Gå til innhold

Slutte med...NESESPRAY

Gjest Kirsebæra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fy søren jeg vet hvordan dere har det. Har vært avhengig i 20 år.. helt koko-avhengig. Spraying om natta, dagen, kvelden osv. fikk henvisning til øre/nese/hals og fikk noen kortison-dråper i tillegg til masse saltvann( det var bare psykisk støtte med noe å spraye) så har jeg nå for første gang klart det. Så snart skal legen fikse nesa mi. Jeg har flere issues som er grunnen til at jeg føler meg tett og har «behov» for nesespray , men det kan fikses bare slimhinner roes ned. Derfor må jeg slutte en periode i forkant av operasjon . Anbefaler å gå til spesialist. Sikkert mange som kan få ekstra hjelp der. 

jeg vet hvordan det er! Og saltvann funker virkelig ikke!!! Blir helt oppgitt når folk foreslår det. De aner ikke hvordan det er å være nesespray-avhengig. Om man ikke får sprayet, blir man så tett som om å ha på en tett dykkermaske. Så jævlig er det. 

Anonymkode: b297b...a94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Var avhengig av nesespray i mange år, det styrte nesten livet. Kjøpte rimeligere Otrivin på nett og hentet dem etter tur ( kun en om gangen ) men bestilte fra flere apotek. Ble også syk ca hver tredje måned fordi nesten rant konstant uten Otrivin og det kom vel en betennelse.

En dag kom min mor med forslag til å prøve Mometasone Sandoz, jeg trodde ikke den ville virke, hadde prøvd alt, har også gått gjennom 2 operasjoner for å fjerne polypper som har vokst ut igjen.

Merket umiddelbart virkning, virker mot betennelse og gjør slimhinnene i nesen mindre hoven og jeg fikk et nytt liv.

Har ikke brukt Otrivin på 1 år nå, jeg er ikke lenger syk, jeg kan puste vanlig igjen og luktesansen er mye bedre, Et lykketreff rett og slett.

Penger spart også, brukte ca 400 kroner i mnd på nesespray.

Kanskje det kan hjelpe noen der ute?

Anonymkode: c6bb9...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Var avhengig av nesespray i mange år, det styrte nesten livet. Kjøpte rimeligere Otrivin på nett og hentet dem etter tur ( kun en om gangen ) men bestilte fra flere apotek. Ble også syk ca hver tredje måned fordi nesten rant konstant uten Otrivin og det kom vel en betennelse.

En dag kom min mor med forslag til å prøve Mometasone Sandoz, jeg trodde ikke den ville virke, hadde prøvd alt, har også gått gjennom 2 operasjoner for å fjerne polypper som har vokst ut igjen.

Merket umiddelbart virkning, virker mot betennelse og gjør slimhinnene i nesen mindre hoven og jeg fikk et nytt liv.

Har ikke brukt Otrivin på 1 år nå, jeg er ikke lenger syk, jeg kan puste vanlig igjen og luktesansen er mye bedre, Et lykketreff rett og slett.

Penger spart også, brukte ca 400 kroner i mnd på nesespray.

Kanskje det kan hjelpe noen der ute?

Er det nesespray som blir brukt til allergi?

Anonymkode: 548c9...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det nesespray som blir brukt til allergi?

Det og, hjelper også mot hovne slimhinner i nesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt det akkurat sånn, min løsning har vært saltvannspray med menthol (og litt andre virkestoffer) - Nazamer menthol. Jeg har alltid blitt tettere av saltvannspray, men denne fungerer hvertfall delvis (må gjemme rhinox- og otrivinsprayene mine i tillegg da, for de fungerer jo litt bedre, men den hjelper hverfall!

Anonymkode: ebc68...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har vært forskjølet og brukt nesespray så pleier jeg å trappe ned ved  å bruke nesespray kun deler av dagen (feks: kun til trening, jobb osv) der det er helt nødvendig. Også går jeg over til å bruke kun på nettene for å kunne sove, så går jeg over til et nesebor om nettene, også slutter jeg bare helt. Har skeiv nese så er alltid litt kronisk tett, er derfor veldig bevisst på unngå å bli avhengig av nesespray etter forskjølelsesperioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 22.59):

hvorfor er det bare kvinner som sliter, kan man spørre seg? Noe med det svake kjønn?

Ja, det svake kjønn er forklaringen på alt hvor det er kjønnsforskjeller. Det er en veldig anerkjent universal-årsak, og det siste nå er at det også er rota til alt ondt. Utrolig deilig at vi nå har funnet en ENKEL forklaring på alt dette. Det svake kjønn liksom, hvem skulle trodd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor leser dere ikke pakningsvedlegget før dere inntar medisiner. Det er en grunn til at de er vedlagt.

Anonymkode: 67c79...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hva du mener. Jeg sluttet på nesespray for 4 år siden, hadde selv vært avhengig i 6 år!  Etter jeg fikk svineinfluensaen. 

det som skjedde etter 6 år var at jeg utviklet medisinsk rhinitt. Plutselig en dag så funket ikke nesesprayen lenger, fikk panikk. Sprayet og sprayet, ble bare tettere, så tett at jeg seriøst trodde jeg skulle dø.. når jeg lyste meg inn i nesen var det ikke noen pustehull der , så hoven blir man. 

var hos legen. De anbefalte kortison spray, de sa jeg ikke ville bli mindre tett før om lenge, men at det gjorde betennelsen mindre.

etter 1 uke med å være pottetett, løsnet det litt da jeg stod oppreist og var i aktivitet av å til. Men kom tilbake om kveldene da jeg lå.. totalt tok det 4-5-6 uker, før jeg fikk puste med nesen om natta igjen. 

ved senere anledninger har jeg prøvd nesespray, hvor det samme skjer igjen. Man blir «immun»

tipset mitt til deg, slutt asap! Før du får medisinsk rhinitt.. da vil det kanskje ta deg litt kortere tid å bli ferdig. 
:// er et helvete, i knoooow. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 23.46):

Jeg tar 4 ganger daglig. Jeg blir helt syk når jeg ikke har nesespray innen rekkevidde. Gikk en dag uten og var helt på felgen. Jeg hadde pustet og peset i mange timer. Det er umenneskelig. Får ikke sove uten heller. OG DETTE ER IKKE PSYKISK!!! Jeg er så tett så det går ann å bli. Alle kan høre det også.

Samme her. Blir så forbaska tett at det er helt grusomt. Det blir tett ifra nesten tuppen av nesen og bakover til ganen, kan kjenne at det tykner til bak i halsen. Det er mildt sagt jævlig. 

Jeg har vært avhengig i 10 år, og har ingen planer om å slutte enda, for jeg blir mildt sagt gal av å være tett. Jeg bruker nesespray 2-3 ganger i løpet av dagen, og våkner minst en gang i løpet av natten. Som oftest to. Den følelsen av å være så tett er helt vanvittig. Har litt historikk med stoff og har både røyka sigaretter og snusa, og jeg har slutta med alle de tingene fremfor nesesprayen. Nesesprayen er desidert det verste, og det sier litt. 

Anonymkode: fd622...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...