Gå til innhold

Tørke tomater i ovn?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Del i to (ta ut frøene) og bak i ovn 90-100 grader, ca 2-3 timer. Vanlige tomater trenger gjerne så mye som 8 timer, avhengig av størrelsen. Du ser og kjenner at de er ferdige. Dryss gjerne på urter som oregano, timian e.l.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, du bruker så høy grad, Arkana. Må kanskje prøve det. Tar veldig lang tid med min oppskrift  ;)

Jeg er så utålmodig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker 125 grader, 3-4 timer for klasetomater i vanlig størrelse (tomatene blir da ikke helt inntørket slik som soltørkede, men enda litt fuktige, og litt "stekt" på toppen). Jeg foretrekker å ha frøene i fordi jeg har ofte ovnstørkede tomater som tilbehør til grillet eller stekt kjøtt/fisk istedet for saus (feks med ovnsstekte poteter eller potetmos og kokt asparges).

Deler tomatene i to, ringler over litt olivenolje og drysser over salt, pepper og tørket oregano. Dessuten et lite melisdryss med tesil - det gir ekstra sødme til tomatene (som de dessverre sjelden har nok av... :roll: ).

Som jeg sikkert har skrevet før her: Jeg synes ovnstørkede tomater er genialt lettvint og godt både som tilbehør til annen mat og som egen rett, med feks litt feta, oliven, brød og rødvin til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piglet i.i.

Jeg gjør som Lilypie, men åpner stekeovnsdøren ca. en gang hvert 30. min. Det er vigtig for at de skal tørke ordentlig.

Piglet i.i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...