Gå til innhold

Er det noen som har en Havapoo her?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (På 2.3.2021 den 18.50):

Det du sier stemmer ikke. For å ta noe som er genetisk, HD som et eksempel. Mor er puddel med HD grad C, far er golden med HD grad D. Uavhengig av innavl grad på foreldredyra her så vil det med meget stor sannsynlighet også avkommene fra denne kombinasjonen få HD i større grad. Alle avkom er summen av sine foreldre.

Når du da oppfordrer til å kjøpe hunder uten stamtavle så fjerner du enhver reel mulighet til å sjekke opp helt basis ting. Dette er og blir useriøst. De eneste som tjener på dette er de som ikke lengre må forholde seg til etiske og moralske rettnings linjer. 

Visste du at den avlsstrategien med å røntge hoftene slik man gjør i NKK  er ganske feilslått ... 

Til tross for at hunder med lav grad (aog b) krysses - så dukker HD opp.. 

Anonymkode: dc9c3...88d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Visste du at den avlsstrategien med å røntge hoftene slik man gjør i NKK  er ganske feilslått ... 

Til tross for at hunder med lav grad (aog b) krysses - så dukker HD opp.. 

Anonymkode: dc9c3...88d

HD er sporbart 6 generasjoner bakover. 2 individer med lav HD er fremdeles sum av sine forfedre. Skal du avle friskt på HD så skal du ha kontroll på mange individer. Er fremdeles bare å bedre oddsene det snakkes om her. Røntgen er den beste måten å få bukt på dette med. Men det er summen av hele kull som gjelder. Nytter ikke å satse på enkelt individer. 

Så jeg er vel ikke enig i at feilen ligger hos nkk når det kommer til dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 19.14):

Det vil forbløffe meg om noen vet noe slikt ... for det stemmer rett og slett ikke.

Anonymkode: b454a...200

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...