AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Hei! Jeg bare lurer på noen ting angående dietten keto. Kjæresten min har gått på keto i flere år nå, og litt av og på. Nå har han gått på keto i 3-4 måneder. Grunnen er at når han var yngre var han veldig overvektig. Så begynte han å trene og spise riktig og tilslutt halverte han vekten sin, noe jeg syns han burde være stolt av. Problemet er bare at han ser på seg selv som den overvektige enda, og jeg er redd han har et veldig anstrengt/sykelig forhold til mat fordi han spiser ikke ofte og det er kun keto det går i, virker som han er livredd karbohydrater?! Han bruker ikke halspastiller engang pga han sier han faller ut av ketose da, bare for å nevne noe. Jeg syns selvfølgelig det er kjempebra at han har et bedre kosthold enn det han spiste da han var overvektig, men jeg er redd det kan bli/er allerede sykelig? Jeg vil bare han skal ha det bra med seg selv.. Han var nettopp hos legen og sjekket kolesterolet og det var litt for høyt så legen ba han kutte ned på fettet, da spiste han carbs i 2-3 dager så var det over på keto igjen. Kompisen hans sier at han burde spist carbs ihvertfall 2-3 uker for å fikse kolesterolet og kompisen har også nevnt at han har en spiseforstyrrelse og at han må spise mer carbs/mat, men kjæresten min nekter. Han spiser ca 1-2 måltider til dagen, og han sier det er store måltider men ikke vet jeg. Jeg har aldri gått på keto så jeg vet ikke om det er bra/dårlig, jeg spiser vanlig sunn mat med karbohydrater. Jeg hadde et sykelig forhold til mat før og da spiste jeg veldig lite og veide 50 kg på den tiden, nå er vekten mellom 58-60 kg. Jeg lurer bare på til dere som går/har gått på keto, er det en trygg diett, også over lengre tid? Og hva anbefaler dere jeg kan si til kjæresten min? Bare la han fortsette med sånn han gjør? Kan også nevne at vi trener styrketrening sammen flere ganger i uken og når han løfter blir han svimmel og sier det er pga keto men at det går bra. Trodde man måtte ha carbs for å øke i muskler men rett på meg hvis jeg tar feil for jeg har som sagt 0 peiling på keto. Anonymkode: 36884...b69
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Det er individuelt hvilket kostholdsmønster som passer en person best. Keto er vel i hovedsak anbefalt til div sykdommer (diabetes 2, parkinsons, barneepilepsi) når det gjelder forskning. Kostholdsmønsteret som har best belegg i forskning er middelhavsdietten, men det hjelper ikke om man ikke liker den type mat. Når det gjelder akkurat dette tilfellet så er det tydelig at denne dietten ikke er optimal for han når det gjelder psyke. Min samboer gikk ned masse på «clean eating» for mange år siden, men han fikk psykiske skader av det så selv om han ble tynn så ble han ikke sunn. Dette bør du kanskje ta opp med han. Anonymkode: f0b6d...613
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 Kan jo alltid spise normalt, men oppnå ketosis-tilstanden ved å faste. Kan f.eks. faste en dag i uka. Anonymkode: c8a9d...fde
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 HVA spiser han. Det er alt som betyr noe. Om han er keto og spiser bacon og fløte, så vil helsen hans dale... Om han spiser avocado og nøtter så er det litt bedre Anonymkode: dfd6a...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Han bør gå over til en mer vegetarisk ketose-diett. Da vil han få ned kolesterolet betraktelig. Anonymkode: 6fed6...8e1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: HVA spiser han. Det er alt som betyr noe. Om han er keto og spiser bacon og fløte, så vil helsen hans dale... Om han spiser avocado og nøtter så er det litt bedre Anonymkode: dfd6a...cb4 Går mye i kjøtt, kylling og grønnsaker og det er jo bra. Bacon og nøtter osv spiser han av og til, og har fløte i kaffen. Anonymkode: 36884...b69
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Han bør gå over til en mer vegetarisk ketose-diett. Da vil han få ned kolesterolet betraktelig. Anonymkode: 6fed6...8e1 Han nekta😅 nevnte det til han nettopp, han sa da hadde han blitt gal fordi han må ha kjøtt Anonymkode: 36884...b69
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er individuelt hvilket kostholdsmønster som passer en person best. Keto er vel i hovedsak anbefalt til div sykdommer (diabetes 2, parkinsons, barneepilepsi) når det gjelder forskning. Kostholdsmønsteret som har best belegg i forskning er middelhavsdietten, men det hjelper ikke om man ikke liker den type mat. Når det gjelder akkurat dette tilfellet så er det tydelig at denne dietten ikke er optimal for han når det gjelder psyke. Min samboer gikk ned masse på «clean eating» for mange år siden, men han fikk psykiske skader av det så selv om han ble tynn så ble han ikke sunn. Dette bør du kanskje ta opp med han. Anonymkode: f0b6d...613 Jeg har prøvd, tro meg.. Han er så sta på akkurat dette med mat, men han har nevnt at han kanskje lider psykisk pga vekten hans tidigere. Han har jo løs hud pga det så han skal gjennom en operasjon for å fjerne huden og derfor vil han ned mest mulig før operasjonen har han sagt. Jeg har sagt at jeg syns han er nydelig uansett om han har løs hud eller ikke, men er ikke så lett når han allerede har bestemt seg. Anonymkode: 36884...b69
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har prøvd, tro meg.. Han er så sta på akkurat dette med mat, men han har nevnt at han kanskje lider psykisk pga vekten hans tidigere. Han har jo løs hud pga det så han skal gjennom en operasjon for å fjerne huden og derfor vil han ned mest mulig før operasjonen har han sagt. Jeg har sagt at jeg syns han er nydelig uansett om han har løs hud eller ikke, men er ikke så lett når han allerede har bestemt seg. Anonymkode: 36884...b69 Nei det er ikke så mye man får gjort om vedkommende ikke er mottakelig. Hvis han spiser mye grønnsaker og generelt sunt på keto vil det nok ikke skade hans fysiske helse, men følg litt med på psyken hans. Det er lov å si ifra at man ser negative forandringer hos hverandre, om det er tilfellet. Mange overvektige bruker vekta/ løshud som et argument for den dårlige psykiske helsa, men min erfaring er at psyken, selvbildet osv blir ikke noe bedre selv om kroppen forandrer seg. Anonymkode: f0b6d...613
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå