AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Hun er 15 år og bor 50/50. Far og stemor er ganske dominerende og vi har hatt endel feider opp igjennom årene. Alle har handlet om stemor, hun styrer hjemmet deres. Noe som er greit, men hun har alltid blandet seg opp i alt som har med min datter å gjøre. Vi har vært flere ganger på fvk og hver gang har beskjeden vært at hun må trekke seg tilbake, det er mor og far som bestemmer over barnet. Vi har tidligere prøvd å endre på samværet, fordi datter ønsker å være mer her, men da begynner far å blåse seg opp, han krangler med meg og spiller på samvittigheten til datteren, så samværet har fortsatt med 50/50. Datter og jeg har nå igjen begynt å snakke om å endre samværet, men vi har ikke kommet så langt med det ennå. Nå kunne datter fortelle at hun ikke får lov å bruke kantinekortet de ukene hun er hos far, hun må ta med skolemat hjemmefra. Saken er at hun da ikke spiser og alltid har maten med hjem igjen. Og jeg syns det er viktigere at hun spiser i løpet av skoledagen, enn at jeg skal presse henne til å spise medbrakt. Dette har vært et problem siden barneskolen, at hun ikke spiser i løpet av hele dagen, og jeg var derfor glad for at de har en kantine på skolen. Da spiser hun en toast og en joghurt. Men stemor ber henne alltid legge igjen kantinekortet her, slik at hun ikke kan bruke det når hun er der. En annen sak er klær. Stemor bestemmer hvilke klær hun skal bruke, eller ikke bruke, på skolen. Her er det noen slags velur-bukser som "alle" bruker, men disse får ikke datter bruke på skolen. Uvisst av hvilke grunn🤷♀️ Jeg har alltid fremsnakket far med familie, jeg har ikke villet legge noe på datter, men jeg har i det siste endret litt på det. Jeg sier at hun er 15 år og bestemmer mer selv, og at hun må bruke den stemmen mot far og stemor når hun føler det er noe som ikke er riktig. Jeg kan fortelle om mange, mange saker derfra, spesielt om forskjellsbehandling mellom henne og småsøsken hun har der. Jeg skjønner at stemor bestemmer hjemme hos seg selv, men hvor går grensen? Anonymkode: 7cbdc...50d 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Rart å legge seg opp i både kantinekort og bukser! Anonymkode: 606ac...7bc 33
molo80 Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 Høres heilt merkelig ut.. Er selv stemor og hadde ikke falt meg inn å bestemme hva mine bonus-jenter verken kler seg i eller spiser. En 15-åring bestemmer selv hva hun skal ha på seg og til dels hva hun spiser. Men når det gjelder dette kantine-kortet.. Regner med at dette er noe som må betales? Stemor har på ingen måte forsørgeransvar for stedatter. Så hun bestemmer selvsagt om hun skal betale dette. Kan dere ikke ha en sånn ordning at du dekker dette for datteren din? 11
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 Stemor kan bestemme at hender blir vasket før maten, at det skal gis beskjed før det kommer overnatting, at benken skal tørkes etter bruk. Alt som har noe med hjemmet å gjøre kan stemor være med å bestemme. Men klær? Nei det synes jeg ingen andre enn barnet selv skal bestemme. Er det bare du som betaler for kantinekorter? Eller må også far være med å fylle på? Må far betale kortet for den tiden barnet er hos dem så forstår jeg godt hvorfor kortet skal være igjen hos deg. Det er viktig å lære seg å spise niste, for å kjøpe mat hver dag blir dyrt i lengden. Men er det bare du som fyller på så skjønner jeg ikke problemet med å bruke kortet. Husk at når barnet er 16 så bestemmer hun selv hvor hun vil bo uten at noen kan si noe på det. Anonymkode: 4f559...d35 10
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Kan det hende at det er andre barn i husholdningen, og at hvis hun får ha kantinekort, så må alle barna få, og da blir det veldig dyrt? Ellers ville jeg aldri lagt meg bort i hva bonusbarna mine hadde på seg eller hva de spiste på skolen, med mindre jeg måtte sponse dyre lunsjer til dem Anonymkode: 7de0f...0ab 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 Ts her. Jeg betaler hele kortet selv, har aldri nevnt betaling for far en gang. Jeg tenker som slik, at det er bedre at hun spiser der, enn ingenting i det hele tatt. Mat på skolen har vært et tema/problem i alle år, og jeg er som sagt fornøyd med at hun spiser den toasten og joghurten. Og jeg betaler gladelig hele kortet. Småsøsken er så små at det ikke er et tema med et slikt kort på mange år ennå. Anonymkode: 7cbdc...50d 10
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 La henne bare ta med nista og kaste den da, og spise på kortet i kantina. Og ta en telefon til faren og gjør det klinkende klart at jenta har på seg de klærne hun vil. Og støtt jenta di i det, det er virkelig ikke andres sak (ei heller foreldres, så lenge det er innafor normale grenser), hva en 15-åring går i. Jenta må tåle at andre har sine meninger og sier dem, (som at man BØR spise matpakke, at det finns stiligere bukser), men verken stemor eller far kan jo tvinge henne på noe vis, så her må jenta bare stå i det. Min 12-åring hadde ledd av meg hvis jeg nekta henne velour-bukser på skolen. Anonymkode: a960c...124 9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): La henne bare ta med nista og kaste den da, og spise på kortet i kantina. Og ta en telefon til faren og gjør det klinkende klart at jenta har på seg de klærne hun vil. Og støtt jenta di i det, det er virkelig ikke andres sak (ei heller foreldres, så lenge det er innafor normale grenser), hva en 15-åring går i. Jenta må tåle at andre har sine meninger og sier dem, (som at man BØR spise matpakke, at det finns stiligere bukser), men verken stemor eller far kan jo tvinge henne på noe vis, så her må jenta bare stå i det. Min 12-åring hadde ledd av meg hvis jeg nekta henne velour-bukser på skolen. Anonymkode: a960c...124 Les igjen,stemor tar jo fra henne kantinekortet! Anonymkode: 17c4f...a20 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 Kantinekortproblemet tror jeg at jeg hadde løst ved å la jentungen lyve. Så får hun si det er lagt igjen hos mamma, ta med niste hun hiver og kjøpe seg mat. Siden dette har vært et problem i alle år regner jeg med hun ikke er overvektig og at det er derfor stemor skyr toast og yoghurt. Ang. klær tror jeg ikke du får gjort mer enn du gjør allerede. Trygg henne i at hun skal høres og at hun skal få være med på å bestemme dette selv. Anonymkode: a6588...9c1 9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hun er 15 år og bor 50/50. Far og stemor er ganske dominerende og vi har hatt endel feider opp igjennom årene. Alle har handlet om stemor, hun styrer hjemmet deres. Noe som er greit, men hun har alltid blandet seg opp i alt som har med min datter å gjøre. Vi har vært flere ganger på fvk og hver gang har beskjeden vært at hun må trekke seg tilbake, det er mor og far som bestemmer over barnet. Vi har tidligere prøvd å endre på samværet, fordi datter ønsker å være mer her, men da begynner far å blåse seg opp, han krangler med meg og spiller på samvittigheten til datteren, så samværet har fortsatt med 50/50. Datter og jeg har nå igjen begynt å snakke om å endre samværet, men vi har ikke kommet så langt med det ennå. Nå kunne datter fortelle at hun ikke får lov å bruke kantinekortet de ukene hun er hos far, hun må ta med skolemat hjemmefra. Saken er at hun da ikke spiser og alltid har maten med hjem igjen. Og jeg syns det er viktigere at hun spiser i løpet av skoledagen, enn at jeg skal presse henne til å spise medbrakt. Dette har vært et problem siden barneskolen, at hun ikke spiser i løpet av hele dagen, og jeg var derfor glad for at de har en kantine på skolen. Da spiser hun en toast og en joghurt. Men stemor ber henne alltid legge igjen kantinekortet her, slik at hun ikke kan bruke det når hun er der. En annen sak er klær. Stemor bestemmer hvilke klær hun skal bruke, eller ikke bruke, på skolen. Her er det noen slags velur-bukser som "alle" bruker, men disse får ikke datter bruke på skolen. Uvisst av hvilke grunn🤷♀️ Jeg har alltid fremsnakket far med familie, jeg har ikke villet legge noe på datter, men jeg har i det siste endret litt på det. Jeg sier at hun er 15 år og bestemmer mer selv, og at hun må bruke den stemmen mot far og stemor når hun føler det er noe som ikke er riktig. Jeg kan fortelle om mange, mange saker derfra, spesielt om forskjellsbehandling mellom henne og småsøsken hun har der. Jeg skjønner at stemor bestemmer hjemme hos seg selv, men hvor går grensen? Anonymkode: 7cbdc...50d Er du sikker på at du har hørt den rette versjonen? Eller kommer all informasjonen fra datteren din? Husk at hun er lojal mot deg. Prøv isteden å møte henne med litt støtte til stemoren. Da kan det hende at hun ikke lenger får samme behov for å klage på alt stemor gjør til deg. En felles front, og tydelige signaler om at at det er greit med ulike regler i de to forskjellige hjem. Men det må komme fra deg. Du har mer makt i situasjonen enn du aner. Anonymkode: 6fba6...5ec 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 For en rar ting å henge seg opp i.. Hvilken konsekvens får det for stemor om bonusdatter bruker kantinekortet? Får det noe konsekvenser for stemor i det hele tatt? Jeg hadde bare bedt datter om å minne stemor på at dette får null konsekvenser for henne, og at mor har kjøpt og betalt for kortet, og at det skal brukes. Anonymkode: cc3b5...c11 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 Hadde flydd i taket om en stemor hadde bestemt at mitt barn ikke fikk kle seg i det han selv vil, sålenge det ikke er pysj eller noe ekstremt. Og har jeg kjøpt kantinekort fordi han spiser da, så hadde jeg også flydd i taket om stemoren tvang han til å legge det igjen hjemme. For ei kjerring 🙃 Det er ikke hennes barn! Anonymkode: 56722...baa 4
Gjest Fnuggolina Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 Hun er 15 år og kan vel da bestemme selv hvor hun vil bo? Å ha med seg matpakke tenker jeg er rimelig sært at jenta nekter å spise. Ja, du betaler alt - og ja, det er merkelig av stemor å blande seg. Men dette har uansett ikke jenta deres råd til å fortsette med som student om få år, så jeg tror bare jeg hadde latt det ligge. Hun får mat. Det med buksa skjønner jeg ingenting av, og er for drøyt å legge seg opp i sålenge det ikke er hotpants hun vil gå med.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 Fnuggolina skrev (2 minutter siden): Hun er 15 år og kan vel da bestemme selv hvor hun vil bo? Å ha med seg matpakke tenker jeg er rimelig sært at jenta nekter å spise. Ja, du betaler alt - og ja, det er merkelig av stemor å blande seg. Men dette har uansett ikke jenta deres råd til å fortsette med som student om få år, så jeg tror bare jeg hadde latt det ligge. Hun får mat. Det med buksa skjønner jeg ingenting av, og er for drøyt å legge seg opp i sålenge det ikke er hotpants hun vil gå med. Du forstod kanskje ikke? Jeg hadde spiseforstyrrelser da jeg var 15, spiste kun det jeg ønsket å spise og resten nektet jeg. Fikk jeg med brødskiver kan jeg love deg det gikk i søpla. Om et kantinekort hjelper jenta å spise så syns jeg det er kjempe bra, om hun nekter spise matpakken. Men dette vet du åpenbart ingenting om. Hva dattra har råd til om noen år er ikke relevant her! Anonymkode: 56722...baa 14
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #15 Skrevet 25. februar 2021 Synes det er greit at ungene får med matpakke hjemmefra. En trenger ikke spise full middag på skolen Anonymkode: 64da9...d89 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #16 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Les igjen,stemor tar jo fra henne kantinekortet! Anonymkode: 17c4f...a20 Da har jeg formulert meg dårlig, hun har ikke tatt det, men bedt om at det ikke blir tatt med til dem. Så datter har kortet med seg og jeg har sagt at hun skal bruke det. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kantinekortproblemet tror jeg at jeg hadde løst ved å la jentungen lyve. Så får hun si det er lagt igjen hos mamma, ta med niste hun hiver og kjøpe seg mat. Siden dette har vært et problem i alle år regner jeg med hun ikke er overvektig og at det er derfor stemor skyr toast og yoghurt. Ang. klær tror jeg ikke du får gjort mer enn du gjør allerede. Trygg henne i at hun skal høres og at hun skal få være med på å bestemme dette selv. Anonymkode: a6588...9c1 Ja, hun får ha kortet med seg og hun bruker det hos far. Og jeg har sagt at hun bare får kaste maten.. Mat har alltid vært et problem og hun har aldri vært i nærheten av å være overvektig, heller motsatt. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du sikker på at du har hørt den rette versjonen? Eller kommer all informasjonen fra datteren din? Husk at hun er lojal mot deg. Prøv isteden å møte henne med litt støtte til stemoren. Da kan det hende at hun ikke lenger får samme behov for å klage på alt stemor gjør til deg. En felles front, og tydelige signaler om at at det er greit med ulike regler i de to forskjellige hjem. Men det må komme fra deg. Du har mer makt i situasjonen enn du aner. Anonymkode: 6fba6...5ec Dette er første gang hun har vært så tydelig, hun har i alle år fått beskjed om å ikke fortelle noe her om hva som sies og gjøres der, for det har ikke jeg noe med. Jeg har som nevnt, alltid prøvd å se stemors side og snakket ned situasjoner og ikke snakket de opp. Som også nevnt, så har vi vært på fvk flere ganger pga stemor og hennes behov for kontroll. Stemor har aldri tålt meg, jeg har svelget en haug med kameler opp igjennom, jeg har gjort alt(!) for at samarbeidet skal fungere noenlunde, men så lenge det handler om "meg" er stemor helt i lås.. Anonymkode: 7cbdc...50d 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #17 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes det er greit at ungene får med matpakke hjemmefra. En trenger ikke spise full middag på skolen Anonymkode: 64da9...d89 Men det handler da ikke om det? Herregud, folk Anonymkode: 56722...baa 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #18 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun er 15 år og bor 50/50. Far og stemor er ganske dominerende og vi har hatt endel feider opp igjennom årene. Alle har handlet om stemor, hun styrer hjemmet deres. Noe som er greit, men hun har alltid blandet seg opp i alt som har med min datter å gjøre. Vi har vært flere ganger på fvk og hver gang har beskjeden vært at hun må trekke seg tilbake, det er mor og far som bestemmer over barnet. Vi har tidligere prøvd å endre på samværet, fordi datter ønsker å være mer her, men da begynner far å blåse seg opp, han krangler med meg og spiller på samvittigheten til datteren, så samværet har fortsatt med 50/50. Datter og jeg har nå igjen begynt å snakke om å endre samværet, men vi har ikke kommet så langt med det ennå. Nå kunne datter fortelle at hun ikke får lov å bruke kantinekortet de ukene hun er hos far, hun må ta med skolemat hjemmefra. Saken er at hun da ikke spiser og alltid har maten med hjem igjen. Og jeg syns det er viktigere at hun spiser i løpet av skoledagen, enn at jeg skal presse henne til å spise medbrakt. Dette har vært et problem siden barneskolen, at hun ikke spiser i løpet av hele dagen, og jeg var derfor glad for at de har en kantine på skolen. Da spiser hun en toast og en joghurt. Men stemor ber henne alltid legge igjen kantinekortet her, slik at hun ikke kan bruke det når hun er der. En annen sak er klær. Stemor bestemmer hvilke klær hun skal bruke, eller ikke bruke, på skolen. Her er det noen slags velur-bukser som "alle" bruker, men disse får ikke datter bruke på skolen. Uvisst av hvilke grunn🤷♀️ Jeg har alltid fremsnakket far med familie, jeg har ikke villet legge noe på datter, men jeg har i det siste endret litt på det. Jeg sier at hun er 15 år og bestemmer mer selv, og at hun må bruke den stemmen mot far og stemor når hun føler det er noe som ikke er riktig. Jeg kan fortelle om mange, mange saker derfra, spesielt om forskjellsbehandling mellom henne og småsøsken hun har der. Jeg skjønner at stemor bestemmer hjemme hos seg selv, men hvor går grensen? Anonymkode: 7cbdc...50d Rart at datteren din ikke spiser medbrakt mat... Da må du få henne undersøkt.. Herregud.. Eller så er datteren din jæ..... Bortskjemt Anonymkode: f55c1...fad 2
GammelKaktus Skrevet 25. februar 2021 #19 Skrevet 25. februar 2021 Mye rare folk der ute, hun er 15 år, hun kan velge hva slags bukser hun vil ha og om hun vil bruke kantinekortet du betaler for. Med tanke på at hun tydeligvis har noen issues med mat så bør jo far og stemor være glad jenta har det kortet og spiser noe. Alt er bedre enn ingenting. Synes det er for jævlig at far spiller på samvittigheten og du må nesten bare be henne om å ta hensyn til seg selv og ikke alle rundt, hun må gjøre det som er best for seg. Og hvis det er slik at stemor skal vise hvem som er "sjefen" over bagateller så er det kanskje best at hun bor hos deg på fulltid og heller besøker de en helg nå og da. Slik blir det når far oppfører seg slik han gjør, det er konsekvensene. 3
GammelKaktus Skrevet 25. februar 2021 #20 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rart at datteren din ikke spiser medbrakt mat... Da må du få henne undersøkt.. Herregud.. Eller så er datteren din jæ..... Bortskjemt Anonymkode: f55c1...fad Kanskje du er jæ.... lite innsiktsfull i andre sine situasjoner. 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå