Gå til innhold

Hva koster det å møblere en bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner svaret på spørmålet mitt er veldig individuelt, men hva tror dere det koster å møblere en leilighet på ca 120 kvadrat.

2 soverom, 1 kontor, 2 bad og stue og kjøkken. Vi har INGENTING, så alt ned til bestikk, pledd og pynt må med. 
Vi tenker ikke det billigste alternativet fra IKEA, men noe kan selvsagt kjøres på IKEA. Vi vil gjerne bruke litt penger på ene sengen (kanskje 30.000?), stor TV, og sofa (50.000 kanskje?) osv.

Hva ville dere gjettet på?

Anonymkode: 96cda...da3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo helt an på hvor dyre møbler du kjøper.

Men om du skal bruke penger som du skriver så vil det nok koste deg mellom 100.000 og 200.000.

Om man bruker penger litt mer økonomisk kan man fint bruke mellom 10.000 og 50.000 å møblere en leilighet på 120 kvadrat. Og man trenger ikke bruke 30.000 eller over 50.000 for å få tak i skikkelige møbler eller tv og sofa.

Anonymkode: efd14...7b8

• Liker 5
Skrevet

Hvitevarer og en ordentlig seng er vel det dyreste av det mest nødvendige. Bestikk, servise, glass, krus, gryter osv kan dere fint kjøpe brukt. Det kan dere jo i og for seg med alt det andre også, men når det gjelder elektronikk får dere jo da ikke reklamasjonsmuligheter slik dere ville fått om dere handlet fra en butikk. Så det er et regnestykke dere må vurdere.

Anonymkode: f393b...1bd

• Liker 1
Skrevet

Du får jo møbler i så utrolig store prisforskjeller.. en hylle kan koste fra 300kr til 30 000kr liksom.... Samme med lamper, der er det enorme prisforskjeller. IKEA er forøvrig bedre enn mye annet synes jeg (feks Jysk). Og vi har en del fra IKEA som er like bra som liknende ting som er dyrere fra feks Skeidar. Også har vi ting fra andre butikker som er mye bedre enn ting vi har fra IKEA.

Men jeg tenker jo det blir noen hundre tusen til sammen om du tenker gå for litt høyere prisklasse og trenger ALT. Du kan jo ta en titt på innboforsikringer også - man forsikrer jo gjerne for summer fra 500k til 2 mill for innboet sitt. Men det inkluderer jo da også en del ikke-interiør-ting som klær, smykker, elektronikk osv.

Du får lage et Excelark og dele opp i de forskjellige rommene, og så skrive opp alt du trenger per rom...

Feks soverom:

Seng

Nattbord

Nattbordslamper

Taklampe

Garderobeskap om dette ikke finnes der fra før - dette er dyrt

Kommode?

Gardiner? Eller persienner?

Dyner og puter

Noen sett med sengetøy

Speil?

Kunst til veggen?

Anonymkode: 28aa0...7a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvitevarer og en ordentlig seng er vel det dyreste av det mest nødvendige. Bestikk, servise, glass, krus, gryter osv kan dere fint kjøpe brukt. Det kan dere jo i og for seg med alt det andre også, men når det gjelder elektronikk får dere jo da ikke reklamasjonsmuligheter slik dere ville fått om dere handlet fra en butikk. Så det er et regnestykke dere må vurdere.

Anonymkode: f393b...1bd

Dette hadde jeg kjøpt på Ikea eller Europris. Koster nok ikke så mye mer enn brukt, også er det ikke brukt av andre. 

Anonymkode: a11a5...1d6

• Liker 1
Skrevet

Ville kjøpt mye brukt 

Anonymkode: 372bb...a20

• Liker 4
Skrevet

Med alt du skal ha tror jeg lett du kommer opp i 200-250 om du skal ha noen dyrere møbler.

Vi har et hus vi møblerer, og vi har en del møbler fra før. Likevel går pengene kjapt:

Sofa 1: 15.000
Sofa 2: 10.000
Ny støvsuger: 7000
TV: 15.000
Lydplanke: 9000
Spisebord og stoler: 12000
Gardiner i stue (stor stue): 2500
Nytt sengetøy til vår seng og alle gjestesenger: 2500
Ikea: Diverse til 4000
Ved
Ting til garasjen...

Alt i alt rundt 80.000 til nå. Og du ser jo hvor få ting det er :) 

Vi har enda ikke sett på tepper og stuebord til de nye sofaene. Det blir fort en del lapper til, vi har også sett på tilbud og uten det hadde alt kostet ca 25.000 mer! Tror vi ender på ca 100.000, og da har vi ikke rørt gjesterom eller kjøkken/bad. Hvitevarer hadde vi fra før, og mye er integrert.

Tenk at du da skal ha senger, dyner, puter, tepper, tv-benk og bord, og alt til kjøkken i tillegg. Tror ikke du klarer deg under 200.000, og til og med under det skal godt kjøres :) Vi tenker økonomisk og langsiktig, så vi er ikke redd for å legge litt penger i ting, og vi har oppriktig likt sofaen til 15.000 bedre enn en til dobbel pris.

Husk å spre det litt utover, du trenger ikke alt fra dag 1. Vi bruker 3-4 måneder på dette, og har spart opp i forkant. 

Anonymkode: 56d35...53f

• Liker 1
Skrevet

I større byer, spesielt byer med mye studenter, så kan man jo praktisk talt innrede to tredjedeler av huset / leiligheten gratis. Det gis bort ting og tang konstant.

Anonymkode: 913db...5bc

• Liker 3
Skrevet

Det koster ingenting mer enn man selv legger opp til. 

Mannen og jeg flyttet sammen og innredet ved hjelp av gi-bort-annonser på finn.no. 

Anonymkode: 4f0b7...33c

• Liker 7
Skrevet

Hvor langt er et tau...?

Anonymkode: 05234...f75

• Liker 11
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det koster ingenting mer enn man selv legger opp til. 

Mannen og jeg flyttet sammen og innredet ved hjelp av gi-bort-annonser på finn.no. 

Anonymkode: 4f0b7...33c

Dette gjorde vi også under etableringsfasen, så har vi litt etter litt gitt møblene videre på finn da vi har hatt råd til å erstatte de med noe fint. 

Unnentaket er lamper, det finnes ingen fine lamper som gir godt lys som ikke koster en formue. Bare belysning i en bolig blir mange titusner.

Anonymkode: ada04...1e6

Skrevet

Hvem gidder å bruke 20-30 tusen på en sofa?? 

Haha....

Anonymkode: fa477...84c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Haha....

Har du sett hva sofa koster (med mindre du handler på IKEA)? 20-30 000 er ikke spesielt mye for en sofa.

• Liker 1
Skrevet
Jdz skrev (2 minutter siden):

Har du sett hva sofa koster (med mindre du handler på IKEA)? 20-30 000 er ikke spesielt mye for en sofa.

Kommer jo an på størrelse og merke osv da. Jeg har en flott sovesofa som jeg brukte som seng da jeg var student og nå bruker jeg den bare som sofa (men veldig greit at gjester kan sove på den og) som da er en treseter med sjeselong og betalte 4000 for den ny. 

Mange selger forøvrig veldig nye vaskemaskiner fordi de skal flytte, så man kan få en veldig okey vaskemaskin til en tusenlapp eller to som bare er inntil et par år gammel.

Anonymkode: 504bf...d29

Skrevet

Vi innredet en 2 roms leilighet for under 20 000. Handlet seng på Bohus 6000, madrasser på jysk 2500, bord og stoler på Skeidar 3600 og sofa på Ikea 6000. Div. Ting brukt på Finn for noen hundrelapper hver. 

Anonymkode: a5c1c...59c

Skrevet

Tremøbler er greit brukt. Det er lett å vaske.

Anonymkode: a5c1c...59c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Haha....

Fordi vi ikke vil ha prolaps i ryggen eller ben som "sovner" når vi sitter på sofaen.

Vi har innredet 50m2, kjøkken og stue, bad, gang, kontor og soverom. Her er det vi betalte:

Seng fra Jenssen: 30 000,-

2 m garderobeskap Ikea: 12 000,-

Vitrineskap, tv-benk og skjenk fra ikea: 20 000,-

Øvrige skap og bokhyller fra Ikea: 10 000,-

Plassbygd løsning i gangen: 1500 kr (bygde det selv av furu)

Sofa fra Boconcept: 50 000,-

Spisebord fra Boconcept: 15 000,-

Spisestoler fra Skeidar: 2000,-

Belysning skinner Nordlux: 20 000,-

Belysning pendellampe Gubi: 6000,-

Gardiner sydd på mål: 15 000,-

Utemøbler fra Skeidar: 10 000,-

Vaskemaskin og tørketrommel: 10 000,-

Bestikk, fat og kopper: gratis på Finn.no

Skrivebord og kontorstol fra ikea: 3000,-

Elektriker: 12 000,-

Andre småting: 15 000,-

Så litt i overkant av 220 000 kr. Det meste skal vi ha i 20 år.

Dette var det vi startet med som vi måtte ha. Vi har byttet ut og kjøpt flere ting senere, blant annet spisestoler, der endte vi også opp med dyrere stoler, og vi kjøpte flere skap. Jeg har skrevet hvor ting er fra for å gi et bilde av hva vi har valgt å kjøpe dyrt og ikke. Alle disse tingene kan kjøpes billigere, men med møbler er det ofte sånn at komfort er dyrt. Prisnivået til disse møblene er ikke i luksussegmentet. Jeg støtter å bruke mest penger på seng og sofa. Ikke undervurder kostnaden av god belysning heller. Vi fikk en elektriker til å planlegge belysning med oss og installere alt, samt bytte til dimmere flere plasser.

Gjesterom og kontor trenger ikke å bli særlig dyrt, og på badet trenger man ikke å ha all verdens av møbler og ting.

Jeg vil tro dere kan møblere alt for 250 000 kr, og da få god komfort der det er viktig.

Anonymkode: 959b4...9d2

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på. Har dere kjøpt leilighet og muligens planlegger å forandre på noe rom? Da ville jeg begynt med å kjøpe den senga som ga best søvnkvalitet og latt resten av leiligheten stå tom inntil videre. Og brukt de hvitevarene som var der. Spist på gulvet på et teppe.

Sannheten er at veldig ofte opplever man at smaken forandrer seg etter en tid. Om 2 år er det ikke sikkert at du virkelig ville valgt de møblene du stressa med å kjøpe når du flyttet inn.

Så med mindre dere absolutt MÅ ha diverse ting, så ville jeg valgt å la dette ta den tiden dere trenger.

Se på hvilken stil dere liker, og hvordan leiligheten er utformet. Hvordan forestiller du deg å leve og bo der? Altfor ofte kjøper folk inn alt for mye ting og tang og møbler, kun for å oppleve at de ikke har gulvplass lengre og har for mye ting å vedlikeholde og holde rent.

Min anbefaling er derfor å bo dere inn, og sette tilside en god sum til evt innkjøp på en egen bufferkonto til den dagen dere vet hva dere vil ha.

Og sørg for å ha en oversikt over hvem som betalte for hva,hvor mye etc i tilfelle samlivsbrudd senere. Ikke noe man ønsker å tenke på, men er veldig greit å ha tydelig og klart for begge parter.

Anonymkode: 9f869...05c

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi vi ikke vil ha prolaps i ryggen eller ben som "sovner" når vi sitter på sofaen.

Vi har innredet 50m2, kjøkken og stue, bad, gang, kontor og soverom. Her er det vi betalte:

Seng fra Jenssen: 30 000,-

2 m garderobeskap Ikea: 12 000,-

Vitrineskap, tv-benk og skjenk fra ikea: 20 000,-

Øvrige skap og bokhyller fra Ikea: 10 000,-

Plassbygd løsning i gangen: 1500 kr (bygde det selv av furu)

Sofa fra Boconcept: 50 000,-

Spisebord fra Boconcept: 15 000,-

Spisestoler fra Skeidar: 2000,-

Belysning skinner Nordlux: 20 000,-

Belysning pendellampe Gubi: 6000,-

Gardiner sydd på mål: 15 000,-

Utemøbler fra Skeidar: 10 000,-

Vaskemaskin og tørketrommel: 10 000,-

Bestikk, fat og kopper: gratis på Finn.no

Skrivebord og kontorstol fra ikea: 3000,-

Elektriker: 12 000,-

Andre småting: 15 000,-

Så litt i overkant av 220 000 kr. Det meste skal vi ha i 20 år.

Dette var det vi startet med som vi måtte ha. Vi har byttet ut og kjøpt flere ting senere, blant annet spisestoler, der endte vi også opp med dyrere stoler, og vi kjøpte flere skap. Jeg har skrevet hvor ting er fra for å gi et bilde av hva vi har valgt å kjøpe dyrt og ikke. Alle disse tingene kan kjøpes billigere, men med møbler er det ofte sånn at komfort er dyrt. Prisnivået til disse møblene er ikke i luksussegmentet. Jeg støtter å bruke mest penger på seng og sofa. Ikke undervurder kostnaden av god belysning heller. Vi fikk en elektriker til å planlegge belysning med oss og installere alt, samt bytte til dimmere flere plasser.

Gjesterom og kontor trenger ikke å bli særlig dyrt, og på badet trenger man ikke å ha all verdens av møbler og ting.

Jeg vil tro dere kan møblere alt for 250 000 kr, og da få god komfort der det er viktig.

Anonymkode: 959b4...9d2

Sofaene fra ikea gir en da ikke prolaps i ryggen eller ben som sover. Jeg har sovesofa fra ikea, betalte 4500 for den. Den er like fin etter tre år, brukte den en periode som seng også, fungerte ypperlig. Man MÅ ikke ha dyr sofa. 

Jeg brukte 4500 på sofa, 
3000 på seng
1000 på spisebord

2000 på spisestoler

1000 på sofabord
3000 på tv

Alt av kopper og kar hadde jeg arvet hjemmefra, så det brukte jeg ikke noe penger på. Men brukte nok kanskje 3-4 tusen på diverse andre ting man trenger. Så brukte ca. 14000 hadde budsjettert med 15000. Nå bor jeg i en liten leilighet på 40 kvadratmeter. 

Skal dere kjøpe hvitevarer også? Da blir det fort noen tusen dyrere. 

Anonymkode: e7a60...79a

• Liker 3
Skrevet

Om jeg skulle innrede for 1-5 år hadde jeg skaffet det meste brukt

Om jeg skulle innrede for resten av livet og hadde god råd hadde jeg lett brukt over 400 000 på møbler og hvitevarer

Anonymkode: 45bf0...8a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...