Gå til innhold

Gratinert blomkål og?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil prøve en gammel klassiker, gratinert blomkål, men hva skal den være til? Hva passer sammen? 

Anonymkode: 035ce...158

Skrevet

Det meste av kjøtt? En indrefilet eller noe? 😛 

Anonymkode: 22995...ea2

Skrevet

Bacon! ❤️ 

Anonymkode: 3cdf2...786

• Liker 4
Skrevet

Jeg lager som regel blomkålhode, med hvit saus, revet mozarella (gratineres i ovn) toppes med sprøstekte baconbiter og hakket vårløk eller gressløk.

En variant, ikke klassikeren, er blomkållasagne - med lasagneplater, ricotta, og revet mozarella, og ferske urter. 

Anonymkode: b2f3a...14d

• Liker 2
Skrevet

Stekt falukorv i biter er godt til.

Anonymkode: 1718c...d5c

Skrevet

Stekt flesk

Cheerytomater

Purre

Anonymkode: 4d238...fb2

Skrevet

Sprøstekt Chorizo

Anonymkode: 657d1...a63

Skrevet

Spekeskinke!

Anonymkode: d242d...fc0

Skrevet

Oi, nå fikk jeg tidenes middagstips her, takk! Har ikke spist gratinert blomkål på årevis.

Skrevet

Jeg tenker det passer godt til kjøttpølse eller andre pølser, svinekjøtt (gjerne med bacon isåfall for å få litt salt) eller biff :)

Anonymkode: 98468...c7c

Skrevet

Må man koke hodet litt i forkant, eller er det bare å putte det i ovnen med ost på toppen? Hvor varmt og hvor lenge, i så fall?

Anonymkode: 71c12...203

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må man koke hodet litt i forkant, eller er det bare å putte det i ovnen med ost på toppen? Hvor varmt og hvor lenge, i så fall?

Det må kokes/dampes litt først.

Jeg damper til det såvidt er litt motstand når jeg bruker en spiss kniv, 5 minutter i damovn, men kan se for meg omtrent det samme i kokende vann. Skjær bort den tykkeste delen av stilken, del eventuelt opp i buketter. 

Heller på varm, hvit saus eller ostesaus. Så mozarella/ost. Så rett inn i en varm ovn, ca 210 grader, i 10 minutter, men følg godt med. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg vil prøve en gammel klassiker, gratinert blomkål, men hva skal den være til? Hva passer sammen? 

Anonymkode: 035ce...158

Gratinert blomkål med bacon er en god klassiker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det må kokes/dampes litt først.

Jeg damper til det såvidt er litt motstand når jeg bruker en spiss kniv, 5 minutter i damovn, men kan se for meg omtrent det samme i kokende vann. Skjær bort den tykkeste delen av stilken, del eventuelt opp i buketter. 

Heller på varm, hvit saus eller ostesaus. Så mozarella/ost. Så rett inn i en varm ovn, ca 210 grader, i 10 minutter, men følg godt med. 

Takk! :) 

Annonse
Skrevet

Bacon + fisk tror jeg også er bra til :)

Anonymkode: 98468...c7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må forvelle det.

https://ndla.no/subject:37/topic:a3f05680-5dc3-42ee-918b-e04b3f4c4c30/topic:9d967d62-e215-409f-98c8-3d9565b86ad9/topic:181bcac0-9d09-478e-91ef-076b74e75a86/resource:1:84849?filters=urn:filter:fdefda2a-7d3a-4749-92cf-24ad466a20db

Helt hode pleier jeg å forvelle i 5-6 min.

(Innbakt blomkål er en vanlig rett her i huset)

Skrevet

Jeg synes det er godt til stekt laks, og så en frisk grønn salat som balanserer alt det mektige. 

Anonymkode: d4780...370

Skrevet

En liten sidenote,men om du vil prøve en annen variant av blomkål i ovn er denne sykt digg servert med enten en frisk salat,brød eller potetstappe :) 

Forvarm stekeovnen til 180 grader. Finn fram en stor gryte som tåler å stå i ovnen. Hell tomatene nederst i gryten.

Skrell og riv hvitløk og ha i en liten bolle. Ha i paprikapulver, timian, salt, pepper og olivenolje, og press i sitronsaften.

Skjær bladene av blomkålen, og skjær den jevn nederst slik at den står bent i gryta. Ha den i gryta over tomatene, og gni den inn med krydder- og oljeblandingen. Ha lokket på gryta, sett i ovnen og la den stå i cirka en time. Rens kjernene ut fra granateplet i mellomtiden (pluss ha tid til andre ting, det tar ikke en time med granateplet). Ta gryta ut av ovnen, av med lokket, dryss på gresskarkjernene og stek i 20 minutter til – uten lokket. Grovhakk persillen.

Når blomkålen er ferdig i ovnen har du granateplekjerner og persille over, og serverer det hele rykende varmt.

Anonymkode: fce7b...dcc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En liten sidenote,men om du vil prøve en annen variant av blomkål i ovn er denne sykt digg servert med enten en frisk salat,brød eller potetstappe :) 

Forvarm stekeovnen til 180 grader. Finn fram en stor gryte som tåler å stå i ovnen. Hell tomatene nederst i gryten.

Skrell og riv hvitløk og ha i en liten bolle. Ha i paprikapulver, timian, salt, pepper og olivenolje, og press i sitronsaften.

Skjær bladene av blomkålen, og skjær den jevn nederst slik at den står bent i gryta. Ha den i gryta over tomatene, og gni den inn med krydder- og oljeblandingen. Ha lokket på gryta, sett i ovnen og la den stå i cirka en time. Rens kjernene ut fra granateplet i mellomtiden (pluss ha tid til andre ting, det tar ikke en time med granateplet). Ta gryta ut av ovnen, av med lokket, dryss på gresskarkjernene og stek i 20 minutter til – uten lokket. Grovhakk persillen.

Når blomkålen er ferdig i ovnen har du granateplekjerner og persille over, og serverer det hele rykende varmt.

Anonymkode: fce7b...dcc

Takk for at du deler :)

Anonymkode: 1718c...d5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...