Gå til innhold

Kan og burde jeg gi smertestillende igjen? 1 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ga stikkpille kl 5 idag tidlig. Hun er veldig Utilpass og gråter bare nå. Fikk vaksiner igår. 

Målt temp på 38,5. Burde jeg gi igjen nå? Eller må jeg vente? 

Anonymkode: 1f905...848

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre timer er nok for lite mellomrom.... Jeg fikk beskjed da jentungen var liten at det ikke var noe problem å gi 1-2 for mye stikkpiller i døgnet i et døgn eller to ved sykdom, men at det ikke burde vare lenger enn det.

Evt halverer man styrken og gir oftere. 

Men tre timer mellom er jo lite uansett, dessverre! Du burde nok vente.

God bedring!

Skrevet

Ring legen eller legevakt hvis du er usikker. Sikker på at hun har fått riktig dose? Mikstur er å anbefale over stikkpiller, fordi mer av virkestoffet tas opp i tillegg til at det er lettere å finjustere dosen. Jeg har pleid å få ganske konkret dosering av lege eller legevakt. 

Skrevet

Viktig med riktig dose ja. Tre ganger i døgnet antar jeg det står på pakken for de små. Det betyr hver 8.time. Ring legen din for råd om du er usikker❤️ kjedelig når de føler seg pjuske. Heldigvis er det sannsynligvis fra vaksinen og vil gå fort over.

Anonymkode: 12b91...2ea

Skrevet

Glemte å legge til et spørsmål. Gikk feberen ned med Paracet klokken fem? Hvis den ikke gikk ned ville jeg ha ringt legen☺️

Anonymkode: 12b91...2ea

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Jeg sjekket søpla og det var 60 mg paracet. Så feil pose så klart. Derfor var feberen så høy etter smertestillende også.. Jeg ha hun derfor nurofen kl 8. Og håper det ikke gjorde noe imed for liten dose. 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ga stikkpille kl 5 idag tidlig. Hun er veldig Utilpass og gråter bare nå. Fikk vaksiner igår. 

Målt temp på 38,5. Burde jeg gi igjen nå? Eller må jeg vente? 

Når det står 3stk paracet stikkpille i døgnet så må du dele på 24timer så ser du hvor lenge mellom. 
Pluss hvilken styrke gir du?
Alder (under eller over 1,5år) og vekt (over eller under 12kg) på barnet?

Anonymkode: 768f5...575

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for alle svar. Jeg sjekket søpla og det var 60 mg paracet. Så feil pose så klart. Derfor var feberen så høy etter smertestillende også.. Jeg ha hun derfor nurofen kl 8. Og håper det ikke gjorde noe imed for liten dose. 🙈

Man skal vel helst holde oss til paracet dersom ikke legen anbefaler annet, nurofen inneholder ibuprofen som kan være farlig dersom det skulle vise seg plutselig å være vannkopper.

Anonymkode: 768f5...575

• Liker 1
Skrevet

Ok. Jeg var på apoteket som anbefalte nurofen til oss pga smerter som paracet ikke tok. Så der du nevner visste jeg ikke. Tusen takk for opplysningen. 

Skrevet

Man kan gi nurofen om paracet ikke får feberen ned i det hele tatt, barnelegen sa det til oss da paracet ikke funket. Men ville uansett spurt lege kanskje! Ser du ga 60mg, det er for lite til en ettåring så da får du bare gi riktig dose neste gang ☺️

Anonymkode: 0af68...b6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok. Jeg var på apoteket som anbefalte nurofen til oss pga smerter som paracet ikke tok. Så der du nevner visste jeg ikke. Tusen takk for opplysningen. 

Skremmende. 

Anonymkode: 67cf0...4ef

Skrevet

Foreldre som spør om og følger råd ang medisinering til barna sine på et anonymt forum, der du ikke aner hvem som svarer🤦🏼‍♀️ Skremmende, rett og slett!

Anonymkode: 3ee64...21e

• Liker 2
Skrevet

Hvem skal jeg fulgte noen råd? Jeg spurte, leste og vurderte selv. Hadde ringt legen før noe som helst. 

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,

Chantielle mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...