Gå til innhold

Er det noen som har en Havapoo her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har satt meg på venteliste til høstens valpekull. Er veldig nysgjerrig på andres erfaringer rundt det å ha den rasen. 
Syns du det er en  «enkel» rase? Er du fornøyd med helsa til hunden? Og hvor stor er hunden din? 

Anonymkode: 93c27...f38

• Liker 1
Skrevet

Liten avsporing. Men er nysgjerrig på hvorfor du velger blandingshund fremfor ren rase? Begge rasene som din er blanding av, er jo flotte hunder akkurat som de er. 

Anonymkode: ed8ee...9b1

• Liker 30
Skrevet

Ja si det, jeg forelsket meg egentlig i maltipoo, men så kom jeg over en som skal ha valper med havapoo. Havapoo er visst også en bedre/sterkere hund en maltipoo. Jeg liker den blandingen veldig godt. 

Skrevet

Var dessverre så dum at eg og min mor hadde et slikt bandingskull for noen år siden. Dog solgte vi de for normal pris; rundt 7000 som da var halv pris av renraset. 

IKKE kjøp blandingshund. Du støtter opp under en skikkelig idiotisk pengegrisk avl. Du får dessuten en hund med tidenes jævligste pels.

Anonymkode: 07bc6...e9d

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja si det, jeg forelsket meg egentlig i maltipoo, men så kom jeg over en som skal ha valper med havapoo. Havapoo er visst også en bedre/sterkere hund en maltipoo. Jeg liker den blandingen veldig godt. 

Men hvorfor blandingshund og ikke renraset med papirer (og muligheten til å sjekke slektsledd/sykdommer)?

Anonymkode: ed8ee...9b1

• Liker 17
Skrevet

Virker som det er in å kjøpe hunder bare det er poo i slutten av navnet og for at influensere ofte har en 🙄

Uansett, jeg har ikke noe erfaring med den type bastard. Vil bare ønske deg lykke til og håper du er en av de heldige som får en frisk hund selv om du ikke vet hva du kjøper til alt for mye penger.

• Liker 18
Skrevet

Avsporing, men hva er prisen på en sånn? Har hørt rykte om at det finnes oppdrettere som har tjent millioner på poo-blandinger. Om folk betaler samme pris (eller mer) enn for renrasede så er det hinsides all fornuft.

• Liker 5
Skrevet

Tja, har litt kjennskap til BLANDINGEN. De ser ut som en hvilken som helst pelsdott på den størrelsen, men vær obs på lidelser som patella, øyesykdommer osv. som går igjen på små hunder. De har helt skrekkelig pels som tover seg lett, denne pelsen må børstes HVER dag og klippes hver 4-6 uke. De som sier at de er lettstelte lyver - jeg jobber deltid som hundefrisør og får inn så mye poo-blandinger hvor eier tror hunden bare er langhåra, men så er den egentlig tova helt inn til huden... Sier litt om hvor blinde eierne er.

Anonymkode: c43fa...13a

• Liker 26
Skrevet

Har blandingshund selv, dog ikke med puddel.

Har foreldrene stamtavle? Kjenner oppdretter linjene bakover, og vet du at det ikke er allergi eller sykdom på opphavet noen generasjoner bakover? Hvis ikke er det ingen garanti at du får en frisk hund, en enkel helsesjekk av mor holder ikke til det formålet.

Man er heller ikke garantert utseende og pelstype med en blanding, den kan få mye fra far eller mye fra mor. Puddelblandinger kan ha grei pels, eller de kan ha vanskelig pels som krever mye stell, og som kan tove seg, lugge og være ubehagelig for hunden. 

Den blir nok forholdsvis enkel å ha med å gjøre, da både puddel og havanais ikke er de mest krevende rasene. Puddel er smart og kvikk, havanais kan nok være litt særere. Helt problemfrie er de ikke (noe som ikke er noen garanti for noen hunder), jeg kjenner en havanais med separasjonsangst, og en havanaisblanding med samkjønnsaggresjon. 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor ikke skaffe en havanais eller puddel? :) De er jo flotte hunderaser i seg selv. 

Les deg uansett grundig opp på informasjon og spesielt utfordringene hos rasene, for eksempel her

https://www.nkk.no/raser/bichon-havanais-article8159-815.html

http://www.nbhk.info/sider.php?s=6&m=6

https://www.nkk.no/raser/toy-puddel-article8149-815.html

https://www.nkk.no/raser/dvergpuddel-article8117-815.html

https://puddelklubb.no/puddelen/ny-med-puddel/

Jeg ville vært ekstremt forsiktig med å kjøpe liten blandingshund, der er det veldig mye grums dessverre. Har du sjekket ut nøye at oppdretter er en seriøs aktør i Norge med hundens beste i tankene og ikke en valpefabrikk? Har du møtt foreldredyr og sett at de har godt lynne? Har du oversikt over antall kull på tispe og at tispa ikke er for ung?  Har oppdretter vist dokumentasjon på at tester på sykdommer som rammer puddel og havanais er sjekket fri for? 

Husk også at både puddel og havanais krever godt pelsstell. 

Anbefaler og sette deg inn i farene ved valpekjøp, spesielt de små rasene er utsatt. 

https://www.nrk.no/rogaland/dyrlege-marit-johanne-apeland-pa-algard-er-kritisk-til-_kvalpefabrikkar__-_-dei-spyr-ut-hundar-1.15389690 

https://www.nrk.no/ytring/ikke-kjop-smuglervalp-1.15376822

https://www.aftenbladet.no/magasin/i/OQjABE/bekymret-for-impulskjoep-under-pandemien-verdt-aa-vente-paa-en-trygg-h

Anonymkode: ee1a3...191

• Liker 19
Skrevet

Ts her. Skjønner at mange er i mot blandingshunder, men det var ikke helt det jeg var ute etter. Jeg har en hund fra før som krever en del pelsstell. Røyter mye hele året. Må nappes mange ganger i året. Så det skal jeg nok takle. Har tilgang på hundefrisør også. 

Jeg kunne tenkte meg å høre personlige erfaringer av folk som har en slik hund. Men da er det ikke så mange på KG. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. Skjønner at mange er i mot blandingshunder, men det var ikke helt det jeg var ute etter. Jeg har en hund fra før som krever en del pelsstell. Røyter mye hele året. Må nappes mange ganger i året. Så det skal jeg nok takle. Har tilgang på hundefrisør også. 

Jeg kunne tenkte meg å høre personlige erfaringer av folk som har en slik hund. Men da er det ikke så mange på KG. 

Det handler ikke om å være i mot blandingshunder nødvendigvis, men at akkurat når det gjelder disse moteblandingene med små hunder er det veldig mange feller å gå i. Det er bedre å ha satt seg skikkelig inn i det på forhånd enn å være etterpåklok. 

Anbefaler deg å lese deg grundig opp både på ulemper med blandingsavl og på svindel, ulovlig import og valpefabrikker, spesielt når det kommer til små raser. :)

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 18.09):

Det handler ikke om å være i mot blandingshunder nødvendigvis, men at akkurat når det gjelder disse moteblandingene med små hunder er det veldig mange feller å gå i. Det er bedre å ha satt seg skikkelig inn i det på forhånd enn å være etterpåklok. 

Anbefaler deg å lese deg grundig opp både på ulemper med blandingsavl og på svindel, ulovlig import og valpefabrikker, spesielt når det kommer til små raser. :)

Hun setter seg opp på venteliste - til «høstens» kull. Dette tyder vel på at det er en norsk tispe som har hatt noen «vellykkede» kull- ikke ulovlig import. En «hvilken som helst»-pop vil garantert bli 1000 ganger sunnere enn renrasede bulldogger, mopser, Schäferhund eller cavalier kc . Så blir litt kvalm av dere som snakker som om at en stamtavle er noe som helst garanti.. det finest faktisk fagpersoner med en del mer peiling enn folk flest på avl som har uttalt at raseavl på hund er noe av det verste som har skjedd for hunden... 

Brukskrysningsavl der man krysser ulike raser er veldig vanlig i flere husdyrproduksjoner. Ikke alle hunder passer for alle- selv om du ikke vil ha en krysning - ikke gidd å rakke ned på noen som vil det..

Anonymkode: dc9c3...88d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun setter seg opp på venteliste - til «høstens» kull. Dette tyder vel på at det er en norsk tispe som har hatt noen «vellykkede» kull- ikke ulovlig import. En «hvilken som helst»-pop vil garantert bli 1000 ganger sunnere enn renrasede bulldogger, mopser, Schäferhund eller cavalier kc . Så blir litt kvalm av dere som snakker som om at en stamtavle er noe som helst garanti.. det finest faktisk fagpersoner med en del mer peiling enn folk flest på avl som har uttalt at raseavl på hund er noe av det verste som har skjedd for hunden... 

Brukskrysningsavl der man krysser ulike raser er veldig vanlig i flere husdyrproduksjoner. Ikke alle hunder passer for alle- selv om du ikke vil ha en krysning - ikke gidd å rakke ned på noen som vil det..

Anonymkode: dc9c3...88d

Der er jeg faktisk helt enig. Renrasede er ikke synonymt med perfeksjon. 

Så mange renrasede hunder som sliter med luftveiene, pga kort snute. Disse rasene håper jeg vi slutter å avle på. 

Ja det stemmer også at jeg kjøper valp av en norsk oppdretter som har hatt fine valper på mor og far tidligere. Jeg har også tilgang til en av valpene som ble født rett før jul. Slik at jeg ser hvordan den er. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der er jeg faktisk helt enig. Renrasede er ikke synonymt med perfeksjon. 

Så mange renrasede hunder som sliter med luftveiene, pga kort snute. Disse rasene håper jeg vi slutter å avle på. 

Ja det stemmer også at jeg kjøper valp av en norsk oppdretter som har hatt fine valper på mor og far tidligere. Jeg har også tilgang til en av valpene som ble født rett før jul. Slik at jeg ser hvordan den er. 

Men hvor langt tilbake kan du sjekke stamtavlen til valpene? Slik at du kan sjekke om det er sykdommer på oldeforeldre, tanter, søsken osv?  

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Det er ingenting som heter havapoo, det heter blandingshund. Jeg anbefaler at du velger en renraset hund, da har du større forutsetning for å kunne sette deg inn i hva du får. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (2 timer siden):

Men hvor langt tilbake kan du sjekke stamtavlen til valpene? Slik at du kan sjekke om det er sykdommer på oldeforeldre, tanter, søsken osv?  

Nei, det kan jeg trolig ikke. Men det er også mye man ikke får sjekket, slik som mental helse. Det står ikke oppført noen sted.

Jeg har også tatt til meg en omplasserings hund som har hatt tre eiere før meg. Har nå hatt han i 6 år. 

Han har jeg stamtavla til, men vet ingenting om hva som har preget han de årene før meg. Bortsett fra det jeg opplever i hverdagen. Havapoo er en blanding som ikke sliter med luftveiene i allefall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (2 timer siden):

Det er ingenting som heter havapoo, det heter blandingshund. Jeg anbefaler at du velger en renraset hund, da har du større forutsetning for å kunne sette deg inn i hva du får. 

Ja, og havapoo er navnet på blandingen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det kan jeg trolig ikke. Men det er også mye man ikke får sjekket, slik som mental helse. Det står ikke oppført noen sted.

Jeg har også tatt til meg en omplasserings hund som har hatt tre eiere før meg. Har nå hatt han i 6 år. 

Han har jeg stamtavla til, men vet ingenting om hva som har preget han de årene før meg. Bortsett fra det jeg opplever i hverdagen. Havapoo er en blanding som ikke sliter med luftveiene i allefall. 

Det er uansett meget trist at du ønsker å bidra til useriøs avl. Oppfordrer deg virkelig til å tenke deg om flere ganger før du faktisk kjøper deg en blandingshund ❤️

• Liker 3
Gjest Bet-t-ina
Skrevet

Er det blanding av Bichon Havanais og Toy Poodle? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...