Gå til innhold

Fjerning av pelshår fra møbler - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Har en del velour-møbler, samt en røytende kattepus, og ser at jeg må gå over disse ca hver dag for tiden. Har kjøpt en ganske fra Trixie, men syns den ikke tar så godt lenger, og den er vanskelig å få ren. 

Noen som har tips til gode redskaper? Gjerne med link. 

Anonymkode: fd591...409

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd med en fuktig klut?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes nal funker veldig bra.

Skrevet

Jeg bruker støvsugeren med et slags turbomunnstykke med roterende børster. Det tar mye. Ellers en eller anna form for gumminal eller sånn klesbørste med type rød fløyel-aktig overflate. 

Anonymkode: 65779...515

Skrevet

Nal! Ingenting som funker bedre!

Anonymkode: 59880...1f5

Skrevet

Synes en klut med litt vann på er best. Mye enklere enn å dra frem støvsuger. 

Anonymkode: 83a35...591

Skrevet

Jeg har noen velourmøbler og de er kattens favoritt. Jeg får fjernet alle hår ved å ta en grov mikrofiberklut, fukte den lett og dra mot trådretningen. Altså motsatt vei av når velouren blir "glatt". Alt forsvinner ganske fort :)

Anonymkode: 595c2...487

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes Pet hair magnet fra Petmate er bra. Man «raker» bort hårene, så noen magnet er den egentlig ikke. Og jeg har ikke brukt den til kattehår, bare når jeg har hatt besøk av røytende sofahunder, eller jeg ikke har vært flink nok til å børste pudlene mine etter klipping. Da blir det småhår i sofaen. Jeg bruker også magneten til å hurtig fjerne smårusk fra sofaen, slik at jeg støvsuger det opp fra gulvet i stedet for å bytte munnstykke på støvsugeren.

Skrevet

Oppvaskhansker! Jeg tar på oppvaskhansker, fukter de lett og går raskt over møblene. Fort og greit, tar det meste av hår og skitt. De beste er de hanskene som er litt nuppete inni håndflaten og det bør være gummi, ikke de som er mer plastaktige og glatte. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, onyx said:

Oppvaskhansker! Jeg tar på oppvaskhansker, fukter de lett og går raskt over møblene. Fort og greit, tar det meste av hår og skitt. De beste er de hanskene som er litt nuppete inni håndflaten og det bør være gummi, ikke de som er mer plastaktige og glatte. 

Det enkleste er ofte det beste

Anonymkode: 0e509...2d0

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! 😊😊

Anonymkode: fd591...409

• Liker 1
Skrevet

Klesrulle fra Dressmann. Jeg har brukt veldig mange andre ruller, men av en eller annen grunn funker de best.
Jeg pleier å spørre om jeg kan kjøpe en hel eske med refiller, og har aldri opplevd at de sier nei.
Har tre håndtak liggende rundt i huset og esken med refills ligger i et skap på kjøkkenet.
Hele esken koster rundt 450 kroner eller der omkring, hver hele rulle koster ca tredve kroner, refill hver for seg koster ca tjue.

Gamlepus var helt ekstremt røytete og la igjen en halv katt hvor enn hun la seg ned. De tre vi har nå røyter relativt lite, bare moderat når vinterpels og sommerpels skiftes ut.

Skrevet (endret)
onyx skrev (På 27.2.2021 den 12.02):

Dette er det beste tipset. Dette rådet følger jeg.

https://www.aftenposten.no/bolig/i/opMpwV/sjekk-trikset-slik-fjerner-du-enkelt-hundehaar-fra-sofaen

Endret av Vinglass
Skrevet
Tabris skrev (På 25.2.2021 den 11.38):

Jeg synes nal funker veldig bra.

Kjøpte en, men klart å rote vekk! Det skal forsøkes. 

Jeg har brukt mikrofiberklut. Fant en trebit/kloss og har strammet kluten rundt. Drar vekk hårene. Jeg har også velour. Noe ordentlig dritt! 

Anonymkode: 098b8...ef9

Skrevet

Møblene av velur er de enkleste å fjerne dyrehår fra. Bruker bare en fuktig klut. Gjort på et bunk. Verre med gråmelert sofa av bomullblanding. 

Gjest Trynefaktor
Skrevet

Nal, rulle. Og pinsett. Hadde beagle en gang, de hårene satt så godt fast. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...