AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Etter mange år hos nåværende arbeidsgiver har jeg endelig fått meg ny jobb. Jeg begynner i den nye jobben 01.08. Av denne grunn har jeg ikke formelt sagt opp ennå da jeg har 3 måneders oppsigelsestid. En av mine tidligere sjefer har nå begynt å mase om at jeg må snart sende inn min formelle oppsigelse. Etter råd fra fagforeningen har jeg valgt å ikke følge denne tidligere sjefens oppfordringer. Nåværende sjef(er) har derimot respektert meg og ikke mast om dette. Ja, jeg har valgt å være ærlig om at jeg skal slutte (altså, etter at jeg fikk meg ny jobb), og de fleste er glade på mine vegne. Jeg har jobbet og studert hardt (fulltidsstudier) ved siden av fulltidsjobb (hvor jeg jobber nå), og det har derfor vært naturlig å søke meg bort fra nåværende yrke til det jeg har utdannet meg innen. Dette har aldri vært en hemmelighet. Min nærmeste sjef har til og med tilrettelagt og gitt meg fri til eksamener og lignende. Til gjengjeld har jeg vært trofast medarbeider i over 8 år og jobbet blant annet mye overtid - også i eksamensperioder. Jeg har gitt alt, og jeg vet at jeg er en viktig ressurs og de er redde for å miste meg. Argumentasjonen til min tidligere sjef er at bedriften da kan begynne å se etter erstatter for meg tidligere. Og det kan jeg forstå, det er også derfor jeg har vært ærlig. Det har alltid vært viktig for meg å være ærlig og redelig. Samtidig så har bedriften valgt å nedbemanne til tross fort stort økonomisk overskudd, og mye av bakgrunnen til at jeg til slutt søkte meg til ny jobb før jeg er ferdigutdannet (snart ferdig). Jeg fikk rett og slett nok. Vi lever under et umenneskelig press på jobb fordi kritiske ressurser har blitt sagt opp, samtidig som vi har mer å gjøre enn noen gang før, og for første gang i mitt liv har jeg gruet meg til jobb. Det toppet seg når bonusen i 2020 gikk til et par enkeltinvidier som sitter og meler sin egen kake, mens vi andre som har jobbet oss ihjel og lagt ned ekstremt mye innsats ikke har fått så mye som en takk. Jeg er med andre ord lei, og ikke videre helt vennligsinnet innstilt til enkelte lederes væremåte. Inkludert min tidligere sjef, som nå maser. Så er spørsmålet: bør jeg si opp nå? Jeg ser ingen grunn til dette så lenge jeg overholder oppsigelsesfristen. Jeg tenkte å sende min oppsigelse i april. Anonymkode: 93a20...af0
nomore82 Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Sier du opp nå så står du uten arbeid 01.06.2021. Og siden du har sagt opp selv vil du heller ikke motta dagpenger før etter karantenetiden på 18 uker, dvs ETTER at du begynner i ny jobb. Noe som i praksis betyr at du står uten inntekt i de to månedene til 01.08.2021. Har du mulighet til det? Dette vil uansett ikke være gyldig oppsigelsesgrunn, og så lenge dette ikke er dine nærmeste ledere det er snakk om så ville jeg ha informert nærmeste leder og sagt at du opplever ett press fra enkelte personer om å si opp nå, og bedt vedkommende ta dette opp med de. Dette vil heller ikke hindre bedriften i å søke etter ny kollega nå. Det er bare tull. 13
Cleo88 Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 Vent til feks 02.04 da er den gyldig fra 01.05 og du har oppsigelsestid i mai, juni og juli. Jeg gjorde dette i fjor da jeg gikk fra et mareritt av en arbeidsplass til drømmejobben. Lykke til! Anonymkode: 90b90...080 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 nomore82 skrev (2 minutter siden): Sier du opp nå så står du uten arbeid 01.06.2021. Og siden du har sagt opp selv vil du heller ikke motta dagpenger før etter karantenetiden på 18 uker, dvs ETTER at du begynner i ny jobb. Noe som i praksis betyr at du står uten inntekt i de to månedene til 01.08.2021. Har du mulighet til det? Dette vil uansett ikke være gyldig oppsigelsesgrunn, og så lenge dette ikke er dine nærmeste ledere det er snakk om så ville jeg ha informert nærmeste leder og sagt at du opplever ett press fra enkelte personer om å si opp nå, og bedt vedkommende ta dette opp med de. Dette vil heller ikke hindre bedriften i å søke etter ny kollega nå. Det er bare tull. Jeg er helt enig med deg. De mente jeg kunne datere oppsigelsen, men jeg er dessverre redd for at det fort kan bli krøll. Og nei, det er helt uaktuelt for meg å gå inn i en karantenetid. Planen er at jeg tar ut ferien min i mai og juli (som jeg allerede har fått godkjent av nærmeste leder). Og jeg er helt enig, det er derfor jeg har holdt tilbake. De kan selvfølgelig se etter folk allerede nå (hvilket var bakgrunnen for at jeg sa i i fra tidlig, slik at de har sjans til å ansatte noen nye tidlig, opplæring vil være krevende og svært omfattende), men jeg vet det handler om penger å gjøre. Det er jo derfor de sa opp kritiske ressurser i utgangspunktet (som selvfølgelig har slått sterk tilbake på dem, da mange har valgt å slutte i etterkant av nedbemanningsperioden). Ja, jeg har gitt beskjed til nærmeste leder, han var oppgitt selv. Dessverre er tidligere leder en som står over min nåværende nærmeste leder, men han skulle si i fra videre til en annen leder for å få slutt på masingen. Anonymkode: 93a20...af0 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 Nei, du venter!! Ellers står du jo uten lønn de siste månedene før du begynner i ny jobb. Anonymkode: 7fa34...800 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 Cleo88 skrev (5 minutter siden): Kan du ikke si opp nå og sette dato til siste dag i juli? Da kan arbeidsgiver lyse ut stillingen til den datoen. Ville bare latt være om det var noe usikkerhet rundt om du virkelig skal inn i ny jobb... Det ønsker jeg ikke å ta sjansen på. Jeg stoler ikke på at arbeidsgiver, dvs de på toppen, jeg er redd de skal finne på et eller annet som gjør prosessen vanskelig. Jeg har vært mer enn ærlig og redelig. Jeg kunne ha sluppet dette som en bombe i april, og da hadde i hvert fall fått problemer. Egentlig burde jeg ha gjort det, slik de har behandlet oss den siste tiden. Det handler ikke om usikkerhet, jeg har vist til min nærmeste leder at jeg har skrevet under på ny kontrakt. Jeg har ikke vist denne til tidligere leder, da tidligere leder egentlig ikke har noe med dette å gjøre. Det handler om politikk og penger. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vent til feks 02.04 da er den gyldig fra 01.05 og du har oppsigelsestid i mai, juni og juli. Jeg gjorde dette i fjor da jeg gikk fra et mareritt av en arbeidsplass til drømmejobben. Lykke til! Anonymkode: 90b90...080 Jepp, det var det jeg tenkte. Da får de i realiteten nesten 4 måneder på seg, og jeg har mitt på det rene. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, du venter!! Ellers står du jo uten lønn de siste månedene før du begynner i ny jobb. Anonymkode: 7fa34...800 Jeg er enig, selv om denne tidligere sjefen mener jeg kan datere oppsigelsen. Jeg er bare ikke veldig trygg på at arbeidsgiver ikke skal skape vanskeligheter for meg (selv om jeg skulle ha mitt på det rene). Dessverre. Takk for svar og sortering av tanker. Anonymkode: 93a20...af0 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Synes ikke du skal gjøre det, ser ingen grunn til det annet enn at det kan bli tull med når du faktisk slutter og at de kan lure deg/presse deg ut. De har jo fått beskjed så de kan fint starte prosessen med nyansettelse og annet uten en formell oppsigelse. Anonymkode: 32b99...531 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vent til feks 02.04 da er den gyldig fra 01.05 og du har oppsigelsestid i mai, juni og juli. Jeg gjorde dette i fjor da jeg gikk fra et mareritt av en arbeidsplass til drømmejobben. Lykke til! Anonymkode: 90b90...080 Hvis du velger denne løsningen sjekk at ikke oppsigelsen er fra datoen de mottar oppsigelsen. Hos oss, jeg jobber i staten, er det oppsigelse fra datoen søknaden er mottat. Anonymkode: 5da59...549 1
