AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Tror dere dagens velferdsordning blir dårligere med tiden? Jeg er i 20-årene og har fått oppfordring om å spare til pensjon selv - det er ikke sikkert at pensjonsordningen når jeg blir pensjonist vil være i nærheten av det den er i dag. Anonymkode: 372d6...401
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Først bør du spare til å kjøpe bolig, og så bør du begynne å spare til pensjon. Det råder Hallgeir Kvadsheim til også. Når det gjelder pensjonsordningene så er de allerede blitt mye dårligere. Nå må man spare selv ved siden av om du ikke vil leve en kjip pensjonisttilværelse. Anonymkode: 7fc1d...666 3
Sylveon Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror dere dagens velferdsordning blir dårligere med tiden? Jeg er i 20-årene og har fått oppfordring om å spare til pensjon selv - det er ikke sikkert at pensjonsordningen når jeg blir pensjonist vil være i nærheten av det den er i dag. Anonymkode: 372d6...401 Det er med 100 % sikkerhet at de ikke vil være i nærheten av det som de er i dag. Jeg vil anbefale boligkjøp før du begynner med pensjonssparing. Vi har prioritert nedbetaling av boliglån. Er i 30-årene. For oss så er det en god sikkerhet å ha et sted å bo når pensjonsalderen kommer, sånn at vi har rom til å tenke på andre ting. Å leie i pensjonsalderen vil jeg ikke anbefale. Det er forventet at det blir nedtrappinger med dagens velferdsordninger. Staten har ikke råd til å holde det gående på den måten som de gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Først bør du spare til å kjøpe bolig, og så bør du begynne å spare til pensjon. Det råder Hallgeir Kvadsheim til også. Når det gjelder pensjonsordningene så er de allerede blitt mye dårligere. Nå må man spare selv ved siden av om du ikke vil leve en kjip pensjonisttilværelse. Anonymkode: 7fc1d...666 Ja, jeg eier enebolig 😊 ja ikke sant, er allerede godt i gang og har over 400 000 kr i fond og aksjer, så det vil vokse med tiden! Det er da tenkt til pensjon og eventuelle kriser. Anonymkode: 372d6...401 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Først bør du spare til å kjøpe bolig, og så bør du begynne å spare til pensjon. Det råder Hallgeir Kvadsheim til også. Dette!! kjøp bolig og nedbetal den, deretter sitter du med flere tusen i mnd du kan spare til pensjon da du ikke lenger betaler boliglån. Anonymkode: 2ccbe...e95
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette!! kjøp bolig og nedbetal den, deretter sitter du med flere tusen i mnd du kan spare til pensjon da du ikke lenger betaler boliglån. Anonymkode: 2ccbe...e95 På det sentrale østlandsområdet så hadde dette gått for 20-25 år siden. Nå studerer man til 27. Blir førstegangsforeldre ved 31. Så har paret 600.000 i studielån, 4mill i huslån. Og dette skal man kvitte seg med på 30år i arbeidslivet. I tillegg kommer oppussing, biler, Evt. hytter og barns m.fritid osv. 2 barn koster minimum 2 millioner. Oppå dette skal man legge av til pensjon? For For veldig mange som typisk sykepleier gift med lærer går ikke regnestykket opp. Man går inn i alderdommen med gjeld og halvert inntekt. Enebolig er mindre verdt enn Evt.leilighet så det er ikke bare å frigjøre de midlene heller. Tror dessverre veldig mange har sett sine foreldre hatt det romslige og greit og tenkt at slik blir det for oss og. Det blir en kalddusj for mange når de oppdager at de omtrent blir fattige. Allerede nå driver dagens pensjonister og spiser opp sine egne eiendommer med rammelån for å overleve. Les Brochmanns rapporterten og nylig fremlagt langtidsmelding. Det er bare en ting å gjøre. Stram i livreima nå. Billigere bil, dropp hytta, ned i boligstandard (område). Og salt ned. Anonymkode: 68c3e...232 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 Ja, velferdsordningene vil bli dårligere. Det første de går løs på etter coronaen, er uføretrygden. Det er prediket at vi får en økning i uføre på over 10% bare på senskadene fysisk. Så kommer de psykiske tilfellene i tillegg. Gud vet hvor mange de vil utgjøre, men det er nok mye mer enn de fysiske senskadene. Regjeringen er fullt klar over at dette kommer til å inntreffe, så de er nok i gang for å demme opp for dette allerede. Anonymkode: bb672...219 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På det sentrale østlandsområdet så hadde dette gått for 20-25 år siden. Nå studerer man til 27. Blir førstegangsforeldre ved 31. Så har paret 600.000 i studielån, 4mill i huslån. Og dette skal man kvitte seg med på 30år i arbeidslivet. I tillegg kommer oppussing, biler, Evt. hytter og barns m.fritid osv. 2 barn koster minimum 2 millioner. Oppå dette skal man legge av til pensjon? For For veldig mange som typisk sykepleier gift med lærer går ikke regnestykket opp. Man går inn i alderdommen med gjeld og halvert inntekt. Enebolig er mindre verdt enn Evt.leilighet så det er ikke bare å frigjøre de midlene heller. Tror dessverre veldig mange har sett sine foreldre hatt det romslige og greit og tenkt at slik blir det for oss og. Det blir en kalddusj for mange når de oppdager at de omtrent blir fattige. Allerede nå driver dagens pensjonister og spiser opp sine egne eiendommer med rammelån for å overleve. Les Brochmanns rapporterten og nylig fremlagt langtidsmelding. Det er bare en ting å gjøre. Stram i livreima nå. Billigere bil, dropp hytta, ned i boligstandard (område). Og salt ned. Anonymkode: 68c3e...232 Paret? Foreldre? Det er mange som er alene/uten barn Anonymkode: 0e478...cb3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 Jeg våger meg til å skrive at folk kanskje bør fire litt på kravene? Er det nødvendig å eie bolig samtidig med at man har hytte, flere biler og dyre ferier? Kanskje folk skal tenke på hva som egentlig er nødvendig? Anonymkode: cac7c...956 5
Gjest Lasox Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tror dere dagens velferdsordning blir dårligere med tiden? Jeg er i 20-årene og har fått oppfordring om å spare til pensjon selv - det er ikke sikkert at pensjonsordningen når jeg blir pensjonist vil være i nærheten av det den er i dag. Anonymkode: 372d6...401 Ja, uten tvil. For at landet skal fortsette å vokse så må vi i "millennial" generasjonen fortsette i samme tempo som våre foreldre gjorde med å ta opp lån til forbrukslån og boligmarkedet. Det kommer ikke til å skje. Foreldrene våre ble indirekte lurt av bedriftene til å tro at det var "bra" for kunden til å ta opp forbrukslån. Mange av oss som kjenner til foreldre idag har sett hvilken negativ påvirkning det har hatt. Høye renter som må betales tilbake over lengre tid vil sette enhver tilbake i tid økonomisk i flere år. Stresset av å ha lønning-til-lønning med null kroner i overskudd har uten tvil påvirket vår generasjon til at vi er rett og slett nødt til å spare penger for å bruke det på handel. Det har vært dusenvis av kanaler på youtube og andre nettsider om personlig økonomi, og vil tro mange av i vår generasjon ønsker å ha en større frihet og mindre stressende hverdag når det kommer til økonomien slik at vi ikke kommer til å låne like mye som foreldrene våre gjorde tidligere. Det er det som kommer til å påvirke økonomien til både bedrifter, banker og økonomien til landet. Negativt. Men langsiktig så vil det hindre til at det vil bli så store finansielle kriser. Vi kommer fortsatt til å være nødt til å låne til kjøp av hus selv om det begynner å bli en trend av å gå over til minihus, men det vil ta lang tid før det vil begynne å påvirke økonomien negativt. Mye av gjelden som vi tar opp går som forbrukslån og boliglån går tilbake til økonomien slik at den vokser rask, for rask. Når den trenden begynner å snu så vil økonomien "krympe", og staten vil ha mindre skatter og inntekter. Lønningene vokser saktere. Stagnere eller krympe evt? Robotene vil også begynne å ta over store andeler av jobbene våre. Så de mister også en del skatter og avgifter der noe som vil uten tvil sørge for at økonomiene til forskjellige landene vil uten tvil ha mindre penger å rutte med til når vår generasjon er pensjonister noe som vil sørge for at vi vil få dårligere tilbud til velferden. De har allerede begynt å kutte ned på velferden med den blå-blå regjeringen. Så lurt av deg å spare tidlig til pensjonstilværelsen. Har ingen tro på at det skal forsvinne, men at den kommer til å krympe? Uten tvil. Endret 25. februar 2021 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 Den beste pensjonssparingen man kan gjøre er å kjøpe seg eiendom og bolig, holde det godt ved like i alle år, for så gå i en pensjonstilværelse gjeldsfri med oppusset bolig (som da er verdt mange millioner og kan selges ved behov). Klarer du da også å ha en rimelig ny bil som også er nedbetalt, samt ellers står godt i det med tålig normal bufferkonto som du har spart opp gjennom mange år, så har du det fint som pensjonist uansett! Dessuten så blir ikke alle av oss pensjonister. Pensjonistalderen vil øke med årene. Noen vil bli rammet av sykdom og elendighet. Ergo, det er tragisk å leve på "fattigkassen" hele livet for å spare seg opp pensjon, også blir du ikke gammel hvis du først rekker å bli pensjonst. Spar i hvert fall ikke i offentlige pensjonsfond, altså at pengene dine er låst. Spar heller i private fond, slik at pengene alltid er dine underveis, hvis du føler du må spare. Anonymkode: 410c5...115 1
Gjest Lasox Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den beste pensjonssparingen man kan gjøre er å kjøpe seg eiendom og bolig, holde det godt ved like i alle år, for så gå i en pensjonstilværelse gjeldsfri med oppusset bolig (som da er verdt mange millioner og kan selges ved behov). Klarer du da også å ha en rimelig ny bil som også er nedbetalt, samt ellers står godt i det med tålig normal bufferkonto som du har spart opp gjennom mange år, så har du det fint som pensjonist uansett! Dessuten så blir ikke alle av oss pensjonister. Pensjonistalderen vil øke med årene. Noen vil bli rammet av sykdom og elendighet. Ergo, det er tragisk å leve på "fattigkassen" hele livet for å spare seg opp pensjon, også blir du ikke gammel hvis du først rekker å bli pensjonst. Spar i hvert fall ikke i offentlige pensjonsfond, altså at pengene dine er låst. Spar heller i private fond, slik at pengene alltid er dine underveis, hvis du føler du må spare. Anonymkode: 410c5...115 Ja, godt tips når det kommer til bilen. Skaff deg en rimelig/billig bil dersom du skal ha deg det. Billån og alle andre kostnader tilknyttet til bil fører til veldig mange ekstra kostnader. Anbefaler på det aller sterkeste å ta bussen eller tog på lengre strekninger dersom det er mulighet for det. Det er ihvertfall ikke noe vits å kaste bort en halv million kroner om du ikke har det til overs på en bil. Ingen vits å prøve og imponere andre som du ikke kjenner eller "hater".
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 Lasox skrev (7 minutter siden): Ja, godt tips når det kommer til bilen. Skaff deg en rimelig/billig bil dersom du skal ha deg det. Billån og alle andre kostnader tilknyttet til bil fører til veldig mange ekstra kostnader. Anbefaler på det aller sterkeste å ta bussen eller tog på lengre strekninger dersom det er mulighet for det. Det er ihvertfall ikke noe vits å kaste bort en halv million kroner om du ikke har det til overs på en bil. Ingen vits å prøve og imponere andre som du ikke kjenner eller "hater". Angående bil og det å være ung. Jeg brukte mye penger på bil når jeg var yngre. Kjøpte nye og flotte biler til 400.000,- (datidens nybilpris), hadde dem i ca 4 år, og solgte for rundt 200.000,-. Altså et verditap på ca 50.000,- i året. Nå koster en nybil fort 600.000 - 800.000,-, og etter 4 år får du kanskje mellom 350.000 - 450.000 ut ifra disse prisene. Dermed er verditapet enda større pr. år nå med dagens priser. I tillegg kommer høye renter, som fort utgjør mellom 30.000 - 40.000 i året. Leasingavtaler er av akkurat samme ulla. Ikke tro det er så mye billigere for deg. Dette har jeg helt sluttet med. Ingen trenger en nybil i dag til den prisen! Det er økonomisk mord i det lange livsløp. Jeg kjøper nå en bra bruktbil til rundt 100.000 cash som jeg har i 5 eller 6 år, for så selge til rundt 50.000,- cash. Et verditap på ca 10.000,- disse årene. Ingen renter i tillegg. Greit det kommer fort noen reparasjoner her og der på en eldre bil, men dette blir motveid mot disse enormt dyre servicene som du må ha på en nybil nesten hvert eneste år for å i det hele tatt klare å beholde mobilitetsgarantien. På en eldre bil så trenger man ikke være SÅ nøye, man kan gjøre ting selv (skifte filterene f.eks) og "spesialbestille" servicer (f.eks KUN oljeskift). Hvis man gidder. Med vanlig dagligdags bruk så er det ingen som trenger en f.eks en Volvo til 800.000 stående i garasjen. En Volvo til 100.000 gjør faktisk akkurat samme jobben, bare 10 ganger billigere! Noe av det mest økonomisk idiotiske jeg ser er vanlige folk med middels god lønn og store lån oppetter pipa kjøper seg en splitter ny bil til f.eks 700.000,-, fordi dem bruker den til å kjøre på jobb og trening 5 ganger i uka. Anonymkode: 410c5...115 1
Jr.Garcon Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tror dere dagens velferdsordning blir dårligere med tiden? Jeg er i 20-årene og har fått oppfordring om å spare til pensjon selv - det er ikke sikkert at pensjonsordningen når jeg blir pensjonist vil være i nærheten av det den er i dag. Anonymkode: 372d6...401 Nei, ikke nevneverdig - selv om det er av betydning hvem som er i regjering. Er du interessert i pensjon og sykepenger fremover bør du jo f.eks. ikke stemme MDG, og er du i nærheten av en normal lønsstaker så bør du selvfølgelig stemme et tålig sosialistisk parti - AP, SP osv. Det vanlige folk ikke får fra sosialistene vil de aldri få av de borgerlige. Tror vi får en kraftig innstramming i patetisk pengebruk - det blir ikke mer stupetårn til 10 mill, "kunst" langs E6 til x mill og unødvendige utsiktstårn til 600 mill. Stopper man det som er av bistand og innvandring så er man langt på vei i mål, hvis det også kombineres med at man reelt sett legger til rette for folk med redusert arbeidsevne i arbeidslivet. Høyere skatt for de som helt åpenbart har mulighet til å bidra mer må også til. Ingen bør uansett bekymre seg for pensjonen flere tiår frem i tid hvis vi fortsetter forbruket slik vi har gjort de siste 10-20 årene. Skal den enkelte ta 20 flyreiser i året, ny mobil og tv hver 6 måned, fastfashion og eie 70 gensere, 30 par sko osv. Så er det 100% sikkert at kloden går til helvete i løpet av 10-20 år uansett. (Det er dog ikke noe argument for å stemme MDG - de vil ruinere Norge på alle andre områder enn miljømessig).
Trøndere1 Skrevet 25. februar 2021 #15 Skrevet 25. februar 2021 Jeg håper da virkelig det. Vi har ordninger i dag som Norge på ingen måte har råd til. 2
Gjest byråkrati Skrevet 25. februar 2021 #16 Skrevet 25. februar 2021 Det egentlige spørsmålet er: vil det være økonomisk gunstig at Norge tar vare på de som har lite? Som regel vil svaret være ja, om svaret er nei har samfunnet kollapset og vi vil ha større problemer
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #17 Skrevet 25. februar 2021 Ja. Det blir økt fattigdom og dårligere pensjoner. Anonymkode: fc004...d0e
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #18 Skrevet 25. februar 2021 Ja, tror det allerede har blitt. verre under korona. Anonymkode: ed462...7f5
Druid Skrevet 25. februar 2021 #19 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tror dere dagens velferdsordning blir dårligere med tiden? Jeg er i 20-årene og har fått oppfordring om å spare til pensjon selv - det er ikke sikkert at pensjonsordningen når jeg blir pensjonist vil være i nærheten av det den er i dag. Anonymkode: 372d6...401 Pensjon er ikke velferdsordning. Har aldri vært det, kommer ikke til å bli det. For øyeblikket er den politiske tankegangen at pensjon er en forvaltningsprosess. Noe av konsekvensen av dette, er at du som person kan sterkt påvirke pensjonen din, og derfor anbefales det at man sparer selv. Det gir noen helt andre avkastninger å basere seg på risiko enn trygghet, som er grunnlaget for grunnpensjonen. Så svaret er at pensjonsordninge for deg er mange ganger bedre enn for tidligere generasjoner, men DU MÅ ta noe ansvar for å sikre at den blir det, og det betyr at du får pensjonsmuligheter nå som er veldig lukrative. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #20 Skrevet 25. februar 2021 Det er i praksis velgerne som bestemmer dette. Halve Norge er på en eller annen form for trygd / pensjon, det er politisk umulig å redusere velferdsordningene. Det stopper ikke før hver oljekrone er oppbrukt, og alle med formue har flytta ut av landet Anonymkode: 85f3f...0c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå