AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #21 Del Skrevet 25. februar 2021 Bet-t-ina skrev (Akkurat nå): Men har pannekakene den ekle metall smaken? Det smaker som sagt blod og jern, så ja. Anonymkode: ce308...088 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 25. februar 2021 #22 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det smaker som sagt blod og jern, så ja. Anonymkode: ce308...088 🙄🙄🙄🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 25. februar 2021 #23 Del Skrevet 25. februar 2021 Syns ikke det er så rart at TS lurer på om det bare er samer som spiser det. Blodpannekaker var vanlig tradisjonsmat for nordmenn også, men i dag er det nok hakket vanligere blant den samiske befolkningen enn andre. Jeg er samisk, har aldri fått servert blodpannekaker hos ikke-samer, selv om min ikke-samiske omgangskrets er betydelig større enn den samiske...(jeg har bosatt meg sørpå). Blod er jo ikke så lett å få tak i for oss som ikke er direkte involvert i reindrift eller gårdsdrift. Jeg er forøvrig ikke glad i blodpannekaker. Sist jeg smakte det var de ikke gode, og smakte veldig...blod. 😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 25. februar 2021 #24 Del Skrevet 25. februar 2021 Albbas skrev (2 timer siden): Syns ikke det er så rart at TS lurer på om det bare er samer som spiser det. Blodpannekaker var vanlig tradisjonsmat for nordmenn også, men i dag er det nok hakket vanligere blant den samiske befolkningen enn andre. Jeg er samisk, har aldri fått servert blodpannekaker hos ikke-samer, selv om min ikke-samiske omgangskrets er betydelig større enn den samiske...(jeg har bosatt meg sørpå). Blod er jo ikke så lett å få tak i for oss som ikke er direkte involvert i reindrift eller gårdsdrift. Jeg er forøvrig ikke glad i blodpannekaker. Sist jeg smakte det var de ikke gode, og smakte veldig...blod. 😬 Det er derfor jeg sluttet å spise det. Har det sånn med hvalkjøtt, fårikål og lever også. Plutselig får man en som smaker skikkelig av det det er, og så får man helt avsmak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. februar 2021 Forfatter #25 Del Skrevet 25. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor tror du det bare er samer som spiser blodpannekaker 😅 blodpannekaker smaker godt. Men som med all annen mat er det ulike krydder som tilsettes. jeg er vokst opp på gård, og vi lager blodpannekaker fra en oppskrift som har vært i familien i hundrevis av år. Smaker som pannekaker som er litt krydret. Litt julegløggaktig kryddersmak. også lager vi blodpølser og blodpudding som også har sine særegenheter i forhold til hva de skal smake. Skal inneholde sultanrosiner for eksempel og ikke vanlige rosiener. må forøvrig ha mørk sirup på. vi er overhode ikke samer. Jeg blir nesten litt provosert over at du har slike fordommer. Blodkar har vært vanlig i svært mange kulturer i mange år, og det er vel en helt vanlig rett f. Eks på landsbygda i England. Anonymkode: 76dc0...562 Jeg spør siden de lager blodpannekaker i barnehagene for å markere samenes dag. Derfor er det vel innafor å spørre om det er en samisk matrett og om de som spiser det har en tilknytning til Sameland. Ikke ta alt i verste mening er du snill:) og hvorfor er det så ille å vær?e same? Er det skamfullt siden du reagerer så sterkt på det Endret 25. februar 2021 av Pipaluk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #26 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): vi er overhode ikke samer. Jeg blir nesten litt provosert over at du har slike fordommer. Blodkar har vært vanlig i svært mange kulturer i mange år, og det er vel en helt vanlig rett f. Eks på landsbygda i England. Anonymkode: 76dc0...562 Det var nå engang bare et spørsmål fra TS. Et ganske uskyldig i så måte. Skal virkelig passe tunga i 2021. Alt skal og må tolkes som noe negativt. Snart tør ikke folk si noe som helst. Savner tiden med Monthy Pyton og tiden hvor folk ikke tok seg selv så høytidelig Anonymkode: d5dac...606 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. februar 2021 Forfatter #27 Del Skrevet 25. februar 2021 Jeg ser at flere barnehager serverer blodpannekaker for å markere samenes dag. I et nrk program for barn, så var det en ung gutt fra Fredrikstad som bodde i Kautokeino noen dager. Han fikk ikke overraskende servert blodpannekaker. Da er det vel ikke så rart at jeg lurer på om det er en samisk matrett🤔 Er det forskjell på blod også? Er det typisk samisk å bruke blod fra reinsdyr? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #28 Del Skrevet 25. februar 2021 Pipaluk skrev (8 timer siden): Er det en dessertrett? Litt av en dessert, i så fall hehehe. Vil tippe mer middagssegmentet, ts. Anonymkode: 39a6f...e9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. februar 2021 Forfatter #29 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt av en dessert, i så fall hehehe. Vil tippe mer middagssegmentet, ts. Anonymkode: 39a6f...e9c I det programmet jeg så på nrk « hvis jeg var deg» så spiste de pannekakene med krem. Er det ikke da en dessert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. februar 2021 Forfatter #30 Del Skrevet 25. februar 2021 https://nordligefolk.no/sjosamene/mat-og-oppskrifter-2/blodpannekaker/ blodpannekaker er samisk tradisjonsmat står det her. Så får dere velge å bli krenket eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. februar 2021 Forfatter #31 Del Skrevet 25. februar 2021 Bet-t-ina skrev (3 timer siden): 🙄🙄🙄🙄 Så i beholder vel jern da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #32 Del Skrevet 25. februar 2021 Bet-t-ina skrev (3 timer siden): 🙄🙄🙄🙄 Hva skal det bety? Forstår du ikke hva som blir skrevet? 🤦🏻♀️ Anonymkode: ce308...088 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 25. februar 2021 #33 Del Skrevet 25. februar 2021 13 minutter siden, Pipaluk said: Jeg ser at flere barnehager serverer blodpannekaker for å markere samenes dag. I et nrk program for barn, så var det en ung gutt fra Fredrikstad som bodde i Kautokeino noen dager. Han fikk ikke overraskende servert blodpannekaker. Da er det vel ikke så rart at jeg lurer på om det er en samisk matrett🤔 Er det forskjell på blod også? Er det typisk samisk å bruke blod fra reinsdyr? 🤔 Jeg har bare smakt det med blod fra reinsdyr, men som du ser i din egen link brukte gjerne sjøsamene blod fra sau eller storfe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. februar 2021 Forfatter #34 Del Skrevet 25. februar 2021 Albbas skrev (3 timer siden): Jeg har bare smakt det med blod fra reinsdyr, men som du ser i din egen link brukte gjerne sjøsamene blod fra sau eller storfe. Smaker alt blod det samme? Er det noen forskjell i smak med tanke på hvs du bruker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 25. februar 2021 #35 Del Skrevet 25. februar 2021 54 minutter siden, Pipaluk said: Smaker alt blod det samme? Er det noen forskjell i smak med tanke på hvs du bruker? Jeg aner ikke, siden jeg bare har smakt fra reinsdyr. 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 26. februar 2021 #36 Del Skrevet 26. februar 2021 Dere får kjøpt blodpølse fremdeles da. Smaker ikke vondt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #37 Del Skrevet 26. februar 2021 Det pleier å være masse krydder i, så det smaker mest som det krydderet. Anonymkode: f44eb...bdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 26. februar 2021 Forfatter #38 Del Skrevet 26. februar 2021 Albbas skrev (På 25.2.2021 den 11.58): Syns ikke det er så rart at TS lurer på om det bare er samer som spiser det. Blodpannekaker var vanlig tradisjonsmat for nordmenn også, men i dag er det nok hakket vanligere blant den samiske befolkningen enn andre. Jeg er samisk, har aldri fått servert blodpannekaker hos ikke-samer, selv om min ikke-samiske omgangskrets er betydelig større enn den samiske...(jeg har bosatt meg sørpå). Blod er jo ikke så lett å få tak i for oss som ikke er direkte involvert i reindrift eller gårdsdrift. Jeg er forøvrig ikke glad i blodpannekaker. Sist jeg smakte det var de ikke gode, og smakte veldig...blod. 😬 Da var det kanskje for mye blod i forhold til de andre ingrediensene? Det skal jo være egg mel og melk oppi der også. Tilsetter man sukker i røra som man gjør med vanlige pannekaker også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå