AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Hei. Jeg er i et godt og stabilt forhold nå, vært sammen over et år. Likevel har jeg angst. Jeg skjønner at mye av dette handler om det jævlige forholdet jeg hadde før denne nye, gode mannen. Eksen skiftet personlighet etter noen mnd, vart sinna, oppfarende, sjalu og kontrollerende. Eller stille sint, med et svart blikk.. Kunne slå i ting viss han fikk nok. Jeg var redd for han til slutt. Var langt nede etter bruddet, og gikk i terapi. Føler jeg plukket opp bitene av meg selv og hadde det bra da jeg møtte nåværende kjæreste. Klarer likevel ikke slappe av og nyte ting. Venter liksom hele tiden på at han skal bli sint på meg og forandre personlighet.. Det har ikke skjedd hittil. Vi har snakket lite om ekser, og jeg har ikke klart å fortelle noe om dette, da jeg trodde jeg hadde lagt det bak meg. Legen sier jeg har generalisert angst/depresjon. Hvor åpen skal man være om fortiden? Poenget med terapien nå er bl.a. at man skal lære å ikke henge seg opp i fortiden. Men føler likevelnjrg burde fortelle noe til min nye kjæreste om hvorfor ting har blitt vanskelig. Tanker mottas med takk 😊 Anonymkode: 04a22...e51
ekkoet Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Om du forteller det til ham - er det for hans skyld eller din skyld?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 Synest sånne ting er naturlig å fortelle om. Anonymkode: 1fce7...757 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 Om det påvirker forholdet ditt nå, og han merker at alt ikke fungerer helt greit og lurer på hvorfor, er det best å fortelle. Men ikke utbroder. Det er en livserfaring, og det får vi alle iløpet av et liv på godt og vondt. Det er ikke hans oppgave å "fikse" fortiden din, men det kan være greit for han å vite at du fortsatt opplever usikkerhet. Det viktigste er at du nå åpner opp for at dette er et godt forhold, og legger det vonde forholdet bak deg. Det verste som kan skje er at du forblir i fortiden, og dermed ødelegger for nåtiden og fremtiden. Anonymkode: 52ff5...3a4 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 ekkoet skrev (12 minutter siden): Om du forteller det til ham - er det for hans skyld eller din skyld? For at han skal kunne forstå litt om hvorfor ting er vanskelig nå. For min del har jeg ikke lyst å bruke et sekund til på å tenke på denne eksen.. Anonymkode: 04a22...e51 3
Hr. Aktiv Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 Ja du skal fortelle dette. Det har med hvordan han nye skal plassere seg i forhold til deg. 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 Dette vil påvirke hvordan du oppfører deg. Holder du det hemmelig, vil han jo se at noe er galt, men ikke hva! Er det dating, trenger du ikke å si noe, men er det alvor, så bør du fortelle det. Fortsette med terapi, og inkludere han i det Anonymkode: 59f1b...305 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Ja, du bør fortelle, men velg gjerne ord som "forrige relasjon", og "materiell vold", og hold det overordnet. Gjør det om til faktum om det som var problematisk, det gjør det også enklere for deg å forklare. Og så lar du det ligge. Jeg tror feilen mange gjør når de først åpner opp er at det er lett å bruke den nye kjæresten som psykolog, og fortsette å dele. I små doser og om begge er komfortable med det er det selvfølgelig greit, men at det stadig er snakk om fortiden vil raskt være vondt for en ny kjæreste. Kommer jo selvfølgelig an på hvordan han er. Men jeg kjenner meg selv, jeg vet jo at fortiden er der, men det å få den konkretisert liker jeg ikke, da det raskt gir bilder i hodet mitt. Anonymkode: 91df4...500 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 Om dette påvirker deg i hverdagen og i deres relasjon kan og bør du fortelle. Men du behøver ikke gå i detaljer (om ikke det et noe som er greit for dere). Jeg har opplevd seksuell vold i forhold, og det påvirker meg til den grad at det er noe jeg er nødt til å ta opp med nye relasjoner. Men jeg går ikke i detaljer, jeg sier at det påvirker meg slik og slik, og at jeg kan reagere sånn og sånn, og da trenger jeg dette og hint. Anonymkode: 8b0a8...956 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 