Gå til innhold

Er det noen som har en Havapoo her?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Når man kjøper en renrase hund, så er man fortsatt ikke sikret mye av det du ønsker. Hva man sier man gjør er noe annet en hva man faktisk gjør. 

Anonymkode: 93c27...f38

Neida, en kan aldri garantere noe - drittsekker finnes dessverre overalt, men du har ihvertfall en større forsikring på at de etiske reglene blir fulgt dersom du kjøper en valp som er reg i NKK.

En får ikke registrert valper dersom tispen er for ung eller  for gml ( over 8 år - )  eller har for tett kull.
Oppdretter får en veldig saftig bot fra NKK om de forsøker seg, i verste fall blir de utestengt. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 5.47):

Jeg har satt meg på venteliste til høstens valpekull. Er veldig nysgjerrig på andres erfaringer rundt det å ha den rasen. 
Syns du det er en  «enkel» rase? Er du fornøyd med helsa til hunden? Og hvor stor er hunden din? 

Havapoo er ingen rase, det er en overprisa kjører!

Anonymkode: 1af95...a11

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter på ingen måte denne form for avl, men folk kan holde seg for god til å snakke nedsettende om hunden. Den er en helt uskyldig part i dette, og fortjener et godt liv og et godt hjem. 

Jeg har selv en blandingshund, hvor faren er renraset havanaise, mens moren er blanding av diverse. Verdens mest godlynte, rolige og tilpasningsdyktige lille type. Pelsen er et lite helvete, det er viktig å tenke på. Det krever mye å holde den fin. Det beste er egentlig å barbere den ned i hele sommerhalvåret. Da får man ikke det søte bamseutseendet, da. Det er jo viktig for mange...

Det er mange råtne epler blant oppdrettere av renraser også, det er viktig å huske på. Det er absolutt ingen garanti å kjøpe en renraset hund. Jeg har hatt flere renrasede hunder, av forskjellige raser, så jeg vet hvor viktig det er å velge en seriøs og god oppdretter. 

Anonymkode: 6cc39...601

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (11 timer siden):

Før du påstår at jeg ikke kan nok, bør du kanskje se hvordan en stamtavle faktiskt ser ut.😉

En stamtavle gjør at du kan finne foreldredyr og da også andre kull, søsken osv. Dermed kan man gå inn på den enkelte og se hva hunden har i had/ad grad. Innavslsgrad står også. I tillegg til meritter. Går man så på utvidet stamtavle, får man opp leddene bakover. Da kan man sjekke de forskjellige hundene som er benyttet og deres oppdrettere. Og dermed også sjekke ut helsestatus (be oppdretter om kopi av øyelysning +++) på dyrene som er benyttet. 

At du kan påstå at ts får en friskere rase ut fra at det er blanding, blir feil. TS kan jo ikke sjekke om det er benyttet søsken, onkler e.l. tilbake i leddene. 

Legger ved en stamtavle fra en dyktig oppdretter, som eksempel. 

20210302_052002.jpg

Det er kun noen få sykdommer som sjekkes, og ofte lidelser som ikke er vanlig på den type hunder..Hvis søster , Tante og halvbror fikk ,la oss si bukspyttkjertelbetennenelse , så vil du aldri vite dette. 

Når du blander to hunder med lite slektskap( to raser) - så vil du ha mindre sjans for at hundene har like gener- og dermed mindre sjans for to like - defekte gener...  

Om ts velger en hund med to friske foreldre så er det stor sjans for at hun får en frisk valp. Uavhengig av stamtavla..

dessuten så kan det faktisk hende at begge foreldrene til ts valp har stamtavle ..

Begge rasene er selskapshunder- hva den blir god på vil vise seg når den vokser til- men akkurat når det gjelder disse to rasene så gjelder dette også for renrasede individer... jeg har en MP som har mye jaktinstinkt, mens min svigermors puddel ikke har særlig utpregende egenskaper. 
 Individuelle variasjoner finner man faktisk også i selve kullet.. 

Det fascinerende med den såkalte avlen er at på raser der hundene skal brukes på spesielle området ( gjeting , jakt osv ) så er dyrene som skårer bra på utstilling med «god stamtavle» så ubrukelige at det skapes brukslinjer og utstillingslinjer...

Anonymkode: dc9c3...88d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (8 timer siden):

Så innavlsprosenten på foreldre dyra blir magisk borte ettersom dem ikke er fra samme rase? 

Ting som er styrt av gener er i de fleste tilfeller sporbare 6-7 ledd bakover i slekta. Ta HD som et enkelt eksempel. Om du har stamtavla kan du sjekke HD status i leddene bakover, ikke bare på foreldre dyra, men også på søsken/avkom/forfedre. Dette gir økt kunnskap om slekta som gjør at du faktisk kan ta en vurdering på om dette er valper som med liten eller stor sannsynlighet kommer til å få HD av varierende grad. 

Det er ikke innavls graden som bestemmer om du får en frisk hund eller ikke. Det er bevist/ubevist avl over flere generasjoner som gir de egenskapene man når ser i de forskjellige rasene. Ekstriør basert avl uten andre kriterier enn hvordan hunden skal se ut er det som har gitt alle de syke rasene man nå sliter med. Det er en grunn til at flere og flere raser begynner å splittes i en utstillings variant og en arbeid/jakt variant.

Alle disse designer blandingen er ene og alene basert på ekstriør og et ønske om å tjene penger. Du havner utenfor alle regler når det kommer til avl. Man står fritt til å avle over en lav sko.

Det finnes organisert blandingsavl som lager friske hunder. Trekkhund miljøet blander hunder for å få bedre egenskaper, her vil ekstriøret dikteres av funksjonen hunden skal gjøre. 

Så bra, hvordan sjekker du da egentlig opp dette? Uten stamtavler altså. Mentale egenskaper er også arvelige i flere ledd. Det holder ikke å bare se foreldra. Det sier deg ikke noe om hva som er de grunnlegende driften/egenskapene i hunden. Du kan skremme en liten valp til å bli mørkeredd, det betyr ikke at den ville gi dette videre til et avt avkom. Du kan trene nervøse hunder til å legge all sin tillit til fører og dermed ikke framstå som nervøs. Nervøsiteten kan være fra en brist i det mentale som er arvbar. Skuddredsel er også en ting som er arvbar. Alle disse tinga kan man ikke med sikkerhet si noe om med mindre man kan sjekke flere ledd bakover og sideveis. 

Skal du fokusere på mental helse så er en MH (mentalbeskrivelse hund) et minimum.

Om begge foreldrene er innavlet i hver sin rase betyr ikke noe for valpen- så ja du kan si den magisk borte på ts valp når dens foreldre ikke er i slekt med hverandre: la meg forklare

far har følgende gener; 

1:aa

2:BB

( veldig innavlet - og dermed samme genvarant)

mor er også innavlet 

1:CC

2: bb

Valpen vil da få:

1: aC

2:Bb

altså er innavlen borte ..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er kun noen få sykdommer som sjekkes, og ofte lidelser som ikke er vanlig på den type hunder..Hvis søster , Tante og halvbror fikk ,la oss si bukspyttkjertelbetennenelse , så vil du aldri vite dette. 

Når du blander to hunder med lite slektskap( to raser) - så vil du ha mindre sjans for at hundene har like gener- og dermed mindre sjans for to like - defekte gener...  

Om ts velger en hund med to friske foreldre så er det stor sjans for at hun får en frisk valp. Uavhengig av stamtavla..

dessuten så kan det faktisk hende at begge foreldrene til ts valp har stamtavle ..

Begge rasene er selskapshunder- hva den blir god på vil vise seg når den vokser til- men akkurat når det gjelder disse to rasene så gjelder dette også for renrasede individer... jeg har en MP som har mye jaktinstinkt, mens min svigermors puddel ikke har særlig utpregende egenskaper. 
 Individuelle variasjoner finner man faktisk også i selve kullet.. 

Det fascinerende med den såkalte avlen er at på raser der hundene skal brukes på spesielle området ( gjeting , jakt osv ) så er dyrene som skårer bra på utstilling med «god stamtavle» så ubrukelige at det skapes brukslinjer og utstillingslinjer...

Du får absolutt få lov å mene det. Men anbefaler deg å lese deg opp på emnet.😊👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (7 minutter siden):

Du får absolutt få lov å mene det. Men anbefaler deg å lese deg opp på emnet.😊👍

Jeg har master utdanning det genetikk og husdyravl inngår... 

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Om begge foreldrene er innavlet i hver sin rase betyr ikke noe for valpen- så ja du kan si den magisk borte på ts valp når dens foreldre ikke er i slekt med hverandre: la meg forklare

far har følgende gener; 

1:aa

2:BB

( veldig innavlet - og dermed samme genvarant)

mor er også innavlet 

1:CC

2: bb

Valpen vil da få:

1: aC

2:Bb

altså er innavlen borte ..

Det du sier stemmer ikke. For å ta noe som er genetisk, HD som et eksempel. Mor er puddel med HD grad C, far er golden med HD grad D. Uavhengig av innavl grad på foreldredyra her så vil det med meget stor sannsynlighet også avkommene fra denne kombinasjonen få HD i større grad. Alle avkom er summen av sine foreldre.

Når du da oppfordrer til å kjøpe hunder uten stamtavle så fjerner du enhver reel mulighet til å sjekke opp helt basis ting. Dette er og blir useriøst. De eneste som tjener på dette er de som ikke lengre må forholde seg til etiske og moralske rettnings linjer. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, har lest en del om pelsen, krever en god del arbeid. Skal helst dusjes og trimmes ukentlig for å holde pelsen fin. Men sikkert ikke enkelt om man gjør det heller. 

Hvordan er din når det kommer til det å være alene? Har han en sterk psyke? 

Han er tøff i trynet (på en god måte), men kan samtidig være veldig pysete. Men ikke aggressiv eller nervøs. Tenker det handler mye om oppvekst og oppdragelse.

Anonymkode: d8f74...e6a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har master utdanning det genetikk og husdyravl inngår... 

Hadde det vært tilfelle, ville jeg forventet at dine svar var preget av dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 11.37):

Nei, det kan jeg trolig ikke. Men det er også mye man ikke får sjekket, slik som mental helse. Det står ikke oppført noen sted.

Jeg har også tatt til meg en omplasserings hund som har hatt tre eiere før meg. Har nå hatt han i 6 år. 

Han har jeg stamtavla til, men vet ingenting om hva som har preget han de årene før meg. Bortsett fra det jeg opplever i hverdagen. Havapoo er en blanding som ikke sliter med luftveiene i allefall. 

Nå er det VELDIG mange rasehunder som ikke sliter med luftveiene da🙄 jeg støtter heller ikke den type avl, selvom jeg er i mot doodler og pooer, betyr ikke det at man er enig i all raseavl. Golden retrieveren min har null problemer med luftveiene, fri for HD og AD, ingen øyesykdommer, eneste problemer har vært betennelse i et sår vi så for sent.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når man kjøper en renrase hund, så er man fortsatt ikke sikret mye av det du ønsker. Hva man sier man gjør er noe annet en hva man faktisk gjør. 

På stamtavle kan man finne ut hvilke kull mor har hatt, og hvilke resultater de har. Jeg kan sjekke HD/AD på hunden min sine søsken og halvsøsken. Kull blir ikke registrert om mor er for ung/gammel

Anonymkode: 87315...29c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (1 time siden):

Det du sier stemmer ikke. For å ta noe som er genetisk, HD som et eksempel. Mor er puddel med HD grad C, far er golden med HD grad D. Uavhengig av innavl grad på foreldredyra her så vil det med meget stor sannsynlighet også avkommene fra denne kombinasjonen få HD i større grad. Alle avkom er summen av sine foreldre.

Når du da oppfordrer til å kjøpe hunder uten stamtavle så fjerner du enhver reel mulighet til å sjekke opp helt basis ting. Dette er og blir useriøst. De eneste som tjener på dette er de som ikke lengre må forholde seg til etiske og moralske rettnings linjer. 

Jeg svarte på spørsmål om innavsgraden magisk forsvant ved utavl- og svarer på det er JA!

forutsetningene for at valpene blir friske er at foreldrene har friske dyr.  Du skisserer å krysse to dyr med (mulig) samme patologiske forandringer. 

For i hvertfall den ene rasen TS vurderer  er ikke HD et særlig utbrett problem.

En av utfordringene med raseavl er at man avler på få individer- og har en populær hannhund da uheldige gener vil man komme dit henn at alle individene som fødes har dette genet.

Med krysningsavl har man ikke den utfordringen. Fødes det «dårlige» individer så stopper det liksom her... 

Det beste for hunden som art er at mange individer får avkom på kryss og tvers - akkurat slik vi mennesker, og (hus)katter gjør det.  
Det er først når man rendyrker spesielle egenskaper at all kartleggingen av sykdom og ugunstige gener blir avgjørende. 
Jeg mener selvfølgelig at dette er nødvendig om man skal ha hundene til bestemte oppgaver.. man kan liksom ikke blande en bordercollie med en pekineser og forvente at man har en gjeterhund i toppskiktet...

men jeg mener ABSOLUTT at de som ønsker en kosehund godt kan velge en blandingshund slik TS gjør. 

...og ekstremavlede raser der patologiske forandringer utgjør rasetrekk bør dø ut.(alternativt utavles slik at de ikke lenger har disse trekkene)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to havapoo’er... kjempeherlige hunder, som akkurat som sine foreldre må klippes eller må ha regelmessig pelsstell. Ingen helseutfordringer enn så lenge..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må alle tråder som handler om blandingshunder ende opp med så mye krangel om hvorvidt blandingshunder er dårligere enn rasehunder eller ikke? 🙄

Her har du i alle fall litt lesestoff om rasen du kan ta en titt på: https://dyreliv.no/hund/raseprofil-havapoo/ 

Anonymkode: 1d1c9...88b

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor må alle tråder som handler om blandingshunder ende opp med så mye krangel om hvorvidt blandingshunder er dårligere enn rasehunder eller ikke? 🙄

Fordi det er mange useriøse oppdrettere blandt blandingshunder og mange veterinærer advarer om dette. Mange potensielle hundeeiere bryr seg ikke om advarsler da noen av disse hundene er svært poplære og for mange er det viktigere å ha populær hund. Det å etterspørre hunder som kommer fra useriøse oppdrettere presser opp prisen og det gjør at det kan komme mange syke hunder på markedet. De som bryr seg om hunder blir irriterte av dette, mens andre blir irriterte når noen stiller spørsmål ved deres valg av rase...  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ingen har sagt at blandingshunder er dårligere enn rasehunder.

Men blandingsavl er det mange som er imot. Motivet for blandingsavl er som regel økonomisk eller egoistisk, det er få som bryr seg om eller har kunnskap om arvelige sykdommer og hva som kan befinne seg bakover i linjene, det er ingen kontroll på om tispa blir utnyttet. Og etterspørsel etter visse typer hunder har ført til en oppsving i smugling, valpefabrikker og grov utnyttelse av dyrene. 

NKK er langt fra perfekt, og en stambokført rasehund er ingen garanti for etisk avl (ref. mops). Men det kan være det, man har i alle fall kontroll på hvor dyrene kom i fra, og om alle hadde stilt samme krav til oppdretter som NKK opererer med, hadde man blitt kvitt valpefabrikker og hundesmugling relativt raskt.

Anonymkode: 22d20...c31

• Liker 3
Skrevet

Ingen snakker nedsettende om hundene. 

- men fortjener ikke alle hunder og ha et godt liv ? Hva med disse stakkars tispene som blir (mis)brukt for å produserer disse valpene? 

Tror man finner flere råtne epler bland blandingshundoppdrett enn de som registrerer i NKK.

Men ja - det er viktig å gjøre en undersøkelse FØR man kjøper hund - akkurat som en ville gjort når en kjøper bil, hus, hytte, båt etc...

Noen fine tips når du kontakter oppdrettere: 

- få navn og reg nr på tispen og far - sjekk deretter dogweb.no, noen raser har også internasjonal database. 
- få komme på besøk og hilse på Mor & valper -
- få tilsendt kjøpskontrakt.
- Oppdretter stiller DEG spørsmål om din hverdag og familie.
- Oppdretter vil deretter gi deg anbefaling på hvilken av valpene som vil passe deg og din familie best, utifra personlighet og interesse.

Valpen skal leveres med ( alt etter rase selvfølgelig - noen krever øyelysning som f.eks collie)

- Ikke yngre enn 8 uker
- Reg. NKK
- ID- merket med Chip
- Helseattest ikke eldre enn 7 dager
-Pass
- Ormkur ( 2, 4, 6 og 8 ukers alder) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2021 den 12.44):

Ingen har sagt at blandingshunder er dårligere enn rasehunder.

Men blandingsavl er det mange som er imot. Motivet for blandingsavl er som regel økonomisk eller egoistisk, det er få som bryr seg om eller har kunnskap om arvelige sykdommer og hva som kan befinne seg bakover i linjene, det er ingen kontroll på om tispa blir utnyttet. Og etterspørsel etter visse typer hunder har ført til en oppsving i smugling, valpefabrikker og grov utnyttelse av dyrene. 

NKK er langt fra perfekt, og en stambokført rasehund er ingen garanti for etisk avl (ref. mops). Men det kan være det, man har i alle fall kontroll på hvor dyrene kom i fra, og om alle hadde stilt samme krav til oppdretter som NKK opererer med, hadde man blitt kvitt valpefabrikker og hundesmugling relativt raskt.

Anonymkode: 22d20...c31

I ts tilfelle er det vel ikke snakk om en valpefrabrikk?  Jeg kjenner mange som syns det er koselig m valper og har ett eller to kull på tispa si. Mange av disse er ille opptatt av papirer, men de tar valpene til veterinær - får de sjekket og chippet. Helt OK  i mine øyne..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I ts tilfelle er det vel ikke snakk om en valpefrabrikk?  Jeg kjenner mange som syns det er koselig m valper og har ett eller to kull på tispa si. Mange av disse er ille opptatt av papirer, men de tar valpene til veterinær - får de sjekket og chippet. Helt OK  i mine øyne..

Stemmer. Det er sånn det er i mitt tilfelle. Ingen valpefabrikk nei. Dette er dyr som har det som plommen i egget. Sover på soverommet til eier, og blir behandlet som helter. Jeg har ikke noen vonde tanker av å kjøpe en valp av de. 

Eneste jeg ønsker er å høre med andre som har en slik hund, om evt utfordringer de har hatt med en slik hund. Tenker da på feks en måte å unngå separasjons angst på. For det vet jeg er lett at en slik hund kan få. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men hvor mye tar de per valp? 

Anonymkode: 87315...29c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...