Example Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 https://www.nettavisen.no/nyheter/fire-faser-nar-norge-skal-gjenapnes-lettelser-tidligst-i-mai/s/12-95-3424093712 Dette er selvfølgelig deprimerende lesning, men ingen overraskelse. Samtidig tror jeg nok at Gulvåg og co har dårligere tid enn det. Det er ikke snakk om store lettelser heller før nærmere høsten. Så god tid har du ikke, Gulvåg. Ja, det er ditt ansvar å holde kapasiteten god på intensivavdelinger i Norge, men fordi du og resten av landets helsetopper ikke har gjort jobben sin, så kan du ikke legge ansvaret over på alle andre i Norge. Jeg tror ikke jeg er alene om å tenke at man skal ha sommerferie i år. De færreste kommer til å støtte strenge tiltak gjennom den. Klokken tikker, Gulvåg og Høie. Dere har ikke så god tid. 6
Capt. Obvious Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Dette vil som sagt vare i flere år til, så det er ingen overraskelse. 2
Krantz95 Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 Litt etter påske tipper jeg det ikke lenger er flertall for tiltakene hos folk flest (for 2 uker siden var støtten 59%). Enten vil regjeringen gjenåpne raskere eller så vil stortingsflertallet gjøre det. Politikerne vil jo gjerne bli gjenvalgt til høsten... Tror også en del politikere kommer til å se til Danmark fremover. Der har deres harde lockdown-strategi begynt å slå sprekker når de nå har forlatt forsiktighetsprinsippet. De skal åpne mer og mer fremover til tross for at de vet det blir flere smittede og flere døde på grunn av gjenåpning. De planlegger for nesten 1000 innlagte på topp i løpet av april. Samtidig som norske myndigheter går helt berserk med tiltak når vi bikker 150 innlagte 🙂 Danskene har nå altså bestemt at de skal ofre noen gamle og syke slik at resten av landet kan leve mer normalt. 4
Ukjent. Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 Helsedirektoratet jobber for å styrke befolkningens helse og utvikle gode helsetjenester. Dette er beskrivelsen på hjemmesiden deres. Da er det merkelig at de driter i at det er eksplososjon i innleggelser av psykisk helse, og de stenger muligheter for trening. De har gått for langt nå, og viser ingen vilje til å snu. Men jeg tror som flere over, nå åpner Danmark mer, skjer det ingen katastrofe der i løpet av kort tid, så vil presset på å åpne bli større og større for hver dag. 5
Okapi Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Jeg tipper denne sommeren blir strammere enn forrige. Setter en femmer på at de beholder innreisekaranteren og fortsatt har krav om bordservering ved utesteder, og faste plasser ved arrangementer. Mye mulig skjenkestopp ved midnatt også blir opprettholdt. Høsten, hvem vet, spørs vel hvor effektiv vaksinen er, hvor påpasselig befolkningen er, og hvor følsomme myndighetene er. "Tilbake til normalen", der er vi neppe før våren 2022. 3
Krantz95 Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 (endret) Okapi skrev (25 minutter siden): Jeg tipper denne sommeren blir strammere enn forrige. Setter en femmer på at de beholder innreisekaranteren og fortsatt har krav om bordservering ved utesteder, og faste plasser ved arrangementer. Mye mulig skjenkestopp ved midnatt også blir opprettholdt. Høsten, hvem vet, spørs vel hvor effektiv vaksinen er, hvor påpasselig befolkningen er, og hvor følsomme myndighetene er. "Tilbake til normalen", der er vi neppe før våren 2022. Smitten i Norge er nå godt under 1/3 av hva den var på det verste i fjor vinter/vår. Jeg tror derfor på mindre smitte og færre tiltak innenlands i år. Når det gjelder reising er jeg mer usikker. VIrker som politikerne ønsker mer og mer testing fremover. Dermed blir det registrert flere smittede og det kan bli brukt som argument for strengere reiserestriksjoner (selv om den faktiske smitten sannsynligvis vil være lavere i år enn i fjor). Det man bør følge med på er innlagte i de forskjellige landene og ikke smittede for å se hvilken vei det går. Antallet smittede kan manipuleres mye, men innlagte kan ikke det. Endret 25. februar 2021 av Krantz95 2
Gamle Smukka Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 Jeg siterer det tredje alternativet til Gulvåg. Det eneste jeg finner realistisk å tro på. Resten er utopi: Det tredje scenarioet er mer pessimistisk. Der rammes Norge av nye virusmutasjoner som vaksinene ikke virker på, slik at vaksineringen må begynne på nytt. I et slikt scenario ryker målet om full gjenåpning innen nyttår.
