Gå til innhold

Vennskap ødelagt over ulike holdninger til korona

Ericamedbamsen

Anbefalte innlegg

I vennegjengen har to jenter nylig dratt på en hytte i utlandet på ferie. De har testet seg og tatt karantene. Og de holder seg mest for seg selv. Og det er få eller ingen tilfeller der de er.
Jeg ville ikke gjort det samme, men synes ikke det er såå ille. De har begge jobber som normalt utsetter de for mange mennesker daglig. 
Så har to andre i gjengen kuttet de helt ut, altså vi snakker om 10 års nært vennskap. De to som har kuttet de ut var selv på fest for noen måneder siden med mange mennesker (de brøt ingen regler som gjaldt akkurat da). 
Helt ærlig synes jeg de to som har kuttet ut har gått for langt og jeg synes det er vanskelig å forholde meg til de. Jeg har mer kontakt med jentene på ferie. Fullstendig brudd på kommunikasjon og jeg synes det er barnslig. 
Har de rett i å reagere slik eller overreagerer de?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke overraskende. Media og myndigheter har enorm makt, og folk gjør som de blir fortalt: de blir oppfordret til å melde dem som bryter reglene. Ifølge media og myndigheter er nå det største sviket du kan gjøre å reise utenlands. Og det står de hyklerske politikerne å proklamerer til folket, mens de jobber på bakrommet sammen med lobbyistene for at billig arbeidskraft skal få komme til Norge fra utlandet. 

Tror mange kommer til å skamme seg ganske kraftig over hvordan de oppførte seg når oppvasken kommer i etterkant av situasjonen. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (4 minutter siden):

Det er ikke overraskende. Media og myndigheter har enorm makt, og folk gjør som de blir fortalt: de blir oppfordret til å melde dem som bryter reglene. Ifølge media og myndigheter er nå det største sviket du kan gjøre å reise utenlands. Og det står de hyklerske politikerne å proklamerer til folket, mens de jobber på bakrommet sammen med lobbyistene for at billig arbeidskraft skal få komme til Norge fra utlandet. 

Tror mange kommer til å skamme seg ganske kraftig over hvordan de oppførte seg når oppvasken kommer i etterkant av situasjonen. 

Men det blir ingen oppvask. Dette er den nye verden ser det ut som. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (4 timer siden):

Men det blir ingen oppvask. Dette er den nye verden ser det ut som. 

Du sier noe, men jeg har ikke mistet troen på at det blir oppvask. Jeg tenker med skadefryd på at de skal henges ut noe voldsomt for det de har påført befolkningen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteri, og mer hysteri! Mitt spørsmål til de som kutter ut disse venninnene er som følger: med hvilket mandat setter de seg til doms over venninnenes valg av feriested? 

Altså man kan godt være uenige, men å ekskludere noen over en slik detalj blir litt ekstremt for meg. Vi har mulighet og rett til fri ferdsel innenfor Schengen, en rettighet de velger å benytte seg av. Myndighetene fraråder, de forbyr ikke. 

For å være ærlig går det litt kaldt nedover ryggen på meg når jeg leser sånt som dette. Veien til angiver-samfunn er kort. 

Når det gjelder mandat så har de ikke noe. De fryser ut og mobber noen uten legitim grunn. Det er litt fy-fy i min bok.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ericamedbamsen skrev (6 timer siden):

I vennegjengen har to jenter nylig dratt på en hytte i utlandet på ferie. De har testet seg og tatt karantene. Og de holder seg mest for seg selv. Og det er få eller ingen tilfeller der de er.
Jeg ville ikke gjort det samme, men synes ikke det er såå ille. De har begge jobber som normalt utsetter de for mange mennesker daglig. 
Så har to andre i gjengen kuttet de helt ut, altså vi snakker om 10 års nært vennskap. De to som har kuttet de ut var selv på fest for noen måneder siden med mange mennesker (de brøt ingen regler som gjaldt akkurat da). 
Helt ærlig synes jeg de to som har kuttet ut har gått for langt og jeg synes det er vanskelig å forholde meg til de. Jeg har mer kontakt med jentene på ferie. Fullstendig brudd på kommunikasjon og jeg synes det er barnslig. 
Har de rett i å reagere slik eller overreagerer de?

Sånn er det i koronatidene, angiveri, skuling på andre, drittslenging osv alt er lov, Nordmenn viser sitt sanne jeg. 

De er idioter spør du meg mens andre mener det er helt innafor🤷‍♀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok det er mange mennesker som viser sitt sanne jeg her; da snakker jeg om holdninger til myndigheter, konformitet, angiveri og frihet. 

Jeg har droppet å diskutere korona med familien. Jeg følger de vanlige reglene ute, som munnbind, håndsprit og avstand. Og selvsagt hjemmekontor, der har jeg ikke noe valg. Men jeg synes ikke håndteringen til myndighetene har vært riktig, og jeg synes det er vanvittig at ingen journalister stiller kritiske spørsmål. Min familie ser ut til å tenke at de bare ikke er strenge nok. 

Jeg har sagt til mannen at vi dropper slike diskusjoner sosialt. Jeg vil ikke skape splid slik du opplever i din vennegjeng, og synes det er for dumt. Jeg legger meg heller ikke oppi hva andre gjør.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (42 minutter siden):

Hysteri, og mer hysteri! Mitt spørsmål til de som kutter ut disse venninnene er som følger: med hvilket mandat setter de seg til doms over venninnenes valg av feriested? 

Altså man kan godt være uenige, men å ekskludere noen over en slik detalj blir litt ekstremt for meg. Vi har mulighet og rett til fri ferdsel innenfor Schengen, en rettighet de velger å benytte seg av. Myndighetene fraråder, de forbyr ikke. 

For å være ærlig går det litt kaldt nedover ryggen på meg når jeg leser sånt som dette. Veien til angiver-samfunn er kort. 

Når det gjelder mandat så har de ikke noe. De fryser ut og mobber noen uten legitim grunn. Det er litt fy-fy i min bok.

Ja, man får litt tidligere Sovjet- vibber. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (7 timer siden):

Har sett kommentarer hvor folk strengt skriver at alle har plikt til å kontakte politiet om de tror venner og familiemedlemmer ikke følger alle anbefalinger. De gjør det selvsagt selv med sine. Helt vilt hva redsel og hysteri kan gjøre med folk, og der har media og myndighetene bidratt stort med all skremselspropagandaen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!
Ja, føler en del har mistet litt gangsynet og ikke ser skogen for bare trær. Vennene som har brutt vennskapet har rett til å mene og også uttrykke meningen sin. Men de sier ingenting, de bare kuttet de ut! Og å bryte er vennskap over noe sånt synes jeg er barnslig. Vi er i begynnelsen av 30 årene.

Men bare et moralsk spørsmål her; flere som nevner å anmelde til politi etc. De som dro på ferie har vel ikke brutt noen lover så lenge de overholder karantene og andre regler? De er på et annet kontinent, men forholdet seg til regelverket der og når de skal hjem (ut fra hva de har fortalt meg, og jeg tviler ikke på det). Det er etter alt jeg leser en sterk frarådning, ikke forbud. 
Spørsmålet er vel heller mer et etisk dilemma? Men også her synes jeg ikke de har gjort noe galt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ericamedbamsen skrev (56 minutter siden):

Takk for alle svar!
Ja, føler en del har mistet litt gangsynet og ikke ser skogen for bare trær. Vennene som har brutt vennskapet har rett til å mene og også uttrykke meningen sin. Men de sier ingenting, de bare kuttet de ut! Og å bryte er vennskap over noe sånt synes jeg er barnslig. Vi er i begynnelsen av 30 årene.

Men bare et moralsk spørsmål her; flere som nevner å anmelde til politi etc. De som dro på ferie har vel ikke brutt noen lover så lenge de overholder karantene og andre regler? De er på et annet kontinent, men forholdet seg til regelverket der og når de skal hjem (ut fra hva de har fortalt meg, og jeg tviler ikke på det). Det er etter alt jeg leser en sterk frarådning, ikke forbud. 
Spørsmålet er vel heller mer et etisk dilemma? Men også her synes jeg ikke de har gjort noe galt. 

Det er ikke forbudt å reise. Etter det jeg har forstått må man ha et helt nytt bevis på at man ikke har covid19 som kun kan kjøpes på private klinikker, karantene i det landet man skal til og ny karantene når man kommer hjem. Så lenge dette er klarert med forsikringsselskapet og arbeidsgiver kan man reise. Det er ganske strenge regler, men de gjør ikke noe ulovlig.

Endret av Justlooking
La til noe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (18 timer siden):

Det er ikke forbudt å reise. Etter det jeg har forstått må man ha et helt nytt bevis på at man ikke har covid19 som kun kan kjøpes på private klinikker, karantene i det landet man skal til og ny karantene når man kommer hjem. Så lenge dette er klarert med forsikringsselskapet og arbeidsgiver kan man reise. Det er ganske strenge regler, men de gjør ikke noe ulovlig.

Noen land krever negativ pcr test, mange krever det ikke. Ikke karantene til Spania feks hvis du kommer direkte fra Norge. De fleste  forsikringer dekker alt utenom korona relatert sykdom, og nå får man også tegnet egne forsikringer mot korona 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ericamedbamsen skrev (18 timer siden):

Takk for alle svar!

Nei så lenge man følger reglene bryter man ikke noen lover, er jo bare att ‘’koronamoralpolitiet’’ føler deres egne meninger som går lenger enn loven skal gjelde for alle andre ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt fair å droppe idioter som venner. Hva man anser som idioter er jo individuelt. Om man dropper venner som drar på utenlandsferie under en pandemi, eller dropper venner som hysterisk låser seg selv inne og nekter å møtes på årevis i skrekk for viruset, eller dropper en venn som er notorisk utro, eller en venn som tror Hillary Clinton spiser spedbarn etter å ha ofret dem til satan - det må jo være helt greit? Alle må få lov å velge sine venner.

Du ts er jo minst like dømmende og barnslig selv her? Mot de to andre. Men du har selvsagt også rett til å droppe dem som venner, om du ønsker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bekjent som til stadighet reiser pekefingeren overfor andre, men har ingen problemer med å delta på gruppetimer på treningssenter, gå i stor flokk på tur og ha besøk av både venner og familie til middag. Men pekefingeren kommer raskt frem om noen er så syndig at de går uten munnbind på en nesten tom buss, eller finner på å handle klokken 12 på dagen og ikke kl 20 om kvelden (hvilket hun mener er et mye tryggere tidspunkt). Men fordi om jeg mener at mye av det hun sier står i kontrast til det hun faktisk gjør, så kan jeg ikke kutte henne ut av den grunn. Hun er som hun er, og det er mange ulike tolkninger av rett og galt nå for tiden. Om to år er det noe annet som står på dagsordenen, og Covid-19 er mer et "husker du" tema. Da er det ille om vi står der uten de vennene vi faktisk likte, bare fordi vi mente ulike ting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden her, men risikerer de ikke millionregning om noe skjer med dem i utlandet nå? Tenker på at reiseforsikringen ikke gjelder ved sterk fraråding? Syns jeg husker å ha lest noe om dette et sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pingvinsukker skrev (13 timer siden):

Litt på siden her, men risikerer de ikke millionregning om noe skjer med dem i utlandet nå? Tenker på at reiseforsikringen ikke gjelder ved sterk fraråding? Syns jeg husker å ha lest noe om dette et sted. 

Kommer vel an på om landet er "gult" eller "rødt" på reisetidspunktet? Gult - gjelder fullt ut. Rødt - kommer an på forsikringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinsukker skrev (14 timer siden):

De fleste forsikringer dekker alt utenom korona . Det blå helsetrygd kortet gir gratis hjelp i alle EU land på lik linje som statsborgerne i landet, om det gjelder korona eller hva som helst. Så lenge sykehusene ikke er overbelastet da

Så får man også tegnet egne forsikringer som gjelder korona. 

Men ja hvis du er på tur i USA og ikke har en spesiell koronaforsikring og landet er rødt så kan det bli fryktelig dyrt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...