Gå til innhold

Er det noen som har en Havapoo her?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Bet-t-ina skrev (3 minutter siden):

Er det blanding av Bichon Havanais og Toy Poodle? 

Jepp.

Anonymkode: 84aff...b5b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Bet-t-ina
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp.

Anonymkode: 84aff...b5b

De er sikkert kjempesøte. 🥰

AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (2 timer siden):

Men hvor langt tilbake kan du sjekke stamtavlen til valpene? Slik at du kan sjekke om det er sykdommer på oldeforeldre, tanter, søsken osv?  

Anonymkode: dc9c3...88d

AnonymBruker
Skrevet
Bet-t-ina skrev (2 timer siden):

Er det blanding av Bichon Havanais og Toy Poodle? 

Ja stemmer. Eller mellom puddel. 

Anonymkode: 93c27...f38

Gjest Bet-t-ina
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja stemmer. Eller mellom puddel. 

Å ja. Var litt usikker på om det var riktig med toy. 😆

AnonymBruker
Skrevet
On 2/25/2021 at 5:47 AM, AnonymBruker said:

Jeg har satt meg på venteliste til høstens valpekull. Er veldig nysgjerrig på andres erfaringer rundt det å ha den rasen
Syns du det er en  «enkel» rase? Er du fornøyd med helsa til hunden? Og hvor stor er hunden din? 

Ikke en rase, en blandingshud.

Anonymkode: 218ce...390

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke en rase, en blandingshud.

Anonymkode: 218ce...390

Du har rett i det. 

Skrevet

Blir helt oppgitt over alle de nye "rasene". 
Min første hund var en "gatemix", altså et uhell, der ei leonbergertispe ble parret av en gordon setter-hann. En super hund og en flott blanding, men i kullet var det 5 søsken, der to av de lignet på en stor gordon, mens de tre andre lignet på en litt tynnere leonberger. Altså ingen egen rase, men i dag ville de kanskje blitt kalt "Gordonberger", eller noe slikt? 
Vi kjøpte vår for 200,-, det dekket en vaksine han fikk før vi hentet han. I dag ser jeg disse blandingshundene går for 10-15000 og jeg skjønner ikke hva de tar seg betalt for. 
Rasehunder koster penger fordi man betaler for parring, DNA-testing, registrering, vaksiner og stamtavle (for å nevne noe). 

• Liker 8
Skrevet

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. 

Perelandra, mod. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (5 timer siden):

Blir helt oppgitt over alle de nye "rasene". 
Min første hund var en "gatemix", altså et uhell, der ei leonbergertispe ble parret av en gordon setter-hann. En super hund og en flott blanding, men i kullet var det 5 søsken, der to av de lignet på en stor gordon, mens de tre andre lignet på en litt tynnere leonberger. Altså ingen egen rase, men i dag ville de kanskje blitt kalt "Gordonberger", eller noe slikt? 
Vi kjøpte vår for 200,-, det dekket en vaksine han fikk før vi hentet han. I dag ser jeg disse blandingshundene går for 10-15000 og jeg skjønner ikke hva de tar seg betalt for. 
Rasehunder koster penger fordi man betaler for parring, DNA-testing, registrering, vaksiner og stamtavle (for å nevne noe). 

De må vel betale for parringen de også. Chip og vaksine også. Pluss at man vil ha litt for at man har tatt vare på de i åtte uker 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (10 timer siden):

Men hvor langt tilbake kan du sjekke stamtavlen til valpene? Slik at du kan sjekke om det er sykdommer på oldeforeldre, tanter, søsken osv?  

Tror kanskje du har litt for stor tiltro til stamtavler ./ liten forståelse for avl.. 

stamtavlen forteller hvilke forfedre hunden har- Det er SVÆRT begrenset hvilke sykdommer man skjenker - og for det fleste sykdommer finnes det ingen obligatorisk registrering som linker tanter, søsken og barn og barnebarn til din hunds stamtavle. 

Stamtavlen sier også noe - men langt fra alt om hvor mye innavl det er i hunden.

Det overnevnte gjør at en stamtavle kan være nyttig når man velger en renraset hund. 

renraset hunder har flere like gener - altså er mer innavlet. Ofte må man ha to «defekte» gen for å få sykdom. Dette gjør at dersom en rase har en typisk «raselidelse/sykdom» kommer dette av at de har de samme sykdomsfremkallende /defekte genene.

Tatt alt dette i betraktning kan ts med større sannsynlighet gå ut fra at hun får en frisk valp om begge foreldrene er friske enn det hun kunne om hun hadde valgt en renraset valp. 
Og hun VET at innavlsprosenten er minimal da foreldrene er av to ulike raser. Altså: ingen vits med stamtavle som viser hvem mor/far- besteforeldre - olderforeldre osv...

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tror kanskje du har litt for stor tiltro til stamtavler ./ liten forståelse for avl.. 

stamtavlen forteller hvilke forfedre hunden har- Det er SVÆRT begrenset hvilke sykdommer man skjenker - og for det fleste sykdommer finnes det ingen obligatorisk registrering som linker tanter, søsken og barn og barnebarn til din hunds stamtavle. 

Stamtavlen sier også noe - men langt fra alt om hvor mye innavl det er i hunden.

Det overnevnte gjør at en stamtavle kan være nyttig når man velger en renraset hund. 

renraset hunder har flere like gener - altså er mer innavlet. Ofte må man ha to «defekte» gen for å få sykdom. Dette gjør at dersom en rase har en typisk «raselidelse/sykdom» kommer dette av at de har de samme sykdomsfremkallende /defekte genene.

Tatt alt dette i betraktning kan ts med større sannsynlighet gå ut fra at hun får en frisk valp om begge foreldrene er friske enn det hun kunne om hun hadde valgt en renraset valp. 
Og hun VET at innavlsprosenten er minimal da foreldrene er av to ulike raser. Altså: ingen vits med stamtavle som viser hvem mor/far- besteforeldre - olderforeldre osv...

Helt enig. Jeg fokuser mer på mental helse. Slik som om foreldrene er mørkeredde, spesielt nervøse feks, slikt som kan arves nedover. Det er det som anbefales også. Og at valpene har bra allmentilstand, men det er en selvfølge. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Før du påstår at jeg ikke kan nok, bør du kanskje se hvordan en stamtavle faktiskt ser ut.😉

En stamtavle gjør at du kan finne foreldredyr og da også andre kull, søsken osv. Dermed kan man gå inn på den enkelte og se hva hunden har i had/ad grad. Innavslsgrad står også. I tillegg til meritter. Går man så på utvidet stamtavle, får man opp leddene bakover. Da kan man sjekke de forskjellige hundene som er benyttet og deres oppdrettere. Og dermed også sjekke ut helsestatus (be oppdretter om kopi av øyelysning +++) på dyrene som er benyttet. 

At du kan påstå at ts får en friskere rase ut fra at det er blanding, blir feil. TS kan jo ikke sjekke om det er benyttet søsken, onkler e.l. tilbake i leddene. 

Legger ved en stamtavle fra en dyktig oppdretter, som eksempel. 

20210302_052002.jpg

Endret av Troyamin
Endret grunnet staveleifer.
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 6 år gammel utgave av denne blandingen. Han er utrolig balansert, godlynt og kvikk. Minuset er helt j*vlig pels, han ser ut som en tova vott med en gang. Løser det med å holde han barbert.

Han var et uhell som vi fikk gratis siden han egentlig skulle avlives (tjuvparring, han ble eneste valp i kullet). Hadde neppe skjedd i dag med de prisene som er... 

Anonymkode: d8f74...e6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke får noe ut av å lese stamtavlen. Mulig det bare er meg. I mange situasjoner så ville nok den vanlig mannen på gata ikke bry seg så mye om sånt. Den ga meg ikke noe info om hvordan hunden er?! Det positive er at Innavl er man sikret mot 

Da jeg tok til meg min omplasserings hund, så brydde jeg meg ikke om stamtavle. Han er medlem i NKK. Fokuset var på hans psyke. 

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Så innavlsprosenten på foreldre dyra blir magisk borte ettersom dem ikke er fra samme rase? 

Ting som er styrt av gener er i de fleste tilfeller sporbare 6-7 ledd bakover i slekta. Ta HD som et enkelt eksempel. Om du har stamtavla kan du sjekke HD status i leddene bakover, ikke bare på foreldre dyra, men også på søsken/avkom/forfedre. Dette gir økt kunnskap om slekta som gjør at du faktisk kan ta en vurdering på om dette er valper som med liten eller stor sannsynlighet kommer til å få HD av varierende grad. 

Det er ikke innavls graden som bestemmer om du får en frisk hund eller ikke. Det er bevist/ubevist avl over flere generasjoner som gir de egenskapene man når ser i de forskjellige rasene. Ekstriør basert avl uten andre kriterier enn hvordan hunden skal se ut er det som har gitt alle de syke rasene man nå sliter med. Det er en grunn til at flere og flere raser begynner å splittes i en utstillings variant og en arbeid/jakt variant.

Alle disse designer blandingen er ene og alene basert på ekstriør og et ønske om å tjene penger. Du havner utenfor alle regler når det kommer til avl. Man står fritt til å avle over en lav sko.

Det finnes organisert blandingsavl som lager friske hunder. Trekkhund miljøet blander hunder for å få bedre egenskaper, her vil ekstriøret dikteres av funksjonen hunden skal gjøre. 

11 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig. Jeg fokuser mer på mental helse. Slik som om foreldrene er mørkeredde, spesielt nervøse feks, slikt som kan arves nedover. Det er det som anbefales også. Og at valpene har bra allmentilstand, men det er en selvfølge. 

Så bra, hvordan sjekker du da egentlig opp dette? Uten stamtavler altså. Mentale egenskaper er også arvelige i flere ledd. Det holder ikke å bare se foreldra. Det sier deg ikke noe om hva som er de grunnlegende driften/egenskapene i hunden. Du kan skremme en liten valp til å bli mørkeredd, det betyr ikke at den ville gi dette videre til et avt avkom. Du kan trene nervøse hunder til å legge all sin tillit til fører og dermed ikke framstå som nervøs. Nervøsiteten kan være fra en brist i det mentale som er arvbar. Skuddredsel er også en ting som er arvbar. Alle disse tinga kan man ikke med sikkerhet si noe om med mindre man kan sjekke flere ledd bakover og sideveis. 

Skal du fokusere på mental helse så er en MH (mentalbeskrivelse hund) et minimum.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en 6 år gammel utgave av denne blandingen. Han er utrolig balansert, godlynt og kvikk. Minuset er helt j*vlig pels, han ser ut som en tova vott med en gang. Løser det med å holde han barbert.

Han var et uhell som vi fikk gratis siden han egentlig skulle avlives (tjuvparring, han ble eneste valp i kullet). Hadde neppe skjedd i dag med de prisene som er... 

Anonymkode: d8f74...e6a

Ja, har lest en del om pelsen, krever en god del arbeid. Skal helst dusjes og trimmes ukentlig for å holde pelsen fin. Men sikkert ikke enkelt om man gjør det heller. 

Hvordan er din når det kommer til det å være alene? Har han en sterk psyke? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke får noe ut av å lese stamtavlen. Mulig det bare er meg. I mange situasjoner så ville nok den vanlig mannen på gata ikke bry seg så mye om sånt. Den ga meg ikke noe info om hvordan hunden er?! Det positive er at Innavl er man sikret mot 

Da jeg tok til meg min omplasserings hund, så brydde jeg meg ikke om stamtavle. Han er medlem i NKK. Fokuset var på hans psyke. 

Ja, det er bare deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 23.55):

Hun setter seg opp på venteliste - til «høstens» kull. Dette tyder vel på at det er en norsk tispe som har hatt noen «vellykkede» kull- ikke ulovlig import. En «hvilken som helst»-pop vil garantert bli 1000 ganger sunnere enn renrasede bulldogger, mopser, Schäferhund eller cavalier kc . Så blir litt kvalm av dere som snakker som om at en stamtavle er noe som helst garanti.. det finest faktisk fagpersoner med en del mer peiling enn folk flest på avl som har uttalt at raseavl på hund er noe av det verste som har skjedd for hunden... 

Brukskrysningsavl der man krysser ulike raser er veldig vanlig i flere husdyrproduksjoner. Ikke alle hunder passer for alle- selv om du ikke vil ha en krysning - ikke gidd å rakke ned på noen som vil det..

Hvor mange kull har tispen hatt? Hvor gml er hun? Når hadde hun sitt forrige kull?  

Seriøst - om dere ikke bryr dere om stamtavler - så bry dere ihvertfall om dyrevelferden til den stakkars tispen!!  

De som produserer disse "poo - hundene " parrer sine tisper fra de får sin første løpetid  gjerne ved 12-15 måneders alder, og dermed blir det 2  kull i året - til de ikke orker mer.

En tispe skal TIDLIGST parres ved 18 måneder, det skal gå minst 1 løpetid mellom hvert kull og den skal ha MAX 5 kull. Dette er de etiske reglene for oppdrettere som registrere hundene sine i NKK. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
xinnia skrev (26 minutter siden):

Hvor mange kull har tispen hatt? Hvor gml er hun? Når hadde hun sitt forrige kull?  

Seriøst - om dere ikke bryr dere om stamtavler - så bry dere ihvertfall om dyrevelferden til den stakkars tispen!!  

De som produserer disse "poo - hundene " parrer sine tisper fra de får sin første løpetid  gjerne ved 12-15 måneders alder, og dermed blir det 2  kull i året - til de ikke orker mer.

En tispe skal TIDLIGST parres ved 18 måneder, det skal gå minst 1 løpetid mellom hvert kull og den skal ha MAX 5 kull. Dette er de etiske reglene for oppdrettere som registrere hundene sine i NKK. 

Når man kjøper en renrase hund, så er man fortsatt ikke sikret mye av det du ønsker. Hva man sier man gjør er noe annet en hva man faktisk gjør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...