AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Har termin ganske snart og lurer på hva er en typisk dag på barsel? Ligger man bare i sengen og ammer? Møter man på andre mødrer? Osv! ☺️ Skal føde hos Ålesund Sykehus om det har noe å si (?). Prøver å se det positive da barnefar bare får vært der 3 timer på kveldene, og ingen andre besøkende er tillatt. Kom gjerne med erfaringer og tips! Anonymkode: 63da8...04e 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Man slapper av med baby. Amming tar en evighet og alt fra dusj til middag tar tid baby blir også undersøkt og du er med alle gangene unntatt den ene gangen. Hormonene dine er i kaos og det gjør nok godt med litt alenetid. Skjønner det er dumt mannen ikke kan være med mer på barsel enn de tre timene på kvelden. Håper reglene endrer seg til det er deres tur så han kan være med mer 🤞 Dette er min erfaring, det er nok forskjell på oss alle og ulike plasser. Lykke til med fødsel og baby! 🥰 Anonymkode: d0338...b83 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 Jeg var på barselhotell.og hadde far med hele tiden og besøk hver dag, så det var jo litt annerledes. Dagene gikk med på å sove så mye jeg klarte egentlig, for kvelden og nettene var bare styr med amming. Ellers var det mest venting på vår tur til diverse undersøkelser. Jeg pratet ikke med andre foreldre der,man går mest rundt i egen boble. Vi fødte natt/tidlig morgen på en torsdag og fikk dra hjem søndag - det var deilig å endelig få dra hjem da. Anonymkode: dfce3...ccb
Amatariel Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 Jeg husker barsel som en dag der jeg lå mye i sengen, ja. Mye forsøk på amming, og rugging/kos med baby for søvn. Sov mye stykkvis sammen i sengen. Blir ofte forstyrret av ansatte. Mye spørre hvordan det går, klemme på magen min, gi smertestillende osv. Jeg lå på barselhotell, så var på matbuffè både til frokost, middag og kvelds. Så var en del ganger opp for å være anstendig kledd og trille babyvognen ned dit for å spise. Og de gangene jeg har vært mer enn èn dag på barsel så har jeg fått besøk. Av søsken spesielt. Men akkurat dette er jo litt annerledes nå i koronatid. Og ja, husker det var fellesstue der. Gikk dit et par ganger og møtte andre nybakte mødre. En gang var det et fellesmøte der med jordmor og tre par for dem som hadde født dagen før.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Kommer veldig an på babyen og formen din. Med førstemann slet vi voldsomt med ammingen, og hadde et alvorlig undervektig barn. Da gikk dagene til amming amming amming, knaing på puppene for stimulering av produksjon, veiing og tvangsforing med mme, og det var så hektisk at jeg to av fem dager kun fikk ett måltid selv... dette var i 2018, og man kunne spise i fellesrom. Snakket ikke med noen, alle hadde nok med sitt. Med andremann var det koronaregler, og ulovlig å forlate rommet annet enn for å hente mat, som man måtte spise på rommet. Mindre kav med amming, så satt og leste litt mens babyen sov på dagtid (umulig å sove, siden det var flermannsrom og hun jeg delte med hele tiden måtte ha hjelp..) Anonymkode: cf4ec...a65
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 Amming hver 3 time døgnet rundt. De var fullstendig nazi, og jeg fikk kjeft engang jeg lot henne sove 4 timer. Det var veldig overraskende, trodde det skulle være mer «fritt». Ellers dummet jeg meg veldig på hvordan tøy jeg hadde med. Trodde jeg skulle være normal igjen når ungen var født (ser i ettertid at det var virkelig dumt), så klærne var litt stramme... Anonymkode: 0895d...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 Lå og leste bøker og slappet av, høy på morfin. Babyen lå i baljen sin og ble matet med flaske hver tredje time. Var noen fine dager 😅 Anonymkode: d1024...53b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Sov når jeg kunne, ammet støtt og stadig, koste med baby, så på tv. Får ikke forlate rommet nå i pandemien, så ingen mingling med andre foreldre. Mat servert på rommet. Hadde mannen der da, heldigvis, som kunne ta bleieskift og sånt, siden jeg var i ganske laber form selv. Ansatte innom ved vaktskifte og andre forespørsler, noen undersøkelser av meg og baby.. Tiden er litt rar på barsel, så den går liksom bare av seg selv Anonymkode: 9aeac...035
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 Sover, ammer, dusjer, spiser, sover, ammer, hjem 😅 Anonymkode: 8bf29...ae3 1
Marisana Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 Jeg sov, koste med baby, så serier på pc, koste mer med baby, matet baby (fikk flaske), skiftet bleie, hentet meg kaffe fra kaffetralla i gangen, sov litt til og koste enda litt mer var ikke så mye mer å gjøre 😅 pleierne kom med meny og mat tre ganger daglig og var jevnlig innom utenom det også for å spørre hvordan det gikk. Var alene på barsel, her kunne far være med under hele oppholdet, men valgte å dra hjem dagen etter fødsel pga 2-åringen vi har 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 TS her! Har pakket fødebagen og trodde man egentlig bare holdt seg til rommet og ble servert mat. Pakket med meg veldig lite klær (2 bukser, 1 ammebh og 2 t-skjorter) og lurer på om man får en sånn skikkelig bleierumpe? Og blør man så ekstremt at det går gjennom? Blør ellers «mye» under vanlig menstruasjon, men vet ikke hvordan «fødsels blødning» er.. Lurt å ha med meg en cardigan eller noe som skjuler rompa? Er det bind eller voksen bleie man får? Tenkte om man skal ut å hente mat eller noe. 😂 Anonymkode: 63da8...04e
Marisana Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): TS her! Har pakket fødebagen og trodde man egentlig bare holdt seg til rommet og ble servert mat. Pakket med meg veldig lite klær (2 bukser, 1 ammebh og 2 t-skjorter) og lurer på om man får en sånn skikkelig bleierumpe? Og blør man så ekstremt at det går gjennom? Blør ellers «mye» under vanlig menstruasjon, men vet ikke hvordan «fødsels blødning» er.. Lurt å ha med meg en cardigan eller noe som skjuler rompa? Er det bind eller voksen bleie man får? Tenkte om man skal ut å hente mat eller noe. 😂 Anonymkode: 63da8...04e Ja, du blør mye, jeg våknet natta etter fødsel av at jeg blødde gjennom den bleia jeg hadde på. Reiste meg for å skifte og gå på do, og da bare rant det nedover beina mine. De første par dagene anbefaler jeg å bruke de bleiene man får tilbudt. Ta med deg ei god og løs joggebukse (hadde ikke satset på jeans, liksom) har du cardigan i tillegg, synes bleierompa omtrent ikke. Det positive er jo at skulle den synes, så er jo omtrent alle der av samme grunn, så den bleierompa er det ingen som bryr seg om Da jeg reiste hjem på fjerde dagen, holdt det med litt store bind, jeg fikk disse på sykehuset. Kunne gå over til vanlige bind etter ca ei uke. Er nå tre uker siden fødsel, og blør nesten ikke i det hele tatt nå, bruker kun vanlige truseinnlegg. Dette varierer fra person til person; renselsen varer i omtrent seks uker, og noen blør så lenge som det også, mens andre blir ferdige før dette. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her! Har pakket fødebagen og trodde man egentlig bare holdt seg til rommet og ble servert mat. Pakket med meg veldig lite klær (2 bukser, 1 ammebh og 2 t-skjorter) og lurer på om man får en sånn skikkelig bleierumpe? Og blør man så ekstremt at det går gjennom? Blør ellers «mye» under vanlig menstruasjon, men vet ikke hvordan «fødsels blødning» er.. Lurt å ha med meg en cardigan eller noe som skjuler rompa? Er det bind eller voksen bleie man får? Tenkte om man skal ut å hente mat eller noe. 😂 Anonymkode: 63da8...04e Det er veldig stor forskjell på om man blir mye eller ikke. Personlig blødde jeg enormt mye. Det var så ille at hver gang jeg gikk på do rant det masse blod. Jeg var rett og slett redd for å blø ihjel. Men det var visst normalt. Jeg opplevde omså å blø mye koagulert blod, så ut som kjøttrester. Dette var jeg ikke forberedt på i det hele tatt. Jeg var faktisk ikke klar over at man blødde så mye etter fødsel. Så her hadde jeg fulgt for dårlig med i timen. Anonymkode: f7dfd...03a 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 Det er veldig individuelt hvor mye en blør etter fødsel. Jeg blør mer i en vanlig mens enn etter fødsel (kraftig blødder med andre ord.) Den varte ikke så lenge heller, 3 uker, kanskje 3,5. Du får bind og bleier på sykehuset, så ville ikke vært bekymret for det. Kan være greit å pakke med noen truseinnlegg eller bind til åpningsfasen hvis du blir lagt inn tidlig. Anonymkode: f937f...d04
Uglems Skrevet 25. februar 2021 #15 Skrevet 25. februar 2021 Hallo, ta med en lang cardigan:) btw er det mange som liker å bruke bukser som holder bleiestyret på plass. Verste er å ha på seg løs bukse og ting dingler rundt der nede. De gravidbuksene fra hm med sånn stretch på magen er perfekt ☺️
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #16 Skrevet 25. februar 2021 Kommer an på hvorfor du er på barsel. Der havner man om du trenger oppfølging etter fødsel. Amming, spise mat, amming, bæsjebleier, søvnløse netter, kateterisering hver fjerde time, måle i en pose hver gang jeg tisset, vente på at noen skulle komme med blæremåle-apparatet hver eneste gang jeg hadde tisset for å se om jeg hadde tømt meg..... natt som dag........... faen jeg hater barsel. Anonymkode: fa5cd...b5f 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #17 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kommer an på hvorfor du er på barsel. Der havner man om du trenger oppfølging etter fødsel. Amming, spise mat, amming, bæsjebleier, søvnløse netter, kateterisering hver fjerde time, måle i en pose hver gang jeg tisset, vente på at noen skulle komme med blæremåle-apparatet hver eneste gang jeg hadde tisset for å se om jeg hadde tømt meg..... natt som dag........... faen jeg hater barsel. Anonymkode: fa5cd...b5f Hvor skal man ellers havne mener du? Anonymkode: d1024...53b 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #18 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kommer an på hvorfor du er på barsel. Der havner man om du trenger oppfølging etter fødsel. Amming, spise mat, amming, bæsjebleier, søvnløse netter, kateterisering hver fjerde time, måle i en pose hver gang jeg tisset, vente på at noen skulle komme med blæremåle-apparatet hver eneste gang jeg hadde tisset for å se om jeg hadde tømt meg..... natt som dag........... faen jeg hater barsel. Anonymkode: fa5cd...b5f Alle som har født havner på barsel... Det er avdelingen for etter fødselspleie. Anonymkode: f937f...d04
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #19 Skrevet 25. februar 2021 Kosa med baby, pumpe, mata med kopp, mens baby sover pumpe meir, ta på salve på brystvortene, rydde litt i baggen, skifte "bleie" på seg sjølv, gi baby mat med kopp igjen, pumpe, sove, på eit tidspunkt er det felles middag, så var det og besøkstid, ein gang på dagen var det og 1 time stilletid då hadde folk på vakt møte. Dusje, pumpe, mata med kopp, mitt barn vart og veid ein gang i døgnet. Det var eit regime av pumping, koppmating, baby som sover, og lite søvn til meg. Intenst. Anonymkode: 63233...419
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #20 Skrevet 25. februar 2021 Jeg blødde ikke mye etter fødselen, nesten ingenting. Men jeg var helt inkontinent, så bleierumpe ble det uansett. Gode store joggebukser er flott. Sjekk om du får klær der, hvis ikke ta med noen ekstra t-skjorter til deg og bodyer til baby. Vi fikk gulpebarn og i tillegg lakk jeg mye melk, så det ble mye søl. 16 minutter siden, AnonymBruker said: Alle som har født havner på barsel... Det er avdelingen for etter fødselspleie. Anonymkode: f937f...d04 Noen får bo på pasienthotell i stedet for barselavdeling, om sykehuset tilbyr det. Det er ganske stor forskjell på de to. Om man er frisk får man være på pasienthotell, da er man I større grad overlatt til seg selv, men får ha med barnefar/medmor (utenom korona, da er det vel uansett andre regler). Anonymkode: dfce3...ccb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå