Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo 

Jeg er i uke 38, i mitt andre svangerskap. Det er ganske tungt denne gangen og jeg orker lite. 

Mannen er borte fra 0600 til ca 1700 hver dag utenom helgene. Jeg sender eldste til bhg, og må hjem å hvile, jeg orker ikke stå lenge om gangen pga blodtrykkfall, masse kynnere og bekkensmerter. De siste dagene har jeg vært svimmel og susete. 

Jeg har klesvask, opprydning, oppvask, middagslaging og et bad som merkelig nok ikke vasker seg selv. Rydding og klesvask kommer i første rekke hos meg, men det er alt jeg orker før jeg henter barnet og bruker tid med henne. 

Jeg orker ikke lage middag 😭 jeg orker ikke ta oppvasken. Kjøkkenting er skikkelig vanskelig for øyeblikket og jeg har ikke samvittighet til å spørre mannen min om hjelp, så det blir ofte take out. 

Er det noen som også ikke orker ting og må delegere? Er det vanlig? Og dere som gjør det selv, har noen noe tips til gode og enkle middager? 

Til sammenligning, idag orker jeg ikke lage pasta med kjøttdeig. 

Anonymkode: bf65b...5e3

Skrevet

Din mann høres fryktelig tafatt ut. Han burde ta alt av rydding, vasking og laging av middag nå. Sett foten ned, kvinne. 

Anonymkode: 77591...c3a

• Liker 9
Skrevet

Kan ikke mannen lage middag på kvelden som kan varmes opp når han kommer hjem dagen etter?

Du er i uke 38, du gjør nok.

Anonymkode: 38b62...958

• Liker 2
Skrevet

Mannen din får lage middag, ta seg oppvaska og opprydding etter at eldste er lagt. Han kan også vaske badet. Hadde prioritert å slappe av, hvile og brukt tiden på meg selv på slutten av et svangerskap, spesielt når du er så dårlig. Ei klesvask klarer man jo alltids å sette på, den gjør seg jo selv, men jeg tviler på at det er såpass rotete hjemme hos dere at det må ryddes så veldig hver dag. Hva så om det er litt rotete en dag eller to, eller bare frem til middagen er spist og eldste er lagt? Da kan mannen din bruke en god halvtime på å få rydda etter dagen. 

Samboeren min jobber mye kveld, så på slutten av mitt svangerskap måtte jeg ofte både hente i barnehagen og lage middag. Jeg slet med lavt blodtrykk og bekkensmerter, så jeg var helt utslitt innen jeg kom hjem fra barnehagen. Hadde dager innimellom hvor hun rett og slett fikk brødskiver/ostesmørbrød til middag. En gang i blant tenker jeg slikt er innafor. Men som regel hadde jeg preppa litt før jeg henta; kutta opp det som må kuttes, f.eks, eller kokt det ferdig så det bare var å varme opp. Noen ganger gjorde jeg det selv, men ofte så stod samboeren min for preppingen. 

Anonymkode: 84ad4...7f7

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes folk har så lett for å si at mennene må stille opp mye mer, at man fpr stemplet påskrevet at man har en udugelig mann. Nei vet dere hva, skjerp dere damer! 

Jeg tenker opp i dette, at som gravide, så trenger ikke huset være oppshina til en hver tid, det trenger ikke stå ferdiglaga middag på bordet hver dag, av og til og kanskje ofte, så er det helt greit å spise en Grandiosa eller pølse m/brød til middag. 

Ja vi er gravid og vi er sliten,  men man trenger ikke å dra mannen ned i gørra sammen med oss.

Hilsen andregangsgravid som noen ganger lar husarbeidet ligge..

Anonymkode: 12ce9...e44

• Liker 9
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen ☺️ skal innrømme at mye er min feil, for jeg føler jeg får akutt analkløe om noen skal gjøre husarbeidet for meg. Å si til mannen at han må ta klærne fra stativet blir det ikke brettet ordentlig, og jeg blir enda mer stresset.. Det er ikke mannen min sin feil, det er jeg.. 

Det blir veldig enkle middager, og han er utrolig god til å vaske opp og gå ut med søpla uten å bli bedt om det, og leke med barnet vårt. 

Det er kanskje ikke så viktig at det ligger en smule her og der eller at putene i sofaen er skeive, kanskje jeg legger standarden for høyt? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes folk har så lett for å si at mennene må stille opp mye mer, at man fpr stemplet påskrevet at man har en udugelig mann. Nei vet dere hva, skjerp dere damer! 

Jeg tenker opp i dette, at som gravide, så trenger ikke huset være oppshina til en hver tid, det trenger ikke stå ferdiglaga middag på bordet hver dag, av og til og kanskje ofte, så er det helt greit å spise en Grandiosa eller pølse m/brød til middag. 

Ja vi er gravid og vi er sliten,  men man trenger ikke å dra mannen ned i gørra sammen med oss.

Er egentlig enig, han er slett ikke udugelig, han har en krevende jobb og er en tilstedeværende pappa. Husarbeid som klesvask, vasking, rydding er ikke hans sterkeste side, men han gjør det han kan☺️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen ☺️ skal innrømme at mye er min feil, for jeg føler jeg får akutt analkløe om noen skal gjøre husarbeidet for meg. Å si til mannen at han må ta klærne fra stativet blir det ikke brettet ordentlig, og jeg blir enda mer stresset.. Det er ikke mannen min sin feil, det er jeg.. 

Det blir veldig enkle middager, og han er utrolig god til å vaske opp og gå ut med søpla uten å bli bedt om det, og leke med barnet vårt. 

Det er kanskje ikke så viktig at det ligger en smule her og der eller at putene i sofaen er skeive, kanskje jeg legger standarden for høyt? 

Jeg har det som deg, jeg får stress om ting ikke er på stell. Min mann har en krevende jobb, og jobber mye. Og kjenner meg og igjen i å være sliten på slutten. Så ikke mye tips der, men, enkle middager derimot! Vi kjøper ferdigsalater og har de sammen stekt kjøtt/fisk. Ikke super spennende, men sunt og enkelt. I helgene lager mannen luksus mat til oss:) vi har en jente på 6 måneder, og synes lite søvn er lettere og takle enn de siste ukene av graviditeten. 

Anonymkode: 321ae...9a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er det viktigere for deg at putene ligger rett og at klærne er brettet akkurat slik du skal ha de enn at barnet ditt får skikkelig mat? Merkelig prioritering. 

Anonymkode: 354cd...268

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det viktigere for deg at putene ligger rett og at klærne er brettet akkurat slik du skal ha de enn at barnet ditt får skikkelig mat? Merkelig prioritering. 

Anonymkode: 354cd...268

Nei, jeg tror du har misforstått. Det blir middag hver dag, og sunt og variert for barnet. Men ofte orker jeg ikke, og mannen min må lage. Og det er her problemet mitt er for jeg vil egentlig orke alt, men så gjør jeg ikke det.. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har det som deg, jeg får stress om ting ikke er på stell. Min mann har en krevende jobb, og jobber mye. Og kjenner meg og igjen i å være sliten på slutten. Så ikke mye tips der, men, enkle middager derimot! Vi kjøper ferdigsalater og har de sammen stekt kjøtt/fisk. Ikke super spennende, men sunt og enkelt. I helgene lager mannen luksus mat til oss:) vi har en jente på 6 måneder, og synes lite søvn er lettere og takle enn de siste ukene av graviditeten. 

Anonymkode: 321ae...9a7

Høres veldig fint ut ☺️ kanskje jeg skulle gjort noe slikt, salat er så digg😍

• Liker 1
Skrevet

Feel you sista! Og bare uke 35 her 😅 
Gravid med nr tre, og allerede like stor og tung som på slutten med nr 2 .. Jeg har det helt jævlig 😂 

Jeg holder stua sånn helt innafor ryddig. Så skrur jeg av lyset på kjøkkenet 😂😂 Der tar jeg det litt sånn som det passer seg .. Badet - der er bare sånn sjukt overfladisk vasking om dagen. Vi har ikke besøk i disse coronatider uansett. Inni dusjen flyter det med leker. It is what it is. 

Og nei, mannen min er heller ikke tafatt eller uduglig :) Han jobber ofte sent og er hjemme i 23 tiden; og han tar barna på morningen, kjører til skole og barnehage osv. 

Når det gjelder middag .......... Så er det lov å gjøre det enkelt nå helt sånn på tampen! Fiskepinner i pølsebrød, bananlapper, supper, eller dra en spansk en på de værste dagene å hiv en fjorland med kjøttkaker i mikroen - who cares. Du har sikkert grovbrød og frukt i matpakka til ungen, så en grandis eller fiskepinner innimellom er ikke helt krise. Du er snart back in the game! Og husk; bare skru av lyset til dagen etter, hvil deg på kvelden 🤓

Anonymkode: d383e...b80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Feel you sista! Og bare uke 35 her 😅 
Gravid med nr tre, og allerede like stor og tung som på slutten med nr 2 .. Jeg har det helt jævlig 😂 

Jeg holder stua sånn helt innafor ryddig. Så skrur jeg av lyset på kjøkkenet 😂😂 Der tar jeg det litt sånn som det passer seg .. Badet - der er bare sånn sjukt overfladisk vasking om dagen. Vi har ikke besøk i disse coronatider uansett. Inni dusjen flyter det med leker. It is what it is. 

Og nei, mannen min er heller ikke tafatt eller uduglig :) Han jobber ofte sent og er hjemme i 23 tiden; og han tar barna på morningen, kjører til skole og barnehage osv. 

Når det gjelder middag .......... Så er det lov å gjøre det enkelt nå helt sånn på tampen! Fiskepinner i pølsebrød, bananlapper, supper, eller dra en spansk en på de værste dagene å hiv en fjorland med kjøttkaker i mikroen - who cares. Du har sikkert grovbrød og frukt i matpakka til ungen, så en grandis eller fiskepinner innimellom er ikke helt krise. Du er snart back in the game! Og husk; bare skru av lyset til dagen etter, hvil deg på kvelden 🤓

Anonymkode: d383e...b80

Åå godt å høre det ikke bare er meg, og takk for gode tips forresten 😍 dattera mi får heldigvis mat i barnehagen, så det er frokosten hvor jeg disker opp et ordentlig måltid til henne, og det blir mye snarveier på middagen. Mye pizza, og mye grønnsaksretter. Her har vi ofte fiskepinner i tortillarull med diverse grønnsaker og digg dressing, det blir slukt, og det er veldig lettvint 😍 

Får kanskje begynne å skru av lyset til dagen etter ja, det er da jeg har mest energi 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så istaden for å forvente at mannen tek sin del av heimen, så skal ein heller la det ligge? No er det nokre menn som likar det ryddig i heimen og, som min gjer. Han har tatt på seg husarbeid dei dagane han ser eg ikkje har energi, har støvsugd av eige initiativ då bekkenet mitt har vore vondt, og lagar mat til si høggravide kone kvar dag. Skulle verkeleg berre mangle :)

Kva om de lagar store porsjonar middag og frys ned, ts? Her må du berre snakke med mannen din, du skal kvile no!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...