Snedig Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 Kanskje andre som leser dette kan lære litt av dine feil.. jeg har alltid tenkt at man deler ikke at man har fått nye jobb, bortsett fra til nærmeste venner og familie, før man har levert oppsigelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 Han som maser må få tilsnakk og beskjed om at han bryter lova om han forsøker å få deg til å gå før du skal. Lever oppsigelsen slik at den går ut i Juli. Ikke før og ikke senere. Anonymkode: ba9d0...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 Snedig skrev (3 minutter siden): Kanskje andre som leser dette kan lære litt av dine feil.. jeg har alltid tenkt at man deler ikke at man har fått nye jobb, bortsett fra til nærmeste venner og familie, før man har levert oppsigelsen. Enig. Det er jo ikke noe hyggelig å jobbe på en plass der de presser på oppsigelse i flere måneder. Anonymkode: 6a15d...b94 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du velger denne løsningen sjekk at ikke oppsigelsen er fra datoen de mottar oppsigelsen. Hos oss, jeg jobber i staten, er det oppsigelse fra datoen søknaden er mottat. Anonymkode: 5da59...549 Det har jeg allerede sjekket. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes ikke du skal gjøre det, ser ingen grunn til det annet enn at det kan bli tull med når du faktisk slutter og at de kan lure deg/presse deg ut. De har jo fått beskjed så de kan fint starte prosessen med nyansettelse og annet uten en formell oppsigelse. Anonymkode: 32b99...531 Enig med deg, det er det jeg også tenker. Snedig skrev (Akkurat nå): Kanskje andre som leser dette kan lære litt av dine feil.. jeg har alltid tenkt at man deler ikke at man har fått nye jobb, bortsett fra til nærmeste venner og familie, før man har levert oppsigelsen. Ser ikke helt hva som er feil med dette. Jeg gjorde dette primært fordi 1) 99% av mine kolleger og sjefer unner meg den nye jobben, 2) bedriften vil få ekstra god tid til å finne seg en ny ansatt. For meg handler det om å være ærlig og redelig. I utgangspunktet har jeg et meget godt forhold til de på min arbeidsplass. Jeg er derimot ekstremt skuffet over tidligere sjef som nå maser. Hun har vist en helt annen enn jeg trodde. Dette er samme sjef som lovet meg god referanse, men som gav meg dårlig referanse i redsel for å miste meg. Heldigvis ble tidligere sjef gjennomskuet pga andre gode referanser, og jeg har nå ny jobb. Takk og lov. Anonymkode: 93a20...af0
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han som maser må få tilsnakk og beskjed om at han bryter lova om han forsøker å få deg til å gå før du skal. Lever oppsigelsen slik at den går ut i Juli. Ikke før og ikke senere. Anonymkode: ba9d0...d4d Det kommer aldri til å skje at hun får tilsnakk. Hun sitter i ledelsen og er en av dem som har valgt å si opp folk i kritiske stillinger. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig. Det er jo ikke noe hyggelig å jobbe på en plass der de presser på oppsigelse i flere måneder. Anonymkode: 6a15d...b94 Det ser ut som hun har gitt seg nå, etter at jeg sluttet å svare henne. Hun er heldigvis ikke lenger min sjef, og jeg trenger derfor ikke å svare henne, med mindre det gjelder noe konkret relatert til mine arbeidsoppgaver. Anonymkode: 93a20...af0
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #15 Skrevet 25. februar 2021 Selvfølgelig venter du med å si opp til i april, altså at din oppsigelsestid teller fra 1/5 og gjelder mai, juni og juli. Alt annet er jo galskap. Og så tar du ut ferie, restferie og potensielt avspasering i oppsigelsestiden. Drit i hva andre sier om det eller oppfordrer deg til. Du har lovverket på din side her. Lager noen i ledelsen et helvete for deg, så går du til fastlegen å hører om sykemelding i oppsigelsestiden med grunnlag av elendig psykososialt arbeidsmiljø som er potensielt skadelig for deg. Anonymkode: b4466...99d 2
Gjest Tutte Skrevet 25. februar 2021 #16 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter mange år hos nåværende arbeidsgiver har jeg endelig fått meg ny jobb. Jeg begynner i den nye jobben 01.08. Av denne grunn har jeg ikke formelt sagt opp ennå da jeg har 3 måneders oppsigelsestid. En av mine tidligere sjefer har nå begynt å mase om at jeg må snart sende inn min formelle oppsigelse. Etter råd fra fagforeningen har jeg valgt å ikke følge denne tidligere sjefens oppfordringer. Nåværende sjef(er) har derimot respektert meg og ikke mast om dette. Ja, jeg har valgt å være ærlig om at jeg skal slutte (altså, etter at jeg fikk meg ny jobb), og de fleste er glade på mine vegne. Jeg har jobbet og studert hardt (fulltidsstudier) ved siden av fulltidsjobb (hvor jeg jobber nå), og det