Virker som mange er mer opptatt av sin egen urimelige sjalusi og "bilder i hodet" enn at kjæresten skal kunne være åpen om traumatiske ting som har skjedd. Jeg ønsker i hvert fall at mitt forhold skal være preget av åpenhet og gjensidig støtte, og om det er "vondt" for meg å høre om en eks er veldig underordnet så lenge dette er noe min kjæreste sliter med. Det er langt vondere å være den som bærer på en historie og i tillegg må skjule dette. Kan uansett ikke se for meg at jeg hadde blitt sjalu av å høre om en grusom eks, hadde bare satt pris på tilliten og forstått mer av kjærestens sårbarhet og reaksjonsmønster. For meg er det helt naturlig å dele hva som preger psyken i hverdagen, på samme måte som det er naturlig å fortelle at man har opplevd mobbing, dårlige familierelasjoner eller annet. Å trekke fram fortiden konstant eller å bruke kjæresten som psykolog er så klart ikke bra, men virker ikke som TS er der - hun har jo allerede oppsøkt profesjonell hjelp/terapi, og er i en prosess hvor hun også tar tak i tingene på egen hånd. Anonymkode: ee3c3...54c 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 Tusen takk for at dere deler tankene deres ❤️ Tenker også nå at det er lurt og nødvendig å fortelle litt. Et forhold som skal være solid og vare bør tåle dette.. TS. Anonymkode: 04a22...e51 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Virker som mange er mer opptatt av sin egen urimelige sjalusi og "bilder i hodet" enn at kjæresten skal kunne være åpen om traumatiske ting som har skjedd. Jeg ønsker i hvert fall at mitt forhold skal være preget av åpenhet og gjensidig støtte, og om det er "vondt" for meg å høre om en eks er veldig underordnet så lenge dette er noe min kjæreste sliter med. Det er langt vondere å være den som bærer på en historie og i tillegg må skjule dette. Kan uansett ikke se for meg at jeg hadde blitt sjalu av å høre om en grusom eks, hadde bare satt pris på tilliten og forstått mer av kjærestens sårbarhet og reaksjonsmønster. For meg er det helt naturlig å dele hva som preger psyken i hverdagen, på samme måte som det er naturlig å fortelle at man har opplevd mobbing, dårlige familierelasjoner eller annet. Å trekke fram fortiden konstant eller å bruke kjæresten som psykolog er så klart ikke bra, men virker ikke som TS er der - hun har jo allerede oppsøkt profesjonell hjelp/terapi, og er i en prosess hvor hun også tar tak i tingene på egen hånd. Anonymkode: ee3c3...54c Absolutt alle i tråden har oppmuntret til å dele..... Så hvem er "mange"? Anonymkode: 91df4...500 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 Enig med drg ts i at et splid menneske /forhold tåler at du forteller, jeg valgte å være åpen med ny kjæreste. Var redd, men han taklet det, for meg var det nødvendig, tøffe tak bpde du og jeg har opplevd. Og vi trenger at ny partner kan stå i det. Men dersom du trenger psykolog, så er det viktig å gjøre det, jeg kontaktet Epitel, d hjalp meg. Og dersom jeg trenger å snakke med en venninne om det, så gjør jeg det når jeg er alene. Masse lykke til, det blir bedre, og husk null kontakt med eks, og ikke vis eks hvordan du sliter. Anonymkode: f5ff8...d2a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig med drg ts i at et splid menneske /forhold tåler at du forteller, jeg valgte å være åpen med ny kjæreste. Var redd, men han taklet det, for meg var det nødvendig, tøffe tak bpde du og jeg har opplevd. Og vi trenger at ny partner kan stå i det. Men dersom du trenger psykolog, så er det viktig å gjøre det, jeg kontaktet Epitel, d hjalp meg. Og dersom jeg trenger å snakke med en venninne om det, så gjør jeg det når jeg er alene. Masse lykke til, det blir bedre, og husk null kontakt med eks, og ikke vis eks hvordan du sliter. Anonymkode: f5ff8...d2a "solid.. Anonymkode: f5ff8...d2a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #15 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): "solid.. Anonymkode: f5ff8...d2a Takk, og takk for at du deler 😊 Eks er blokkert for evig og alltid. Nekter å la konsekvensene av livet med han ødelegge for meg nå!! Ts Anonymkode: 04a22...e51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå