Gå til innhold

Dere som har/har hatt tenåringer: Når drakk de alkohol første gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på straks 17 år. Snill og grei, men litt spontan av seg. Aldri vært et tema om alkohol... Før nå. 

Han spurte om å få en øl forrige helg. Vi sa nei. 

Men har forstått det sånn at han har smakt alkohol nylig, ikke mer en 2 øl, men likevel. Ble litt overrasket. 

Nå er vel tiden inne for å prøve ut dette også, og jeg kjenner jeg vrenger meg. Tenker jeg selvsagt ikke vil gi han alkohol, men er redd han får tak i uansett. Og hva får de tak i? Fort at det er annet en øl. 

Når begynte deres tenåringer? Og hvordan merket dere det? 

Hadde han vært 18 hadde saken vært en annen. Men blir jo mitt ansvar så lenge han er mindreårig. 

Anonymkode: 91423...cbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov å drikke alkohol før fylte 18, så ikke bruk det som argument iallefall. 

Tre av mine var mellom 16 og 18, da de drakk første gang. En var hele 20. Selv var jeg 16 da jeg drakk første gang, noe som var helt normalt på 80tallet. Vi hadde pratet mye om emnet, så de fortalte selv i etterkant. 

• Liker 2
Skrevet

De begynte nok på den alderen alle sammen. Har tre stebarn som har passert den alderen, og ei på 15 som fortsatt bor hjemme...

Da de hadde fylt 17 hendte det de drakk, ja. De er født sent på året alle tre, og hadde venner som fylte 18 nesten et år før de selv gjorde. 

Vi støttet det ikke, men lagde heller ikke rabalder. De kunne ALLTID ringe og bli hentet uansett tilstand, og vi sa også at de skulle ringe dersom en venn som hadde drukket for mye og ikke turte å dra hjem trengte hjelp.

Nå er de mellom 20 og 25 og det har gått bra med dem alle tre. Tror det er normalt å begynne da, selv om vi ikke liker det.

• Liker 4
Skrevet

Synes ikke det er tidlig. Jeg startet når jeg var 15, full første gang som 16 åring. Og jeg var ikke spesielt tidlig ute. Det viktigste er trygge omgivelser. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke barn, men begynte selv å feste da jeg var 13 år. 

Det var aldri et tema at foreldrene mine skulle kjøpe alkohol til meg, men jeg fikk lov til å "smake på" av andre (som selvfølgelig for meg betydde å få andre til å kjøpe alkohol til meg).

Anonymkode: 21cf9...055

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror han begynte den sommeren han ble konfirmert. Men han kom aldri hjem beruset. Sommeren før vidergående måtte vi hente han ved ett vann oppi skogen der maaange ungdommer festet. Da var han beruset. Hadde fått noe fra andre. Hva han drakk viste han ikke. Da avtalte vi at vi skulle kjøpe alkohol når han skulle på fest. Og vi skulle hente han etter festen. Det har fungert. Nå er han 19 år og fester sjelden 

Anonymkode: 44335...722

• Liker 2
Skrevet

Han var 15, men han ble aldri noen stordrikker. Nå er han 30 og drikker så og si ikke. Han liker ikke rusen.

Anonymkode: 64bee...333

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har en på straks 17 år. Snill og grei, men litt spontan av seg. Aldri vært et tema om alkohol... Før nå. 

Han spurte om å få en øl forrige helg. Vi sa nei. 

Men har forstått det sånn at han har smakt alkohol nylig, ikke mer en 2 øl, men likevel. Ble litt overrasket. 

Nå er vel tiden inne for å prøve ut dette også, og jeg kjenner jeg vrenger meg. Tenker jeg selvsagt ikke vil gi han alkohol, men er redd han får tak i uansett. Og hva får de tak i? Fort at det er annet en øl. 

Når begynte deres tenåringer? Og hvordan merket dere det? 

Hadde han vært 18 hadde saken vært en annen. Men blir jo mitt ansvar så lenge han er mindreårig. 

Anonymkode: 91423...cbf

Mine sneik seg ut etter vi var lagt oss fra 16 årsalderen. Begge de eldste gjorde dette. Det har de fortalt nå i ettertid . Men tok de på fersken noen ganer også da de hadde besøke i kjellerstuen, at de drakk. Gjorde en avtale at jeg ikke skulle bli sint om de smakte alkohol, men de kunne ringe selv om de var fulle. Så kunne jeg hente dem. De vil uansett drikke i det skjulte og da er det bedre å snakke med dem om det og ikke bli sinte.

Anonymkode: 1b336...e3b

• Liker 1
Skrevet

Det er vel vanlig å starte litt før 17 år...? 

Jeg kjente bare 1 person som ventet til 18 år da jeg vokste opp (med unntak av noen jeg kjente som var bevisst avholds og også en stund etter 18 da). De fleste startet iløpet av ungdomsskolen, og de som ikke gjorde det startet når de begynte på vgs. Dette var 1998-2004-tiden. Jeg smakte noen ganger på ungdomsskolen og drakk meg brisen 1-2 ganger men begynte ikke drikke jevnlig og mye før 2. klasse vgs og jeg følte jeg var veldig sent ute. 

Anonymkode: a7c5d...195

• Liker 5
Skrevet

Da han var 15 år, liten klassefest som

Ble oppdaget av meg;) 

Anonymkode: d6714...b1b

Skrevet

Siste året på ungdomskolen var du utafor hvis du ikke drakk. På videregående var det en selvfølge.

De tøffeste begynte allerede 7 klasse, men sommeren 8 til 9nde så tok det av.

Skrevet

Når de russ. Men begge driver med idrett, så ingen av dem drikker noe særlig, og lite når de gjør det.

Anonymkode: 9696d...04d

Skrevet

Hun var 17 år. Fortalte alt hjemme. 

Jeg var 14, fortalte ingenting. Et under at det gikk bra. 

Anonymkode: 04c9f...d59

Skrevet

14 år , hadde funnet 20 år gammel hjemmelaget kirsebær likør , ( avglemt i en bod) tatt for seg med to andre venner og ble så sprekksyk at jeg måtte få dem i seng og ringe til foreldrene . 

Anonymkode: 709ce...6f1

Skrevet

I mine øyne er det et godt tegn at han spurte deg som 17-åring - at dere har et godt forhold. Jeg får ikke inntrykk av at han spør fordi fordi «foreldrene er alkis og driter i hva jeg gjør uansett» jeg begynte som 15 og sneik meg ut og alltid vært «rastløs». Nå er jeg 28. har bra nok jobb og leilighet. Det går ikke til helvete om ungen din begynner å drikke når han er 17. det skumle er om han er i «er dårlig miljø» meg generelt skoleleie ungdom osv. det var for så vidt jeg når jeg var 15 men det har gått fint allikevel :) jeg ble fortere «ferdig» med den perioden. Var ikke så gøy når det ikke var ulovlig og spennende 🙊

Anonymkode: bf867...6ed

Skrevet

Har en 17 åring med jevngammel kjæreste, de har fortsatt ikke drukket. Helgene tilbringer de hjemme med film og god mat.

Noe annerledes enn da jeg var tenåring i Trøndelag😉

Anonymkode: 1c22e...8dc

• Liker 3
Skrevet

Min eldste var litt over 17 (som jeg vet om, da). Vi kjøpte aldre til ham før han ble 18. Men har kjørt ham og hentet ham , kjørt kompiser av ham hjem fra fest også. Jeg har ikke opplevd at han var skikkelig full når jeg hentet ham. Men vet faren hentet en gang fra fest, da hadde han ramlet mens han løp ned en bratt bakke, og skrubbet opp hender og et kne. Antar han hadde drukket litt for mye da. Han festet noe i russetida, men nå som student har jeg ikke inntrykk av at det er drikking de først og fremst gjør sammen. 

Har datter på 16 som bor hjemme enda. Hun har ikke begynt å feste, og snakker foreløpig med litt avsmak om jevnaldringer som har festet siden de var 13-14. 

Anonymkode: ddb43...a04

Skrevet

Tipper rundt 16/17 årsalderen på sønnen, men han kom aldri hjem beruset. Datteren sto på sitt og unngikk alkohol til hun ble 20. Hun har vel kanskje konsumert et halvt glass vin etter fylte 20. Som vi vet om da. 

Anonymkode: e1a73...a94

Skrevet

Jeg har ikke barn, men er 20 år. Startet for 2 år siden. (Drikker veldig sjeldent skal sies) i mitt nærmiljø (venner) har ikke alkohol vært noe tema før vi kunne kjøpe selv😊 har hatt veldig fine jentekvelder, vært på fest uten drikkepress og storkost oss uansett!☺️

Anonymkode: b0445...b2a

• Liker 1
Skrevet

Er vel helst hasj og piller de begynner med i dag. Mdma og slikt dritt. Det er skummelt. 

Anonymkode: d6d9d...ec5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...