har derfor vært naturlig å søke meg bort fra nåværende yrke til det jeg har utdannet meg innen. Dette har aldri vært en hemmelighet. Min nærmeste sjef har til og med tilrettelagt og gitt meg fri til eksamener og lignende. Til gjengjeld har jeg vært trofast medarbeider i over 8 år og jobbet blant annet mye overtid - også i eksamensperioder. Jeg har gitt alt, og jeg vet at jeg er en viktig ressurs og de er redde for å miste meg. Argumentasjonen til min tidligere sjef er at bedriften da kan begynne å se etter erstatter for meg tidligere. Og det kan jeg forstå, det er også derfor jeg har vært ærlig. Det har alltid vært viktig for meg å være ærlig og redelig. Samtidig så har bedriften valgt å nedbemanne til tross fort stort økonomisk overskudd, og mye av bakgrunnen til at jeg til slutt søkte meg til ny jobb før jeg er ferdigutdannet (snart ferdig). Jeg fikk rett og slett nok. Vi lever under et umenneskelig press på jobb fordi kritiske ressurser har blitt sagt opp, samtidig som vi har mer å gjøre enn noen gang før, og for første gang i mitt liv har jeg gruet meg til jobb. Det toppet seg når bonusen i 2020 gikk til et par enkeltinvidier som sitter og meler sin egen kake, mens vi andre som har jobbet oss ihjel og lagt ned ekstremt mye innsats ikke har fått så mye som en takk. Jeg er med andre ord lei, og ikke videre helt vennligsinnet innstilt til enkelte lederes væremåte. Inkludert min tidligere sjef, som nå maser. Så er spørsmålet: bør jeg si opp nå? Jeg ser ingen grunn til dette så lenge jeg overholder oppsigelsesfristen. Jeg tenkte å sende min oppsigelse i april. Anonymkode: 93a20...af0 Har du 3 mnd oppsigelsestid, så venter selvfølgelig med å si opp til 01.05 slik at du ikke blir stående uten inntekt i mellomtiden. Husk at du heller ikke får lønn med en gang i den nye jobben. Arbeidsgiver har 3 mnd til å se etter erstatter. Det er det oppsigelsestiden skal brukes til, og noe annet utover det er ikke ditt ansvar.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #17 Skrevet 25. februar 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du velger denne løsningen sjekk at ikke oppsigelsen er fra datoen de mottar oppsigelsen. Hos oss, jeg jobber i staten, er det oppsigelse fra datoen søknaden er mottat. Anonymkode: 5da59...549 Er du sikker på at du ikke har misforstått? Da jeg byttet jobb i staten fikk jeg en annen beskjed. Anonymkode: b71b2...d3a
Daria Skrevet 25. februar 2021 #18 Skrevet 25. februar 2021 Du har fagforeningen og all rett på din side, og du sier at din nåværende sjef ikke har noen problemer med dette. Da ville jeg ikke ofret en kalori på hva tidligere sjefer og andre måtte synes og mene. Selvfølgelig skal du ikke si opp før tiden, og om bedriften ønsker å sette i gang letingen etter en erstatter før, er det uansett ingenting som hindrer dem i det. 2
Gjest Tutte Skrevet 25. februar 2021 #19 Skrevet 25. februar 2021 (endret) Snedig skrev (32 minutter siden): Kanskje andre som leser dette kan lære litt av dine feil.. jeg har alltid tenkt at man deler ikke at man har fått nye jobb, bortsett fra til nærmeste venner og familie, før man har levert oppsigelsen. Det er en grunn til at man har kontrakter å forholde seg ti, og arbeidsgiver har ikke noe å si i slike tilfeller. Det er 3 mnd oppsigelsestid når det står i kontrakten, enkelt og greit. Endret 25. februar 2021 av Tutte
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #20 Skrevet 25. februar 2021 Hør på fagforening selvfølgelig, men jeg synes det høres veldig rart ut at arbeidsgiver kan overstyre oppsigelsesdatoen du skriver ned i oppsigelsesbrevet. Har selv mottatt en god del oppsigelser (mellomlederstilling i en stor bedrift med høyt gjennomtrekk), og de eneste gangene vi har gjort noen endringer i forhold til oppsigelsesdato var hvis de ga oss for kort frist og det skapte store problemer. Ellers - levert 01.12. med oppsigelse 30.04.? helt greit. Levert 01.12. med oppsigelse 14.08. (skulle begynne å studere)? Helt greit. Levert 01.12. med oppsigelse 31.12.? fikk beskjed om at han hadde 3 måneders oppsigelse og det tidligste han fikk gå var 14.01. Anonymkode: 9a22c...dc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå