Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan noen forklare meg problemet her?

Bare så jeg vet om jeg plutselig våknet opp i en kommuniststat?

Man har valgt å selge Bergen Engines til ett russisk selskap. Det er innenfor det  frie markedet. Det kan ikke være slik at staten skal hindre private selskaper å omsettes.

Bergen Engines har noen vedlikeholdsavtaler for forsvaret og etterretningen, som russiske selskaper ikke kan ha; vel, det er spesifikke oppsigelsesklausuler for denne typen kontrakter, så det som skjer er at disse må ut på anbud igjen. 

For det kan vel ikke være slik at forsvaret har valgt en motortype som kun kan vedlikeholdes av EN leverandør?

Skrevet
Druid skrev (20 minutter siden):

Kan noen forklare meg problemet her?

Bare så jeg vet om jeg plutselig våknet opp i en kommuniststat?

Man har valgt å selge Bergen Engines til ett russisk selskap. Det er innenfor det  frie markedet. Det kan ikke være slik at staten skal hindre private selskaper å omsettes.

Bergen Engines har noen vedlikeholdsavtaler for forsvaret og etterretningen, som russiske selskaper ikke kan ha; vel, det er spesifikke oppsigelsesklausuler for denne typen kontrakter, så det som skjer er at disse må ut på anbud igjen. 

For det kan vel ikke være slik at forsvaret har valgt en motortype som kun kan vedlikeholdes av EN leverandør?

Problemet er nok av samme type som at NTNU og andre universiteter i Norge mottar stipendianter for doktorgrader fra de 4 no-no land PST mener har størst potensiale å misbruke tilgangen til kunnskap og systemer for militære formål - Russland, Kina, Iran og Pakistan.

Så problemet er for det meste knyttet til etterretning og denne handelen er problematisk sånn sett. 

Når det gjelder siste setning, det kan godt være nettopp det som har skjedd her.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...