AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Jeg jobber i en mannsdominert bedrift, med flere hundre innleide arbeidere i ulike firmaer fra øst-Europa. Jeg har opplevd flere ganger å få høre at jeg ikke burde jobbe på en sånn plass, og når jeg bærer noe så kommer det alltid bort en eller annen og spør om de skal bære det til meg, eller om jeg trenger hjelp med andre ting. Dette er på grunn av gammeldags kvinnesyn, og de oppfører seg ALDRI sånn rundt mine mannlige kollegaer. De mannlige kollegaene mine som er fast ansatte oppfører seg heller aldri sånn. Jeg sier selvsagt nei hver gang, og synes det er fryktelig irriterende. I dag ble jeg kontaktet av en lærling som opplevde noe av det samme og var veldig fortvilt, og sånn synes jeg ikke det skal være. Det er jo en umulig oppgave å oppdra tre hundre menn som ikke snakker samme språk til å ikke være jævla irriterende. Det preller ganske greit av meg fordi jeg omsider har blitt sikker på meg selv og arbeidet, men jeg har selv vært helt ny lærling og vet hvor irriterende og ekkelt det kan være. Jeg lurer på om noen har noen gode råd her? Anonymkode: 5680e...4e5 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Spør om de trenger hjelp når de bærer tunge ting Anonymkode: 4c04b...8b2 16
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 Kjære deg, jeg er selv fra øst-europa. Det handler ikke om at menn ikke vil at kvinnen skal jobbe/ikke liker det. Du må forstå at i de øst-europeiske landene så er mannen sitt hovedansvar å forsørge kvinnen og hjelpe henne, det er ikke sånn som i Norge hvor mannen nesten ikke har noen plikt ovenfor kvinnen han er sammen med/gift med. Anonymkode: 86ee1...788 21
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 Ja, et godt råd fra meg: slutt å være så fordomsfull og generaliserende. Anonymkode: 3dd22...89b 7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjære deg, jeg er selv fra øst-europa. Det handler ikke om at menn ikke vil at kvinnen skal jobbe/ikke liker det. Du må forstå at i de øst-europeiske landene så er mannen sitt hovedansvar å forsørge kvinnen og hjelpe henne, det er ikke sånn som i Norge hvor mannen nesten ikke har noen plikt ovenfor kvinnen han er sammen med/gift med. Anonymkode: 86ee1...788 Pluss at mange av de gutta er gentlemen og tar vare på dama. Anonymkode: 3dd22...89b 14
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, et godt råd fra meg: slutt å være så fordomsfull og generaliserende. Anonymkode: 3dd22...89b Enig, ingen øst-europeiske menn vil ikke at kvinnen skal jobbe. Det er bare slik at de er oppdratt til å hjelpe kvinner. Er det ikke mye hyggeligere at en mann ønsker å hjelpe deg ts , istedenfor at du skal mase på en for å hjelpe deg som ikke klarer å ta initiativ (hvis du hadde hatt behov for det)? Anonymkode: 86ee1...788 14
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjære deg, jeg er selv fra øst-europa. Det handler ikke om at menn ikke vil at kvinnen skal jobbe/ikke liker det. Du må forstå at i de øst-europeiske landene så er mannen sitt hovedansvar å forsørge kvinnen og hjelpe henne, det er ikke sånn som i Norge hvor mannen nesten ikke har noen plikt ovenfor kvinnen han er sammen med/gift med. Anonymkode: 86ee1...788 Neida, det var sikkert ikke det de mente de som sa at kvinner ikke burde jobbe på en sånn plass...... Anonymkode: 5680e...4e5 8
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kjære deg, jeg er selv fra øst-europa. Det handler ikke om at menn ikke vil at kvinnen skal jobbe/ikke liker det. Du må forstå at i de øst-europeiske landene så er mannen sitt hovedansvar å forsørge kvinnen og hjelpe henne, det er ikke sånn som i Norge hvor mannen nesten ikke har noen plikt ovenfor kvinnen han er sammen med/gift med. Anonymkode: 86ee1...788 Men når de er i Norge bør de jo innrette seg da. De må jo oppdage ganske fort at ting er annerledes her. Jeg har bodd i flere forskjellige land og innrettet meg etter deres skikker. Anonymkode: bb766...876 9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig, ingen øst-europeiske menn vil ikke at kvinnen skal jobbe. Det er bare slik at de er oppdratt til å hjelpe kvinner. Er det ikke mye hyggeligere at en mann ønsker å hjelpe deg ts , istedenfor at du skal mase på en for å hjelpe deg som ikke klarer å ta initiativ (hvis du hadde hatt behov for det)? Anonymkode: 86ee1...788 Jeg trenger jo ikke hjelp, og om jeg skulle trenge hjelp så spør jeg jo ved behov. Fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå for enkelte. Hun lærlingen jeg prata med i dag var helt fra seg fordi denne gjengen med menn kom og tok over arbeidet hennes, helt uten at hun hadde bedt om det eller ønsket det på noen måte. Sånn skal det IKKE være på en arbeidsplass. Anonymkode: 5680e...4e5 10
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men når de er i Norge bør de jo innrette seg da. De må jo oppdage ganske fort at ting er annerledes her. Jeg har bodd i flere forskjellige land og innrettet meg etter deres skikker. Anonymkode: bb766...876 Ja, men er det ikke fint å ta med seg gode ting de har fra hjemlandet sitt slik som å spørre andre om hjelp? Hvis du ikke liker at de tar initiativ å spør om hjelp så er det bare å si ifra at du ikke har behov, og at du kan spørre dersom du har behov? Anonymkode: 86ee1...788 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg trenger jo ikke hjelp, og om jeg skulle trenge hjelp så spør jeg jo ved behov. Fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå for enkelte. Hun lærlingen jeg prata med i dag var helt fra seg fordi denne gjengen med menn kom og tok over arbeidet hennes, helt uten at hun hadde bedt om det eller ønsket det på noen måte. Sånn skal det IKKE være på en arbeidsplass. Anonymkode: 5680e...4e5 Hvis du har så store problemer med dette så foreslår jeg at du tar det opp Det er ikke vanskeligere enn det. Anonymkode: 86ee1...788 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg jobber i en mannsdominert bedrift, med flere hundre innleide arbeidere i ulike firmaer fra øst-Europa. Jeg har opplevd flere ganger å få høre at jeg ikke burde jobbe på en sånn plass, og når jeg bærer noe så kommer det alltid bort en eller annen og spør om de skal bære det til meg, eller om jeg trenger hjelp med andre ting. Dette er på grunn av gammeldags kvinnesyn, og de oppfører seg ALDRI sånn rundt mine mannlige kollegaer. De mannlige kollegaene mine som er fast ansatte oppfører seg heller aldri sånn. Jeg sier selvsagt nei hver gang, og synes det er fryktelig irriterende. I dag ble jeg kontaktet av en lærling som opplevde noe av det samme og var veldig fortvilt, og sånn synes jeg ikke det skal være. Det er jo en umulig oppgave å oppdra tre hundre menn som ikke snakker samme språk til å ikke være jævla irriterende. Det preller ganske greit av meg fordi jeg omsider har blitt sikker på meg selv og arbeidet, men jeg har selv vært helt ny lærling og vet hvor irriterende og ekkelt det kan være. Jeg lurer på om noen har noen gode råd her? Anonymkode: 5680e...4e5 Jeg, norsk kvinne, jobbet et sted i Norge med etnisk norske menn hvor det var mange tunge løft. Jeg slet meg ut fordi de har blitt oppdratt til at likestilling betyr likt. Så da måtte jeg som ikke klarte å løfte like tungt bare meg ihjel, mens de fikk samme lønn for lettere jobb. Er det rettferdig eller handler likestilling om at man ser forskjellene mellom kjønn og hjelper hverandre der man kan? Er ikke likestilling like muligheter, lik verdi? De mener ikke å diskriminere så ikke ta det som det. Det betyr ikke at kvinnesynet deres generelt er skakkjørt. Ikke bare anta. Lytt og prøv å forstå. Anonymkode: bf19f...c66 15
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men er det ikke fint å ta med seg gode ting de har fra hjemlandet sitt slik som å spørre andre om hjelp? Hvis du ikke liker at de tar initiativ å spør om hjelp så er det bare å si ifra at du ikke har behov, og at du kan spørre dersom du har behov? Anonymkode: 86ee1...788 Riktig Anonymkode: 3dd22...89b
Drizzt Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 Kan det være at de er høflige, veloppdratte gentlemen av typen som det ikke finnes så mye av i Norge? Typen som åpner dører, lar kvinnen passere først, tilbyr å hjelpe til med tunge ting, osv? Jeg synes du misforstår ganske grundig kulturen deres og tillegger dem holdninger og meninger de mest sannsynlig ikke har. Det er du som trenger oppdragelse, TS, ikke de. Når noen er høflig mot deg, bør du takke pent og ikke irritere deg over det. Men kanskje er du ikke vant til å bli behandlet på denne måten? At holdningene er gammeldagse er nok sant. I våre tider er det mer populært å være frekk, egoist og overhodet ikke gentleman. Kanskje skyldes det oppblomstringen av radikale feminister ... 10
