Gå til innhold

Tror dere dagens velferdsordning blir dårligere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Druid skrev (3 minutter siden):

Pensjon er ikke velferdsordning. Har aldri vært det, kommer ikke til å bli det. 

For øyeblikket er den politiske tankegangen at pensjon er en forvaltningsprosess. Noe av konsekvensen av dette, er at du som person kan sterkt påvirke pensjonen din, og derfor anbefales det at man sparer selv. Det gir noen helt andre avkastninger å basere seg på risiko enn trygghet, som er grunnlaget for grunnpensjonen.

Så svaret er at pensjonsordninge for deg er mange ganger bedre enn for tidligere generasjoner, men DU MÅ ta noe ansvar for å sikre at den blir det, og det betyr at du får pensjonsmuligheter nå som er veldig lukrative.  

SSB er uenig med deg.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/hva-viser-de-ulike-statistikkene-om-tilknytning-til-velferdsordninger

Anonymkode: bb672...219

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

På det sentrale østlandsområdet så hadde dette gått for 20-25 år siden.

Nå studerer man til 27. Blir førstegangsforeldre ved 31. Så har paret 600.000 i studielån, 4mill i huslån. Og dette skal man kvitte seg med på 30år i arbeidslivet. I tillegg kommer oppussing, biler, Evt. hytter og barns m.fritid osv. 2 barn koster minimum 2 millioner.

Oppå dette skal man legge av til pensjon? For

For veldig mange som typisk sykepleier gift med lærer går ikke regnestykket opp. Man går inn i alderdommen med gjeld og halvert inntekt. Enebolig er mindre verdt enn Evt.leilighet så det er ikke bare å frigjøre de midlene heller.

Tror dessverre veldig mange har sett sine foreldre hatt det romslige og greit og tenkt at slik blir det for oss og. Det blir en kalddusj for mange når de oppdager at de omtrent blir fattige.

Allerede nå driver dagens pensjonister og spiser opp sine egne eiendommer med rammelån for å overleve.

Les Brochmanns rapporterten og nylig fremlagt langtidsmelding.

Det er bare en ting å gjøre. Stram i livreima nå. Billigere bil, dropp hytta, ned i boligstandard (område). Og salt ned.

Anonymkode: 68c3e...232

Oppriktig talt nysgjerrig på om det er vanlig? :) Kanskje jeg er bare heldig med mine foreldre? :ler: 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jupp. Det er en populær misforståelse. Og jeg kommer til å bruke hver eneste innlegg for å drepe den, for den er farlig. 

Velferdsordninger er de ytelsene staten gir over statsbudsjettet på årlig basis. Det er på mange måter utbyttet av at vi har ett samfunn og at dette har overskudd. De erstatter alle disse frivillige organisasjonene og religiøse støtteorganisasjoner som finnes andre steder.   

Pensjon er en trygdeordning, det er en forpliktelse som går over personens fulle livstid.  Det er statens forpliktelse over tid.

For å synliggjøre forskjellen : Når Norge får dårlig økonomi, er det velferdsordningene som først blir kuttet. Så overfører man arbeidslivkostnadene, som dagpenger og sykepenger til arbeidsgiverene (Hvilket øker kostnadene med 20 %). Man ber folk betale mer egenandeler og  følgelig får man helseforsikringer.  Etterpå det slutter man å bygge veier.

Først når alt annet i statsbudsjettet er kuttet, kan man se på pensjon. 

Da er Norge konkurs og Pensjonister er de som skal ha boet. 

Dette er grunnen til at hver gang vi diskuterer: "Bør vi ikke gi pensjonistene mer? ", går politikerene "Vill ikke!!"

De forstår at hver krone nå, er mange tusen kroner over tid, som betyr at handlingsrommet for faktisk å utvikle Norges økonomi over statsbudsjettet (du vet, det de blir valgt for å spille innen), svekkes.

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (Akkurat nå):

Jupp. Det er en populær misforståelse. Og jeg kommer til å bruke hver eneste innlegg for å drepe den, for den er farlig. 

Velferdsordninger er de ytelsene staten gir over statsbudsjettet på årlig basis. Det er på mange måter utbyttet av at vi har ett samfunn og at dette har overskudd. De erstatter alle disse frivillige organisasjonene og religiøse støtteorganisasjoner som finnes andre steder.   

Pensjon er en trygdeordning, det er en forpliktelse som går over personens fulle livstid.  Det er statens forpliktelse over tid.

For å synliggjøre forskjellen : Når Norge får dårlig økonomi, er det velferdsordningene som først blir kuttet. Så overfører man arbeidslivkostnadene, som dagpenger og sykepenger til arbeidsgiverene (Hvilket øker kostnadene med 20 %). Man ber folk betale mer egenandeler og  følgelig får man helseforsikringer.  Etterpå det slutter man å bygge veier.

Først når alt annet i statsbudsjettet er kuttet, kan man se på pensjon. 

Da er Norge konkurs og Pensjonister er de som skal ha boet. 

Dette er grunnen til at hver gang vi diskuterer: "Bør vi ikke gi pensjonistene mer? ", går politikerene "Vill ikke!!"

De forstår at hver krone nå, er mange tusen kroner over tid, som betyr at handlingsrommet for faktisk å utvikle Norges økonomi over statsbudsjettet (du vet, det de blir valgt for å spille innen), svekkes.

Mao er pensjon en velferdsordning. Siden staten bestemmer om denne skal eksistere eller ikke, er den nettopp det.

Om du bruker en haug med innlegg på å "drepe misforståelsen" endrer ingenting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mao er pensjon en velferdsordning. Siden staten bestemmer om denne skal eksistere eller ikke, er den nettopp det.

Om du bruker en haug med innlegg på å "drepe misforståelsen" endrer ingenting.

Nei. nettopp fordi Staten ikke kan bestemme at imorgen skal vi fjerne pensjonen. 

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (Akkurat nå):

Nei. nettopp fordi Staten ikke kan bestemme at imorgen skal vi fjerne pensjonen. 

Men staten kan altså bestemme at de skal fjerne pensjonen, iom at det var staten som innførte den.

De bør ikke, men kunne altså gjort det. Om du ikke skjønner at alle politiske vedtak kan gjøres om/reverseres, er det fint lite vi kan gjøre for deg.

• Liker 1
Skrevet

Håper virkelig at velferdsordningene reduseres, spesielt sykepenger og uføretrygd. Altfor høyt skattetrykk på de som faktisk arbeider. Vi har jo stemmerett vi også. Fortsetter å stemme blått ved neste valg. 

Anonymkode: 65a32...d14

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Takk for mange gode innlegg. Jeg var ganske kortfattet i hovedinnlegget, men det er klart at jeg er bekymret for velferden i Norge. Det er «spådd» at det vil være 2 i arbeid per pensjonist om x antall år (korriger meg om jeg husker feil). Det er sikkert en unødvendig bekymring, men det er klart jeg tenker på «hva hvis» for fremtiden.

Det ene er at jeg vil ha en tidlig pensjon (forhåpentligvis ikke jobbe til 67 som er dagens pensjonsalder, håper på å kunne gå av med AFP ved 62 eller noe). Da forutsetter det at jeg må spare de (muligens) 35-40 årene jeg har igjen i arbeidslivet. Man blir jo litt «skremt» av at vi i dag skatter for blant annet dagens pensjonsordninger (de som er pensjonist idag), men at man med all sannsynlighet ikke vil få det når jeg går av med pensjon. 

Ønsker ingen uføredebatt - for jeg er absolutt 100% for den flotte ordningen vi har for de som er syke og jeg vet at det er lite man får utbetalt som uføretrygdet. Man ser jo en økende statistikk på de som er uføretrygdet, og det er klart jeg tenker på om det er holdbart over tid og hva skjer med velferdsordninger da. Det jeg tenker er å forsikre meg hvis jeg skulle bli syk i fremtiden. Ønsker gjerne noen tips om noen har forsikret seg - livsforsikring kanskje? Eller er det en unødvendig bekymring? Hehe, man vil jo sikre at ikke alt går til helvete om man en gang blir syk 😬

Anonymkode: 372d6...401

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...