AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Har en kronisk syk ungdom, som nå har hatt en spesielt dårlig periode. Har det meste av året vært helt ute av skole, og måtte slutte på alle fritidsaktiviteter allerede på barneskolen. Ser at hun faller stadig mer utenfor, men har heldigvis en god nabovenninne. Som stikker innom korte turer når formen tillater det. Har du noen gode ideer til noe litt spesielt man kan glede en tenåringsjente med. Som ikke krever fysisk utholdenhet. Men er litt utenom det vanlige? Vi har mange gode øyeblikk, og flotte folk rundt oss. Men føler av og til at vi befinner oss litt på en øde øy. Anonymkode: a1da5...b23 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Huff, det høres så vondt ut å erfare at barnet går gjennom slikt 💔 Tidsfordriv som ikke er for krevende. Tegne, male elsker noe formgivningskurs over nett? Digital musikkundervisning og utstyr til å lage musikk om det er interessant? Dette er jo ting en selv også kan bli med på å ta del i. Og så stimulerer det jo å være kreativ. Når man er syk og føler at man ikke gjør noe så er det veldig givende det å skape. Du burde jo også prate med henne å spørre om det er noe hun kunne tenkt seg at dere ordnet til henne. Hva med å prate med familie og venner om å ringe henne en gang i uka eller oftere for å fortelle om hverdagen slik at hun får med seg ting gjennom folk, og ikke minst får vite at folk bryr seg om henne. Anonymkode: 19ffb...784
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Huff, det høres så vondt ut å erfare at barnet går gjennom slikt 💔 Tidsfordriv som ikke er for krevende. Tegne, male eller noe formgivningskurs over nett? Digital musikkundervisning og utstyr til å lage musikk om det er interessant? Dette er jo ting en selv også kan bli med på å ta del i. Og så stimulerer det jo å være kreativ. Når man er syk og føler at man ikke gjør noe så er det veldig givende det å skape. Du burde jo også prate med henne å spørre om det er noe hun kunne tenkt seg at dere ordnet til henne. Hva med å prate med familie og venner om å ringe henne en gang i uka eller oftere for å fortelle om hverdagen slik at hun får med seg ting gjennom folk, og ikke minst får vite at folk bryr seg om henne. Anonymkode: 19ffb...784 Eller, ikke elsker.. Anonymkode: 19ffb...784
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff, det høres så vondt ut å erfare at barnet går gjennom slikt 💔 Tidsfordriv som ikke er for krevende. Tegne, male elsker noe formgivningskurs over nett? Digital musikkundervisning og utstyr til å lage musikk om det er interessant? Dette er jo ting en selv også kan bli med på å ta del i. Og så stimulerer det jo å være kreativ. Når man er syk og føler at man ikke gjør noe så er det veldig givende det å skape. Du burde jo også prate med henne å spørre om det er noe hun kunne tenkt seg at dere ordnet til henne. Hva med å prate med familie og venner om å ringe henne en gang i uka eller oftere for å fortelle om hverdagen slik at hun får med seg ting gjennom folk, og ikke minst får vite at folk bryr seg om henne. Anonymkode: 19ffb...784 Takk for gode tips. Vi har mye av dette på plass. Men skal spørre henne om musikkundervisning. Har en litt kul gutt i familien som spiller gitar. Hadde sikkert blitt glad av å få litt kursing av han. Anonymkode: a1da5...b23
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Mulig jeg bommer helt her. Men kan det være en idè å vekke en interesse for bakst, alt fra gjærbakst, til kaker? Mulig også matlaging? Det har vært en vekker for meg nå i koronatiden å oppdage hvor givende dette faktisk er. Og at man virkelig kan lage en hobby ut av det. Tenker også at korona har åpnet opp for digitale møter. Har dere prøvd å arrangere frokost med familie som bor langt unna? Kahoot quiz med venner via nett? Har du vurdert kjæledyr? Anonymkode: 99445...a7f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mulig jeg bommer helt her. Men kan det være en idè å vekke en interesse for bakst, alt fra gjærbakst, til kaker? Mulig også matlaging? Det har vært en vekker for meg nå i koronatiden å oppdage hvor givende dette faktisk er. Og at man virkelig kan lage en hobby ut av det. Tenker også at korona har åpnet opp for digitale møter. Har dere prøvd å arrangere frokost med familie som bor langt unna? Kahoot quiz med venner via nett? Har du vurdert kjæledyr? Anonymkode: 99445...a7f Vi har en hund og en katt, som hun har stor glede av. Baking er litt problematisk, men hun er veldig inn mot smoothie og juicer. Anonymkode: a1da5...b23
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mulig jeg bommer helt her. Men kan det være en idè å vekke en interesse for bakst, alt fra gjærbakst, til kaker? Mulig også matlaging? Det har vært en vekker for meg nå i koronatiden å oppdage hvor givende dette faktisk er. Og at man virkelig kan lage en hobby ut av det. Tenker også at korona har åpnet opp for digitale møter. Har dere prøvd å arrangere frokost med familie som bor langt unna? Kahoot quiz med venner via nett? Har du vurdert kjæledyr? Anonymkode: 99445...a7f Jeg er kronisk syk voksen, og litt avhengig av hvor dårlig tenåringen er kan baking være for tungt. Jeg kan kun bake på de aller beste dagene mine, en dag og to i mnd Men det er et fint forslag, og gjærbakst kan faktisk være enklere å få til enn f.eks knekkebrød hvor man må gå til og fra ovnen hele tiden. Spesielt med foreldre som hjelper til å f.eks rulle ut boller, så kan det være gøy! Jeg lager gjerne brownies, cookies (men det tar tid og er tyngre), og eltefritt brød er det enkleste jeg lager. Har hun interesse for pc spill TS? Er det noe dere kunne ha forsøkt multispiller på? Kan også være fysiske brettspill. Gjerne noe som ikke har for kompliserte regner, selv merker jeg at hodet er svekket på dårlige dager og det er kanskje slik for din tenåring også. Jeg kan anbefale Stardew Valley på ps4/switch/laptop, det er en veldig rolig spill hvor man kan gjøre som man vil uten stress Jeg vil også tipse om f.eks en lett laptop som kan være på senga med god lyd til, så man kan ha glede av serier og diverse fra senga. Jeg bruker det mye. Og for meg kan en kjøretur være gøy også, så lenge jeg sitter på og ikke må bruke krefter. Bare å komme seg ut av huset på en tilpasset måte er godt for sjela, selv om jeg ikke kan gå langs en strand kan vi parkere ved en og bare sitte og se på havet, eller parkere i skogen og kjenne den gode lukta. Sist men ikke minst, forsøke å finne likesinnede med samme helseproblem. De aller fleste diagnoser har en forening, og mange av dem har forening for ungdom. Å høre om andre med samme problemer kan gi tenåringen et sted å lufte tanker som kanskje ikke er så lett å dele med foreldre, og kunne snakke med andre i samme situasjon gjør ofte godt. Merker det selv, at det hjelper. Får ofte også gode tips til små aktiviteter, eller hjelpemidler som kan gjøre dagen lettere. Lykke til, håper tenåringen får en litt bedre periode snart. Det er beintøft å være kronisk syk ❤️ Anonymkode: de038...1ec
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Kurs i akvarellmaling fotokunst -papir - digital kunst. skrivekurs hvis hun liker det symaskin -redesign av klær farging av batikk brodering Anonymkode: 76304...a4c
Olsen Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 (endret) Det finnes mange fine fargeleggings-apper med ulike utfordringer og muligheter. Eller de superfine fargeleggingsbøkene for voksne - og kjøpe fine tusjer til. Podcaster eller lydbøker tilpasset interesse er også en fin ting. Har hun kapasitet til det, kan hun høre podcast eller lydbøker mens hun fargelegger. Endret 25. februar 2021 av Olsen glemte noe
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 Vindtunnel 👍 Anonymkode: 314f6...577
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 Kan du hjelpe henne å få kontakt med andre ungdom i liknende situasjon? Som hun feks kan chatte med, spille dataspill sammen med eller liknende. Slik at hun får vært sosial hjemme fra huset selv når hun er i dårlig form. Sosial kontak gjennom dataspill kan være veldig givende (Det trenger jo ikke være andre syke barn hun spiller med altså det ene utelukker ikke det andre men tenke rsom en annen skrev at de tkan være fint å ha venner som forstår, kanskje kan dere finne gjennom facebook-grupper eller foreninger) Anonymkode: e3e6a...884
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå