Gå til innhold

Andre med toåringer som ikke leker selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert helt normalt, men jeg blir helt utslitt. 

Hvert eneste minutt går til å leke med henne, gjemsel, sitte på gulvet, osv. Må ha fullt fokus hele tiden. Ellers går det bare i riving i meg, hyling, grining... Blir helt matt! 

Andre med samme greia? 

Anonymkode: 19107...71a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har gjort som veldig mange mødre i dag, lagd ris til egen bak ved å alltid "stimulere" og "aktivisere" barnet fra det var baby, så nå er barnet blitt uselvstendig og må lære å kjede seg for å utvikle fantasien.

Anonymkode: 46f9e...5a0

• Liker 8
Skrevet

Gratulerer, du har oppdratt en bortskjemt prinsesse. 

Anonymkode: 6b160...76c

• Liker 2
Skrevet

barn kan ikke nødvendigvis leke alene av seg selv, det må øves på

Anonymkode: 60ab5...e1f

• Liker 2
Skrevet

Egen lek og fantasi må læres. Barna blir uselvstendige og passive om de hele tiden blir stimulert av foreldrene.

Anonymkode: f4dda...8c4

• Liker 4
Skrevet

For noe tull som skrives her ts. Hatt flere barn, og ett av dem er umulig å få til å leke selv- nærmest uansett hva vi gjør. Så nei, det er ikke alltid foreldrene, selv om alle supre foreldre her inne vil få det til å virke slik. Personligheten til barnet spiller veldig mye inn

Anonymkode: d5335...93b

• Liker 21
Skrevet

Hun må ikke ha fullt fokus hele tiden, men hun er blitt vant til å få det, og krever selvfølgelig det hun er vant til.

Barn må læres til å leke alene også, det er det du bør ha fokus på nå. Du som forelder må selvfølgelig ingen ting, du er den voksne, og det er du som bestemmer. Om du velger å gi barnet fullt fokus hele tiden, så er det nettopp du som velger det, et 2 åt gammelt barn bestemmer ikke over deg. 

• Liker 3
Skrevet

Hei. Noen barn klenger mer enn andre☺️

Her er et tips:

• Vis henne hvordan man bygger togbane eller duplo. Ros henne når hun klarer selv. Øv på å leke selv noen minutter av gangen. Sitt ved henne, men ikke på gulvet. Si: «mamma skal drikke ferdig kaffen sin.» (Eller vann om du er redd for varme drikker i nærheten.) vis henne at det minker i koppen og når den er tom så leker du litt med henne igjen. Etterhvert kan du øke minuttene hun leker selv.

Lykke til☺️

Anonymkode: eaa6e...2fe

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Gratulerer, du har oppdratt en bortskjemt prinsesse. 

Anonymkode: 6b160...76c

Jeg slutter aldri å la meg overraske over hva slags oppgulp noen kommer med på dette forumet. 

Anonymkode: 16b6c...946

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er sikkert helt normalt, men jeg blir helt utslitt. 

Hvert eneste minutt går til å leke med henne, gjemsel, sitte på gulvet, osv. Må ha fullt fokus hele tiden. Ellers går det bare i riving i meg, hyling, grining... Blir helt matt! 

Andre med samme greia? 

Anonymkode: 19107...71a

Har hun ok språk? Forstår hun beskjeder? 

Med 2,5 åringen min, pleier jeg å leke intensivt med full fokus en stund, f.eks. 30 minutter, og deretter gi beskjed om at nå skal mamma f.eks. lage middag/henge opp tøy. Da kan hun velge om hun vil hjelpe meg eller leke selv. Når jeg først har gitt en slik beskjed, så gir jeg ikke etter for litt hyling. Det er ikke skadelig for en toåring å bli sur/frustrert over å ikke få viljen sin. Å leke selv er noe som må øves opp!

Barnet ditt hyler fordi det vet det er effektivt for å få deg til å slippe alt du har i hendene..

Anonymkode: 1e8ac...9f9

• Liker 4
Skrevet

Eldste var nok nærmere 3 da han begynte å leke selvstendig. Til gjengjeld leker han VELDIG selvstendig i perioder nå, så det var verdt ventinga. 😅

Lillesøster på snart 2 leker ikke selvstendig i det hele tatt, men hun har jo broren da, så hun kan dilte etter han. Men hvis hun ser at jeg prøver å sette meg ned for å gjøre "ingenting", da skal hun absolutt klenge! 

Det handler ikke om bortskjemte unger, men at en toåring er veldig liten, og veldig umoden. Det er helt normalt. 

Skrevet

Det handler nok både om alder og temperament. Jeg husker jeg spurte ei venninne om når de begynner å leke for seg selv da treåringen var to, og hun så bare undrende på meg. Det hadde hennes sønn egentlig alltid gjort, selv om han selvsagt også syntes det var stas å ha med mamma eller pappa på leken. 

Nå ser det ut som  lillesøster her i huset er en mer selvstendig pusler. Treåringen vil fortsatt ha meg med hele tiden, ettåringen holder gjerne på med leker alene. Den eldste snakker også til alle hun møter, og spør om leke med nabobarna etter barnehagen. Jeg tror hun kommer til å bli en ekstrovert og sosial voksen dame, mens den yngste kanskje blir mer introvert som meg. Jeg kan kose med å holde på med noe alene, far til barna syns det er kjedelig å ikke ha selskap. Jeg tror det at eldstejenta følger etter meg på do mens hun prater og prater delvis skyldes alderen, men også at hun liker å prate med noen (hvis lillesøster følger etter, er det for å åpne et skap og rive ut innholdet mens hun snakker med seg selv, men hun har skjønt at det er lettest å få gjort når det ikke er noen voksne der inne, så hun venter helst til jeg har gått ut og glemt å lukke døra).

Anonymkode: 28a74...cb1

• Liker 1
Skrevet

Det er egentlig et positivt tegn at han ønsker å være sosial og ikke vil være alene på den alderen. De har mye å lære og trenger å sosialisere for å utvikle seg godt. 

Anonymkode: 3fcb1...754

Skrevet

En vennine har en gutt på 10 år å han har aldri lekt så mye som 5 minutter alene engang. Mor syns det er slitsomt men hun klarer ikke å sette grenser.

Anonymkode: 4fb86...8f6

Skrevet

Vår nesten 4 åring klarer ikke å leke alene ennå, men vi øver hver dag.Til nå klarer jeg å sette på en vaskemaskin og legge et rundstykke i ovnen før det skjærer seg.

Anonymkode: 9a22d...5dc

Skrevet

Min sønn på 2,5 år har ett utrolig "oppmerksomhetsbehov", snakker vi med folk kan han begynne å hyle eller klatre på meg for å få oppmerksomhet, han har utrolig lite tålmodighet så selv om jeg sier "vent litt" drar han meg i fingeren. Han liker å leke for seg selv men han vil veldig gjerne at vi skal sitte på gulvet sammen med han bare for å ha oss i nærheten, han ELSKER rase leker og det er det han foretrekker fremfor lekene sine. MEN, det må også nevnes at han er veldig sein med språket, det begynte å løsne for bare 2-3 måneder siden og selv om han har kunnet si ord som mamma og pappa begynte han først i julen å bruke det aktivt for å kommunisere med oss da han la seg en vane for å bruke kroppsspråk. Siden han har dårlig språk bruker vi mye tid på å peke på ting å forklare hva de er og heter, dette elsker han og vil ofte at vi sitter sammen med han og uttaler alt han peker på (ting som dukker opp på diverse tv program, bilder i bøker, lekene sine, detaljer på lekene osv). Vi planlegger å legge opp til læring av mer selvstendig lek etter hvert, men pga. språket og behovet for å lære nye ord (ikke minst at han ønsker å lære) er dette første prioritert fremfor selvstendig lek.

Skrevet

Det går jo over med en gang du forteller barnet at nå er mamma opptatt og kan ikke være med å leke nå. Da vil barnet leke alene. 

Anonymkode: bf55e...ec9

Skrevet

Har 2 jenter, ene kan leke i timesvis alene og finner på nye leker hele tiden. Andre som nå er 9 har aldri lekt alene, så vi hadde mye besøk med hjem fra bhg. Hun lekte helt supert sammen med andre barn, da ble hun plutselig veldig oppfinnsom. Ordner seg med årene tenker jeg, men slitsomt å stå i det når de er i den alderen du har nå. Besøk fra andre barn og få barnet til å hjelpe deg med det du holder på med er mine tips.

Anonymkode: e94d3...cab

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det går jo over med en gang du forteller barnet at nå er mamma opptatt og kan ikke være med å leke nå. Da vil barnet leke alene. 

Anonymkode: bf55e...ec9

Hehe nei så enkelt er det ikke,du må lære barnet til å leke alene.

Anonymkode: 4fb86...8f6

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt for de så små.

Ja, å leke alene er noe som må læres, men de færreste toåringer er klare for det.. å lese er også noe som må læres, men man forventer ikke at en toåring skal lære det...

Du må nok smøre deg med tålmodighet. Når de blir nærmere tre begynner barn å bli mer utviklet til å kunne lære å leke alene.

Men de færreste toåringer er altså mentalt utviklet nok til det enda.

Og herrehud for noen idiotiske kommentarer.. nei, en toåring er ikke bortskjemt eller prinsesse om hun ikke kan noe hjernen ikke er utviklet nok til å lære ennå. 

Anonymkode: aaa1f...d04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...