Gå til innhold

Hva skjer hvis man ikke betaler husleie ut oppsigelsestiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er avtalt noe depositumskonto. Oppsigelsestiden er tre måneder, hva skjer hvis man ikke betaler disse tre månedene? 

Anonymkode: 27f41...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det aldri ble satt opp noe depositumskonto, kan du i teorien flytte ut på dagen uten at du taper noe på det

Anonymkode: ce105...037

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er avtalt noe depositumskonto. Oppsigelsestiden er tre måneder, hva skjer hvis man ikke betaler disse tre månedene? 

Da blir du kastet ut før de 3 mnd har gått regner jeg med.

Anonymkode: 0084e...bc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig referanse? 

Mange du ikke får leie hos da! Har du ikke gode referanser fra tidligere leie-forhold så.....

Anonymkode: 83ff4...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dårlig referanse? 

Mange du ikke får leie hos da! Har du ikke gode referanser fra tidligere leie-forhold så.....

Anonymkode: 83ff4...c66

Man kan da få en venn til å stille opp som referanse f.eks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde fått en jeg kjenner som er god med balltre til å oppsøke deg etter at du hadde flyttet, så jeg hadde fått pengene mine.

Anonymkode: 2acca...354

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort. Du får nok regning på utestående leie, å betales ikke denne så sendes den nok til inkasso og deretter namsmann hvis du fortsatt ikke betaler. 

Med den holdningen og oppførselen håper jeg du får problemer med å leie andre steder. 

Anonymkode: 9ddf8...1cd

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensen er vel at utleier vil få deg kastet ut når du slutter å betale. Utkastelse tar riktignok tid, lovverket favoriserer leietaker, så du får ganske mange advarsler før du må fysisk ut og låsen blir skiftet.

Det du taper er (foruten skammen og konfrontasjon), er referansen til neste leieforhold dersom du skal leie igjen. Alle seriøse utleiere vil ha referanse fra tidligere leieforhold, de godtar ikke fra venner. 

Utleier kan også gå til privat søksmål/forliksrådet. Om h*n gjør det avhenger vel om det er sannsynlig at det er noe å hente. 

Anonymkode: 20b6e...eea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat inkasso (eller hva det heter) også eventuelt utleggsforretning gjennom Namsmannen. 

Fører fort til trekk i lønn, til restgjeld er betalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis det ikke er ordnet med korrekt depositumkonto men depositum er betalt direkte til utleier så regnes dette som forskudd på husleie, har du da betalt "depositum" for tre måneder så trenger du ikke betale husleie de siste tre månedene av leieforholdet.

Utleiere som ikke gidder å ordne med depositumkonto kan gå på en stor smell, da har de ingen sikkerhet hvis boligen er ødelagt.

Spicymami skrev (3 minutter siden):

Du blir vel politiannmeldt for brudd på kontrakt

Nei, det er sivilrettslig og altså ikke noe politiet har noe med.

Anonymkode: ebba2...8d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det ikke er ordnet med korrekt depositumkonto men depositum er betalt direkte til utleier så regnes dette som forskudd på husleie, har du da betalt "depositum" for tre måneder så trenger du ikke betale husleie de siste tre månedene av leieforholdet.

Utleiere som ikke gidder å ordne med depositumkonto kan gå på en stor smell, da har de ingen sikkerhet hvis boligen er ødelagt.

Nei, det er sivilrettslig og altså ikke noe politiet har noe med.

Ok. Men er fortsatt brudd på kontrakt og hvis utleier velger å gå gjennom prossesen og gå i sak mot ts så må ts betale erstatning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Konsekvensen er vel at utleier vil få deg kastet ut når du slutter å betale. Utkastelse tar riktignok tid, lovverket favoriserer leietaker, så du får ganske mange advarsler før du må fysisk ut og låsen blir skiftet.

Det du taper er (foruten skammen og konfrontasjon), er referansen til neste leieforhold dersom du skal leie igjen. Alle seriøse utleiere vil ha referanse fra tidligere leieforhold, de godtar ikke fra venner. 

Utleier kan også gå til privat søksmål/forliksrådet. Om h*n gjør det avhenger vel om det er sannsynlig at det er noe å hente. 

Anonymkode: 20b6e...eea

Ja, men man kan jo bare få en venn til å late som han leide ut til meg. Ny utleier trenger jo ikke vite at jeg har fått en venn til å stille til referanse? Referanse er jo veldig lett å fake. 

Jeg har leid mange steder i løpet av livet mitt, har aldri måtte oppgi referanse. 

Problemet er at jeg har for lang oppsigelsestid, og jeg har egentlig funnet et nytt sted å bo fra april (de trengte ikke referanse), og jeg har ikke lyst til å betale leie ut oppsigelsestiden når jeg flytter nå. Jeg blir jo ikke kastet ut når jeg flytter før oppsigelsestiden er ute. 
Jeg leier hos et firma som leier ut mange leiligheter. I bygget her er det vel rundt 50 leiligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis det aldri ble satt opp noe depositumskonto, kan du i teorien flytte ut på dagen uten at du taper noe på det

Anonymkode: ce105...037

Man kan alltid flytte ut før oppsigelsestiden er over, men kontrakten er fremdeles gyldig selv om det aldri ble betalt depositum. Det utleier da må gjøre er å inndrive pengene via inkasso, husleietvistutvalg eller lignende.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde fått en jeg kjenner som er god med balltre til å oppsøke deg etter at du hadde flyttet, så jeg hadde fått pengene mine.

Anonymkode: 2acca...354

Nå er det veldig få seriøse utleiere som er superkule wannabee gangsta's, en sånn oppførsel kan fort føre til veldig store konsekvenser for utleieren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spicymami skrev (1 minutt siden):

Ok. Men er fortsatt brudd på kontrakt og hvis utleier velger å gå gjennom prossesen og gå i sak mot ts så må ts betale erstatning

Ikke erstatning men utestående husleie samt omkostninger og renter, er leiligheten ødelagt så kan det bli snakk om erstatning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men man kan jo bare få en venn til å late som han leide ut til meg. Ny utleier trenger jo ikke vite at jeg har fått en venn til å stille til referanse? Referanse er jo veldig lett å fake. 

Jeg har leid mange steder i løpet av livet mitt, har aldri måtte oppgi referanse. 

Problemet er at jeg har for lang oppsigelsestid, og jeg har egentlig funnet et nytt sted å bo fra april (de trengte ikke referanse), og jeg har ikke lyst til å betale leie ut oppsigelsestiden når jeg flytter nå. Jeg blir jo ikke kastet ut når jeg flytter før oppsigelsestiden er ute. 
Jeg leier hos et firma som leier ut mange leiligheter. I bygget her er det vel rundt 50 leiligheter. 

Du tror du slipper unna å betale et firma? Høres veldig dumt ut. Lettere med privatperson

Endret av Spicymami
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får namsmannen på nakken, kreditt anmerkning etter en stund. Ikke får du mobilabb, kredittkort, forsikring (blir dyrere) og en saftig regning med skyldig husleie pluss renter og omkostninger.

Kjør på, så finner du raskt ut hvor idiotisk det er.

Anonymkode: 9251b...99f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får inkasso 😉 Gjorde det samme og inkasso ble sendt inn. 

Anonymkode: e1c50...cce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan slippe unna oppsigelsestiden hvis det kommer inn en ny leietager, utleier har selvfølgelig ikke lov til å ta betalt dobbelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...