Krantz95 Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Gamle Smukka skrev (10 minutter siden): Jeg siterer det tredje alternativet til Gulvåg. Det eneste jeg finner realistisk å tro på. Resten er utopi: Det tredje scenarioet er mer pessimistisk. Der rammes Norge av nye virusmutasjoner som vaksinene ikke virker på, slik at vaksineringen må begynne på nytt. I et slikt scenario ryker målet om full gjenåpning innen nyttår. Man kan selvfølgelig fortsette med lockdowns til evig tid hvis det kommer nye mutasjoner hver vinter (de fleste virus som forårsaker luftveisinfeksjoner muterer hele tiden). Men på et tidspunkt vil flertallet i befolkningen endre standpunkt til lockdowns og heller ofre de eldste og svakeste 1,5% av oss slik at 98,5% kan leve helt normale liv. Slik vil det bli i alle land ganske snart tipper jeg. Som jeg skrev over har nå Danmark valgt å ofre litt fler gamle og svake for at flertallet kan leve mer normalt. Dette presser seg mer og mer frem jo lengre tiltakene varer... 1
Gamle Smukka Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 Krantz95 skrev (2 minutter siden): Man kan selvfølgelig fortsette med lockdowns til evig tid hvis det kommer nye mutasjoner hver vinter (de fleste virus som forårsaker luftveisinfeksjoner muterer hele tiden). Men på et tidspunkt vil flertallet i befolkningen endre standpunkt til lockdowns og heller ofre de eldste og svakeste 1,5% av oss slik at 98,5% kan leve helt normale liv. Slik vil det bli i alle land ganske snart tipper jeg. Som jeg skrev over har nå Danmark valgt å ofre litt fler gamle og svake for at flertallet kan leve mer normalt. Dette presser seg mer og mer frem jo lengre tiltakene varer... Ja. Alt avhenger av hvor farlige disse mutantene blir fremover og hvor mange det blir. Det blir et svare styr om det viser seg at man kan dobbel eller trippelsmittes av flere mutanter samtidig, osv. Av en eller annen grunn tror jeg det er dit vi er på vei... 2
Gjest Paramount Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 De gjør så godt de kan for å unngå at folket får en skikkelig ferie. For å dekke over egen utilstrekkelighet i forhold til tempo på vaksinering. Politikernes feil og mangler skyves alltid over på befolkningen. Det kan vi aldri få gjort noe med, men en innrømmelse hadde vært ok. Men det får vi heller aldri.
brainstorm Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 7 hours ago, Krantz95 said: Litt etter påske tipper jeg det ikke lenger er flertall for tiltakene hos folk flest (for 2 uker siden var støtten 59%). Enten vil regjeringen gjenåpne raskere eller så vil stortingsflertallet gjøre det. Politikerne vil jo gjerne bli gjenvalgt til høsten... Tror også en del politikere kommer til å se til Danmark fremover. Der har deres harde lockdown-strategi begynt å slå sprekker når de nå har forlatt forsiktighetsprinsippet. De skal åpne mer og mer fremover til tross for at de vet det blir flere smittede og flere døde på grunn av gjenåpning. De planlegger for nesten 1000 innlagte på topp i løpet av april. Samtidig som norske myndigheter går helt berserk med tiltak når vi bikker 150 innlagte 🙂 Danskene har nå altså bestemt at de skal ofre noen gamle og syke slik at resten av landet kan leve mer normalt. Hvilke norske politikere vil snu først når stemningen i folket snur? Så langt har det vært hard konkurranse om å foreslå de strengeste tiltakene. Regjeringen vil neppe ta selvkritikk, politikere flest er ikke så glad i det. Men de kan derimot vinkle det mot at takket være deres egne vellykkede taktikk, kan vi nå åpne mer opp. Nå blir selvsagt ikke nå, men kanskje i mai, juni? AP vil gjerne at regjeringen skal feile, men de er redde for å ta avstand fra politikken som føres av frykt for å selv få skylden om smitten går ut av kontroll. SV, Rødt? Nah, frihet for folket klinger vel ikke så godt der i gården. Frp ivrer for stengte grenser bare de får ned alkoholavgiftene så den billige spriten er sikret. Jeg tipper heller at det blir godeste Vedum som blir førstemann til å snu kappen etter vinden når oppslutningen om tiltakene synker. Valgflesk er hans mellomnavn. Den beste løsningen i mine øyne er om regjeringen selv innkasserer seieren og skroter tiltakene en gang på forsommeren. 1
Ukjent. Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 brainstorm skrev (2 minutter siden): Hvilke norske politikere vil snu først når stemningen i folket snur? Så langt har det vært hard konkurranse om å foreslå de strengeste tiltakene. Regjeringen vil neppe ta selvkritikk, politikere flest er ikke så glad i det. Men de kan derimot vinkle det mot at takket være deres egne vellykkede taktikk, kan vi nå åpne mer opp. Nå blir selvsagt ikke nå, men kanskje i mai, juni? AP vil gjerne at regjeringen skal feile, men de er redde for å ta avstand fra politikken som føres av frykt for å selv få skylden om smitten går ut av kontroll. SV, Rødt? Nah, frihet for folket klinger vel ikke så godt der i gården. Frp ivrer for stengte grenser bare de får ned alkoholavgiftene så den billige spriten er sikret. Jeg tipper heller at det blir godeste Vedum som blir førstemann til å snu kappen etter vinden når oppslutningen om tiltakene synker. Valgflesk er hans mellomnavn. Den beste løsningen i mine øyne er om regjeringen selv innkasserer seieren og skroter tiltakene en gang på forsommeren. Jeg tror også det blir Vedum. Så kommer AP når de ser at det å åpne ikke fører til katastrofe i andre land. Håper jeg hvertfall, orker ikke tanken på at Høyre vinner valget. Trenger en lang pause fra dem. 5
brainstorm Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 2 minutter siden, Ukjent. said: Jeg tror også det blir Vedum. Så kommer AP når de ser at det å åpne ikke fører til katastrofe i andre land. Håper jeg hvertfall, orker ikke tanken på at Høyre vinner valget. Trenger en lang pause fra dem. Ja vingle-Jonas dilter nok etter, samtidig kan han jo håpe på at arbeidsledigheten holder seg høy frem til valget. Nesten grunn god nok til å ha tiltak til september fra hans ståsted.
Collan Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 8 hours ago, Example said: https://www.nettavisen.no/nyheter/fire-faser-nar-norge-skal-gjenapnes-lettelser-tidligst-i-mai/s/12-95-3424093712 Dette er selvfølgelig deprimerende lesning, men ingen overraskelse. Samtidig tror jeg nok at Gulvåg og co har dårligere tid enn det. Det er ikke snakk om store lettelser heller før nærmere høsten. Så god tid har du ikke, Gulvåg. Ja, det er ditt ansvar å holde kapasiteten god på intensivavdelinger i Norge, men fordi du og resten av landets helsetopper ikke har gjort jobben sin, så kan du ikke legge ansvaret over på alle andre i Norge. Jeg tror ikke jeg er alene om å tenke at man skal ha sommerferie i år. De færreste kommer til å støtte strenge tiltak gjennom den. Klokken tikker, Gulvåg og Høie. Dere har ikke så god tid. Jeg synes FHI og Helsedirektoratet har gjort en ganske bra jobb, men det nå politikerne som fatter de endelige beslutningene. Det var Regjeringen som lot arbeidsinnvandrere slippe karantene høsten 2020, noe som var det viktigste bidraget til bølgen vi fikk i november. Det var Regjeringen som slepte beina etter seg i tvungen kontroll på flyplassene. På den positive siden vil vi selv med dårlig tilgang på vaksiner sannsynligvis ha vaksinert minst 50% av befolkningen i begynnelsen av juni, sannsynligvis enda mer. Det, sammen med at viruset sprer seg dårligere når det blir varmere i været, vil høyst sannsynlig bidra til lav smittespredning når den tid kommer. 6
Example Skrevet 25. februar 2021 Forfatter #15 Skrevet 25. februar 2021 Collan skrev (10 minutter siden): Jeg synes FHI og Helsedirektoratet har gjort en ganske bra jobb, men det nå politikerne som fatter de endelige beslutningene. Det var Regjeringen som lot arbeidsinnvandrere slippe karantene høsten 2020, noe som var det viktigste bidraget til bølgen vi fikk i november. Det var Regjeringen som slepte beina etter seg i tvungen kontroll på flyplassene. På den positive siden vil vi selv med dårlig tilgang på vaksiner sannsynligvis ha vaksinert minst 50% av befolkningen i begynnelsen av juni, sannsynligvis enda mer. Det, sammen med at viruset sprer seg dårligere når det blir varmere i været, vil høyst sannsynlig bidra til lav smittespredning når den tid kommer. Ikke nødvendigvis uenig i det. Det jeg sikter til er del dårlige kapasiteten vi har, og mye handler finansieringsmodeller. Særlig at enkelte områder med så mange mennesker har så dårlig intensivkspasitet er en skandale. Og det må helsetoppene ta ansvar for. Både den politiske ledelsen og byråkratiet. Det samme gjelder vaksinestrategi. Om vi går inn i sommeren med strenge restriksjoner i år, er ikke det virusets feil. 2
mima Skrevet 25. februar 2021 #16 Skrevet 25. februar 2021 De skal vel behandle oss som kriminelle en stund til.. ikke reise ut av landet (er mulig men må sitte isolert i 10 dager etterpå), begrensinger på besøk, ikke lov med dans ute, ikke bryllupsfester, begrensinger på begravelser, bli konstant behandlet som mulig smittet, splittede familier, mister jobben osv. Venter bare på påbud om elektronisk fotlenke. 5
kankankan Skrevet 25. februar 2021 #17 Skrevet 25. februar 2021 Er det så ille nå? Jeg lever et relativt vanlig liv innenfor smittevernrådene, og synes ikke at dette offeret er så stort? Hva skjer med solidariteten med de svakeste i samfunnet? Jeg klarer ikke å tenke meg at jeg skulle mene at de bare får tilpasse seg eller i verste fall dø for at jeg skal få leve hundre prosent som vanlig? 5
Psilocybe Skrevet 25. februar 2021 #18 Skrevet 25. februar 2021 (endret) brainstorm skrev (5 timer siden): Så langt har det vært hard konkurranse om å foreslå de strengeste tiltakene. Og attpåtil viser visst de troverdige(?) meningsmålingene at Erna blir mer og mer populær jo strengere hun er. Dette forumet (og resten av nettet) er også et tydelig bevis på at folk flest tilsynelatende ønsker seg mye strengere restriksjoner enn vi har i dag. Når "opposisjonen" (haha) ser at Ernas popularitet øker i takt med styrken på restriksjonene hennes, har de incentiv for å foreslå enda strengere restriksjoner. Valgkampen blir altså en konkurranse om å overby hverandre i styrken på lockdowns. Og det er jo helt greit, siden restriksjoner ikke har noen pris, hverken menneskelig eller økonomisk. Endret 25. februar 2021 av Psilocybe 4
Example Skrevet 25. februar 2021 Forfatter #19 Skrevet 25. februar 2021 kankankan skrev (30 minutter siden): Er det så ille nå? Jeg lever et relativt vanlig liv innenfor smittevernrådene, og synes ikke at dette offeret er så stort? Hva skjer med solidariteten med de svakeste i samfunnet? Jeg klarer ikke å tenke meg at jeg skulle mene at de bare får tilpasse seg eller i verste fall dø for at jeg skal få leve hundre prosent som vanlig? Det at man ikke merker noe selv, betyr ikke at mange ikke merker det. Hundretusener står uten jobb, mange sliter voldsomt psykisk, mange barn og unge blir frarøvet viktige år fra oppveksten sin. Kapasiteten på psykiatriske avdelinger er sprengt, og mange får ikke hjelp. 8
Tanuki Skrevet 26. februar 2021 #20 Skrevet 26. februar 2021 6 hours ago, mima said: ikke reise ut av landet (er mulig men må sitte isolert i 10 dager etterpå), Så lenge de fleste land har restriskjoner på innreise, som negativ covidtest, 2 uker selvbetalt karantene, så spiller det vel liten rolle om Erna "lar" folk reise til utlandet eller ikke. 2
Anbefalte innlegg