Gå til innhold

Hva skjer hvis man ikke betaler husleie ut oppsigelsestiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men man kan jo bare få en venn til å late som han leide ut til meg. Ny utleier trenger jo ikke vite at jeg har fått en venn til å stille til referanse? Referanse er jo veldig lett å fake. 

Jeg har leid mange steder i løpet av livet mitt, har aldri måtte oppgi referanse. 

Problemet er at jeg har for lang oppsigelsestid, og jeg har egentlig funnet et nytt sted å bo fra april (de trengte ikke referanse), og jeg har ikke lyst til å betale leie ut oppsigelsestiden når jeg flytter nå. Jeg blir jo ikke kastet ut når jeg flytter før oppsigelsestiden er ute. 
Jeg leier hos et firma som leier ut mange leiligheter. I bygget her er det vel rundt 50 leiligheter. 

Anonymkode: 27f41...aae

Dette varierer vel ut ifra hvor presset leiemarkedet er og hvor seriøse utleiere er. Da jeg leide ut min leilighet, så snakket jeg med HR-sjefen i firmaet der leietaker jobbet. Det er ikke en referanse det er lett å fake. 

Den viktigste referansen er uansett depositum. Kan ikke leietakeren betale minimum tre måneders depositum, er det en dårlig referanse for betalingsevne. Når utleier ikke har krevd dette, så har du sluppet billig unna.

Har utleier sagt deg opp? Eller er det bare du som vil flytte?

Hvis det er sistnevnte, godtar ikke din nye utleier at du flytter inn litt senere? Det løser jo hele problemet. Hvis ikke må du belage deg på å betale dobbel leie f.eks. en måned. Det er det mange som gjør når de må.

Anonymkode: 20b6e...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg leier hos et firma som leier ut mange leiligheter. I bygget her er det vel rundt 50 leiligheter. 

Du får nok større problemer med å snyte et firma enn du hadde fått ved å gjøre det samme mot privatpersoner. Dette firmaet fører garantert regnskap og har inkassobyrå de bruker. Du slipper nok ikke unna bare fordi du ikke har lyst til å betale husleie i oppsigelsetiden. 

Anonymkode: 9ddf8...1cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan alltid flytte ut før oppsigelsestiden er over, men kontrakten er fremdeles gyldig selv om det aldri ble betalt depositum. Det utleier da må gjøre er å inndrive pengene via inkasso, husleietvistutvalg eller lignende.

Nå er det veldig få seriøse utleiere som er superkule wannabee gangsta's, en sånn oppførsel kan fort føre til veldig store konsekvenser for utleieren. 

Anonymkode: ebba2...8d2

Dette handler ikke om å være superkul wannabe gangsta. Det dreier seg om tiltak man ser seg nødt til å gjøre for å få pengene man har rettmessig krav på, og innen den tid man har krav på de iht. leieavtalen. 3 måneders husleie kan være ganske mye penger, spesielt for private utleiere (selv om jeg skjønner det her er snakk om et firma), og når leietaker ikke er seriøs ser ikke jeg noen grunn til at utleier skal oppføre seg like seriøst lenger heller.

Leietaker skal ikke undervurdere utleier. Det der hadde aldri funka på oss, blir leietaker vrang tyr vi til uortodokse metoder (dog ikke vold). Og jeg vet det er flere som gjør det. 

Anonymkode: 4b9e8...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan da få en venn til å stille opp som referanse f.eks? 

Ehh nei, vi leker ikke butikk. Alle seriøse utleiere vil ha referanser fra tidligere leieforhold.

Anonymkode: 83ff4...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehh nei, vi leker ikke butikk. Alle seriøse utleiere vil ha referanser fra tidligere leieforhold.

Ja, og sier jeg at jeg leide hos "Ola Olsen" som er min venn, men det vet selvsagt ikke ny utleier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og sier jeg at jeg leide hos "Ola Olsen" som er min venn, men det vet selvsagt ikke ny utleier. 

... og det tror du ikke at vi voksne mennesker forstår? 

Du hadde iallfall ikke fått leid hos meg, jeg hadde lukta lunta der ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde fått en jeg kjenner som er god med balltre til å oppsøke deg etter at du hadde flyttet, så jeg hadde fått pengene mine.

Anonymkode: 2acca...354

Torpedovirksomhet og trusler er ulovlig og straffbart. 

Anonymkode: 07106...68d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du får nok større problemer med å snyte et firma enn du hadde fått ved å gjøre det samme mot privatpersoner. Dette firmaet fører garantert regnskap og har inkassobyrå de bruker. Du slipper nok ikke unna bare fordi du ikke har lyst til å betale husleie i oppsigelsetiden. 

Sikkert derfor de ikke har depositumskonto. De har andre virkemidler for å få pengene sine.

Et leieforhold er en avtale. Du har avtalt å betale husleie når du bor der inkl oppsigelsestiden. Det er veldig råttent å bryte avtaler. Voksne mennesker holder det de lover. Hvor gammel er ts tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å bli skyldig husleie, og når du ikke betaler gjelden din, blir det sendt til inkasso. Så får du betalingsanmerkning og gebyrer og salærer påført i tillegg. Det blir altså bare dyrere og dyrere å la være å betale for seg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Da blir du kastet ut før de 3 mnd har gått regner jeg med.

Anonymkode: 0084e...bc8

Utleier har ikke lov til og kaste ut leietager. Men utleier kan ta kontakt med namsmannen for utkastelse og det kan ta tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er et firma så har de nok rutiner på inkasso, så da vil det nok funke som enhver annen utbetalt regning.

Anonymkode: c31e4...017

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er avtalt noe depositumskonto. Oppsigelsestiden er tre måneder, hva skjer hvis man ikke betaler disse tre månedene? 

Det er ikke så veldig mye utleier for gjort eneste utleier kan gjøre er og skrive rekomandert brev til leietager om at leietager må betale for seg om det ikke funker ta saken til namsmannen det kan ta tid og en prosess ellers kan utleier ta saken vidre til inkasso det er også en prosess som kan ta tid. 

Endret av Lovelymother
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (1 time siden):

Sikkert derfor de ikke har depositumskonto. De har andre virkemidler for å få pengene sine.

Et leieforhold er en avtale. Du har avtalt å betale husleie når du bor der inkl oppsigelsestiden. Det er veldig råttent å bryte avtaler. Voksne mennesker holder det de lover. Hvor gammel er ts tro?

Virker som at ts alltid bær se over skulderen sin når hen er ute, og aldri åpne døren når det ringer på hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde fått en jeg kjenner som er god med balltre til å oppsøke deg etter at du hadde flyttet, så jeg hadde fått pengene mine.

Anonymkode: 2acca...354

Haha🤣 Du hadde ikke gjort en dritt, din forbanna feiging.

Anonymkode: 6c0c0...506

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Virker som at ts alltid bær se over skulderen sin når hen er ute, og aldri åpne døren når det ringer på hjemme. 

Tenkte mer på inkassoselskap og namsmannen, ikke diger fyr med balltre. 

Er det ikke best for ts å bare betale oppsigelsestiden slik han har lovet og skrevet under på, og spare seg bekymringene om namsmannen eller skumle menn på døra? Er det virkelig verdt dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...