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #15 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du har så store problemer med dette så foreslår jeg at du tar det opp Det er ikke vanskeligere enn det. Anonymkode: 86ee1...788 Jo det er jo det. Om man sier ifra til en person en dag, så kommer det jo bare en annen dagen etterpå som gjør akkurat det samme. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, et godt råd fra meg: slutt å være så fordomsfull og generaliserende. Anonymkode: 3dd22...89b Dette er verken å være fordomsfull eller generaliserende, dette er selvopplevd og gjelder utelukkende menn innleid fra øst-Europa på min arbeidsplass. Jeg har ikke tall på hvor ofte det skjer engang. De som har flyttet permanent til Norge og er direkte ansatt i bedriften derimot har innrettet seg fint etter våre skikker og behandler oss kvinner som likeverdige fremfor noen de må passe på og beskytte. Jeg sier ikke noe stygt om menn fra øst-Europa ved å påpeke at mange fra denne gruppen ikke har klart å innfinne seg med våre skikker. Anonymkode: 5680e...4e5 7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #16 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg, norsk kvinne, jobbet et sted i Norge med etnisk norske menn hvor det var mange tunge løft. Jeg slet meg ut fordi de har blitt oppdratt til at likestilling betyr likt. Så da måtte jeg som ikke klarte å løfte like tungt bare meg ihjel, mens de fikk samme lønn for lettere jobb. Er det rettferdig eller handler likestilling om at man ser forskjellene mellom kjønn og hjelper hverandre der man kan? Er ikke likestilling like muligheter, lik verdi? De mener ikke å diskriminere så ikke ta det som det. Det betyr ikke at kvinnesynet deres generelt er skakkjørt. Ikke bare anta. Lytt og prøv å forstå. Anonymkode: bf19f...c66 Derfor elsker jeg å jobbe med øst-europeere! ☺️ Anonymkode: 3dd22...89b 5
Drizzt Skrevet 25. februar 2021 #17 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men når de er i Norge bør de jo innrette seg da. De må jo oppdage ganske fort at ting er annerledes her. Jeg har bodd i flere forskjellige land og innrettet meg etter deres skikker. Anonymkode: bb766...876 Unnskyld, mener du at de bør innrette seg og slutte å være hjelpsomme, høflige og gentlemen fordi det ikke er vanlig å være slik i Norge? 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #18 Skrevet 25. februar 2021 Drizzt skrev (Akkurat nå): Kan det være at de er høflige, veloppdratte gentlemen av typen som det ikke finnes så mye av i Norge? Typen som åpner dører, lar kvinnen passere først, tilbyr å hjelpe til med tunge ting, osv? Jeg synes du misforstår ganske grundig kulturen deres og tillegger dem holdninger og meninger de mest sannsynlig ikke har. Det er du som trenger oppdragelse, TS, ikke de. Når noen er høflig mot deg, bør du takke pent og ikke irritere deg over det. Men kanskje er du ikke vant til å bli behandlet på denne måten? At holdningene er gammeldagse er nok sant. I våre tider er det mer populært å være frekk, egoist og overhodet ikke gentleman. Kanskje skyldes det oppblomstringen av radikale feminister ... Jeg takker fanden ikke pent når jeg og en mannlig kollega bærer en gjenstand mellom oss, og denne leiearbeideren kommer bort og spør KUN meg som åpenbart klarer løftet helt fint fordi det ikke er spesielt tungt engang, og ikke min mannlige kollega som faktisk er både lavere og tynnere enn meg. Det finnes ikke høflig, Det er bare utrolig ubehagelig. gidder ikke å kommentere resten av svadaen du kommer med engang om radikale feminister. Anonymkode: 5680e...4e5 9
OlsenHansen Skrevet 25. februar 2021 #19 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg, norsk kvinne, jobbet et sted i Norge med etnisk norske menn hvor det var mange tunge løft. Jeg slet meg ut fordi de har blitt oppdratt til at likestilling betyr likt. Så da måtte jeg som ikke klarte å løfte like tungt bare meg ihjel, mens de fikk samme lønn for lettere jobb. Er det rettferdig eller handler likestilling om at man ser forskjellene mellom kjønn og hjelper hverandre der man kan? Er ikke likestilling like muligheter, lik verdi? De mener ikke å diskriminere så ikke ta det som det. Det betyr ikke at kvinnesynet deres generelt er skakkjørt. Ikke bare anta. Lytt og prøv å forstå. Anonymkode: bf19f...c66 Hvorfor velger du en jobb du ikke duger til? Selvsagt får du ikke hjelp, for da er jo mannen en sjåvinist. Ikke at du fortjener hjelp i en jobb du får betalt for. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #20 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg takker fanden ikke pent når jeg og en mannlig kollega bærer en gjenstand mellom oss, og denne leiearbeideren kommer bort og spør KUN meg som åpenbart klarer løftet helt fint fordi det ikke er spesielt tungt engang, og ikke min mannlige kollega som faktisk er både lavere og tynnere enn meg. Det finnes ikke høflig, Det er bare utrolig ubehagelig. gidder ikke å kommentere resten av svadaen du kommer med engang om radikale feminister. Anonymkode: 5680e...4e5 Du er så frekk.... Anonymkode: 3dd22...89b 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå