AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Har jobbet på samme stedet nå i 12 år snart, jobber med barn. Har alltid hatt lite fravær, en av de 3 med minst fravær i alle årene egentlig, får mye skryt av foreldre og kollegaer og har god kontakt med barna og jeg er faglig oppdatert og lett å jobbe med. Men så ble jeg syk, det var litt over et år med behandlinger også en ca 9 mnd hvor jeg har prøvd meg på jobb, føler det går bra og jobbe 60% og har ikke fått tilbakemeldinger på noe annet men merker at det er noe i luften, blir hele tiden minnet på at det er lov å kaste inn håndkleet og ta seg en lengre sykemelding, om jeg er sikker på jeg orker dette nå da. kommer på jobb så møter kollegaer meg i garderoben å spør om jeg orker dette i dag og, om jeg er sliten og lignende. I Desember ble jeg syk, vanlig forkjølelse men pga korona så måtte jeg holde meg lengre hjemme en ellers, så ringer sjefen og sier jeg ikke er ønsket på jobb før jeg er 100% klar og utvilt, de vil veldig gjerne ha meg tilbake fortest mulig men bare om jeg er klar, de bryr seg om meg og vil det beste for meg. Så jeg var sykemeldt ut året, Januar var det samme tlf, ikke kom på jobb du, ta vare på deg selv og vit at vi savner deg og vi vil bare dit eget beste. Nå i Februar har jeg jobbet 60% og får hele tiden spørsmål om det er noe jeg orker, om det ikke ville hvert lettere for meg og bli hjemme lit til? Er viktigere at vi har deg tilbake i sommer utvilt og får mange år fremover med like lite sykdom som før. Klarer ikke helt riste av meg tanken om at her ligger det mere bak, kan ikke se de driver slik med andre som er sykemeldt eller er jeg bare paranoid her? Anonymkode: 364bf...a4d
Gjest ti10 Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Da hadde du kanskje merket det på flere måter, altså hvis de ikke ville ha deg der? Men sånt er vanskelig for andre å bedømme når man ikke har vært der. Det høres helt ok ut, det du sier de har sagt, men det kommer an på kroppsspråk og tonefall om det er negativt ment eller ikke. Kanskje du kan prøve å fokusere på hvor glad du er for å være tilbake på jobb når du snakker med dem? Si hvor glad du er for å være der og jobbe 60 % , at du føler at det gjør deg godt å være på jobb, du savnet jobben da du var sykemeldt osv. For hvis det de sier faktisk er godt ment, vil de nok da skjønne at du faktisk vil jobbe og kommer til å fortsette med det.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 Vanskelig å si, som andre her påpeker, så kommer det an på tonefall/kroppsspråk om det er godt ment eller om det er noe som sies for å bli kvitt en arbeidstaker. Ut fra det du beskriver, så er det i mine øyne ikke nok til å si at det er for å bli kvitt deg, for utsagnene alene fremstår som genuine. Så kommer det an på hvllket kroppsspråk og hva slags forhold du har hatt til lederne tidligere. At de sier at man skal være 100% frisk før man er tilbake på jobb er egentlig forståelig i disse dager med tanke på smittefare, ikke så rart at man ønsker å risikere å smitte hele staben. Anonymkode: d04d8...f6f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 Jeg er litt i samme situasjon som deg. Er lærer, og har knapt hatt noe fravær, helt til jeg måtte ha en operasjon som slo meg mye mer ut enn forventet. Den opprinnelige sykemeldingen min på to uker ble forlenget noen ganger. Jeg har da fått telefoner om jeg bare må bli hjemme så lenge jeg trenger osv. Jeg tolker det som om at ledelsen faktisk ønsker at jeg skal ta det helt med ro, og at de sier disse tingene for å hindre at jeg stresser for mye med å komme tilbake på jobb. Det har aldri slått med at det kan ligge så mye annet bak. Har du vurdert at de faktisk mener det godt? Anonymkode: 72510...5ab 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå