gladsoe Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 (endret) .. Endret 4. august 2021 av gladsoe
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Melatonin? Anonymkode: 8d527...128 13
Kenelz Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Hva gjør du når de skrur på lyset og skal herje? Gjorde det aldri som barn i frykt for å bli kjeftet på. 😅 4
gladsoe Skrevet 24. februar 2021 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2021 Kenelz skrev (Akkurat nå): Hva gjør du når de skrur på lyset og skal herje? Gjorde det aldri som barn i frykt for å bli kjeftet på. 😅 Gir de streng beskjed om at de må gå pent å legge seg igjen! De gjør så, så går det 2 minutter så er det påan igjen. Men ja, jeg kunne nok lært meg å bli strengere og vise mer hvem som er «sjefen». Og som regel må jeg bli ganske sint/ sur for at de faktisk skal høre etter..
Kenelz Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Just now, gladsoe said: Gir de streng beskjed om at de må gå pent å legge seg igjen! De gjør så, så går det 2 minutter så er det påan igjen. Men ja, jeg kunne nok lært meg å bli strengere og vise mer hvem som er «sjefen». Og som regel må jeg bli ganske sint/ sur for at de faktisk skal høre etter.. Hmm, kanskje det? Min mor satt fort foten ned og hun gjennomførte «truslene» dersom man var ulydig og ikke hørte etter. Hun ga altså konsekvenser på dårlig oppførsel, ikke belønning. Har en stor respekt for henne denne dagen i dag og et veldig godt/trygg forhold. 12
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 Ingen tips desverre! Har tre barn og hos alle tre har det bare gått over helt av seg selv når de har bikket 5 år. 🤷 Anonymkode: fff47...ba0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 Kan det være noe med kosten, at de blir «hyper»? Hvis helsesøster ikke tar deg på alvor, kunne du prøvd egen lege? Det høres jo ut som de burde utredes så dere kan få noe hjelp. Det må være sinnsykt slitsomt. Anonymkode: 5b225...88b 5
Cleo88 Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88 13
Diamant Skrevet 24. februar 2021 #9 Skrevet 24. februar 2021 Melatonin er ikke dop, det er kroppens naturlige søvnhormon. 23
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 Jeg føler så med deg, Ts. Det er utrolig utmattende å ikke få sove ut, og heller ikke vite hvor lenge det vil være sånn. Melatonin bør kun brukes etter samråd med lege når man er under 18 år. Jeg ville definitivt sjekket ut muligheten! Anonymkode: 193ef...b20 15
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg føler så med deg, Ts. Det er utrolig utmattende å ikke få sove ut, og heller ikke vite hvor lenge det vil være sånn. Melatonin bør kun brukes etter samråd med lege når man er under 18 år. Jeg ville definitivt sjekket ut muligheten! Anonymkode: 193ef...b20 Det gies bare på resept uansett til barn under 18 år. Anonymkode: b1751...edb 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 Melatonin kan være verdt forsøket, men kanskje helst i samråd med lege. Anonymkode: ecc06...5e3 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 Ts, føler med deg. dette er dødstingt. kunne det vært et alternativ å se på rutinene før legging, for så å sakte få en endring her. unngå TV, eller minimere det? Få i dem godt med mat før nattesøvn slik at de er Mette før søvn ( har hatt god effekt her å gi litt mer substans) Bad, melk m honning +litt tung grøt. finne måter å unngå at de girer hverandre opp. leker og slikt har vi flyttet til steget område. Har ingen leker på rommene. Max 3 bøker og 1 kosedyr er lov. Da blir det mye lettere å legge. ellers er jeg enig i at circadin kan være noe å vurdere for en kort periode til rutinene er på plass. Anonymkode: 6b3f1...97f 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 Melatonin gis da ikke på resept til barn under 18 år? Man skal rådføre seg med lege før bruk, men ikke reseptbelagt, såvidt meg bekjent. Jeg føler det er litt lite informasjon om barna, men kan det hende de har vondt eller plager? Om det er refluks, intoleranser, kanskje allergi? Min bror var slik på nattestid, men var generelt urolig gjennom dagene også. Mine foreldre var overbeviste om at han måtte ha ADHD, dro til legen, og legen ville heller ta et par tester først enn å henvise videre til utredning - viste seg å være Cøliaki... Han ble et nytt menneske etterpå. Angående Melatonin, så synes jeg du skal ta en telefon til legen og høre hva hen tenker, og om det er aktuelt å prøve. Jeg synes absolutt at det kan være et godt alternativ om legen sier ja. Anonymkode: e316b...8cc 10
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #15 Skrevet 24. februar 2021 TS, er problemet at de ikke legger seg eller at de våkner tidlig? 4 åring kan læres opp til å slå på tv selv, på morgen, da kan han og lillebror se på en tv i en time før du må våkne. Annen tips, er "sove"klokke. Vi har en gammel mobil på barnerommet, med skjermen alltid på (koblet til lading), med en app som viser måned/kveld (og kan synge godnatt sang) fra leggetid, og viser sol fra kl 7. Da vet de at det er først lov å stå opp fra sengene etter at klokka viser sol. Ungen brukte å våkne kl fem, og gradvis, ti minutter av gangen, flyttet vi det til kl 7. Mine nå er 4 og 6, og ja de sover greit, legger seg greit, og i helgene har de lov å se på tv - og jeg kan sove til 9. De får nå lov å "lese" bøker på rommet sitt da de legger seg. Men de sovner fort oftest. Og enda et tips, men den er mindre nyttig. Vi sto på slalomski med ungene igår, barnebakken og kanskje maks et par timer, men de gjespet da de så på barne-TV, og det tror jeg har aldri opplevd før. Så slalom anbefales. Anonymkode: c435f...107 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #16 Skrevet 24. februar 2021 Jeg er alene med tre. Da de var små og slet med søvn lot jeg de sove med meg i dobbeltsengen. Da fikk vi alle sove godt! Anonymkode: 55ad9...009 9
absinthia Skrevet 24. februar 2021 #18 Skrevet 24. februar 2021 Har du prøvd å ta den yngste på ditt rom og la det største barnet sovne for seg selv? ..eller å sitte på rommet og lese til de sovner? Sitte på rommet deres og gjøre noe litt kjedelig, mens dere eventuelt hører på lydbok lavt i bakgrunnen? Har du prøvd noen av disse? https://www.google.com/search?q=sovebok&rlz=1C9BKJA_enNO805NO805&oq=sovebok&aqs=chrome..69i57.3523j0j4&hl=nb&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 Høres ut som de er aktive typer, som i tillegg holder hverandre våkne. Det kan i tillegg hende at de er litt ekstra aktive pga søvnunderskudd. Du har all min medfølelse, jeg hadde omtrent 5 år, da min største drøm her i livet, var å sove uforstyrret til klokka 9.30 gang eller fler. Av en eller annen grunn har de tre siste barna vært ganske lettvinte, med unntak av noen perioder. 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #19 Skrevet 24. februar 2021 Melatonin er å gjøre mor en bjørnetjeneste. Det er kortsiktig løsning på et stort problem! Dere som foreslår det, gir dere hundene også beroligende så de ikke skal være så hyper innendørs? Mor trenger hjelp til å håndtere situasjonen. Kanskje trengs det mer avlastning til? Kanskje Home-Start? En som kommer og hjelper til en ettermiddag med lek og matlaging? Hør med helsestasjonen! Anonymkode: 45f41...637 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #20 Skrevet 24. februar 2021 Har akkurat samme problemet, må sitte nesten to timer inne hos toåringen hver kveld. Blir gaaaal. Er også alene. Han min er heller aldri trøtt, har sovet lite og hatt problemer siden han ble født. Vi har faste rutiner på alt og han et sliten på kvelden, men det hjelper ikke. Føler med deg! Anonymkode: 0c8bf...af2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå