Gå til innhold

Klage på fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem kontakter man for å klage på lege? Leser at det er statsforvalteren (det som tidligere het fylkesmannen). Men er ikke kommuneoverlege fastlegens overordnede? Har du klaget, og hvordan gikk det? Ønsker å gjøre det før jeg evt skriver på legelisten.no

Anonymkode: 0b950...9be

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du vil klage på da? Er det direkte feilbehandling kan du klage til fylkeslegen. Er du i likhet med mange andre på legelisten sur fordi du ikke fikk sykemelding, resept, henvisning eller generelt ikke viljen din, så kan du enten bytte fastlege eller innse at legen hadde rett. 

Anonymkode: 59fff...bab

• Liker 5
Skrevet

Det er statsforvalteren man klager til. Vi fikk medhold i klage. Legen fikk en reprimande. 

Anonymkode: 976b4...1df

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva er det du vil klage på da? Er det direkte feilbehandling kan du klage til fylkeslegen. Er du i likhet med mange andre på legelisten sur fordi du ikke fikk sykemelding, resept, henvisning eller generelt ikke viljen din, så kan du enten bytte fastlege eller innse at legen hadde rett. 

Det er ikke min fastlege, og gjelder ikke de tingene du lister opp. Det gjelder en lege som bl.a  latterliggjør, ler hånlig og ydmyker en pasient, bl.a ved å flire "herregud, visste du ikke det?" + viser arroganse.  Dette er egenskaper som en lege ikke bør ha, og jeg synes at en overordnet bør få vite om det. Eller hva tenker dere? Bedre å bare skrive en kommentar på legelisten? Har imidlertid ikke behov for å henge ut personen offentlig.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke min fastlege, og gjelder ikke de tingene du lister opp. Det gjelder en lege som bl.a  latterliggjør, ler hånlig og ydmyker en pasient, bl.a ved å flire "herregud, visste du ikke det?" + viser arroganse.  Dette er egenskaper som en lege ikke bør ha, og jeg synes at en overordnet bør få vite om det. Eller hva tenker dere? Bedre å bare skrive en kommentar på legelisten? Har imidlertid ikke behov for å henge ut personen offentlig.

Jeg tror det er vanskelig å klage på noe sånt. Det må vel være en konkret feil som kan bevises. Dette passer bedre på leselisten ja. Sånn jeg ser det i alle fall. 

Anonymkode: 976b4...1df

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fastleger er selvstendig næringsdrivende og har ingen overordnet. Er det direkte feilbehandling kan du som sagt klage til fylkeslegen, at du ikke liker måten legen snakker på kan du klage på til legen ellers er det ingen å klage til (eller du kan jo sende klage hvor du vil, men det skjer ingenting med den). Da er det bare å bytte lege for den som ikke er fornøyd.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kommuneoverlegen er i de aller fleste tilfeller IKKE fastlegenes overordnede. Selv om kommuneoverlegens rolle varierer litt fra kommune til kommune er det mer medisinskfaglig rådgivning, smittevern og liknende. 

Klagen skal sendes til den instansen du klager på. Hvis den du klager på ikke er enig med deg, er det denne instansen som skal sende klagen videre til Statsforvalteren.  Kilde: https://www.helsetilsynet.no/rettigheter-klagemuligheter/helse--og-omsorgstjenester/kan-jeg-klage-og-hvordan/hvor-skal-en-klage-sendes-og-hva-skal-vaere-med-i-en-klage/

Det du viser til er dårlig oppførsel, men vanskelig å dokumentere, det blir lett ord mot ord og det er ikke åpenbart at det er regelbrudd eller tjenesteforsømmelse. Det er trolig lite å oppnå med en klage. Legelisten, derimot, kan du jo alltids skrive inn på. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Skrevet

Takk til dere som har svart. Jeg var vitne til denne samtalen i dag da min venninne hadde samtale med legen per telefon. Jeg ble sjokkert over den nedlatende måten legen snakket på. Venninna mi som har det vanskelig fra før gikk rett i kjelleren etter den samtalen. Jeg blir så sint over at det er en lege som kan knekke et menneske på den måten. Kanskje legen hadde en drittdag på jobb, som gikk utover venninna mi som hadde samtalen sent på dagen. Jeg vet ikke. Jeg hadde aldri snakket til kundene mine slikt, og folk som gjør en dårlig jobb, som denne legen, bør få en reaksjon. Eller skal jeg bare råde venninna mi til å bytte fastlege, og glemme det hele? Huff, jeg blir så sint over latterliggjøring og arrogant oppførsel. En LEGE, av alle mennesker, burde ikke gjøre livet til en pasient verre 😥

• Liker 3
Skrevet

Helt ærlig tror jeg ikke du kommer noen vei med å klage. Fokuser på å hjelpe venninnen din med å bytte fastlege og gå videre.

Anonymkode: 6eeff...163

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at det bør klages. Hun er nok ikke den eneste som opplever dette fra denne legen. Forhåpentligvis skjer noe som får en slutt på det. 

• Liker 2
Skrevet

Enkelte fastleger er ansatt av kommunen. Rr det en slim stilling så kan du klage til kommunen.

Anonymkode: 31fa3...342

• Liker 1
Skrevet

Hva med å klage til pasientombudet? 

Skrevet

Takk for svar. Virker tungvint å skrive en formell klage. Det beste hadde vært om legekontoret fikk en mail, og at ledelsen fikk lese det, men hvis de ikke har en ledelse og alle er selvstendig næringsdrivende så går ikke det. Dessuten har ikke legekontoret e-post. Jeg er som sagt ikke så stor fan av å skrive om noen anonymt på nett, men det får venninna mi avgjøre.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med da jeg var hos fastlegen for hjelp mot eksem, og han spurte helt tilfeldig om det var lenge siden jeg hadde tatt GU med celleprøve. Jeg visste ikke sa jeg, men sa jeg var hos en kvinnelig lege på samme kontor. Han kikket i journalen min og mente det var for lenge siden og satte meg opp for en GU en uke senere. Jeg spurte så i resepsjonen om de kunne finne frem når jeg var hos den kvinnelige legen, og det var faktisk bare 1,5 år siden. Ved neste time tok han meg med til undersøkelsesrommet, og jeg sa det var 1,5 år siden jeg sist tok prøve. Ok, sa han, det hadde han visst ikke sett i journalen min. Da tenkte jeg jeg kunne spørre om en liten kul som har dukket opp på magen min, litt over navlen. Det kunne han, og puttet like gjerne hånda si under trusa mi for å kjenne på lysken min. Synes ikke dette var grei oppførsel i det hele tatt.

Anonymkode: 71772...a03

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk til dere som har svart. Jeg var vitne til denne samtalen i dag da min venninne hadde samtale med legen per telefon. Jeg ble sjokkert over den nedlatende måten legen snakket på. Venninna mi som har det vanskelig fra før gikk rett i kjelleren etter den samtalen. Jeg blir så sint over at det er en lege som kan knekke et menneske på den måten. Kanskje legen hadde en drittdag på jobb, som gikk utover venninna mi som hadde samtalen sent på dagen. Jeg vet ikke. Jeg hadde aldri snakket til kundene mine slikt, og folk som gjør en dårlig jobb, som denne legen, bør få en reaksjon. Eller skal jeg bare råde venninna mi til å bytte fastlege, og glemme det hele? Huff, jeg blir så sint over latterliggjøring og arrogant oppførsel. En LEGE, av alle mennesker, burde ikke gjøre livet til en pasient verre 😥

Klart du kan klage på dette. Ord mot ord, ja...selv om det ikke skulle føre fram så går iallefall legen rundt med svett rygg en periode og kanskje tenker seg om før hen slenger med leppa til en pasient neste gang.

Skrevet

Klag! Ja, det kan være du ikke blir trodd, ja det kan være klagen ikke går noe sted. Men om flere klager så vil det begynne se rart ut. Aldri la være klage fordi du tenker personen slipper unna uansett. Når legen får 2 klager i året hvert år, så vil ting begynne se veldig merkelig ut for den legen. På et eller annet punkt vil det rakne. 

Anonymkode: 80b38...d6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...