Gå til innhold

Er det noen her som har vært på Galapagos?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drømmer om å reise til Galapagos, men har kraftig slangefobi. Jeg er ikke småredd, jeg er KJEMPEREDD (og det har jeg all grunn til å være) og det er vanskelig å spå hva som skjer hvis jeg møter på en. 

Jeg vet det er opptil flere typer slanger på nesten alle øyene og også en i havet rundt øyene. Men spørsmålet mitt er hvor mange det egentlig er av dem og om det er en reell sjanse til å møte på noen, elller om det er mer et teoretisk problem. Det er jo tross alt flere typer slanger i Norge også, men jeg har kun møtt på en hoggorm de siste 30 åra (og den så jeg bare på avstand, uten at det hjalp spesielt mye). 

Jeg ønsker ikke å beroliges her, jeg vil ha de realistiske svarene. Jeg vil heller ikke ha bilder. Hvilke typer slanger det er er også irrellevant, det er helt det samme for meg om de er små eller store, grønne eller svarte og giftige eller helt ufarlige. For meg er de akkurat like skumle. 

Anonymkode: d95df...34a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Darwin❤️

Anonymkode: 25e5a...4cd

Skrevet

Det skal visstnok være 5 slangearter på Galapagos. Ingen av dem er veldig store eller spesielt giftige (selv om det ikke var det du lurte på:)

utdrag fra animalcorner.org:

«Although common and widespread, the snakes are not often seen as they are rather shy.

Most islands have one or two of the species. A couple of northern islands have no snakes, presumably because they did not succeed in establishing viable populations or never reached there in the first place.

Galapagos Snakes are very difficult to spot but are usually seen on the Galapagos Islands of Santa Fe and North Seymour islands».

Så jeg tror du kan slå deg til ro med at det er et ganske «snilt» sted med tanke på slanger. Kos deg heller med alle de andre spennende dyra.

Most islands have one or two of the species. A couple of northern islands have no snakes, presumably because they did not succeed in establishing viable populations or never reached there in the first place.

Skrevet

Jeg var på Galapagos for kanskje 10 år siden. Tror ikke vi så en eneste slange faktisk. Uansett er jo besøk på de ulike øyene strengt regulert og man er nødt til å holde seg til oppmerket sti for å ikke forstyrre dyrelivet. Ville ikke bekymret meg for det! 

Det er derimot mye iguaner som er temmelig store og kan se litt skumle ut med tagger på ryggen 😉

Anonymkode: 7deae...f4a

Skrevet
Påkrevd skrev (13 minutter siden):

Det skal visstnok være 5 slangearter på Galapagos. Ingen av dem er veldig store eller spesielt giftige (selv om det ikke var det du lurte på:)

utdrag fra animalcorner.org:

«Although common and widespread, the snakes are not often seen as they are rather shy.

Galapagos Snakes are very difficult to spot but are usually seen on the Galapagos Islands of Santa Fe and North Seymour islands».

Så jeg tror du kan slå deg til ro med at det er et ganske «snilt» sted med tanke på slanger. Kos deg heller med alle de andre spennende dyra.

Takk for informativt svar, jeg har prøvd å google litt selv, men det blir veldig begrenset med informasjon når man for alt i verden må unngå å få opp et bilde 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var på Galapagos for kanskje 10 år siden. Tror ikke vi så en eneste slange faktisk. Uansett er jo besøk på de ulike øyene strengt regulert og man er nødt til å holde seg til oppmerket sti for å ikke forstyrre dyrelivet. Ville ikke bekymret meg for det! 

Det er derimot mye iguaner som er temmelig store og kan se litt skumle ut med tagger på ryggen 😉

Det høres lovende ut, hvor lenge var du der? Hvordan var det? 

Iguaner er jeg ikke redd for. Jeg har ikke lyst til å kose med en akkurat, men jeg synes ikke de er skumle. Det er bare slanger og til en viss grad åler jeg har problemer med 😃

Skrevet

jeg var der for 6 år siden, det er veldig fint med flott dyre liv i "jungelen". men pass på jeg ble bitt av lopper på det ene hostelet jeg sov å tro det eller ei endte faktisk opp med og få svarte dauen😨men en enkel pencilin kur fikset det heldigvis.

Anonymkode: 29423...221

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det høres lovende ut, hvor lenge var du der? Hvordan var det? 

Iguaner er jeg ikke redd for. Jeg har ikke lyst til å kose med en akkurat, men jeg synes ikke de er skumle. Det er bare slanger og til en viss grad åler jeg har problemer med 😃

Var der vel litt over en uke i forbindelse med reise i Sør-Amerika. Skulle gjerne vært lengre og sett absolutt alle øyene! 

Galapagos var svært flott. Nydelig natur og flotte strender. Menneskene er slik jeg husker det også vennlige og serviceinnstilte. Maten der vi spiste var ikke all verdens, men antar at det kan ha blitt bedre og utvalget av spiseplasser har økt. 

Vil anbefale å besøke flere øyer - det gjorde vi. De ulike øyene har ulike kjennetegn og litt forskjellig natur. Vi hadde guide som tok oss med på ulike turer på øyene, fortalte om historie, natur og kultur osv. Veldig lærerikt. Da ble vi også opplyst om artene vi så og følte oss trygge på å ikke gjøre noe "feil". 

Man skal jo ikke røre dyrene, men de er nok vant til mennesker. Vi hadde nysgjerrige fugler i strandvesker og svømmeføtter, og sjøløvene ville gjerne leke i vannet. De fleste strendene er langgrunne og har myk sand, klart vann og behagelig temperatur. Der det er farlige og sterke strømninger er dette merket.

Håper du kommer deg dit når verden åpner opp. I mellomtiden får man bare drømme seg bort... 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

jeg var der for 6 år siden, det er veldig fint med flott dyre liv i "jungelen". men pass på jeg ble bitt av lopper på det ene hostelet jeg sov å tro det eller ei endte faktisk opp med og få svarte dauen😨men en enkel pencilin kur fikset det heldigvis.

Anonymkode: 29423...221

Du fikk svartedauden? 😱 Vel, takk og lov for at vi ikke lever på 1500-tallet. 😳

Anonymkode: b348a...670

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...