Gå til innhold

Jeg begynner å bli desperat. Barn på 1 år, plages av noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sover 20 minutter om nettene. Barnet mitt vil ikke sove. Ynker, gråter og plages tydeligvis av noe. Jeg prøver alt, smertestillende, mat, drikke, tilpasse søvn osv osv, for å se om det påvirker noe. 

Vi er hos legen men ingen tar oss seriøst. Er på barneavdeling, de anbefalte oss å gå på melkefridiett. Gått på det i 3 måneder nå. Ingen forandring. Vi har tatt blodprøver for å teste allergi og prikktest. 

Barnet spiser lite og er vanskelig å få i mat. Jeg tror kanskje den totale matmengden har noe med nattesøvnen. Hun blir jo redusert på dagtid og jeg er bekymret for utviklingen om det fortsetter sånn. Vekten har begynt å flate ut nå. 

Men imed hun er blid og våken, på sjekker. og utvikler seg bra (og vekten har vært bra helt til nå) er det ingen bekymring. 

Mor og far er snart zombier og jeg sa det nå at jeg er redd jeg ikke klarer ta vare på henne snart pga alvorlig søvnmangel.  

Jeg ber om hjelp på helsestasjonen og barneavdeling. Ingen hører. Jeg va dem sjekke øre osv, men de tittet så vidt og godkjente barnet. 

Hun er Utilpass, sover lite, virker plaget. Jeg blir snart gal. 😪 

Kjære vene, erfaringer noen?? 

Anonymkode: 920d8...f5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klør hun?

Bæsjer hun?

Holder hun seg noe sted på kroppen? 

Anonymkode: cd9ab...2f0

Skrevet

Sover hun i egen seng, på eget rom?

Er hun vanskelig å legge?

Er hun våken hele natta eller våkner med jevne mellomrom?

Har det pågått hele tiden eller bare vart noen dager/uker?

• Liker 1
Skrevet

Kjære vene, det hørtes ikke bra ut! Og skikkelig dumt at bekymringene deres ikke blir tatt seriøst! Jeg hadde banket i bordet å sagt at nå går jeg ikke ut derfra før de finner ut av problemet.😒 Hvordan er barnet ditt når det våkner da? Er det uthvilt eller i tydelig ubehag (vondt). ? Har barnet vært slikt siden spedbarnstiden eller kommer det i epoker? Tenker kanskje det kan være tenner på tur da min var veldig urolig om natten ved tannfrembrudd.🤔

• Liker 1
Skrevet

Vårt barn var sånn, men det var lite hjelp å få siden han var blid på dagtid (altså på alle kontroller hos HS og leger). Vurderte om det kunne være refluks, mpa, laktoseintoleranse, ørebetennelse, mandler/polypper, astma... Men fant aldri ut noe. Vekten var ikke så høy, men siden vi foreldre stresset med  maten 24/7 så ble kurven fulgt greit. Ved 2-års alder begynte både vekt- og lengdekurven å flate ut, men det ble likevel ikke undersøkt videre.

Først i 4-års alderen fant vi ut at han hadde cøliaki. Sannsynligvis har han hatt det siden han var baby, men det var vanskelig å oppdage pga lite av de  klassiske symptomene.

Håper dere finner ut av hva som plager barnet. Vet hvor vanskelig det er 😢

Anonymkode: 75a37...a8e

• Liker 2
Skrevet

Barnet mitt hadde spiserørbetennelse grunnet refluks, fant ut dette da han var 4 mnd da. Har det enda og får det som deg når vi prøver å kutte medisiner, så får medisiner enda (ettåring nå) 

Her tok heldigvis fastlege oss seriøst og vi har hatt egen barnelege på sykehuset siden da de fant spiserørbetennelse. Det skal ikke være som du beskriver det. På medisiner sover han natten gjennom og lenge på morgenen. Vet om mange i samme situasjon som til slutt gikk privat og endelig fikk hjelp! Ville gjort det om jeg var dere 🥰

Anonymkode: 70fbd...876

• Liker 1
Skrevet

Småmark?

Anonymkode: 63c24...b9a

Skrevet

Har dere også vært uten soya? 

Vi sliter med det samme. Vår er snart 3 år og vi leter i blinde for å finne ut hva som er feil.

Anonymkode: a1a68...ca0

Skrevet

Jeg ser dere er melkefri. 

Har dere da vært helt melkefrie, passet på tannkrem og andre rare produkter som inneholder melk?

Vårt ene barn hadde melkeallergi, og da vi endelig fikk det til å sove hadde vi levd komplett melkefri i noen måneder. Og da ikke bruke samme kniv, passe på å ikke forurense syltetøyet, lese og lese og lese på alle matvarer osv (kasein, myse, smør, det er ikke alle lister som skriver melk). Vi måtte også leve soyafritt det første året, fordi de to proteinene likner så mye på hverandre at barnet fikk vondt av det også. 

Men nå har det vokst av seg mesteparten av allergien. 

Anonymkode: 782c7...a45

Skrevet

Cøliaki? Luftsmerter i magen? 

Jeg har cøliaki, og før jeg fant ut av det hadde jeg ulidelige luftsmerter. 

Viktig å spise som før til alle prøver er tatt. 

Anonymkode: 6641f...4c9

• Liker 1
Skrevet

Ville fått sjekket reflux og cøliaki. Ellers er det jo viktig at dere foreldre sover på skift så begge får noen timer med skikkelig søvn, fremfor at begge er våken/halvvåken hele tiden. 

Anonymkode: 56262...ec4

• Liker 2
Skrevet

Ta en natt på hotell i ny og ne. Seriøst. Alene. Bare for å sove. Far/mor er hjemme mens den andre sover på hotell. Bytt på. 

Anonymkode: 64948...c52

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Sykehuset mener barnet er for lite til cøliaki. Og at øre nese hals bare var tull..🙈

Anonymkode: 920d8...f5c

Skrevet

Sjekket for Reflux, ørene? Vår lille sov også maks 20 min av gangen.. Endte med sykemelding på mannen, jeg taklet ikke å være alene med barnet, og vi sov på skift..Her ble vi heldigvis tatt seriøst etter mye om og men. Ble satt på medisiner for stille reflux når han var 6 mndr. Vi fikk også tvinget gjennom en henvisning til ØNH selv om legen vår sa at ørene så greie ut.. Men det legene ofte ikke kan se er hvordan trykket i ørene er. På ØNH så dem mye arrvev som har tydet på flere infeksjoner, samt han hadde mye veske. Ble da sendt videre til adiopedagogisk å han hadde nedsatt hørsel med over 50%. Noe vi aldri hadde lagt merke til. Ble lagt inn dren når han var 14 mnder. Her var han også mye surklete og tett, gikk på gjentatte ab-kurer, fikk betapred flere ganger og astmamedisin var vår bestevenn..En kombinasjon av nexium og astmamedisin gjort at nettene ble bedre. Fikk fjernet mandler og polypper når han var 2 år, da fikk vi enda litt bedre søvn.. Skal sies at nå er han straks 5 år, litt plaget med reflux enda, men vi regulerer det med mat.. Har han spist mat med mye syre har vi fortsatt heavy våkennetter. 

Anonymkode: 3b2f5...8cd

Skrevet

Drikker barnet mye, og har ofte fulle bleier? Ville i såfall sjekket langtidsblodsukker hos lege (kalles hba1c) Hvis det er vanskelig med legetime, kan det også sjekkes på apotek med et bittelite stikk i fingeren. Gjør ikke vondt. Få barnet til å drikke noe søtt 15-20 min før sjekk. Hvis det er mistanke om diabetes type 1, så er det uhyre viktig at barnet får behandling så fort som overhodet mulig. 

Anonymkode: 20040...998

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...