnsnivået for arkitekter? Utdannign sier 700 000, ung.no sier 700 000, noen på intervjuer mener også 500 - 700 000 mens på AiN lønnstatestisk er det kun 500 000... Finnes det andre yrker som er kunst-relaterte, men som er trygge å velge? Noe som jeg ikke har tenkt over. Hvis jeg hadde valgt arkitektur, så kan jeg alltid ha grafisk design og fotografi som hobby / være freelancer. Også, er det måter jeg kan forbedre meg for arkitektstudiene? Er det verdt det å lage en slags skissebok med eksprimenter og plantegninger? Jeg orker ikke å jobbe med digitale programmer enda, jeg holder meg til Sims 4, sketchup er jeg ikke så glad i. Jeg vet også at jeg er kun 16, men jeg må ha ett slags syn på hva jeg skal velge nå pga realfags fag, For å studere arkitektur ved NTNU behøver jeg R1+R2 mattte og Fysikk 1 mens andre studier som ingeniør og medisin krever andre fag. Jeg har egentlig ekskludert medisin som yrkevalg til nå, og selvom jeg ikke er så glad i matte og bryr meg heller om estetikk og vil ikke ha ansvaret en ingeniør har, så har jeg ikke eksludert den tanken. Håper på svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Del Skrevet 25. februar 2021 Litt usikker på i hvor stor grad du i praksis vil kunne få utløp for dine kunstneriske tilbøyeligheter ved å bli arkitekt. Jeg ser for man at en "gjennomsnittlig" arkitekt ikke nødvendigvis får utfolde seg så voldsomt. Jeg tror det er ganske trangt nåløye å bli arkitekt i Snøhetta, f.eks. Hva med å studere 3D? Ikke nødvendigvis animasjon, men modellering? Å lage 3D-modeller kan brukes i ganske mange sammenhenger. Anonymkode: 68538...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minikrølla Skrevet 25. februar 2021 #3 Del Skrevet 25. februar 2021 Husk at arkitekt ikke er en beskyttet tittel, dvs at man nødvendigvis ikke trenger arkitektutdanning for å bli arkitekt. Man kan for eksempel studere design og ingeniørfag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #4 Del Skrevet 26. februar 2021 Ohh jeg ville så gått for det! Du har fremdeles en god stund å tenke deg om og «føle» på hva du ønsker, men jeg synes arkitektur høres ut som den perfekte utdanningen for å kombinere kreativitet (så klart innenfor meget begrensede rammer) og mer tekniske fag. Arkitektur stod høyt på lista mi jeg søkte meg inn på studier etter vgs, men karakterene mine var dessverre ikke sterke nok for å komme inn på ønsket sted (og engasjementet var visst ikke sterkt nok til å ta opp fag, heh). Fornøyd med utdanningen og jobbmulighetene jeg fikk i stedet, altså. En arkitektutdannelse gir forresten mange muligheter og et solid grunnlag for å stille sterkt i flere yrker. Du kan for eksempel jobbe som arealplanlegger, som det er et stort behov for om dagen. Det skal jeg snart starte å jobbe som, selv om jeg har en annen utdanningsbakgrunn😊 Hvis du er riktig engasjert og dyktig, og markedet har behov for det, kan du jo starte ditt eget arkitektkontor på sikt, eller i sammen med noen andre. Mange muligheter! Og jeg ville forresten ikke bekymret meg for lønnen. Jeg tipper startlønnen i dag er typ mellom 5-600 000,-, men med gode muligheter for å stige relativt raskt avhengig av hvor du jobber osv. I det private, med litt erfaring, vil det nok ikke være usannsynlig å tjene 7-800 000,- eller mer på sikt. Anonymkode: 8c12a...0e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Del Skrevet 26. februar 2021 Jeg jobber i bransjen og arkitekter får lett jobb i kommune eller som konsulent, så jeg tenker at du ikke skal bekymre deg for det ☺ Du kan også få jobber innen byggesak og arealplanlegging, om ikke direkte som arkitekt. Ville nok heller gått for arkitekt utdanning enn grafisk design/forografi osv. Anonymkode: 4aef7...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå