AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Vi er flere venninner som ble samlet gjennom venninne 1. Denne hobbyen kan være ganske krevende, og nå sliter siste medlemmet i gruppa, venninne 7. Venninne 1 er veldig omtenksom og snill. Hun har en jobb hvor hun jobber med mennesker og hun tar veldig vare på oss andre, det var hun som samlet oss. Men jeg ser at hun er så sliten for venninne 7 tar så mye plass. Hun har det ikke helt bra, og vurderer å slutte helt med hobbyen på grunn av vanskeligheter, men eg kjenner på at vi andre er der for henne og hjelper til. Så problemet er at venninne nr 1 også har det litt vanskelig med hobbyen, men hun jobber og er så løsningsorientert. Og hun tar vare på alle oss andre. Og jeg føler at de andre ikke tar så godt vare på henne tilbake. Noe forslag om hvordan vi kan endre dynamikken i gruppa? Jeg vil så vise henne at jeg setter pris på henne. Og vil at venninne nr 7 skal se hvor mye hjelp hun får og egentlig være litt mer takknemlig. Venninne nr 1 har gjort seg tilgjengelig for henne om alle spørsmål og ser hun er så sliten. Dette ble litt rotete, men lurer egentlige på hvordan man kan si til nr 7 at hun kanskje må ta til seg rådene fra nr 1, og jobbe litt mer, før hun spør enda mer. Anonymkode: cc9e3...19d 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Det er noen mennesker som allerede har bestemt seg når det gjelder meninger, holdepunkter, livsstil osv, og slike mennesker nytter det ikke å prøve å snu. Jeg har selv folk i omgangskretsen min som ligner litt på "venninne 7", og felles for disse er at de er kronisk negative og det henger en tung energi rundt de som smitter over på oss andre. Kanskje det er enklere å få "venninne 1" til å ikke ta på seg så mye ansvar for denne venninnen? Jeg ville kanskje begynt der. Anonymkode: cd5ac...55a 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er noen mennesker som allerede har bestemt seg når det gjelder meninger, holdepunkter, livsstil osv, og slike mennesker nytter det ikke å prøve å snu. Jeg har selv folk i omgangskretsen min som ligner litt på "venninne 7", og felles for disse er at de er kronisk negative og det henger en tung energi rundt de som smitter over på oss andre. Kanskje det er enklere å få "venninne 1" til å ikke ta på seg så mye ansvar for denne venninnen? Jeg ville kanskje begynt der. Anonymkode: cd5ac...55a Ja det er så. Må prøve å hjelpe henne. Hun er litt for tilgjengelig. Trur det er fordi hun bryr seg veldig om oss alle sammen. Hun er så varm og god person. Anonymkode: cc9e3...19d 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er så. Må prøve å hjelpe henne. Hun er litt for tilgjengelig. Trur det er fordi hun bryr seg veldig om oss alle sammen. Hun er så varm og god person. Anonymkode: cc9e3...19d Så bra at dere har en så god og fin venn! ❤ Anonymkode: cd5ac...55a 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Jeg tenker at dette er en hobby, og hvis det er en som sliter så bør man vel gi henne litt plass i stedet for at hun skal få så mye ytre press på å klare alt. Ja, det er kjekt å gjøre seg tilgjengelig og være fleksibel, men nå er man jo annerledes. Av og til må hobbyer vike for egen helse, familieliv, arbeidsliv o.l. Det gjelder både for venninne 7, venninne 1 og resten av gruppa. Det er noen som tar på seg rollen om å samle alle og løse alle utfordringer som skulle oppstå, men man må til slutt innse at man ikke kan rydde opp i alle andres problemer. Da går det fort ut over en selv. Anonymkode: 83fac...bf2 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 15.00): Ja det er så. Må prøve å hjelpe henne. Hun er litt for tilgjengelig. Trur det er fordi hun bryr seg veldig om oss alle sammen. Hun er så varm og god person. Anonymkode: cc9e3...19d Jeg tenker faktisk at det er ekstra viktig at dere er gode venner for henne og hjelper henne til ikke å ta på seg for mye. Hun risikerer å bli utbrent hvis hun hele tiden gir og gir og gir, både på jobb og i hobbygruppa. Så jeg synes faktisk at dere bør hjelpe henne med å sette ned foten for venninne 7, eventuelt finne en slags turnusordning der dere andre deler på ansvaret for venninne 7. I det minste må dere hjelpe venninne 1 med å sette noen regler for hvor mye tid hun kan bruke på venninne 7, f.eks. sette som regel at venninne 7 bare kan spørre om hobbyting på torsdager. Hvis dette er en type hobby der man kan ta pauser uten at man mister ferdigheter (altså i motsetning til f.eks. idrett der man må holde formen vedlike), er det kanskje mulig å anbefale venninne 7 å ta en pause? Hvis en pause ikke er mulig skjønner jeg at det er vanskelig, men det går kanskje an å finne en måte å senke nivået for venninne 7? Trenger hun å være like god som dere andre eller kan hun få glede av hobbyen på et litt lavere nivå? Anonymkode: 17c3c...17b 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 Er dette dine følelser og meninger eller venninne 1 sine følelser og meninger? Du må være mer enn rimelig sikker dersom du skal tale andres sak i slike gjenger, men det du fint kan gjøre er og si høyt at du oppfatter venninne 1 som sliten, så kanskje venninne 7 kan spørre deg litt om råd? 🤷♀️ Det er mer realt enn å si en masse til en bak ryggen til en annen osv, selv om det er i aller beste mening. Anonymkode: e6540...b32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå