Gå til innhold

Hvordan smaker blodpannekaker?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Blod?

Anonymkode: a9644...bc6

Har du selv smakt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er laget av blod og smaker blod med jernaktig smak. 

Anonymkode: ce308...088

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si mer middagsretter. Kan ha det usaltet til feks kjøtt eller sammen med blodpølser. Men også med sukker og gjerne tyttebærsyltetøy.

Har bare erfaring med reinsdyrblod, er samisk. Men vet at andre spiser med blant annet okseblod.

Anonymkode: 1aa53...6a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker det som vanlige pannekaker.  Til middag med syltetøy, bacon og ertesuppe, eller kaffemat smurt med smør og sukker.  

Elsker blodmat. 

Anonymkode: aa391...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi bruker det som vanlige pannekaker.  Til middag med syltetøy, bacon og ertesuppe, eller kaffemat smurt med smør og sukker.  

Elsker blodmat. 

hvor i landet bor dere? Er dere samer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å ha det til middag av og til da jeg var liten. Vi er ikke samer. Det smaker ikke blod, smaker litt søtere enn vanlige pannekaker. Men det er godt. Husker at vi elsket når vi hadde det til middag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandel92 skrev (1 time siden):

Vi pleide å ha det til middag av og til da jeg var liten. Vi er ikke samer. Det smaker ikke blod, smaker litt søtere enn vanlige pannekaker. Men det er godt. Husker at vi elsket når vi hadde det til middag. 

Bruker dere vanlig pannekakeoppskrift, hvor dere bare tilsetter blod? Blander dere med melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloddy serious 😜  😂 Neida bare tuller, sorry for useriøs kommentar men jeg måtte bare tøyse litt.

Anonymkode: 5f407...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina

Har aldri smakt det. Men tror det er søtt og har en jern eller metall smak. Jeg ble tvunget til å spise blodpudding som barn, og det må da være noe á la det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pipaluk said:

Bruker dere vanlig pannekakeoppskrift, hvor dere bare tilsetter blod? Blander dere med melk?

Sånn som jeg husker det er det uten melk og egg. Bare vann, blod, mel, sukker og litt salt (og noe annet krydder jeg ikke husker). 

Husker at selve røren er ganske uapetittelig, og ganske ekkelt å smake på røren. Men når pannekakene er ferdigstekte er de veldig gode! :)

Jeg er vant med å spise dem som vanlige pannekaker med sukker og blåbær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bet-t-ina said:

Har aldri smakt det. Men tror det er søtt og har en jern eller metall smak. Jeg ble tvunget til å spise blodpudding som barn, og det må da være noe á la det samme. 

Jeg hatet blodpudding, men elsket blodpannekaker. Begge er søte, men blodpudding har disse ekle fettklumpene og en ekkel konsistens, men pannekakene minner mer om vanlige pannekaker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 time siden):

hvor i landet bor dere? Er dere samer?

Nordland, kjøper blod på butikken.  Jeg er vant med det fra jeg var unge på 70-80 tallet. Da kjøpte vi også blod på butikken. Blodmat er vanlig også utenfor samiske familier i andre deler av landet. Det henger igjen fra tidligere når man slaktet hjemme så tok man vare på og brukte alt på dyret. 

Det smaker nydelig med blodmat, masse umamismak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke spist det siden jeg var barn, og noen i familien hadde egen gård. De ble servert med sirup eller sukker. Jeg husker at de var mer kompakte enn vanlige pannekaker, og hadde en jernaktig smak. De var ok, men jeg var mer glad i blodpudding. Med rosiner.

Anonymkode: 55c93...88f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakte det en gang som unge og hadde blodpudding noen ganger, likte det ikke. Søtt og metallisk.  Kommer aldri til å spise det igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Pipaluk said:

Er det en dessertrett? Middagsrett?

Er det bare samer som spiser det?

Hvorfor tror du det bare er samer som spiser blodpannekaker 😅

blodpannekaker smaker godt. Men som med all annen mat er det ulike krydder som tilsettes. 
jeg er vokst opp på gård, og vi lager blodpannekaker fra en oppskrift som har vært i familien i hundrevis av år. Smaker som pannekaker som er litt krydret. Litt julegløggaktig kryddersmak. 
også lager vi blodpølser og blodpudding som også har sine særegenheter i forhold til hva de skal smake. Skal inneholde sultanrosiner for eksempel og ikke vanlige rosiener. 

må forøvrig ha mørk sirup på. 

vi er overhode ikke samer. Jeg blir nesten litt provosert over at du har slike fordommer. Blodkar har vært vanlig i svært mange kulturer i mange år, og det er vel en helt vanlig rett f. Eks på landsbygda i England. 

Anonymkode: 76dc0...562

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina
mandel92 skrev (9 minutter siden):

Jeg hatet blodpudding, men elsket blodpannekaker. Begge er søte, men blodpudding har disse ekle fettklumpene og en ekkel konsistens, men pannekakene minner mer om vanlige pannekaker. 

Men har pannekakene den ekle metall smaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...