Gå til innhold

Har to små barn.. når passer det å få hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to småtasser på ett og fem år. Vi har alltid sagt at bar a våre skal vokse opp med hund, men vi har ikke hatt noen klar ide om når vi skal gå til anskaffelse av en valp. Nå er det slik at mannen kan få kjøpt en valp av en kollega og vi lurer på om tiden er inne. Hva er deres erfaringer med valp og så små barn? Spesielt ettåringen jeg tenker på.

Hva må vi tenke over før vi får hund?

Anonymkode: e6e99...aaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig ville ventet til barna var ganske selvstendige. Det er ihvertfall vår plan om vi skal ha hund. Sånn at man først og fremst slipper å ha en valp samtidig som barn som må passes nøye på, byttes bleie på, bæres, trilles osv. Og om barna er eldre kan de lettere forstå regler som settes. De kan også få små "ansvarsområder" som å mate hund, lufte i hagen,øve på kommandoer osv, som de kan lære mye av. Og større barn kan lettere være med på litt skikkelige turer i skog og mark, så man kan gjøre aktiviteter med hund og barn sammen. 

Ellers så er jo hund et stort ansvar for dere og det må passe med deres liv - har dere overskudd og mulighet til hjemmekontor/fri en måned eller to fremover for å være hjemme med valp, og deretter videre holde hunden i aktivitet samtidig som dere har små barn? 

Og hunden kollegaen har må jo selvfølgelig være en rase som passer med deres livsstil og interesse. 

Anonymkode: d08f3...157

• Liker 8
Skrevet

Å herlighet, som jeg hadde lyst til å gi bort bikkja da barna var små 😂🙈

Vent til de blir litt større du, og kan hjelpe til med hunden. Valp pluss små barn er kun for spesielt interesserte. 

Anonymkode: b7300...3b1

• Liker 7
Gjest theTitanic
Skrevet

Å skaffe valp blir som å få en baby til. Ville du gjort det? Er du klar for å ta med barna ut på tur morgen, middag og kveld? Eller at dere må være 2; en for å passe barn og en for å gå tur med hund? Jeg hadde virkelig ventet til de var større. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har to småtasser på ett og fem år. Vi har alltid sagt at bar a våre skal vokse opp med hund, men vi har ikke hatt noen klar ide om når vi skal gå til anskaffelse av en valp. Nå er det slik at mannen kan få kjøpt en valp av en kollega og vi lurer på om tiden er inne. Hva er deres erfaringer med valp og så små barn? Spesielt ettåringen jeg tenker på.

Hva er riktig rase for oss?

Har jeg tid til hund? ( hvis du har små barn og full jobb er det ikke mulig å få tid til all jobben med å oppdra valp)

Hva gjør vi i ferier? 

Anonymkode: 788a7...847

• Liker 4
Skrevet

Ville venter til minste har bikket 4 år. Det er så syyyykt slitsomt med hund og småbarn i samme hus! Vi hadde hund før vi fikk barn, var greit nok, men han likte ikke barn så måtte passe på HELE tiden, spesielt da ungen begynte å gå.

• Liker 3
Skrevet

Når du orker en baby til. Hundebabyer er litt greiere enn menneskebabyer, men bare litt.

Anonymkode: 88684...e81

• Liker 3
Skrevet

Nei vent til ungene er store nok til å være alene hjemme mens dere går en halvtimes tur med hunden, minst. Det er ufattelig mye jobb de første to årene og du kan ikke la ett så lite barn være alene med hunden 2 minutter. Mine valper har jeg hatt med på do, når jeg dusjer, når jeg lager mat (det lærer de fort😅), det er ut og tisse utallige ganger til dagen og det er ikke sjans i havet å bestemme når det passer for dere. Valper tisser når de må.

Anonymkode: 56b10...65c

• Liker 2
Skrevet

Som andre sier: VENT!! Vi adopterte vår hund fra en småbarnsfamilie som ikke orket lengre, har 1 kollega og 2 venninder som alle prøvde seg på hund i småbarnsperioden, det ble til 3 hunder adoptert bort for det gikk ikke opp. 

Anonymkode: a9707...0bb

• Liker 3
Skrevet

En valp biter på ALT! Og en ettåring blir et lett bytte... 

Jeg fikk hund (liten rase) da eldste gikk i 4. klasse. Da kunne han gå tur med hunden etter skoletid. 
før den tid har de uansett ikke så mye glede av hunden. 
Barna skal også lære ansvar når de får hund. Tur, mating, stell osv. Det lærer de ikke når de er så små. 
Du har GOD tid!! Vent minst 3-4 år! 

Anonymkode: b8cd1...bc6

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på hvor slitene dere er fra før, og hva slags hun dere får.

Får dere en som er lett å dressere, og som ikke er av den aller viltreste typen, og hvis dere ikke er utslitt fra før av, så kan det gå helt fint.

Men kan være vanskelig å vite hva slags hund man får før man har fått den. Selv om rasen/blandingen i utgangspunktet skal være grei og lettrent, så kan dere plutslig få en loco versjon (snakker av erfaring 😝) Uansett hund så må dere bare sette av tid til å gå på hundekurs, det er gull verdt. Anbefaler også boken "best hver dag". 

Skjønner godt at det frister når bekjente har kull og dere kan få en av dem. Men sjekk nøye både hvordan valp og foreldre er. Det har dere jo ekstra bra mulighet til når dere kjenner dem. Kanskje ikke akkurat dette er rett hund for dere, men at det gjør at dere finner ut hva slags hund som passer best. (hva slags hund er det forresten, TS?)

I begynnelsen trenger ikke valpen lange turer, men mange små. Hvis dere har hage er det vesentlig mye lettere. Som andre her skriver så er det som å ha et lite barn igjen - men for en kortere periode. De første 4 mnd er nok de tøffeste. 

Vi har valp nå som endelig begynner å roe seg og som kan være mer selvstendig uten at den gjør noe galt. puh, det har vært slitsomt, men verdt det. Selv valgte vi å få valp før barn, så vi ikke må ha små barn og valp samtidig. 

Skrevet

Er jeg den eneste som synes dette er 0 problem!?

Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i hund, men allikevel?

Jeg har hatt hund hele livet og fått valp to ganger mens jeg hadde små barn. Og mens vi snakker, ligger jeg i sofa med baby på 4 mnd og valp som er kun 3 dager yngre enn barnet!

Superkoselig! Det krever litt mer av en, ja! Men samtidig så er det 0 problem! Hatt hund i 15 år, og barn i 15 år. Det er litt jobb første året, men jeg ser ikke på det som jobb. Jeg har genuin interesse for dette!

Jeg hadde ikke skaffet meg det om det var barna som ville ha det. Det må være dere som foreldre som vil ha hund. Ikke på barnas vegner.

Jeg synes valpen krever langt mer enn baby! Men jeg elsker dette!

Anonymkode: b0bed...05b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er jeg den eneste som synes dette er 0 problem!?

Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i hund, men allikevel?

Jeg har hatt hund hele livet og fått valp to ganger mens jeg hadde små barn. Og mens vi snakker, ligger jeg i sofa med baby på 4 mnd og valp som er kun 3 dager yngre enn barnet!

Superkoselig! Det krever litt mer av en, ja! Men samtidig så er det 0 problem! Hatt hund i 15 år, og barn i 15 år. Det er litt jobb første året, men jeg ser ikke på det som jobb. Jeg har genuin interesse for dette!

Jeg hadde ikke skaffet meg det om det var barna som ville ha det. Det må være dere som foreldre som vil ha hund. Ikke på barnas vegner.

Jeg synes valpen krever langt mer enn baby! Men jeg elsker dette!

Hvis valpen krever mer enn babyen så har du både en enkel baby samt har en liten overraskelse i vente når babyen blir større og mer mobil 😂

Jeg har også hatt valp og baby og vil på ingen måte anbefale det (heldigvis var valpen ikke vår og jeg kunne si at jeg ikke orket å passe den på dagtid mer) 

• Liker 3
Skrevet

Vent til barna blir større og har begynt på skolen.

Anonymkode: 61839...23a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vil at barna skal være ferdig med å sove på dagtid og kunne hjelpe til med hund. Fint om minste er 8-10 år før vi får hund i hus. Også skal mannen bidra like mye med hjemmet og barna som jeg gjør, før det blir noe hund her. 

Anonymkode: 41e6f...6b1

Skrevet

Skal barna deres gå for det meste av turene? De fleste uerfarne hundeeiere får hund fordi de har lyst på, uten at de tenker på det beste for hunden. 

Anonymkode: 0db6d...284

• Liker 1
Skrevet

Som mange andre her i tråden ville jeg ventet lenge. Vi fikk valp for 4 måneder siden, og det var jo som å få baby igjen. Den våknet mange ganger hver natt de første to månedene, den tisset på tepper og på gulvet flere gange om dagen hvis vi ikke fulgte godt med hele tiden og den bet i oss og tingene våre hele tiden. En dame jeg møtte på valpekurs var hos lege for å få stivkrampe fordi hun hadde blitt bitt så mye av valpen deres. Ikke for å male et så dårlig bilde (jeg elsker å ha fått hund og nå både sover hun og er renslig :)), men det var vanskeligere enn jeg hadde trodd.

Barna våre er 8 og 10, og de kan være mye mindre inne over enn jeg hadde sett for meg. Simpelthen fordi de ikke er gode nok til å lese valpens signaler enda og heller ikke til å takle potensielt vanskelige opplevelser utenfor. Som f.eks. å møte andre hunder. Foreløpig er jeg inne over alt av trening og sosialisering, og barna koser og leker med henne, men aldri i lang tid av gangen uten at en voksen er med. Og det er helt normale barn jeg har. 

Jeg ville ventet til barna var store (10-11) og jeg ville satt meg veldig godt inn i raser, hvordan man finner en god oppdretter osv. før jeg gjorde det. Og være helt sikker på at alle i familien er innstilt på det, for det er mye jobb og mange ting som forandrer seg i familien. Og selvfølgelig MASSE glede, men man skal virkelig være innstilt på en stor jobb, hvis hunden skal få et godt liv. 

Anonymkode: 57049...088

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis valpen krever mer enn babyen så har du både en enkel baby samt har en liten overraskelse i vente når babyen blir større og mer mobil 😂

Jeg har også hatt valp og baby og vil på ingen måte anbefale det (heldigvis var valpen ikke vår og jeg kunne si at jeg ikke orket å passe den på dagtid mer) 

Hatt valp og baby to ganger før, gått 100% fint! 😃

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk 4 unger mens vi hadde hund på en 8 års periode. Vi hadde bestemor som kunne passe hunden når ting stod på som verst, men ellers gikk det faktisk helt fint. Hunden koste seg med barna og omvendt.  

Anonymkode: 1adb7...98b

• Liker 1
Skrevet

Ville ventet til yngstemann er 3 eller 4 år. Årsak er ganske enkel at yngre barn tar tak der de får tak, om det er et øre de drar i eller halen, eller værhår spiller ingen rolle. Dette gjør vondt for hunden. Hunden kan bli var og agressiv overfor både barnet og andre.

Anonymkode: 4387a...9f5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...