Gå til innhold

Hvorfor stresser valpen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min valp på 16 uker har de siste 2-3 dagene virket veldig urolig og stresset. Hun spiser og drikker normalt. Går på do og sover når hun skal. 
Vi er mye ute og hun får brukt både kropp og hode. 
De siste dagene har hun likevel vært ganske urolig. Vandrer og maser. Og peser mye. Det er mest pesingen som gjør at jeg tenker hun er stresset. 
Mye gjesping også (dempende signal). 

Ingenting er endret i våre rutiner så jeg forstår virkelig ikke hva som trigger stresset. 
tips/ideer hadde vært supert!! 

Anonymkode: f5804...c6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe feil med hunden din, det er et vanlig fenomen for en hund i den alderen 😊 det går som oftest over, bare fortsett med faste rutiner slik dere gjør 

Ikke trygg hunden slik at den søker trygghet og kos av dere hver gang den blir stresset. Den må vende seg til å klare roe seg selv ned og finne trøst i deg selv og ikke bli for avhengig av dere der. Typisk usikre voksne hunder kan ha fått alt for mye trøst og er ikke selvstendige 

Jeg tror det kommer til å gå bra med valpen din 😊

Anonymkode: 0af2d...f86

• Liker 2
Skrevet

Er «skrekkens periode» jeg snakker om 😅

Skrevet

Venninnen min opplever akkurat det samme med sin valp på 16 uker nå 🙈

Skrevet

Det er bare en periode, og går over.

Det verste du gjør akkurat nå, er å få valpen til å tro at det er noe å stresse seg over. Rutiner bør fortsette som normalt, og hver gang valpen stresser, ignorerer du den.

Om den stresser i visse situasjoner, og du ser det ikke letter etter 6 - 7 minutter, fjern valpen fra situasjonen. Ellers kan du blande frykt og "valpeskrekken". Følg din egen magefølelse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener at dette ikke høres helt normalt ut. Pesing og være urolig hadde gitt meg en pekepinn på at noe ikke er som det skal, og dette ville jeg undersøkt nærmere. Veldig fint at du er så observant og ser dette. 

Jeg jobber fulltid med hund og har selv hatt mange hunder og ikke opplevd at hunden endrer atferd som beskrevet med pesing og urolig vandring uten at det er noe som ikke stemmer. 

• Liker 3
Skrevet
Portvinpiken skrev (7 timer siden):

Jeg mener at dette ikke høres helt normalt ut. Pesing og være urolig hadde gitt meg en pekepinn på at noe ikke er som det skal, og dette ville jeg undersøkt nærmere. Veldig fint at du er så observant og ser dette. 

Jeg jobber fulltid med hund og har selv hatt mange hunder og ikke opplevd at hunden endrer atferd som beskrevet med pesing og urolig vandring uten at det er noe som ikke stemmer. 

Takk- min magefølelse sier det samme. 
klarer ikke å finne ut hva som er galt, men denne uroen er ikke riktig... 

Det viser seg mest inne når jeg/vi er rolige. Spiser/ser tv etc. 

innimellom avleder jeg med tyggebein, lek, trening osv men d virker da kun noen minutter 

Får nok ta en tlf t dyrlegen hvis det ikke gir seg. 

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet

Fant du ut av det, ts?

Jeg ser dette er en gammel tråd, men jeg opplever det samme med min valp på 14 uker og det bekymrer meg. Nevnte det for veterinæren på 12-ukerskontrollen, men uten å få svar på hva det kunne skyldes.

Anonymkode: b99f0...6c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fant du ut av det, ts?

Jeg ser dette er en gammel tråd, men jeg opplever det samme med min valp på 14 uker og det bekymrer meg. Nevnte det for veterinæren på 12-ukerskontrollen, men uten å få svar på hva det kunne skyldes.

Anonymkode: b99f0...6c3

Både ja og nei… perioden jeg beskrev roet seg, men jeg har dessverre fått en nervøs og usikker hund. 
hun blir 3 år i november og kan fortsatt oppføre seg sånn i lange perioder. 
Hun er redd og utrygg i de fleste nye situasjoner og har dessverre vist tegn til nervøs aggresjon 😢 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...