AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Lurer generelt på hvem som kan vie i Norge. Vi lurer på å melde oss ut av kirken da vi egentlig er medlem ennå kun for tradisjons tro. Noe som føles feil for oss begge. Samtidig har vi den tryggheten som vi vet hva vi har å gå til ved dåp, bryllup og begravelse. Om noen forstår... Anonymkode: 77b86...d71
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Og hvordan giftet du deg, uten om kirken? Vil gjerne høre om dåp og gravferd også. Anonymkode: 77b86...d71
MiominMio Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 Man har ikke dåp utenom kirken btw Navnefest Begravelse er ikke noe problem. De fleste byer har livssynsnøytrale seremonirom brukes av alle som skal gravlegge sine kjære. Det er plass for alle på gravlunden og det er ikke delt inn i hvem som er medlemmer av DnK og hvem som ikke er medlemmer. Vigsel: Ordførere har vigselsrett ellers har man tinghuset hvor mange og velger å gifte seg, HEF er også noen som sikkert utfører vielser.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvordan giftet du deg, uten om kirken? Vil gjerne høre om dåp og gravferd også. Anonymkode: 77b86...d71 Dåp kan du strengt tatt kum gjøre i kristen setting, men hef tilbyr vel navnefest. Vielser kan vel utføres av kommune og av alle(de fleste?) Tro/livssynssamfunn. Jeg har ikke opplevd begravelse utenfor kirken, men har vært i kirken uten at det var i regi av kirken. Da både livsynsnøytralt og gjennom annen kristen retning Anonymkode: aef49...1eb
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Ja, dåp/navnefest. Dere forstod hva jeg mente Så man kan begraves i kirken, uten å være medlem av statskirken? Ang navnefest, er det bare å ha en vanlig fest hjemme? Som en annen fest/selskap? Og bryllup, høres så kjipt å bli viet av ordføreren..😅 Litt dumt å vie seg i en annen tro, som man heller ikke tror på 🤪 Anonymkode: 77b86...d71
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, dåp/navnefest. Dere forstod hva jeg mente Så man kan begraves i kirken, uten å være medlem av statskirken? Ang navnefest, er det bare å ha en vanlig fest hjemme? Som en annen fest/selskap? Og bryllup, høres så kjipt å bli viet av ordføreren..😅 Litt dumt å vie seg i en annen tro, som man heller ikke tror på 🤪 Anonymkode: 77b86...d71 Hvorfor er det kjipere å bli viet av en ordfører enn en prest? spesielt om du ikke står for det samme som presten? Vi gifter oss på tinghuset, og jeg vet ikke om det blir en dommer eller ordfører, men det er veldig hipp som happ for meg. Slike vielser er også fine og høytidelige, bare les på Lovdata om vigselsteksten😊 Anonymkode: 96491...5fc
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, dåp/navnefest. Dere forstod hva jeg mente Så man kan begraves i kirken, uten å være medlem av statskirken? Ang navnefest, er det bare å ha en vanlig fest hjemme? Som en annen fest/selskap? Og bryllup, høres så kjipt å bli viet av ordføreren..😅 Litt dumt å vie seg i en annen tro, som man heller ikke tror på 🤪 Anonymkode: 77b86...d71 Tenker du ha seremoni i kirken ved en eventuell gravferd? Man kan gravlegges på kirkegården uten å måtte være medlem og man har som regel livssynsnøytrale kapeller/rom som brukes. De fleste som ikke er medlemmer av kirken ønsker ikke å ha seremoni ut fra kirkerommet. Tror ikke det er kjipt å bli viet av en ordfører. Kjenner noen som ble viet av ordføreren på stranda her. Blle riktig så flott. Dersom man ikke er der hvor man ønsker å ha hele pakka med hvit kjole, gå ned kirkegulvet og bli gift er det mange flotte alternativer. Navnefest kan man feire på lik linje som en dåpsfest. Jeg var i navnefest på rådhuset og det var virkelig flott synes jeg Anonymkode: 68e1c...ae4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Takk for gode svar, ble klokere på både det ene og det andre. Og ang ordfører. Jeg bor på en bitteliten plass, der de fleste kjenner de fleste. Det har nok noe med hvordan man kjenner og opplever personen, spesielt om man kjenner vedkommende privat og egentlig ikke tåler tryne 😅 Hadde jeg ikke kjent til ordføreren som jeg gjør, så hadde det nok vært noe annet. Godt mulig vi kan gifte oss et annet sted med en annen ordfører🤪 Anonymkode: 77b86...d71 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 MiominMio skrev (8 timer siden): Man har ikke dåp utenom kirken btw Navnefest Begravelse er ikke noe problem. De fleste byer har livssynsnøytrale seremonirom brukes av alle som skal gravlegge sine kjære. Det er plass for alle på gravlunden og det er ikke delt inn i hvem som er medlemmer av DnK og hvem som ikke er medlemmer. Vigsel: Ordførere har vigselsrett ellers har man tinghuset hvor mange og velger å gifte seg, HEF er også noen som sikkert utfører vielser. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det kjipere å bli viet av en ordfører enn en prest? spesielt om du ikke står for det samme som presten? Vi gifter oss på tinghuset, og jeg vet ikke om det blir en dommer eller ordfører, men det er veldig hipp som happ for meg. Slike vielser er også fine og høytidelige, bare les på Lovdata om vigselsteksten😊 Anonymkode: 96491...5fc Kommunene overtok vielser fra Tingrettene fra 2018, så hvis vielsen skal være på tinghuset, må det være fordi kommunen benytter Tingrettens lokaler. I min by foregår vielsene i rådhuset. Anonymkode: 90971...e41
MiominMio Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kommunene overtok vielser fra Tingrettene fra 2018, så hvis vielsen skal være på tinghuset, må det være fordi kommunen benytter Tingrettens lokaler. I min by foregår vielsene i rådhuset. Anonymkode: 90971...e41 I min by foretar de bryllup både på rådhus og tinghus, men Norge er et vidstrakt land med forskjellige praksiser
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 Rart ikke flere kjenner til alle valgmulighetene, jeg skjønner jo hvorfor kirken brukes så mye selv om få tror på noe der. -alle trossamfunn har vigselsrett hvis de bare har ordnet papirene -humanistforbundet, unitarforbundet og Human-etisk forbund tilbyr alle vielse, dåp/navnefest/velkomstfest, begravelser og borgerlig konfirmasjon/ungdomssfest. Humanistforbundet og unitarforbundet er mer fleksible enn Human-etisk forbund, de to første skreddersyr opplegget akkurat som du vil. Det finnes mange kapeller som kan brukes til ikke- kristne begravelser, til de andre seremoniene må man leie et lokale selv, eller bruke en strand et sted. Det er ganske mange som har seremonien et sted på festlokalet man leier, inne eller ute, eller så finnes det mange fine steder man kan låne eller leie bare til seremonien. Unitarforbundet har en liste med populære lokaliteter for bryllupsseremonier på sine nettsider, f.eks. Anonymkode: b4ca0...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 Og selvfølgelig så tilbyr kommunen vielser på rådhuset. Det er flyttet dit fra tinghuset. Det er som regel flere i kommunen som har vigselsrett, ikke bare ordføreren. Jeg tror man skal ha litt flaks for å få ordføreren selv til å forrette vielsen, kanskje med mindre det er en veldig liten kommune med få vielser. Anonymkode: b4ca0...9a8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #13 Skrevet 26. februar 2021 On 2/25/2021 at 10:09 PM, AnonymBruker said: Og selvfølgelig så tilbyr kommunen vielser på rådhuset. Det er flyttet dit fra tinghuset. Det er som regel flere i kommunen som har vigselsrett, ikke bare ordføreren. Jeg tror man skal ha litt flaks for å få ordføreren selv til å forrette vielsen, kanskje med mindre det er en veldig liten kommune med få vielser. Anonymkode: b4ca0...9a8 Her skjer ikke vielsene på rådhuset, men på kulturhuset. Kun ordfører og vara ordfører med vigselsrett så er ca 50/50. Ikke så liten kommune heller. Anonymkode: aef49...1eb
Gjest Alterego666 Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 14.39): Og bryllup, høres så kjipt å bli viet av ordføreren. Du mener TS skal stå og hykle foran en prest på en av de viktigste dagene i livet sitt? OK. Veldig mange (men selvsagt ikke alle) kommuner er veldig flinke til å skape høytidsstemte vielser. Med den nye vigselsloven er det slutt med vielser på tinghus, men utenriksstasjoner er fremdeles en mulighet.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 Alterego666 skrev (21 minutter siden): Du mener TS skal stå og hykle foran en prest på en av de viktigste dagene i livet sitt? OK. Veldig mange (men selvsagt ikke alle) kommuner er veldig flinke til å skape høytidsstemte vielser. Med den nye vigselsloven er det slutt med vielser på tinghus, men utenriksstasjoner er fremdeles en mulighet. Det fins flere alternativ enn prest, kommune eller utenriksstasjon. De ulike humanistiske forbundene tilbyr vielser alle sammen Anonymkode: b4ca0...9a8
Gjest Alterego666 Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det fins flere alternativ enn prest, kommune eller utenriksstasjon. De ulike humanistiske forbundene tilbyr vielser alle sammen Anonymkode: b4ca0...9a8 Det er sant. Takk.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #17 Skrevet 7. mars 2021 Vi hadde vigsler fra Human-Etisk Forbund og giftet oss på et middelaldergods. Vi var kjempeheldige med været og det var rett og slett en veldig høytidelig og storslagen dag. Salen der vielsen ble gjennomført var vel så flott som en kirke (dersom man uansett ikke er troende). Anonymkode: fc36c...9c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå