AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Ikke så veldig oppmuntrende....har en slitsom jobb i helsevesenet,med turnusarbeid...har ikke helse til å jobbe 100%. Sjekka på minpensjon at jeg vil få utbetalt 16000 når jeg pensjonerer meg om 20 år. Anonymkode: ad42a...bee
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Og hvor gammel er du da? Jeg har jobbet fulltid hele livet, men går jeg av som 64-åring, som generasjonen over meg kunne, vil jeg kun tjene 315.000 i året. Nå tjener jeg nesten 800.000. Anonymkode: 509bb...a77 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og hvor gammel er du da? Jeg har jobbet fulltid hele livet, men går jeg av som 64-åring, som generasjonen over meg kunne, vil jeg kun tjene 315.000 i året. Nå tjener jeg nesten 800.000. Anonymkode: 509bb...a77 44 Anonymkode: ad42a...bee
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 Det er realiteten, så derfor anbefales det på det sterkeste at man oppretter pensjonssparing tidlig. Flere burde ta innover seg det faktum at man på et tidspunkt i livet ikke lenger vil motta lønn. Så må man velge da, om man vil spare for å kunne opprettholde dagens forbruk også som pensjonist, eller innfinne seg med at man må legge om forbruksvanene sine. Anonymkode: 2d7e7...1fb 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Bytt jobb til noe som gjør at du kan jobbe 100% og start egen pensjonsparing. Anonymkode: 13727...d71 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 Ja, det vil være mange som får minstepensjon, og mitt inntrykk er at det også er er en del som blir overrasket over at de havner på sånn cirka minstepensjon selv om de har jobbet mye i løpet av livet (og gjerne fullt eller nesten fullt også). Men du har hvertfall sjekket, og har ennå ok tid til å begynne sparing. En annen måte å forberede seg på pensjonisttilværelsen på er investeringer eller eiendom/bolig (Mange eier egen bolig de kan selge og kjøpe noe mindre f. eks. eller at man realiserer verdier i sekundærbolig man ikke trenger lenger, leier den ut. e.l.) Noen arver også, men om man har flere medarvinger, så er det ikke sikkert det blir så mye på hver, så dette er ikke nødvendigvis noe man kan regne med. Anonymkode: 2dce8...f76 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bytt jobb til noe som gjør at du kan jobbe 100% og start egen pensjonsparing. Anonymkode: 13727...d71 Det kan også ta noen år å omskolere seg, noe som kan bety en tilværelse med ytterligere redusert eller ingen inntekt. Litt avhengig av yrket man utdanner seg til, så er det ikke nødvendigvis lurt å gjøre det fra et rent økonomisk perspektiv etter en viss alder. Anonymkode: 2dce8...f76
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke så veldig oppmuntrende....har en slitsom jobb i helsevesenet,med turnusarbeid...har ikke helse til å jobbe 100%. Sjekka på minpensjon at jeg vil få utbetalt 16000 når jeg pensjonerer meg om 20 år. Anonymkode: ad42a...bee Da er du ihvertfall blitt klar over tingenes tilstand. Og forstår kanskje hvorfor endel av oss forsøker og fortelle om dette. Og driverene er Nye landsmenn på trygd, uføreeksplosjon og i praksis nedleggelse av velferdsstaten. Problemet med påpeke dette er rasisme anklager, ufølsomme, kalkulator parti osv. Don fremtid er ikke reiser og fritid. Det er first price og fattigdom etter 40 år i jobb. Og hvis du tror arv etter dine foreldre vil hjelpe så er arveskatt det første sosialistisk regjering vil gjennomføre. Deretter vil de øke flyktninge kvotene til 9 Mill pr.stk og for å toppe hele greia skal olja avvikles. SV , AP, Rødt og MPG kommer til å kjøre hele greia i grøfta og det kommer til å gå fort. Men samvittigheten vil jo være god kanskje. Vi har jo hjulpet og støttet. Anonymkode: 30eea...846 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 Har selv jobbet i utlandet i 9 år og får noe av det samme utbetalt selv med en inntekt på godt over en mill. Statspensjonen i Storbritannia er jo ingenting så veier ikke opp. Men sparer da mye privat selvfølgelig. Men kjipt å betale så mye skatt og få så lite igjen Anonymkode: 37cb5...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 Har alle råd til sykehjemsplass med minstepensjon? Eller blir noen gamle satt på gata? Anonymkode: a55d5...44b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har alle råd til sykehjemsplass med minstepensjon? Eller blir noen gamle satt på gata? Anonymkode: a55d5...44b Ja, sykehjemsplass er vel hele lønna/trygda di uansett hvor mye eller lite du får inn, så er du skral nok, får du plass. Anonymkode: 509bb...a77 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 Jeg sitter litt kjipt i det selv. Har mastergrad med opprykk, ble kronisk syk rett før jeg var ferdig, men klarte å fullføre. Jobber derimot bare 50% og har blitt 50% pga sykdommen. Hadde ikke noe opptjening i arbeidslivet, så jeg får minsteytelse på uføretrygden. Hadde heller ingen uføreforsikring (det anbefales alle å skaffe seg, for man vet aldri!). Jeg har likevel klart å kjøpe en leilighet, og jeg anser den som min beste spareplan. Den vil jo bli godt på vei mot nedbetaling når jeg blir pensjonist, så sånn sett blir det mindre utgifter og mye mer verdier når pensjonisttiden kommer. Jeg vurderer å starte sparing i fond i tillegg, men kjenner for lite til det enda🤔 Kanskje det kunne vært noe for deg også? Anonymkode: 1bc63...f3e 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Da er du ihvertfall blitt klar over tingenes tilstand. Og forstår kanskje hvorfor endel av oss forsøker og fortelle om dette. Og driverene er Nye landsmenn på trygd, uføreeksplosjon og i praksis nedleggelse av velferdsstaten. Problemet med påpeke dette er rasisme anklager, ufølsomme, kalkulator parti osv. Don fremtid er ikke reiser og fritid. Det er first price og fattigdom etter 40 år i jobb. Og hvis du tror arv etter dine foreldre vil hjelpe så er arveskatt det første sosialistisk regjering vil gjennomføre. Deretter vil de øke flyktninge kvotene til 9 Mill pr.stk og for å toppe hele greia skal olja avvikles. SV , AP, Rødt og MPG kommer til å kjøre hele greia i grøfta og det kommer til å gå fort. Men samvittigheten vil jo være god kanskje. Vi har jo hjulpet og støttet. Anonymkode: 30eea...846 Akkurat! Har gitt opp å nevne noe av dette jeg. Bare jatter med strømmen, 3 av oss 12 i jentegjengen har nå blitt uføretrygda. Sier bare som resten atte det er så synd på de osv.. Alle tror jeg stemmer AP, mens jeg egentlig stemmer så mørkeblått jeg bare kan. Anonymkode: 6ac8c...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 16000 som pensjonist er da mer en nok. En må bare sørge for å ikke ha huslån sog slik tull etter en er blitt pensjonist. Da har man 16k å bruke til det man vil hver mnd. En har jo et helt liv å planlegge dette på. Anonymkode: 2b295...1e4
Pillarguri Skrevet 25. februar 2021 #15 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, sykehjemsplass er vel hele lønna/trygda di uansett hvor mye eller lite du får inn, så er du skral nok, får du plass. Anonymkode: 509bb...a77 Sykehjemsplass er dyrt men ikke så ille at de tar hele pensjonen din. Du må betale 85%, dvs at du har 15% igjen til private ting. Når man først er så syk at man er på sykehjem, så bruker man ikke mye penger utenom. På hjemmet er alt nødvendig dekket av de 85%.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #16 Skrevet 25. februar 2021 jeg er syk og snart ufør, men sparer det lille jeg kan i fond. lurer forøvrig på om det fins noen måte å unngå at arvinger «mister» arv om jeg må på sykehjem. må jeg evt gi vekk verdier før det går så langt? klarer neppe å bo hjemme og alene om jeg når høy nok alder. pensjon er kjempeviktig! skal samle alle mine PKB og få mest mulig avkastning😀 Anonymkode: cd356...a9c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #17 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): jeg er syk og snart ufør, men sparer det lille jeg kan i fond. lurer forøvrig på om det fins noen måte å unngå at arvinger «mister» arv om jeg må på sykehjem. må jeg evt gi vekk verdier før det går så langt? klarer neppe å bo hjemme og alene om jeg når høy nok alder. pensjon er kjempeviktig! skal samle alle mine PKB og få mest mulig avkastning😀 Anonymkode: cd356...a9c De tar ikke formuen din om du havner på sykehjem. Det er den løpende pensjonen din som du må bruke til å betale for oppholdet. Anonymkode: 4c51d...fc1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #18 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De tar ikke formuen din om du havner på sykehjem. Det er den løpende pensjonen din som du må bruke til å betale for oppholdet. Anonymkode: 4c51d...fc1 ok, bra. det er vel uunngåelig at de 85% ikke blir trekt😐selv trenger jeg neppe noe om jeg ligger der og ikke husker navnet mitt🤭 Anonymkode: cd356...a9c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #19 Skrevet 25. februar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: ok, bra. det er vel uunngåelig at de 85% ikke blir trekt😐selv trenger jeg neppe noe om jeg ligger der og ikke husker navnet mitt🤭 Anonymkode: cd356...a9c Du kan velge å ligge ute under åpen himmel og da koster det ingenting. Men velger du sykehjem så koster du mye selvom du bare ligger der og ikke husker navnet ditt, eller tror du at mat, strøm, vann, tak over hodet, pleiere som jobber på sykehjemmet mm er gratis? Anonymkode: 1a94a...c00 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #20 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan velge å ligge ute under åpen himmel og da koster det ingenting. Men velger du sykehjem så koster du mye selvom du bare ligger der og ikke husker navnet ditt, eller tror du at mat, strøm, vann, tak over hodet, pleiere som jobber på sykehjemmet mm er gratis? Anonymkode: 1a94a...c00 eh nei. synes bare 85% er mye. Anonymkode: cd356...a9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå