Gå til innhold

Norgesferie med campervan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har leid oss campervan i to uker i sommer. Vi Skal kjøre nordover og oppleve mange av de flotte perlene Norge har å by på. Planen er å holde seg unna de mest kjente plassene og dermed folkemengdene, i den grad det er mulig 😊

Noen som har gjort dette før og har litt praktiske tips?

F.eks nyttige apper? Greie matretter? Vi har vann og grill men ikke platetopp, kommer til å ha med gassbrenner. 

Er det noen lure greier vi bør pakke med oss eller tenke på? 😊🙏🏻

Anonymkode: 4bfd1...014

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mener du campingbil?

Anonymkode: 4c698...ab6

Jeg mener en van som er ombygget så den har seng, varme og kjøkkenbenk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd campervan men har hytte uten innlagt vann. Du får kjøpt vannpumpe som er oppladbar og det er veldig kjekt for å få tatt en dusj. (Stapper den i en bøtte med vann). 

Vet ikke hvor langt nord dere skal, men det kan være lurt å ta med øyemaske slik dere får sove. 

Anonymkode: 8d140...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mener du campingbil?

Anonymkode: 4c698...ab6

En campervan er gjerne en varebil som er bygd om, eller produsert for å sove i. Retroversjonen er gjerne en Volkswagen som dette large.jpg

Anonymkode: cb6ec...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn her type er det: https://www.cabincampers.no/no/

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Har aldri prøvd campervan men har hytte uten innlagt vann. Du får kjøpt vannpumpe som er oppladbar og det er veldig kjekt for å få tatt en dusj. (Stapper den i en bøtte med vann). 

Vet ikke hvor langt nord dere skal, men det kan være lurt å ta med øyemaske slik dere får sove. 

Anonymkode: 8d140...503

Sovemaske er jo sykt bra tips! Serlig jeg som er så sensitiv på lys når jeg sover. Takk 😊

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forsøke meg på noen tips da:

Det kan være veldig kjekt å ha nok tørrmat og hermetikk + krydder for de gangene dere stopper utenfor allfarvei. 

Vanndunk!! 20-25 liter, og gjerne to eller tre.

Termomatte til vindu, hjelper for både kulda og innsyn. https://www.campstuff.no/termomatte-til-campingvogn-vindu.html?ps=MTQ1PTEyNTE=&size=1251&gclid=CjwKCAiA1eKBBhBZEiwAX3gql_ao-uBcW52cyjLiDZLEdncMm-nQJmxUpJ675FtCp6Azf5SnUZemYBoCX2sQAvD_BwE#145=1251

Skjult boks for verdisaker, en jeg har møtt snekret seg en tynn treboks (om interiøret er hjemmelagd i finer, så snekre i samme materiale f.eks) som akkurat hadde plass til laptop og lader, pluss mobil og lader. Den må plasseres så den "forsvinner i interiøret", han hadde en bokhylle med et hulrom bak som akkurat hadde plass nok. Må gjøre det litt vanskelig for tyver! 

Ekstra bilbatteri, pluss selvsagt startkabler og alt annet som vil være nødvendig ved motorstopp. Batteriet kan også varme opp vann for dusj.

Noen velger å ha solcellepanel på taket, men det er kanskje litt å ta i for andre igjen, koster jo litt første gang.

Campingdusj, finnes både som plastdunk og som pose. Posen kan varmes opp av sola om det er varmt ute. https://smartevarer.no/produkt/campingdusjutedusj/?gclid=CjwKCAiA1eKBBhBZEiwAX3gql9iHY9hxCkFKhcpAX2NAV8SheFHlBblAQqK7wloU-v_9GFUQFt_yoxoCzJIQAvD_BwE

Ville planlagt klær nøye, ikke for mye ikke for lite, nok varme klær selv om det er sommer.

Ikke kjøleskap? Finn en passende stor kjøleboks som enten går på gass eller strøm, kan også ha batteri. Det finnes også liten fryseboks for de avanserte. 

Hmm..husker ikke mer jeg. Dette var drømmen min, men har til nå endt opp med å besøke andres biler, fått forklart mye, reist litt med andre, men ikke bodd fast i en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiste nordover med en slik bil i fjor og hadde en av de beste ferieturene vi noensinne har hatt. Ingen av oss hadde vært nord for Lillehammer tidligere. Vi fikk låne en VW Transporter innredet med to køyer av noen vi kjenner. Stort sett valgte vi å overnatte på fine steder langs veien og ikke på campingplasser. Det var ikke planlagt at det skulle være slik, men det viste seg etter hvert å være det mest praktiske og det krevde ingen egentig planlegging. For det meste var vi alene eller neste alene, bare noen få ganger var det litt mer folksomt der vi campet. Vanntank og sovemaske er et "must". Maten kokte vi på turkokesett i et lite fortelt. Mobiltelefonene ladet vi mens vi kjørte. Vi hadde ikke campingdusj, men benyttet alle muligheter til bading i sjø og vann. Når vi ikke hadde tilgang til det, vasket vi oss med klut og vaskevannsfat. Det gikk utmerket. Det var ikke toalett i bilen og heller ikke på mange av de stedene vi overnattet så slikt måtte gjøres ute i det fri. Litt uvant kan man vel si, men det gikk bra det også. Vi var på farten i over tre uker, litt regn men masse pent vær også. Opplevde ingen problemer i det hele tatt.

Anonymkode: f1e86...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi reiste nordover med en slik bil i fjor og hadde en av de beste ferieturene vi noensinne har hatt. Ingen av oss hadde vært nord for Lillehammer tidligere. Vi fikk låne en VW Transporter innredet med to køyer av noen vi kjenner. Stort sett valgte vi å overnatte på fine steder langs veien og ikke på campingplasser. Det var ikke planlagt at det skulle være slik, men det viste seg etter hvert å være det mest praktiske og det krevde ingen egentig planlegging. For det meste var vi alene eller neste alene, bare noen få ganger var det litt mer folksomt der vi campet. Vanntank og sovemaske er et "must". Maten kokte vi på turkokesett i et lite fortelt. Mobiltelefonene ladet vi mens vi kjørte. Vi hadde ikke campingdusj, men benyttet alle muligheter til bading i sjø og vann. Når vi ikke hadde tilgang til det, vasket vi oss med klut og vaskevannsfat. Det gikk utmerket. Det var ikke toalett i bilen og heller ikke på mange av de stedene vi overnattet så slikt måtte gjøres ute i det fri. Litt uvant kan man vel si, men det gikk bra det også. Vi var på farten i over tre uker, litt regn men masse pent vær også. Opplevde ingen problemer i det hele tatt.

Å så utrolig gøy å høre! Nå gleder jeg meg om mulig enda mer😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å så utrolig gøy å høre! Nå gleder jeg meg om mulig enda mer😁 

Du må dele erfaringene dine når ferien er over. Alltid moro å lese om andres erfaringer. På engelsk er det jo mange nettsider som mennesker som tilbringer mye tid i bobilene sine, særlig i USA, men også i Europa. Søk på nettet på "boondocking" og "vancamping" for eksempel. Det gjorde vi før vi bestemte oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Du må dele erfaringene dine når ferien er over. Alltid moro å lese om andres erfaringer. På engelsk er det jo mange nettsider som mennesker som tilbringer mye tid i bobilene sine, særlig i USA, men også i Europa. Søk på nettet på "boondocking" og "vancamping" for eksempel. Det gjorde vi før vi bestemte oss.

"vandwelling" også

Jeg har reist endel med sekk og telt forresten, selv om jeg ikke har hatt bil/van :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...